Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:43:00

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Trening som gir resultater.. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Trening som gir resultater..

Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« on: 30.08.16 at 12:12:11 »

Hei

Etter min mening så er det fokusert alt for mye på teknikk treninge nå i dag.
På alle seminarer jeg er på ser jeg utøvere som kan de fleste slagene og sparkene, men det er svært få som virkelig KAN levere power og speed med disse. Hva har skjed??

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #1 on: 30.08.16 at 21:54:31 »

Hei igjen Leif!

Long time no see biggrin

Jeg har også sett litt av det samme. Skal ikke snakke for all, men en ting jeg observerer, er at flere og flere får mer og mer og gjøre, og er "fornøyde" med bare akkurat "nok" trening. Og så lenge folk er mindre og mindre på trening (manglende kontinuitet), det blir mer utfordrende å sett høye krav/standarder, så da blir fokuset å lære bort "det som ser og oppleves kult". Da blir det mindre tid, som du også observerer, til å få inn speed og power, som rett og slett krever mer innsats.

Mine tanker og observasjoner i alle fall smile

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #2 on: 31.08.16 at 07:57:25 »

Interessante observasjoner!

Jeg har forsåvidt litt motsatte erfaringer fra kickboxingen. DVS, mens det å bli klar for fullkontaktsparring var en lang og voldsom prosess i "min tid",  virker det som om de av dagens nybegynnere som har interesse for konkurransefighting, kommer dit veldig mye fortere. Altså: De lærer seg raskere å både gi og ta imot juling, mens jeg opplevde at jeg føst måtte lære meg lettkontaktsparring, som igjen gav meg en rekke uvaner som måtte avlæres før jeg ble klar for fullkontakt.  Dette kan selvfølgelig bero på at jeg var/er et antitalent ... smile

Men det kan jo faktisk tenkes at mange av de som trener kamsport og selvforsvar i dag, har hoppet på en "trend", uten at de egentlig har noe spesielt anlegg eller lynne for genuin fighting, men snarre har funnet seg lystbetonte måter å mosjonere på. Hva tror du, Leif?   

Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« Reply #3 on: 31.08.16 at 08:50:24 »

Interessante observasjoner!

Jeg har forsåvidt litt motsatte erfaringer fra kickboxingen. DVS, mens det å bli klar for fullkontaktsparring var en lang og voldsom prosess i "min tid",  virker det som om de av dagens nybegynnere som har interesse for konkurransefighting, kommer dit veldig mye fortere. Altså: De lærer seg raskere å både gi og ta imot juling, mens jeg opplevde at jeg føst måtte lære meg lettkontaktsparring, som igjen gav meg en rekke uvaner som måtte avlæres før jeg ble klar for fullkontakt.  Dette kan selvfølgelig bero på at jeg var/er et antitalent ... smile

Men det kan jo faktisk tenkes at mange av de som trener kamsport og selvforsvar i dag, har hoppet på en "trend", uten at de egentlig har noe spesielt anlegg eller lynne for genuin fighting, men snarre har funnet seg lystbetonte måter å mosjonere på. Hva tror du, Leif?   

Hei hei :-)

Ja, jeg seier meg ening i det du sier har, dette gjelder også i Boksing.

Jeg tengte mere i rettning andre arter som FMA, MMA, BJJ ++ som har et mye større utvalg av muligheter. Selvfølgelig har vi de som er topptrente og konkurerer mye, de er jo topp trente.

Jeg tenker mere på den vanelige utøver, hva hjelper det og kunne Jab, Cross, Hook , div spark når du ikke har verken kraft, hurtighet, rytme, timming etc til og levere dette..

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #4 on: 01.09.16 at 11:45:02 »

Nei, det kan du si. Når man trener for selvforsvar, vil jeg si at god slagteknikk nødvendigvis innebære god tyngdeoverføring, hoftebruk og snert -- altså god slagkraft ut ifra ens kroppslige forutsetninger. Estetisk vakre spark uten tyngde og fiffige slag i lufta kan ha sin rettmessige plass innenfor ulike kampkunster, men bør strengt tatt ikke tillegges noen sentral rolle innenfor verken selvforsvarstrening eller kampsporttrening rettet mot fullkontakt. Nå er jeg ikke akkurat superkompetent på FMA, men majoriteten av de filipinske stilartene er vel mer praktisk rettet mot nettopp selvforsvar enn mot kataoppvisninger?
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Trening som gir resultater.. « previous next »
Jump to:  

Social sharing