Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 03:50:57

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Boxing, Kickboxing & Muay Thai (Moderator: Frode-Falch)  |  Topic: Knockout-nemnda går i protest 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Knockout-nemnda går i protest

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« on: 01.10.16 at 10:55:06 »

www.vg.no/sport/kampsport/idrettspolitikk/knockout-nemnda-gaar-i-protest-kan-ikke-ivareta-utoevernes-sikkerhet/a/23802744/

Og litt interessant bakgrunnsinformasjon:

https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/idrett/blogg/11.01.2016----horingsuttalelse---knockoutforskriften.pdf

Aktuell melding i denne sammenhengen:

m.nettavisen.no/sport/kampsport/25-arig-bokser-dde-etter-knockout/3423268126.html
« Last Edit: 01.10.16 at 11:22:49 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #1 on: 03.10.16 at 21:28:29 »

Mye har blitt sagt i denne forbindelse allerede. At man "ikke lenger kan ivareta utøvernes sikkerhet" -- i den betydning at en proffkamp på 10-12 runder medfører en vesentlig høyere risiko enn en amatørkamp på 3, er gammelt nytt. Det finnes sikkert medisinskfaglige argumenter for at Norge burde ha et særskilt vern mot ulike typer fullkontaktssport, men dette må som alltid veies opp mot andre etiske og moralske hensyn.

Personlig velger jeg, uten å gå inn på debatten om hvorvidt fri vilje faktisk eksisterer, å tro at f. eks Cecilia Brækhus er kapabel til å velge hvorvidt hun vil utsette seg for den risikoen som proffboksing innebærer. Selv om hun kanskje burde bli rørt av offentlighetens selektive bekymring og engasjement når det gjelder hodeskader i forbindelse med boksing, er det påfallende at dette engasjementet uteblir når det gjelder alpint, ishockey og helgefyll, for å nevne noe.
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #2 on: 06.10.16 at 13:57:45 »

Argumentet har vel vært at det er ikke er en ulykke (som de skjer i mange idretter, også noen disipliner innen riding er risikable), men selve poenget med idretten å påføre motstanderen hjerneskade. Men det er snarere et sinnelagsetisk argument enn et idrettsmedisinsk et.

MEN: Det jeg leser om saken, viser omrissene til en kompleks konflikt mellom flere parter (NIF, de forskjellige kampidrettsforbundene, Norges Profesjonelle Bokseforbund, Brækhus og hennes miljø, knockoutnemda, kulturminister, regjeringen) der aktørene har delvis sammenfallende og delvis motstridende interesser og agendaer - og alliansene er ikke så entydige og åpenbare som man skulle tro. Ikke minst skulle jeg forvente at MMA-miljøet følger nøye med. Det er nemlig ikke sikkert at utviklingen går entydig i deres favør.

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #3 on: 10.10.16 at 15:48:06 »

Argumentet har vel vært at det er ikke er en ulykke (som de skjer i mange idretter, også noen disipliner innen riding er risikable), men selve poenget med idretten å påføre motstanderen hjerneskade. Men det er snarere et sinnelagsetisk argument enn et idrettsmedisinsk et.

MEN: Det jeg leser om saken, viser omrissene til en kompleks konflikt mellom flere parter (NIF, de forskjellige kampidrettsforbundene, Norges Profesjonelle Bokseforbund, Brækhus og hennes miljø, knockoutnemda, kulturminister, regjeringen) der aktørene har delvis sammenfallende og delvis motstridende interesser og agendaer - og alliansene er ikke så entydige og åpenbare som man skulle tro. Ikke minst skulle jeg forvente at MMA-miljøet følger nøye med. Det er nemlig ikke sikkert at utviklingen går entydig i deres favør.

At "skadehensikten" stiller knockout-idretter i en vesensforskjellig kategori, er et velkjent argument fra motstandere og kritikere. I dette tilfellet forstår jeg det imidlertid ikke slik at det er dette argumentet som kommer til anvendelse, men snarere gradsforskjeller (blant annet antallet runder) mellom (spesifikt nevnt) amatør- og proffboksing.

Det at aktører som burde ha sammenfallende interesser, ikke samles i en slik verdipolitisk debatt, er ganske typisk for norsk politisk diskurs, og trolig noe av det som legitimerer noen av de forbudene som man ikke ser så veldig mange andre steder. Nå har jeg selvsagt ingen problemer med at folk er prinsipielle motstandere av proffboksing per se, men jeg er generelt veldig lite imponert over argumentasjonsrekken: "Jeg har ingen personlig interesse av X, ergo kan X gjerne forbys/forbli forbudt for min del".  Selektiv verdiliberalisme later til å være langt mer utbredt enn konsekvent/ideologisk ditto i vårt politiske klima.
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #4 on: 11.10.16 at 23:23:56 »

Ren politisk manøver fra NIF som ikke liker å ha en konkurrent på sponsormarkedet. Samme modus operandi som dopingutspillet mot X-Games
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Boxing, Kickboxing & Muay Thai (Moderator: Frode-Falch)  |  Topic: Knockout-nemnda går i protest « previous next »
Jump to:  

Social sharing