Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.11.17 at 02:42:44

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Boxing, Kickboxing & Muay Thai (Moderator: Frode-Falch)  |  Topic: Eksplosiv kondisjon for striking 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Eksplosiv kondisjon for striking

Helltek
**
Posts: 59
Stuntposter
Offline Offline

« on: 12.10.16 at 20:42:11 »

hei folkens..

jeg har et spørsmål ang eksplosiv kondisjon i forbindelse striking ( stående kamp))..

jeg vil anse meg selv for helt ok trent.
Min utholdende kondisjon er bra da jeg kan trene lenge og hardt .
styrken min er god, fleksibiliteten min er ok.

men min eksplosive kondisjon kunne vært bedre .
jeg trener kb to ganger i uken , pluss et par ganger på treningsstudio.

når jeg trener på gymmen pleier jeg og kjøre intervaller 30 sec på 30 sec av ganger 6 - 10 ganger
men synes fortsatt ikke kondisjonen min er der den burde være..

noen som har noen tips???

 
Logged

Savate - The thinking mans kickboxing
Påltergeist
****
Posts: 387
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #1 on: 12.10.16 at 21:15:44 »

Et banalt, men oppriktig svar: Det mest effektive du kan gjøre er å sparre -- mye og regelmessig. At man blir særlig sliten av å gå mot en motstander, beror i stor grad på stress, og den beste -- for ikke så eneste -- måten å mestre dette stresset på, er spesifikk mengdetrening.

Andre ting som fungerer bra:
- Intervall-løp (f. eks 4*4)
- Bakkeløp
- Trappeløp
- Kettlebell-intervaller, f. eks med snatch eller swing
Logged
Lillegutt79
*****
Posts: 687
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #2 on: 13.10.16 at 07:37:33 »

Et godt tips er vel å variere, når du nevner 30-30 intervaller så går jeg ut i fra at dette er sekkeintervaller?
Du kan også kjøre andre varianter som f.eks 15-15, 30-15

Regner med at du også kjører løpeintervaller, selv brukte jeg 2.15 eller 2.30 x 3 ,6 eller 9 avhengig av form og treningsperiode på en rett strekke etter 15-20 min oppvarming (jogging). Har også løpt "stolper" for å variere,
altså mellom lyktestolper (pleide å løpe 2 småjogge 1 osv).

Når det gjelder styrkebiten så syntes jeg knebøy med hopp er gull for spark, også har jeg brukt hantelløft for slag, men skal være rask til å nevne at styrke aldri har vært min sterke side.. Roll Eyes

Har forresten skyggebokset med 1kg hantler med fokus på hurtighet, følte at det fungerte veldig bra for meg.
Nå skal det jo sies at jeg gikk i 54- og 57kg, men det er i allefall viktig at hantlene ikke blir for tunge så du blir fort sliten i skulderpartiet. 
Logged

"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali
Hold Out
*
Posts: 13
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #3 on: 13.10.16 at 08:40:33 »

En klassisk måte å trene eksplosiv utholdenhet er å hugge ved. I mangel på ved kan slegge og lastebildekk brukes. Et siste alternativ kan være å simulere vedhogging med en hjemmetreningsstrikk som en kan feste i dørkarmen.
Logged
Helltek
**
Posts: 59
Stuntposter
Offline Offline

« Reply #4 on: 13.10.16 at 21:13:45 »

Det kan nok ha en sammenheng med at jeg til tider mangler kamptrening, som gjør at kondisjonen virker litt dårligere en det den faktisk er..
så jeg må nok sørge for og få med meg all sparring jeg kan..
jeg sparrer ofte med motstandere som er høyere og har lengere rekkevidde en meg , noe som gjør at jeg må inn og fighte , noe som krever mer føler jeg.
hvis noen fra forumet her kan gi meg litt kamptrening hadde det vært flott ( Moss Omegn)

hvordan setter man opp 4*4 intervaller på tredemølle??
Logged

Savate - The thinking mans kickboxing
Lillegutt79
*****
Posts: 687
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #5 on: 15.10.16 at 01:53:05 »

Er en fordel med variert sparring i hvertfall, så du ikke baaaare må i infight..
I hvilken vektklasse er du forresten?
Regner med at du trener hos Jon-Inge hvis du er fra Moss?
Du er også velkommen til å komme innom Fighter kbk på fredagssparring kl.17.

4*4 på mølle er ikke så enkelt, noen møller har så som så med intervall alternativer, så du er som
regel tvunget til å kjøre hastigheten manuelt mens du er i gang.
Jeg har aldri kunne fordra mølle og løp alltid utendørs, også om vinteren, godt påkledd og med piggsko smile       
Logged

"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali
Helltek
**
Posts: 59
Stuntposter
Offline Offline

« Reply #6 on: 15.10.16 at 10:01:38 »

jeg er i 91 +.
jeg er 180 høy så de jeg sparrer med er nesten uten unntak høyere en meg. synes det er vanskelig og holde igjen kraft i kombinasjonene da jeg går i in fight. og jeg ønsker og ta hensyn til de jeg sparrer med . så sparringen blir ofte noe dårlig utført fra min side..
men det har nok noe med det du sier om at sparrings mengden min er ikke er optimal.
 
er for øyeblikket ikke aktiv , men håper på og gå litt matcher i løpet av et halvt år.
jeg begynte hos Jon-Inge  for et par måneder siden og har bare positivt og si om klubben Moss Kickboksing klubb.

faktisk ikke umulig jeg dukker opp på fredagsparringen hos dere:)
Logged

Savate - The thinking mans kickboxing
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Boxing, Kickboxing & Muay Thai (Moderator: Frode-Falch)  |  Topic: Eksplosiv kondisjon for striking « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines