Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.09.18 at 13:00:34

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Hapkidos "Ki-Finger" forklart med biomekanikk 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Hapkidos "Ki-Finger" forklart med biomekanikk

Chrisoro
*
Forummedlem

Hapkido, Taekwondo, Jiu-Jitsu
« on: 18.12.17 at 23:00:41 »

I tråden Hapkido i Norge? refereres det til Hapkido sin litt særegne måte å gripe på, der pekefingeren holdes ut slik:

Det som ble skrevet i tråden var bl.a. dette:

De opererer også med "ki-finger", i alle fall hos Lindström. Dette vil si at pekefingeren er utstrakt i alle grep, slik at motpartens ki strømmer ut gjennom din pekefinger, og ikke er til hinder for deg. Jeg stiller meg MEGET skeptisk...

Jeg har hørt mange forskjellige forklaringer på hvorfor man gjør dette, inkludert enkelte ganske svevende og mystiske som involverer "ki"-kraft (dog har jeg aldri hørt at dette handler om å kanalisere motpartens ki-kraft, slik det beskrives over), men jeg har også blitt forklart dette med enkel biomekanikk, og fra det perspektivet gir det ganske bra mening å gripe slik innenfor det tekniske paradigmet Hapkido befinner seg i.

Her er en ganske god artikkel i Black Belt Magazine, som forklarer hvorfor man griper slik i Hapkido ut fra et slikt biomekanisk perspektiv. Kan være greit å lese, om en tidligere kun har blitt "utsatt for" litt mer mystiske forklaringer på dette.
Wink

Hapkido's Unusual "Ki-Finger" technique - Black Belt Magazine, March 1995.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #1 on: 18.12.17 at 23:39:47 »

"Ki-finger" er også noe jeg har fått forklart opp gjennom årene, men holder mer på den biomekaniske forklaringen. Det er noen rent fysiske prinsipper som faktisk også matematisk kan forklares. F.eks ut fra momentet man får i selve grepet smile

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Chrisoro
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 18.12.17 at 23:55:50 »

Nettopp. Mulig jeg selv er litt miljøskadd, men jeg opplever iallfall selv at det gjør en positiv forskjell i forbindelse med visse låser når jeg har testet det opp mot mer vanlige grep.

Jeg har forresten også sett eksempler på utstrakt pekefinger i utførelse av teknikker innen Daito Ryu Aiki-Jujutsu, så mulig det er der Hapkido har fått det fra. Se på hvordan fyren her (som visstnok instruerer i Daito Ryu i følge hjemmesiden til skolen han representerer) griper motstanderens hånd mens han utfører kotegaeshi (ca. 30 sek inn i videoen), f.eks.:

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #3 on: 20.12.17 at 04:53:37 »

Jeg tror det er flere biomekaniske årsaker til utvikling av "pekefingergrepet", men personlig erfarer jeg ingen "chi energi utslag" når utfører det, eller andre utfører på meg.

Biomekanisk:
- Grepsflaten rundt hånden er ofte mindre når jeg utfører Kote Gaeshi, dermed blir det mer naturlig å ha en løs finger.
- Ved å ha en finger løs, så vil ofte fokuset være på rotasjonsbevegelse, kontra "låse fast". Armen er dermed mer bevegelig, siden mindre muskler engasjert.

Noen tanker?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Chrisoro
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 20.12.17 at 21:37:44 »

Jeg tror det er flere biomekaniske årsaker til utvikling av "pekefingergrepet", men personlig erfarer jeg ingen "chi energi utslag" når utfører det, eller andre utfører på meg.

For min del er jeg litt usikker på hvordan man i det hele tatt vil kunne "erfare" et ki/chi-energiutslag, siden min personlige oppfattning (som en relativt høyt gradert Hapkidoutøver), er at ki/chi hovedsakelig er førvitenskapelige hypoteser for å forklare rent fysiske kroppslige prosesser og ren biomekanikk. Et eksempel som støtter denne oppfattningen, er at Ji Han Jae, som av mange regnes som enten en av, eller selve grunnleggeren av Hapkido, ved flere anledninger har nevnt at man kan "frislippe" ki-energi i kroppen ved å skjære tenner, og at dette vil gi deg større styrke/ytelse. Noe som er ganske interessant, siden vi i dag vet at det å skjære tenner kan resultere i frigjøring av adrenalin (i tillegg til å ødelegge tennene dine etterhvert).

Men som en vitenskapelig anlagt person kan jeg selvsagt heller ikke blankt avvise eksistensen til Ki/Chi. Jeg har bare ikke sett noe så langt som indikerer at det er snakk om annet enn et forsøk på å forklare helt naturlige kroppslige prosesser og biomekanikk i lys av den virkelighetsmodellen som en opererer med i tradisjonell kinesisk medisin.

Biomekanisk:
- Grepsflaten rundt hånden er ofte mindre når jeg utfører Kote Gaeshi, dermed blir det mer naturlig å ha en løs finger.
- Ved å ha en finger løs, så vil ofte fokuset være på rotasjonsbevegelse, kontra "låse fast". Armen er dermed mer bevegelig, siden mindre muskler engasjert.

Noen tanker?

Det du skriver her, er det samme som et av argumentene som ble fremmet i artikkelen jeg postet over (side 2). I tillegg argumenterer fyren bl.a. for at et grep med alle fire fingrene + tommel i praksis blir mindre kraftig enn et grep uten pekefinger, siden et slikt grep naturlig tenderer til å primært stramme med tommel og pekefinger, mens et grep uten pekefinger gjør at man automatisk bruker de tre andre fingrene i et mer jevnt grep, noe som resulterer i et totalt sett kraftigere grep.

Forfatteren argumenterer også for at et grep med alle fingrene, tenderer til å til en viss grad blokkere for effektiv rotasjon ved låser som nettopp kotegaeshi, siden man i større grad dekker hele hånden til motstander, noe som også er relatert til det du skriver.

Noe argumentasjonen i artikkelen derimot er helt fri for, er henvisninger til "ki", utover at man nevner at fingeren ut på den måten gjerne blir kalt "ki-finger" i Hapkido.
smile
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Hapkidos "Ki-Finger" forklart med biomekanikk « previous next »
Jump to:  

Social sharing