Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.10.18 at 10:11:26

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jeet Kune Do (Moderator: Leif T. Røbekk)  |  Topic: En analyse av Bruce Lee`s demo sparring for 50 år siden 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

En analyse av Bruce Lee`s demo sparring for 50 år siden

Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« on: 12.03.18 at 15:05:31 »

https://www.youtube.com/watch?v=_5KBnA-2NBg

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #1 on: 18.03.18 at 15:58:06 »

Det er artig å se såpass grundige og detaljerte analyser. At Bruce Lee hadde et godt blikk, kvikt fotarbeid og kjappe, presise teknikker -- er det fint liten tvil om!

Personlig mener jeg dog at analytikeren her "overanalyserer" litt. Med det mener jeg at han tar utgangspunkt i ganske lett poengsparring (som klippene viser) og drar slutninger om hvordan Bruce Lee ville ha gjort i et fullkontaktsscenario. Fullkontakt er som kjent en helt annen lek. En ser av klippene at Lee er fint lite bekymret for å bli truffet (høy hake, lav guard, gidder ikke å blokke lowkicks etc). Det kan være rasjonelt innenfor en poengplukke-kontekst, siden han tydeligvis var så tempo- og ferdighetsmessig overlegen her, at utfallet aldri var i tvil. Hadde han derimot gått mot motstandere som kunne slå og sparke med full kraft, er jeg rimelig sikker på at han ville ha gjort de nevnte tingene litt annerledes.

Det finnes etter min erfaring mange semi- og lettkontaktutøvere som har imponerende kjapt fotarbeid, men som ikke slår eller sparker hardt. Igjen: Innenfor regelverkene de utvikler teknikkene innenfor, er det helt fornuftig, siden det faktisk ikke er lov å trøkke til. Skal en velge mellom å være kvikk til beins eller slå hardt, er det liten tvil om hva som bør prioriteres. Samtidig finnes det også utøvere som klarer å dra med seg et slikt fotarbeid inn i fullkontaktssammenhenger, og kombinere det med solid slagkraft. Ett eksempel er Michael Venom Page:

https://www.youtube.com/watch?v=aZ-0eee-rSc

En annen som kombinerte slagkraft med å flytte seg lynraskt rundt på tåballene (dog uten å kunne forsvare seg mot lowkicks, som kampen her viser) var Rick Roufus. Kombinasjonen etter 1.22 er en av mine favoritter:

https://www.youtube.com/watch?v=Lpl_7w8-jTE

Kunne Bruce Lee også levere knallharde teknikker og kombinasjoner -- kombinert med det raske fotarbeidet som klippet til Leif viser? Meget mulig! Jeg tviler ikke på at han utviklet sine teknikkpreferanser på bakgrunn av erfaring som også innbefattet både gatekamper og treningsøkter hvor begge parter gikk hardt. Men det hadde vært interessant å se et slikt klipp, for å se om han (som jeg antar) gjør litt andre tekniske og strategiske valg da. smile
king rex
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 01.05.18 at 20:01:09 »

LA oss være enig om en ting han hva et dyr og slåsst boxing boxing
christian
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jeet Kune Do (Moderator: Leif T. Røbekk)  |  Topic: En analyse av Bruce Lee`s demo sparring for 50 år siden « previous next »
Jump to:  

Social sharing