Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.09.18 at 22:29:11

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd) 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 [4]  All Go Down Print

Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd)

Wado-Petter
Gammel ørn

« Reply #45 on: 29.12.05 at 20:38:27 »

TonyHesjevik:
Før du hiver deg på diskusjonen med "ubrukelige og utbrukte" argumenter, ber jeg deg om å lese den lange diskusjonen vi hadde her:
http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=5338.msg84160#msg84160
Du er velkommen med nye og gode argumenter for sinus, men ikke det samme gamle:
sinus bevegelsen brukes for å skape maksimal kraft....

...for det blir for vagt. Sinus skaper IKKE mer eller maksimal kraft, er den konklusjonen vi har kommet til. Derfor må du komme med noe nytt for å overbevise.

når du jabber så gjør du det ikke for å skade eller knuse noe, jabben brukes kun til å forstyrre, eller sjekke om motstanderen din reagerer.
...hva mener du med dette??? Ja, finter er greit, det,  men du mener at det ikke finnes kraft der? Ikke med sinus engang? boxing Litt rart i mine øyne...

kraften i jabben skal komme fra ryggen under skuldra og ned til hofta, med hoftevridning.
Jeg håper jeg misforstår det du skriver... Fra ryggen, over skulder og til hofte??? Med vridning??? Dersom du mener dette, hadde det vøri gromt med en dybdeforklaring på dette!  eek

Og dytter du kneet FRAM når du slår???

i sinus bevegelsene går du først ned for å slappe av i musklenne så går du opp, vet ikke hvorfor, for så å gå ned
...Du vet ikke hvorfor man går opp, skriver du. Hva er da hele poenget med sinus? Og hvorfor gå ned for å slappe av i musklene? Er det ikke motsatt?

Tormod:
Så du bærer vekt på fremre bein i trefføyeblikket i en bokse-jab?
Ja, gjør du ikke det da? Trener ikke boksing, så dette høres artig ut...  smile

Petter, 1. Dan, Wado Ryu
Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #46 on: 29.12.05 at 20:44:33 »

Finn skogen.
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #47 on: 29.12.05 at 22:41:50 »

Hvis det høres rart ut, så legger du for mye i det. Rent fysisk vil jabben lette vekten på fremre bein. Å svikte på fremre bein i trefføyeblikket er en måte du kan få mer kraft i slaget (altså: ikke bære full vekt, om du vil).
Jabber finnes i alle varianter og fasonger. Dersom jab kun var ment som finte, ville den ikke fungert, fordi motstander kunne rett og slett sett bort fra den. Crocop gav Sapp et kraniebrudd med en jab.
Hvis du ikke merker at prinsippet er tilstede, eller velger å ikke benytte deg av det, så er det helt i orden, men poenget var likefullt at trening med sinus-bevegelsen kan hjelpe folk å bygge opp en kroppslig føling med dette prinsippet. Og at denne formen for bekjentgjøring er egnet for linjetrening.
Ingenting med det å svikte på fremre fot som går på tvers av kroppsvridning. Det ene utelukker ikke det andre.

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
"Jeg tror på karma. Så jeg vet at alle andre fortjener alt jeg gjør mot de".
Langlo
« Reply #48 on: 29.12.05 at 22:58:23 »

Hvis det høres rart ut, så legger du for mye i det. Rent fysisk vil jabben lette vekten på fremre bein. Å svikte på fremre bein i trefføyeblikket er en måte du kan få mer kraft i slaget (altså: ikke bære full vekt, om du vil).
Tror ikke noen hadde påført noen kraniebrudd med denne teknikken..hvis jeg ikke misforstår deg helt da.
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #49 on: 30.12.05 at 05:22:16 »

Herregud, her var det mye å svare på gitt....

ok, starter på på begynnelsen:

Fra tormod:
Så du bærer vekt på fremre bein i trefføyeblikket i en bokse-jab?

Nå skal du høre. Det finnes to typer jab, den ene heter quick-jab, og den andre heter power-jab. Ikke misforstå nå, men power-jab heter ikke power jab fordi den er kraftig, bare fordi den er kraftigere.

Quick jab utføres ved å stå i vanlig bokser guard, å slå med venstrehanden, har skal du stå på samme plass hele tiden, husk å "dytte" framover med bakerste kne(helst løfte hælen litt ekstra over bakken) og "dytte framover med fremste kne. samtidig som du har hoftevridning og dytter framover med venstredelen av overkroppen.

Power-jab utføres nesten helt likens, den eneste forskjellen er at du drar den bakerste foten ca 5 cm lengere fram og litt ut til siden, slik at skuldrene blir mer parallelle. så tar du å vrir på hoften kaster ut handen og tar et kort steg framover, samtidig som du dytter venstresiden av overkroppen inn i slaget

når du jabber så gjør du det ikke for å skade eller knuse noe, jabben brukes kun til å forstyrre, eller sjekke om motstanderen din reagerer.
...hva mener du med dette??? Ja, finter er greit, det,  men du mener at det ikke finnes kraft der? Ikke med sinus engang?  Litt rart i mine øyne...

jeg mener med det at jabben er ikke designet for å knuse, sier ikke at det ikke er kraft der, men jeg sier at det er såpas liten kraft i forhold til cross at den brukes til å sjekke reaksjonsevnen til din mitstander, måle avstand, forstyrre, og finte.

kraften i jabben skal komme fra ryggen under skuldra og ned til hofta, med hoftevridning.
Jeg håper jeg misforstår det du skriver... Fra ryggen, over skulder og til hofte??? Med vridning??? Dersom du mener dette, hadde det vøri gromt med en dybdeforklaring på dette! 

her mener jeg at det ikke helper å bare vri hoften, men at du også må legge den delen som er på ryggen under skuldra inn i slaget. husk at det er veldig viktig å ikke bruke skuldra når du slår, for ellers er du garantert å ødeleggen den på no time...

...Du vet ikke hvorfor man går opp, skriver du. Hva er da hele poenget med sinus? Og hvorfor gå ned for å slappe av i musklene? Er det ikke motsatt?
du går nedover for å slappe av i muskelen slik at du får utnyttet hele potensiale av den, for hvist den er stram får du ikke hele akselerasjonen med deg, oppover går du for å øke din kinetiske energi, får så  å slippe den ut igjenn når du går ned. Får å omforme energien sim går nedover fram, må du la kneet skli litt lengere fram etter punchet....

Tror ikke noen hadde påført noen kraniebrudd med denne teknikken..hvis jeg ikke misforstår deg helt da.

er du tung og sterk nokk så er det fult mulig, men et menneske kranie tåler i gjennomsnitt 1600 kg trykk... tenk på hvor mye krafta han kunne ha klart å legge i en cross eek

Tony Hesjevik:)
Harstad ITF
TurboKenKristus
Forumavhengig

« Reply #50 on: 30.12.05 at 05:37:52 »

Akkurat det med jab'en så er jeg til dels enig, og til dels uenig.. Jab'en i seg selv er egentlig ikke så kraftig hvis du ikke stepper inn med den, men det som gjør den skummel er at det fint kan brukes som et stopp-slag, og da blir den farlig.. Men selvfølgelig, det er høys brukendes slag til det meste.

I don't always know what I'm talking about, but I know I'm right
Langlo
« Reply #51 on: 30.12.05 at 10:52:51 »

er du tung og sterk nokk så er det fult mulig, men et menneske kranie tåler i gjennomsnitt 1600 kg trykk... tenk på hvor mye krafta han kunne ha klart å legge i en cross eek
@TonyHesjevik
Jeg tror du misforstår meg litt. Dette var et svar til Tormods teknikk, med å "svikte" i trefføyeblikket med fremre fot...
Forøvrig er jeg svært enig i mye av det du sier om jab-en.

Når en stepper inn i jabben(power), er det viktig at slaget kommer rett etter at foten er satt ned...
Og når det gjelder snert i slaget(quick), så kan det sammenlignes med bevegelsen en har når en som unge leikesloss med håndkle mot hverandre. En skulle piske så hardt og teknisk at det ble et piskesmell, hvis noen skjønner hvor jeg skal...

Dessuten må en ikke glemme vridningen av neven..

Jab er ikke blant de hardeste slagene, men uunnværlig..
Wado-Petter
Gammel ørn

« Reply #52 on: 03.01.06 at 06:42:09 »

Tormod:
Jab'en er nok vanskelig å forklare, men jeg ser poenget ditt... Og er litt mer med.
Å svikte på fremre bein i trefføyeblikket er en måte du kan få mer kraft i slaget (altså: ikke bære full vekt, om du vil).
Jeg sitter å tenker litt... Snakker vi om det samme...? At det du betegner som å svikte i beinet er det jeg mener med vektoverføring? Svikte beinet høres ikke logisk ut for meg...
poenget var likefullt at trening med sinus-bevegelsen kan hjelpe folk å bygge opp en kroppslig føling med dette prinsippet. Og at denne formen for bekjentgjøring er egnet for linjetrening.
...mener du her at sinus har en funksjon, og det er å bygge prinsippet sinus inn i kroppen? Er ikke helt enig, for jeg ser ingen funksjon i sinus, jeg... Og ja, den er nok egnet til linjetrening. Til å lære sinus. Men er det noe å søke etter? Hmmm...

Tony Hesjevik:
Din forklaring på jab og power-jab høres ut som to forskjellige slag fra karate. Stort sett, da. Litt forskjeller er det nok, men hos oss er dette grunnleggende basic, og altså to ulike teknikker.

du går nedover for å slappe av i muskelen slik at du får utnyttet hele potensiale av den, for hvist den er stram får du ikke hele akselerasjonen med deg, oppover går du for å øke din kinetiske energi, får så  å slippe den ut igjenn når du går ned. Får å omforme energien sim går nedover fram, må du la kneet skli litt lengere fram etter punchet....
Dette høres ut som en forklaring på... sinus! Jeg er ikke enig i det du skriver. Greit nok at en avslappet muskel er raskere enn en spent, men utover det er du nok litt "ute å kjøre". Du kan ikke omgjøre nedoverenergi til bortoverenergi ved å dytte kneet fram...!?!??!??!?!??!?! Det er nettopp her sinus møter veggen.

Langlo:
Dessuten må en ikke glemme vridningen av neven..
Hehe, stoff til ny diskusjon, og har allerede vært diskutert... bleh

Petter, 1. Dan, Wado Ryu
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #53 on: 03.01.06 at 08:19:07 »

Dette høres ut som en forklaring på... sinus! Jeg er ikke enig i det du skriver. Greit nok at en avslappet muskel er raskere enn en spent, men utover det er du nok litt "ute å kjøre". Du kan ikke omgjøre nedoverenergi til bortoverenergi ved å dytte kneet fram...!?!??!??!?!??!?! Det er nettopp her sinus møter veggen.

Det var vel ment som nettopp en forklaring på sinus... imidlertid bør den diskusjonen holdes i dertil egnede tråd (eller denne som omhandler fysikken/manglende fysikk bak sinusteorien).

TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #54 on: 03.01.06 at 09:13:13 »

Tony Hesjevik:
Din forklaring på jab og power-jab høres ut som to forskjellige slag fra karate. Stort sett, da. Litt forskjeller er det nok, men hos oss er dette grunnleggende basic, og altså to ulike teknikker.

Det er to nesten like teknikker.... Og kan du vaere saa snill aa forklare meg forskjellen paa et sidespark i karate, og et sidespark i en annen kampsport? Nei! det gaar ikke, for det er ikke noe forskjell.

Tony Hesjevik:)
Harstad ITF
Langlo
« Reply #55 on: 03.01.06 at 09:33:51 »

Det kan nok diskuteres om det er forskjell på sidespark i ulike kampsporter...men små forskjeller er det:
http://www.kyokushinmail.com/koya/KickInstruction.htm
Dette er ei rimelig grei side, men feks sparket som beskriver Fullkontakt karate(Kyokushin etc) ikke er det VI lærer i min klubb. Vi lærer det som er under Muay Thai.

Jeg går ut fra at i KickBoxing (?) så er sparkene litt forskjellige i fullkontakt og lett/semi...

Men nå er vi inne på spark, og det finnes sikkert en tråd om dette også
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #56 on: 03.01.06 at 09:57:55 »

Vel... det er små forskjeller sparkene imellom, men jeg vil nå påstå at forskjellen mellom et slag i karate og boksing er mye større enn f.eks. forskjellen mellom et sidespark i karate og tkd.

Wado-Petter
Gammel ørn

« Reply #57 on: 04.01.06 at 22:38:34 »

Tonyhesjevik:
Og kan du vaere saa snill aa forklare meg forskjellen paa et sidespark i karate, og et sidespark i en annen kampsport? Nei! det gaar ikke, for det er ikke noe forskjell.
Jo, det er nok tildels store forskjeller på utførelsen av teknikker mellom stilarter, og også mellom stiler.
Vi har forøvrig ikke sidespark i det hele tatt, men du tenker nok på spark skrått fremover eller skrått bakover. Å sparke rett ut fra hofte er "ikke mulig" mht hvordan hofteleddet fungerer. Så forskjellene er nok ganske store, men ikke for utenforstående.

Petter, 1. Dan, Wado Ryu
Bosse
*
Forummedlem

« Reply #58 on: 14.01.08 at 08:33:34 »

Funderar lite, varför diskuterar man samband som E=1/2*mv^2, Newtons samband
mellan kraft och accelleration, lag om verkan och motverkan etc i Kukkiwons
textbook och även Chois encyklopedi? Jag menar, det går inte använda dessa
samband till något praktisk överhuvudtaget för att räkna på hur en spark skall
utföras effektivt mer än att massan och hastigheten skall vara så hög som möjligt, dvs
vanligt sunt förnuft. För att räkna på vad som händer när man träffar, hur mkt energi
som överförs till materialet/kroppen behöver man inte bara mekanik utan även en modell
för hur materialet påverkas vid belastning vilket, om man skall räkna realistiskt, kräver kunskaper
i hållfasthetslära på avancerad nivå vid teknisk högskola. Med andra ord tycker jag det är helt meningslöst diskuttera
denna fysik som man lär sig första året på gymnasiet. Vad som är mer intressant
är väl snarare att diskuttera dynamiken hos kroppens olika delar när man utför
en viss teknik, dvs en matematisk modell över hur olika kroppsdelar rör sig
när man sparkar och som kan förutsäga vilka moment i rörelsen som tillför mest
kraft (hastighet!) till sparken. För den intresserade finns artiklar om detta att hitta
på nätet.
Pages: 1 2 3 [4]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd) « previous next »
Jump to:  

Social sharing