Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.06.18 at 04:29:37

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: En politisk kulturell kamp 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

En politisk kulturell kamp

Amatør kung fu
**
Stuntposter

Newbeginner
« on: 05.05.18 at 18:53:09 »

Nå jeg tenker over hvorfor kampsportutøvere er døende. Det er fordi Kung Fu, Karate, Hapkido, Taekwondow, Muay Thai og alle disse kampkunstene er kultur. En kultur som ikke anerkjent i Norge. En kultur som ble møtt med politisk og norsk kulturell motstand. Det jeg mener at norske politikere ser på kampkunst som en trussel mot Norges befolkning. Da kampkunsten prøvde å etablere seg i Norge ble vi dårlig mottatt av politikerne. Til og boksing var ulovlig og farlig for Norges befolkning.

Bare i 2014 ble det endelig lovlig å drive med proffboksing i Norge, men dette var fordi en viss person engasjerte seg i politikken. Denne personen heter nemlig Cecilia Brækhus. Denne modige damen har engasjert seg i 7 harde år og etter 7 års politikk har hun endelig klart å gjøre boksing lovlig i Norge.
https://www.vg.no/sport/kampsport/i/kk76v/proffboksing-blir-lovlig-i-norge

Kampkunst er som poker. I Norge er poker ulovlig, men dette er fordi pokerspillerne ikke engasjere seg politisk. Hvis pokerspillerne hadde engasjert seg politisk. Så ville monopolet til Norsk-Tipping ha blitt avsluttet for lenge siden. Det er politikken som bestemmer kulturen i et nasjon. I Norge har vi veldig få kampkunst utøvere fordi politikken i mot oss.

Ta for eksempel religionen Islam. Islam engasjere seg politisk og derfor er islam akseptert religion og kultur i Norge. Det finnes moskeer overalt og media skriver aldri stygt om Islam. Faktisk så blir islam hyllet i norsk media. Nå la oss sammenligne Islam med religionen buddhismen. Buddhismen engasjere seg ikke politisk i norsk samfunn og dermed er de lite akseptert i Norge. Det er tabu for norsk media å skrive negativt eller kritikk mot Islam, men buddhismen kan de skrive negativt og kritisere hele dagen lang. Norsk media har lov til å kritisere buddhismen, men Islam blir aldri kritisert eller snakket negativt om. Ta for eksempel situasjonen i Myanmar hvor media framstiller buddhister som slemme mennesker og muslimer som de snilla folka.

Så hva har kampkunst med med politikken. Det er politikken som former samfunnet.
La oss si at Stortinget tilhører islam og kampkunst tilhører buddhismen.
Islam engasjere seg politisk å forme det norske samfunnet.
Buddhismen liker å la folk leve som de vil. Så buddhismen vil derfor ikke være med i politikken å forme samfunnet.
Det finnes 20000 buddhister i Norge, men de er helt usynlige i norsk politikk. Islam er veldig synlig i norsk politikk og derfor er de mer populært og akseptert enn buddhismen.

Ta for eksempel Erna Solberg sin facebook. Hvert eneste år publisere hun en video som hyller ramadan, men hvor er video som hyller som buddhismen? Den videoen finnes ikke fordi buddhister i Norge ikke finnes i norsk politikk.
Mitt poeng mine damer og herrer. Kampkunst utøvere i Norge er buddhismen. Vi er usynlig, lite engasjert i politikken og derfor er vi ikke akseptert i samfunnet. Vi har feilet med å videreføre vår kampkunst til neste generasjon fordi vi ikke er aktive i politikken. Fordi vi ikke er aktive i politikken. Så får vi ikke muligheten til å spre vår kampkunst kultur videre til neste generasjon og derfor vil kampkunst eventyret i Norge dør med oss. Vi er den siste generasjon av utøverne i nasjonen Norge. Nunchaku er bannlyst i Norge fordi vi ikke engasjere oss politisk. Det er lov å bruke trenings nunchaku, men ekte nunchaku er bannlyst og må smugles inn fra utlandet. Vi har feilet med å overføre vår visdom, kunnskap og disiplin til neste generasjon av barn i Norge.

Buddhister (Kamputøverne) taper fordi vi er ikke aktive i politikken.
Islam (Stortinget) vinner fordi de er aktive i politikken.

Jaja jeg vet at mange dere ikke alle er buddhister, men dette jo bare en sånn sammenligning av religionen.
Jeg hater ikke Islam, men dette var bare en sammenligning. Fordi Islam engasjere politisk har vi fått muslimsk kultur over hele Norge. Det er vi kampkunst utøverne som er buddhister og vi har tapt kampen om å overføre tradisjoner og kulturer til neste generasjon av unge mennesker. Fordi vi ikke var aktive nok i politikken til å videreføre vår kultur.
« Last Edit: 05.05.18 at 18:56:31 by Amatør kung fu » Logged
Amatør kung fu
**
Stuntposter

Newbeginner
« Reply #1 on: 05.05.18 at 19:33:01 »

Det holder ikke å bare leie en gymsal og forvente er at nye generasjoner skal møte opp. Denne kampen er politisk kamp. Jeg vet at alt det jeg skriver er hva det motsatte av alle kampkunstenes lærdom. Det jeg skriver går imot alt det kampkunsten står for.

Vi må engasjere oss i politikken. Gjøre alle typer kampturneringer lovlig for barna, tenåring, voksen og proffnivå. Spiller ingen rolle om det er MMA, Kung Fu, Muai Thai. Kampkunstens overlevelse i Norge avhenger av hvor politisk aktive vi er. Folken jeg må si. Vi er en døende menneskeart fordi vi har feilet med å engasjere oss politisk.

På tide å gjøre alle kampsport turneringer lovlig.
På tide å gjøre Nunchuku også kjent som karatepinne på norsk lovlig igjen.
Istedenfor å reise til å Korea for å delta i turneringer på taekwondo. La oss få Korea til Norge istedenfor. Istedenfor å reise til Kina for å delta på turneringer. La oss få kineserne til å delta på turneringer i Norge istedenfor. Vi har lov til å lære bort kampkunsten, men loven fra Stortinget begrenser vår frihet. Fordi vår frihet er begrenset så vil vi dø ut. La oss få kampkunst inn i skolen osv.

Grunnen til Fotball, håndball, skiskyting, slalom og slik lever i Norge. Det er fordi organisasjoner som representere disse idretter er aktive i politikken. Ta for eksempel fotball. Hvis norsk fotball får lite penger av Norsk-Tipping. Da er det umiddelbart media og politisk uttalelse om at norsk fotball trenger mer penger.

Folkens det holder ikke å fokusere på selvdisiplinering for bli en bedre person. Vi må også bli politisk aktive. Fotball, håndball, ski osv. Alle disse sportene er politisk aktive. Kung fu, Taekwondo, Jet Kun do osv er ikke politisk aktiv. Derfor vil vi dø ut i Norge. Vår overlevelse er avhengelig av vårt politiske engasjement.
« Last Edit: 05.05.18 at 19:42:33 by Amatør kung fu » Logged
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #2 on: 11.05.18 at 07:48:42 »

Engasjementet ditt er beundringsverdig, men jeg er ikke umiddelbart overbevist om at premisset ditt -- at kampsport og kampkunst er i ferd med å dø ut -- stemmer. Én ting er at dette forumet har vært dødt i noen år, men finnes det noen data som viser at folk trener mindre kampsport nå enn tidligere? Mitt umiddelbare inntrykk er snarere det motsatte ...
Hold Out
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 16.05.18 at 10:32:25 »

Hvis du ser på Eric Wilson sine videoer på YouTube, så vil du se noe av motstanden mot kampkunst i vesten. Det handler om å forby martial arts og yoga. Eric Wilson er medlem av en frimurerlosje som kalles Shriners og de har mye innflytelse i USA.

Boksing er liksom unntaket. Nå sier riktignok det amerikanske militæret til vanlige soldater at både boksing og Muay Thai er bra. Men alle vet at skal du gjøre karriere i det amerikanske militæret så skal du drive med boksing. 

Karateklubbene der jeg bor er mye mindre enn de var på 1990 tallet.

Har sett statistikk fra USA som går i retning av at Karate der er redusert i antall til 20% av utøverne de hadde. For Taekwondo er det enda verre.

Det er flere grunner til at man i vesten ikke liker Karate. For eksempel Hironori Ohtsuka skrev at høye personer hadde begrensede muligheter i Karate. Dette rimer dårlig med at man i vesten ønsker seg høyere og større soldater pga. vekten av militært utstyr. Det fins riktignok varianter av Karate hvor høye personer lykkes i større grad, men de er ikke de vanligste.

I mange varianter av Karate må du kunne kataen Kushanku for å få svart belte. Denne kataen er ikke særlig egnet for høye personer. Alle pinan/ heian kataene i Karate er egentlig lærestykker for å forberede utøveren på denne kataen.

Den/de eneste av de "klassiske" kataene i Karate som er egnet for høye personer er tekki/naihanchi.

Er en høy person selv. Har vært på flere seminarer med instruksjon i Muay Thai teknikk. Problemet med Thai er noe av det samme som problemet med Karate. Det passer dårlig for høye personer. Det er en grunn til at oppgjøret mellom Shogun Rua og Machida i UFC gikk i lett tungvekt. Etter mitt syn passer ingen av disse kampsportene for Brock Lesnar....
Amatør kung fu
**
Stuntposter

Newbeginner
« Reply #4 on: 17.05.18 at 11:16:22 »

Engasjementet ditt er beundringsverdig, men jeg er ikke umiddelbart overbevist om at premisset ditt -- at kampsport og kampkunst er i ferd med å dø ut -- stemmer. Én ting er at dette forumet har vært dødt i noen år, men finnes det noen data som viser at folk trener mindre kampsport nå enn tidligere? Mitt umiddelbare inntrykk er snarere det motsatte ...

Jeg mente hovedsakelig Norge og mange europeiske land. Kampsport og kampkunst lever i beste velgående i Asia, USA og Russland. At E-sport blir anerkjent i Europa, mens kampsport ikke blir anerkjent. Ja det er noe galt med våre politikere som satser 100% på E-sport.

NRK burde egentlig også sende kampsport turneringer i Norge. Da jeg vedder på at mange av oss også betaler NRK lisens. NRK skal jo være en kanal for alle, men føles som en kanal for de veldig få. Et annet problem vi har i Norge. Det er at mange av politikerne på Stortinget er motstandere av hva vi driver med. Spesielt Rødt, Arbeiderpartiet og Senterpartiet som hele tiden snakker om multikultur. Så driver de fullstendig med å forby multikultur fra øst Asia.
Kampkunst er en stor del av den asiatiske kulturen som de eliten på Stortinget ikke liker og ønsker å forby. NRK burde ha deltatt i den asiatiske multikulturen, men velger å fullstendig ignorere dette. Jeg ser NRK hyller Islam i hver eneste sending og artikler, men multikultur er mer enn bare Islam. NRK hyller islamsk kultur, muslimsk religion og alt som har med araberne å gjøre. Det jeg ikke liker med NRK er at de fullstendig gir blaffen i de andre kulturene som finnes i Norge. Norske politikere og NRK hyller arabisk kulture hele tiden, men multikultur er mye mer enn bare arabisk kultur.

Det finnes vietnamesere, indere, kinesere, japanesere og slik i Norge også. Men ifølge NRK så eksistere ikke disse folka.
Jeg forstår det slik at det finnes 250 000 muslimer i Norge. Men det finnes også 20000 buddhister i Norge. Av en eller annen grunn blir muslimer kalt minoritet og buddhister eksisterer ikke for NRK. Er det ikke noen som blir lei av å lese om muslim, islam og E-sport artiklene fra NRK? Kan ikke de begynne å skrive litt om buddhistene også i Norge? Ja det er noe galt med samfunnet og det er garantert noe galt med norske politikere. Norske politikere hyller multikultur, men de hyller kun Islam og arabere. Buddhister, Sikher, Hinduer osv blir fullstendig ignorert og usynlig i NRK sine artikler.

Vest Asia [Islam, Arabere og midtøsten] hylles fram hele tiden i NRK.
Øst Asia [Vietnamesere, Kinesere, Japanesere, Indere, buddhister, sikher, hinduer] hylles ikke fram i NRK.

I de 3 siste årene jeg har lest NRK. De hyller kun fram Islam, Islam og Islam. Er det ikke noen som har gått lei av å lese om Islam og muslimer hele tiden? Jeg vil ha en variasjon i Norge. Ikke bare Islam og muslimer hele tiden som NRK og stortinget driver med.

Politikere og NRK snakker hele tiden om multikultur. I mine egne øyne ser jeg kun monokultur. Det er Norge og Islam.
Venter på at NRK skal lage en dokumentar om noen buddhister i Norge, men nei da. NRK lager kun islamske dokumentarer. Så folkens multikultur i Norge? Hvor er dette for jeg ser det ikke. Dere tenker sikkert at denne fyren er gal eller koko i hodet. Vel jeg kan fortelle dere at Kampkunst og Kamsport også er en del av multikulturen. Så derfor er jeg utrolig lei av at Stortinget og NRK kun hyller fram Islam og arabere dagen lang. For eksempel den hellige ramadan måneden for muslimer. Norske politikere lager alltid en personlig video hilsen på Facebook for muslimer. Vel skal ikke de andre kulturer og religioner få samme behandling?? Jeg har lest NRK i mange år og jeg reagerer kraftig. Hvor er multikulturen i Norge? For jeg ser kun Islam og arabere hylles fram. NRK hyller kun fram Vest Asia [Islam] og gir blaffen i øst Asia [Buddhisme, Konfuciasisme, Hinduisme osv]. Øst Asia blir fullstendig ignorert i media og er ikke en del av den europeiske og norske multikulturen. Vest asia og islam hylles fram hele tiden. Det er ikke multikultur i Norge. Kampkunst og kampsport er en stor del av den øst asiatiske kulturen.

Alle etniske nordmenn som sier de elsker multikultur, men kun hyller Islam burde skamme seg. Multikultur er mye mer enn moske, Islam, arabere og muslimer. Norsk media og norske politikere burde skamme seg. Hyller multikultur, men snakker kun om Islam. Multikultur eksistere ikke i Norge forresten da de fokuserer kun om Islam i media og på Stortinget. Personlig så har jeg gått lei av å lese om muslimer dagen lang i vg, aftenposten, tv2, nrk, dagbladet, abcnyheter osv. Hver gang jeg leser en artikkel i media så er det alltid om Islam, Islam, Islam, Islam og muslimer. Herregud har disse folka ikke noe annet å skrive om i Norge? De tror at multikultur kun handler om Islam. Samme gjelder politikere i Norge. Når jeg hører Rødt, Arbeiderpariet, FRP, Høyre og slik på Youtube. Alltid Islam, Islam og Islam, men aldri noe om de andre kulturene i Norge. Hvert eneste år skal jeg bli påminnet om Ramadan i norsk Media. Ramadan er muslimenes største høytid. Hva med buddhistene, sikhene, hinduene og slik? Dem hører vi aldri noe om i media. Dette er grunnen til at kampkunst og kampsport ikke er akseptert i Norge. Fordi I Norge hyller vi fram kun 1 kultur og ignorere alle de andre kulturene. Media hyller fram 1 kultur å kaller dette multikultur. Stortinget hyller fram 1 kultur å kaller dette multikultur.
« Last Edit: 17.05.18 at 14:59:42 by Amatør kung fu » Logged
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #5 on: 18.05.18 at 07:34:45 »

Joda, du har en interessant vinkling med flere gode poenger!

Veldig mange som ikke har noen personlig interesse av kampsport/kampkunst, burde likevel vite å verdsette et bredt og allsidig tilbud innenfor trenings- og fritidstilbud. "Multikultur" er et dynamisk begrep, som tillegges flere forskjellige betydninger. En ideologisk (normativ) tolkning av mulitkultur, er at et samfunn ikke skal konstitueres på bakgrunn av en majoritetskultur, men av flere, likestilte minoritetskulturer -- gjerne med helt forskjellige og inkompatible verdisyn. Denne ideologien er nok veldig mye mindre populær i Norge i dag enn på 90-tallet, men nok om det.  At kulturelt mangfold med fordel kan innbefatte veldig mye mer enn islam og kebab, er det vanskelig å være uenig i.

Men igjen: Mitt inntrykk er at kampsport, i hvert fall på mosjonsnivå,  opplever en økende grad av popularitet i Norge. MMA-stevner, først og fremst UFC, omtales jevnlig  (enskjønt veldig overfladisk) i medier som VG og TV2. Faren for å få spolert utfallet av kamper man ikke har sett, er dermed veldig mye større enn for 10 år siden.

At stilarter som f. eks karate muligens har en mindre appell enn tidligere, skyldes nok sammensatte årsaker. Én ting er at utvalget innenfor kampsport og selvforsvar har blitt veldig mye større. Samtidig har karate har fått rykte på seg for å ha blitt "utvannet" og "mykt". Jeg vet ikke nok om karate til å uttale meg om stilartene(e) har blitt korrumpert i Norge, og at jakten etter å gjøre det til et familievennlig og stuerent konsept, har gjort at man har beveget seg langt ifra det filosofiske og kamptekniske utgangspunktet. Men dette er, så vidt jeg har forstått, en utbredt oppfatning.
Hold Out
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 18.05.18 at 14:00:47 »

Nå er det ikke uten unntak at Øst- Asiatisk kampsport blir motarbeidet av resten av samfunnet. Sumo er vel en del av det vanlige bryteforbundet for eksempel.

Men hvis du tar en kikk på boken "Selvforsvar" av Johnny Brenna, så finner du kjapt ut hvor landet ligger. Han har vært brukt som konsulent av for eksempel det politiske partiet Høyre. Får inntrykk av at det ikke er aktuell politikk å tillate Muay Thai i Norge. Det er heller ikke aktuelt med fullkontakt MMA fordi det ikke er ønskelig at så mange trener grappling.

En del innen Høyre/Frp som har legalisert proffboksing, har nok gjort det med et håp om at boksing skal utkonkurrere en del andre kampsporter. Disse menneskene er kanskje skeptiske til for eksempel kickboksing. Når kickboksing likevel blir tolerert er det vel muligens fordi man tidligere arrangerte kickboksing aktiviteter for en del norske vernepliktige. Militæret har på en måte sagt at kickboksing er greit til ganske mange mennesker, og da er det ikke bare å forby det.

Krav Maga Norge aktiviteter var et frivillig tilbud til mange norske soldater under Afghanistan- krigen. Dette kan heller ikke uten videre forbys.

Videre vet jeg at judofolk hadde instruksjonen på politihøyskolen på 1990- tallet. Der ble en generasjon norske politifolk fortalt at judo (og faktisk også aikido) var greit. Nå har politiet så vidt jeg forstår gått vekk fra judo og over på noe mer bryterelaterte greier (som er taushetsbelagt).

Ellers så vet jeg at en del personer med tilknytning til forsvaret fikk i oppdrag å undersøke ulike kampformer på 1980- tallet. Og det er vel greit at de holder på med hva enn de driver med i dag, og kanskje har en liten menighet rundt seg.

Dersom du er sivilist ser nok myndighetene helst at du driver med boksing og bryting. Kickboksing ok da. - Og grappling med "kyllinggrep" er noe svineri som helst bare politi og vektere skal drive med.

Litt satt på spissen kanskje.
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: En politisk kulturell kamp « previous next »
Jump to:  

Social sharing