Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.09.18 at 11:08:01

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jeet Kune Do (Moderator: Leif T. Røbekk)  |  Topic: lÆring av jkd 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

lÆring av jkd

king rex
*
Forummedlem

« on: 12.05.18 at 19:21:34 »

postet en post på kung fu siden her om at jeg skulle lære meg wing chun og der hva det en som svarte at jeg burde satse på jeet kune do for at det hva mye letter og lære jeg har bestandig innbilt meg at jkd hva tidkrevene og lære grunnet at det er stort spekkter er det ikke tilfelle er det noen som kan komme med hvor lang tid det tar vis du er letlært er det sånn at vis du gir det 2 år med jamn trening så er du dykktig confused_1 boxing boxing christian
Amatør kung fu
**
Stuntposter

Newbeginner
« Reply #1 on: 12.05.18 at 21:08:29 »

Jet Kun Do er en forbedret utgave av Wing Chun. Bruce Lee mente at Wing Chun hadde altfor mange svakheter og måtte forbedres. Du vil fortsatt trene Wing Chun i Jet Kun Do, men bare en bedre versjon uten de gamle svakhetene i systemet.

Jeg anbefaler at du prøver ut begge. Så får du finne ut hva du selv liker.
Wing Chung er det tradisjonelle. Jet Kun Do er moderne utgave av Wing Chun.
Liker du det gamle eller det nye? Det er spørsmålet du burde stille deg selv.
king rex
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 14.05.18 at 21:14:03 »

VING TSUN ER VEL MENT SOM SELVFORSVAR MENS JKD ER VEL MEIRE KAMPSPORT I DRAMMEN TRENE DEM IKKE JKD,MEN MUAY THAI DEM SOM TRENE VT FOR OG SUPLERE KAMPSPORT HAR HØRT RYKTER OM AT DET KANSJE STARTE OPP MED JKD VI FÅR SE FOR ØYEBLIKKET TRENE JEG INGEN TING ER PÅ FLYTTE FOT TIL DRAMMEN FORHÅPENLIG VIS I LØPE AV SOMMERN OG DA SKAL JEG PRØVE KOMBOEN VT OG MT
 boxing boxing CHRISTIAN LARSEN
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #3 on: 15.05.18 at 11:25:28 »

VING TSUN ER VEL MENT SOM SELVFORSVAR MENS JKD ER VEL MEIRE KAMPSPORT I DRAMMEN TRENE DEM IKKE JKD,MEN MUAY THAI DEM SOM TRENE VT FOR OG SUPLERE KAMPSPORT HAR HØRT RYKTER OM AT DET KANSJE STARTE OPP MED JKD VI FÅR SE FOR ØYEBLIKKET TRENE JEG INGEN TING ER PÅ FLYTTE FOT TIL DRAMMEN FORHÅPENLIG VIS I LØPE AV SOMMERN OG DA SKAL JEG PRØVE KOMBOEN VT OG MT
 boxing boxing CHRISTIAN LARSEN

Nja, JKD er vel på ingen måte noen sport. Et av hovedpoengene med systemet var vel nettopp å utvikle effektive selvforsvarsteknikker uten å la seg begrense av regler eller andre ikke-pragmatiske hensyn ...
Amatør kung fu
**
Stuntposter

Newbeginner
« Reply #4 on: 15.05.18 at 12:49:49 »

Det flotte med JKD er konstant utvikling. JKD moderniseres hele tiden.
Bruce Lee bruker enkelt konfucius lærdom.
If something works. Take it in.
If something does not work. Discard it.

Dette er jo gammel kinesisk konfucius kunnskap. Det er jo en grunn til at kommunismen i Kina er så annerledes kommunismen i Soviet Unionen. Fordi kommunismen i Kina er blandet med Konfucius sin lærdom og det er konfucius som gjør Kinesisk kommunisme suksessfullt. Tradisjonell kampkunst handler først og fremst om å bevare kultur, visdom og kunnskaper fra den tiden kampkunsten ble skapt. De fleste som trener tradisjonelle kampkunster trener ikke for å bli best, men for å bevare tradisjonen og kulturen. Sørge for at kampkunsten blir overført til neste generasjon. Uten konfucius så ville kommunismen i Kina kollapset for lenge siden. Ved å bevare tradisjon, kultur, kunnskaper og visdom. Så bevarer man også nasjonens historie. I Norge for eksempel så driver vi med å avvikle nasjonens historie fordi vi ikke bevarer kristendommen. Dette er grunnen til at jeg har så stor respekt for Thailand, Kina, Japan, Vietnam osv. Fordi disse asiatiske nasjoner lar ikke gammel kunnskap og historie dø ut.

Norge avvikle nasjonens historie og kultur hvert eneste år og er det motsatte av Kina som bevarer nasjonens kultur og historie. JKD er basert på evig utvikling, men Wing Chun er basert på preservasjon.
« Last Edit: 15.05.18 at 12:55:14 by Amatør kung fu » Logged
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Jeet Kune Do (Moderator: Leif T. Røbekk)  |  Topic: lÆring av jkd « previous next »
Jump to:  

Social sharing