Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
15.08.18 at 04:20:14

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: NTN?NTF?ITF?WTF?GTF? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 14 Go Down Print

NTN?NTF?ITF?WTF?GTF?

skarphedin
*
Forummedlem

Blow your mind -- smoke gunpowder
« on: 22.03.04 at 04:16:06 »

Ok, finnes det noen der ute som gidder å ta seg tid til en kort klargjøring her, med tanke på de forskjellige navnene og de nevneverdige forskjellene? Ber ikke om hvert eneste årstall for når hvem brøt ut av hva osv, bare en kurrant oversikt.  
Det mest interessante er naturligvis forskjeller innenfor selve utførelsen, som sparring, mønster og "gateverdi."

Har sett  et par ufullstendige redgjøringer her og der. Men tror det kunne gavne alle parter om det var en mest mulig upartisk klargjøring - samlet i en tråd.

Karate is a form of martial arts in which people who have had years and years of training can, using only their hands and feet, make some of the worst movies in the history of the world.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 22.03.04 at 05:01:55 »

Kan iallefall forklare noen av forkortelsene:

NTF: ??
ITF: Internasjonal TKD Federation
WTF:World TKD Federation (Størst på verdensbasis, slår ikke i ansiktet)
GTF: Global TKD Federation ( TKD spesialisert for OL,ikke full-kontakt)
NTN: Nasjonal TKD Norge (Den nye GTF)

Det er ikke så lett å gjøre dette kort, men det handler om politikk. Noen er ikke enige, og de danner noen nytt for seg selv.

Jeg regner med det er noen TKD utøvere som kan denne historien ganske bra smile
« Last Edit: 22.03.04 at 05:04:59 by agandhjin » Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« Reply #2 on: 22.03.04 at 07:30:26 »

Dette er antakelig det spørsmålet som kommer opp oftest og er besvart mange ganger allerede.

En kjapp oppsummering:
NTF = Norges Taekwon-do Forbund
ITF = International Taekwon-do Federation (finnes 3 slike)
WTF = World Taekwon-do Federation
GTF = Global Taekwon-do Federation (ikke spesialisert for OL, såvidt meg bekjent)
NTN = National Taekwon-do Norway. Het tidligere GTN (Global Taekwon-do Norway)

NTF er med i ITF. Ingen i Norge er lengre med i GTF, NTN var med i ITF tidligere, men står uten internasjonal tilknytning pr dags dato. NTF, ITF, GTF og NTN driver alle med stilarten chang hun taekwon-do og går stort sett under de samme reglene i mønster og sparring, de samme mønsterene... I en ideell verden kunne disse ha konkurrert sammen! WTF er OL-grenen taekwon-do som gåes med vester og uten hansker, som du sikkert har sett. WTF er en paraply-organisasjon som inneholder flere ulike tkd-stilarter, der det eneste alle har felles er sparringsreglene. Mange går ulike mønstertyper f.eks.

For å samle alt på én plass: Disse trådene vil besvare de aller fleste spørsmål og utdype mine kommentarer ganske grundig...

Listen kunne nok vært lengre, siden jeg bare gikk gjennom de emnene med et tema som gjorde det innlysende at de handlet om ITF/NTN/GTF og slikt.

[/list]
« Last Edit: 22.03.04 at 07:31:58 by Torkil » Logged

Torkil Johnsen
Singing Warrior
Gjenganger

« Reply #3 on: 22.03.04 at 08:03:15 »

Kan iallefall forklare noen av forkortelsene:

GTF: Global TKD Federation ( TKD spesialisert for OL,ikke full-kontakt)

Der bomma du grovt Wink Vil heller si at det er WTF som er "spesialisert" (hvis du absolutt vil bruke et slikt ord). Roll Eyes
kjartan
Gjenganger

Don't fear the penguin
« Reply #4 on: 22.03.04 at 08:04:20 »

Er det på tide med en Taekwon-do FAQ ?

Mvh,

Kjartan

Kjartan Mikkelsen
Aet
Forumavhengig

Joga bonito que eu quero aprender :)
« Reply #5 on: 22.03.04 at 12:43:12 »

Selv om det ikke er en FAQ akkurat så var jo Torkils post oversiktlig og fin.

Og bare sånn for å pirke så tror jeg de fleste wtf'ere skriver taekwondo og ikke taekwon-do!  Wink hehe...

Edit: selv om det ikke er noen egen stilart, men bare enda en paraply innen paraplyen så er TTU - Traditional Taekwondo Union også en fin liten sak.. smile
www.ttu.no

EDIT2: og hva med ATN? Advanced Taekwondo Norway
« Last Edit: 22.03.04 at 12:46:44 by Aet » Logged

Capoeira na Chuva - (Bergen)
Rolf Støver
Mc Svada
*
Veteran

« Reply #6 on: 22.03.04 at 13:43:49 »

Og bare sånn for å pirke så tror jeg de fleste wtf'ere skriver taekwondo og ikke taekwon-do!  Wink hehe...

Ut av respekt for mannen som av mange regnes som grunnlegger, og som utvilsomt foreslo navnet. Så kan det vel være greit å bruke hans skrivemåte  Wink

Rolf Støver
Never argue with an idiot - they drag you down to their level - then beat you with experience....
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #7 on: 22.03.04 at 13:52:38 »

NTF er med i ITF. Ingen i Norge er lengre med i GTF, NTN var med i ITF tidligere, men står uten internasjonal tilknytning pr dags dato. NTF, ITF, GTF og NTN driver alle med stilarten chang hun taekwon-do og går stort sett under de samme reglene i mønster og sparring, de samme mønsterene... I en ideell verden kunne disse ha konkurrert sammen! WTF er OL-grenen taekwon-do som gåes med vester og uten hansker, som du sikkert har sett. WTF er en paraply-organisasjon som inneholder flere ulike tkd-stilarter, der det eneste alle har felles er sparringsreglene. Mange går ulike mønstertyper f.eks.

*pust* Er det rart uinnvidde blir forvirret??  Wink

Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« Reply #8 on: 22.03.04 at 14:25:56 »

I mønster er det veldig mye forskjellig:

I taekwon-do stilen chang hun (NTN, ITF) går vi noe som heter, tul (også kjent som hyong). I WTF gåes det mye forskjellig: Noen går hyong, noen går poomse (utfyllende kommentarer mottas med takk). Husk at WTF er en paraplyorganisasjon som består av flere tkd-stiler, der det eneste man har likt over hele fjøla er sparringsreglene.

Sparringsutstyret (som nevnt ovenfor) er en grei måte å se forskjeller på stilartene på: I WTF gåes det med vest, hjelm og uten hansker og man konkurrerer i OL. I NTN gåes det med hjelm og hansker men uten vest, og i ITF brukes det bare hansker, ikke hjelm og vest. Alle bruker selvsagt annen beskyttelse også (susp, tannbeskytter, leggbeskyttere etc.) men dette er den mest synlige forskjellen.

En annen er mønsterene: I chang hun gåes det med en markant sinusbevegelse, det vil si at utøverne beveger seg i en markant bue vertikalt sett, imens man i WTF ofte går mønsterene flatt, dvs. stort sett uten vertikal forflytning, veldig likt karate (synes jeg da). Teknikkene heter grovt sett det samme uansett hvilken taekwon-do det er snakk om.

Her er en link til en side med mange chang hun filmsnutter, laget av Truls Hotvedt som trener i NTN taekwon-do: www.kick-t.com

Kanskje noen kan legge ut linker til WTF-snutter også?
« Last Edit: 22.03.04 at 14:27:19 by Torkil » Logged

Torkil Johnsen
tine
Moder Ator
Veteran

tih neh sehnk
« Reply #9 on: 22.03.04 at 14:54:45 »

Teknikkene heter grovt sett det samme uansett hvilken taekwon-do det er snakk om.

Nei... hvis du sikter til at vi her inne ofte snakker samme språk, er det fordi mange av oss har trent med GM Tien og kan hans (og ITFs til en viss grad) terminologi. I WTF forøvrig heter alt noe annet - bortsett fra sparkene, tror jeg.

Hva gjelder mønstrene, er det vel nesten ingen som går hyong. I Norge var det bare under den samme GM Tien vi gikk det - og han hadde jo noen obskure kontakter med ITF, så jeg vet ikke om dette er representativt. De aller aller fleste går vel poomse. Det jeg føler skiller de forskjellige WTF-stilene mest, er 1-step (og 2-3-step, hvis slikt fins).
Werner?

Tine Schenck 2. dan W(hat) T(he) F(uck, it is NOT) TKD
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #10 on: 22.03.04 at 17:14:32 »

På oppfordring får jeg prøve å fylle inn litt Wink

Det er etter det jeg vet flere klubber som enda går Hyong og som ikke har hatt mye kontakt med GM Tien. (Tror blant annet Grorud er en av disse?).

Terminologien som brukes i WTF TKD er stort sett den samme, men den vi hadde under Tien er dessverre ikke lik denne ELLER det som nå brukes i NTN/ITF etter det jeg har fått med meg.

WTF stilene skilles nok i type mønster, Hyong for de få som enda går det, og Taegeuk Poomse. Tror ikke det er utbredt i Norge, men det finnes også de som kjenner til Palgwe Poomse. Igjen viktig å påpeke at WTF er en paraply-organisasjon som inneholder flere "understilarer". I avtalekamp (1, 2 og 3.step) finnes det mange forskjellige varianter avhengig av "sammensluttning". Noe særlig mer detaljert beskrivelse, vil medføre å lage en lengre avhandling, så det får man ta senere Wink

For å gjøre forvirringen total kan det nevnes at NTF også står for Norsk Taekwondo Forbund (GM Tiens forbund), som ikke må forveksles med NTF (Norges Taekwondo Forbund/ITF)...  Cool

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
gal-fyr
« Reply #11 on: 22.03.04 at 17:27:53 »

Ut av respekt for mannen som av mange regnes som grunnlegger, og som utvilsomt foreslo navnet. Så kan det vel være greit å bruke hans skrivemåte  Wink

Nå er vel verken Taekwondo eller Taekwon-do den "riktige" måten å skrive det på, den "riktige" er jo med disse tre koreanske tegna, og den bruker jo alle likt, ellers må vi bare oversette til vårt egne vestlige tegnsett....
Rolf Støver
Mc Svada
*
Veteran

« Reply #12 on: 22.03.04 at 17:51:44 »

Må vi bare oversette så godt vi kan ??

Generalen snakket da virkelig engelsk, og Taekwon-Do har da så vitt jeg vet to offisielle språk.

Rolf Støver
Never argue with an idiot - they drag you down to their level - then beat you with experience....
skarphedin
*
Forummedlem

Blow your mind -- smoke gunpowder
« Reply #13 on: 22.03.04 at 17:56:41 »

Dette er antakelig det spørsmålet som kommer opp oftest og er besvart mange ganger allerede.

Først takk for de oppklarende svarene og henvisningene til de andre mer eller mindre forklarende trådene.
Men siden dette kommer opp så ofte, og det mangler en utfyllende faq om dette på alle tdk-sider her til lands, så kan man kanskje sette opp en faq her - som noen andre fåreslo; event la en av trådene bli en sticky eller sette opp en ny slik.

Karate is a form of martial arts in which people who have had years and years of training can, using only their hands and feet, make some of the worst movies in the history of the world.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #14 on: 22.03.04 at 20:33:04 »

Hehe blir dere aldri lei av å diskutere dette??  Grin

Pages: [1] 2 3 4 5 ... 14 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: NTN?NTF?ITF?WTF?GTF? « previous next »
Jump to:  

Social sharing