Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 02:13:38

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: NTN?NTF?ITF?WTF?GTF? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 ... 9 10 11 12 [13] 14 Go Down Print

NTN?NTF?ITF?WTF?GTF?

T-bone
Gammel ørn

« Reply #180 on: 18.02.09 at 07:34:46 »

• NTF (Norsk Taekwondo Forbund, under Tien Ton That). Disse klubbene går ITF type mønster (Hyong), men er organisert under WTF og følger WTF sitt kampreglement. NTNUI er en av disse klubbene. (Så ja, den er både WTF og "hybrid")
Finnes Norsk Taekwondo Forbund fortsatt? Eller er det det samme som NTNUI? Finner nemlig ingen hjemmeside.

Er også interessert i mer av historien bak dem. Hvilke av forbundene (utenom NTF, NTF, NTN og NTNUI) kan føres tilbake til Wolfgang Wedde, Hans Kolbenstvedt eller Tien Ton That? Og hvordan? Hvorfor brøt de ut?

Hadde vært kult om noen var så interessert i historien om tkd-fremveksten i Norge at de lagde en eller annen slags publikasjon om det basert på hva man vet, dokumentasjon og intervjuer med menneskene.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #181 on: 18.02.09 at 09:07:18 »

Nå sjekket jeg nettopp sidene til NTNUI i Trondheim, men de driver å gjør om sidene sine, så artikkelen var for øyeblikket borte. Jeg vet at en av grunnleggerene av klubben der oppe (Jacob Børs Lind) en gang i tiden faktisk gjorde intervjuer med Tien Ton That, Wolfgang Wedde, Kolbenstvedt og faktisk Per Andresen (den gang GTF). Løst basert på det jeg husker av den artikkelen + det jeg selv husker/vet av historien...

70 tallet
Kolbenstvedt og Wedde var i USA på begynnelsen av 70 tallet, kom til Norge igjen og startet de første TKD klubbene. Kolbenstvedt i Trondheim, Wedde i Oslo. Tien kom til Norge i 1975 og startet de første klubbene sine. Det var forsøk på å få igang samarbeid mellom klubbene, spesielt Wedde og Tien. Så langt meg bekjent førte ikke dette noe særlig frem. Tien kjørte sitt eget løp, fikk startet en god del klubber i Østlandsområdet og startet 17.desember 1977 det første norske forbundet, Norsk Taekwondo Forbund. Dette forbundet var på den tiden hverken ITF eller WTF.
Litt usikker på når Norges Taekwondo Forbund ble stiftet, men antar at det var i samme perioden. Disse var da tett knyttet mot ITF.
Hva som skjedde i Trondheim, er jeg usikker på, men jeg mener at Kolbenstvedt på et tidspunkt ble så lei av all politikk og krangling mellom stilarter at han gav seg helt med kampsport. NTNUI Karateklubben er faktisk den klubben som først ble startet opp som en TKD klubb av nettopp Kolbenstvedt.

Hva som skjedde videre med Wedde er jeg også noe usikker på, men WTF siden videre (og da spesielt klubbene til Tien) har jeg passelig oversikt over:

80 tallet
I begynnelsen av 80 tallet velger Tien på et tidspunkt å knytte seg til WTF, da dette på sikt ser ut til å ha størst potensiale. De første "urolighetene" innad i forbundet starter. Det er mange grunner til dette, men en grunn er at utøvere ønsker å organisere seg mer "offisielt" under idrettsforbundet + få mulighet til å konkurrere i utlandet. En liten gjeng bryter ut av NTF og Tien sitt forbund og er med å danner Norges Karate og Taekwondoforbund (forløperen til dagens Kampsportforbund).

Av disse utbryterklubbene er det i alle fall 2 som fortsatt eksisterer:
* Oslo Taekwondo klubb (Jessica Stenholm)
* Tøyen Taekwondo klubb (Shah Iran og Trond Berg)

Mot slutten av 90-tallet er det også noen flere som velger å forlate forbundet og starte egne klubber.
Litt usikker på klubben(e), men vet at blant andre Romano brødrene (Nittedal?) velger å stikke.

90 tallet
Tien har på dette tidspunktet en del klubber, samtidig som klubbene som nå er under idrettsforbundet begynner å bli større og flere. I tillegg til at ITF/GTF også har kommet på banen skjer det en del "spennende" i kulissene (ref: skitkasting de-luxe mellom forbundene og "vi er best og alt annet er bare tull" type opplegg).

I 1992 startes NTNUI Taekwondo av Jørgen Lorentz som har flyttet til Trondheim fra Bergen og en av Tiens klubber der. Jacob Børs Lind (som ble nevnt over) er en av utøverne som er med å starter klubben.

Ca. 1995-96 er det flere klubber som av ulike årsaker velger å stikke ut av forbundet til Tien og over i klubbene organisert under idrettsforbundet. Noen velger også å stå utenfor som en egen organisasjon, men fortsatt under WTF paraplyen. Disse er blant andre Karl Erik Haarstad (nå leder for Keum Gang Taekwondo - Norge), Quach Chi Coung (nå leder for Hwa Rang Taekwondo), Vu Quoc Sy (Sy TKD Academy) og Nadeem A Malik (Tong Il). Alle disse gikk forsåvidt hvert til sitt.

På slutten av 1997 velger en veldig stor andel av klubbene til Tien å forlate forbundet til fordel for eget konsept og delvis inn i samarbeid mot NKF. De tre som leder an er Stig Lyshaug (Gjøvik Taekwondo klubb), Per Christian Pedersen (Nordstrand Taekwondo klubb) og Henrik Hunstad (Røa Taekwondo klubb). Disse er grunnleggere av det som nå kalles Mudo Instituttene. Med seg på lasset tar de med seg en god del klubber fra Tien og starter under Mudo.

Noen få klubber velger fortsatt å holde seg under Tien og jobber mye med å bedre samarbeidet mellom klubbene som er igjen, og begynner også å se at å stå så alene og så få ikke er noen fordel. Ønsket er å få til et samarbeid mot NKF er stort og på slutten av 90 tallet startes en del forhandlinger mellom forbundene, ledet av undertegnede.

2000 til i dag
Undertegnede får et overordnet ansvar av Tien om å holde kontakten mellom klubbene, bedre samarbeidet og vilkårene for det lille som er igjen av forbundet. Blir også valgt inn som generalsekretær i NTF. I tro tradisjon mot historien (etter over 20-30 år), velger fortsatt Tien å sette seg på bakbena og vil drive "sin ting". Av mange ulike årsaker velger undertegnede også å forlate NTF, går inn i NKF og et samarbeid med Karl Erik Haarstad i Keum Gang Taekwondo Norge. Noen av klubbene som er igjen i NTF velger å følge etter også denne gangen over til Keum Gang Taekwondo Norge. Av disse klubbene kan det nevnes Årdal (Nancy Hestethun) og Heimdal TKD klubb (Ståle Børseth). Noen andre klubber igjen velger å fortsatt stå under Tien, og faktisk startes det også opp et par nye klubber under Tien.

« Last Edit: 18.02.09 at 09:40:07 by Werner » Logged

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #182 on: 18.02.09 at 09:37:08 »

Klubber/utøvere som har aner tilbake til Tien

• Keum Gang TKD Nesttun, Strandebarm og Viking - Startet og drevet av Karl Erik Haarstad
  • Keum Gang TKD St.Hanshaugen og Årdal - Startet av Werner Lindgård. Årdal drives i dag av Nancy Hestethun på daglig basis, men ble i sin tid startet av blant andre Geir Eldegard. Geir var elev av Stig Lyshaug på Gjøvik på den tiden og var med å hjalp til å starte klubben. Jeg var også med på oppvisningsteamet som startet kick-off'en til Årdalsklubben.
  • Oslo Taekwondo klubb - Startet og drives av Jessica Stenholm.
  • Tøyen Taekwondo klubb - Shah Iran og Trond Berg
  • Tong Il Taekwondo - Nadeem A. Malik
  • NTNUI TKD - Startet av Jørgen Lorentz og Jacob Børs Lind, en periode også drevet av undertegnede. Drives i dag av Janne Viddal.
  • Kolbu Taekwondo klubb - Startet og drevet av Rolf Martin Støen. Fortsatt under Tien pr. i dag
  • Tan Gun Skedsmo - Usikker på start/drift, fortsatt under Tien. Instruktørene har tidligere trent under Nadeem A. Malik.
  • Lena Taekwondo klubb - Usikker på start/drift. Fortsatt under Tien
  • Sy Taekwondo Akademi - Startet og drevet av Vu Quoc Sy. Har fortsatt et samarbeid med Tien
  • Mudo Gjøvik - Startet av Stig Lyshaug
  • Mudo Lillehammer - Startet og drevet av Stig Lyshaug
  • Mudo Nordstrand - Startet av Per Christian Pedersen
  • Mudo Lilleaker (Sangrok) - Startet og drevet av Henrik Hundstad
  • Mudo Torshov - Startet av Fredrik Bjertnes og Frode Hosarøygård
  • Mudo Sandvika - Var lenge under Tien. I sin tid startet av Petter Storlien. Overtatt av Per Ch. Pedersen. Også vært drevet av Aranya Rusli, men usikker hvem som driver pr. i dag.
  • Mudo Halden - Startet og drevet av Therese Husby og Roger Kvam (tidligere både NTF og NTNUI utøvere)
  • Hwa Rang Drammen - Startet og drives av Quach Chi Coung
  • Hwa Rang Sandvika - Staret og drives av Tommy Kamp
  • Hwa Rang Elverum - Startet og drives av Ragnar Furuli
  • Team Heimdal - Startet og drevet av Ståle Børseth. Først under NTNUI/NTF, så Keum Gang, til Mudo og nå tilbake til selvstendig klubb under WTF

koriac
« Reply #183 on: 18.02.09 at 09:44:37 »

Spennende lesning smile
Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #184 on: 18.02.09 at 13:12:57 »

Ski Taekwondo klubb var også under Tien. Grandmaster Svein Anderssuen er i dag hovedistruktør (og min første TKD instruktør i Norge) Hvis ikke minnet mitt feiler meg helt var Ski TKDK en av de første (sammen med Oslo TKDK på 80-tallet) som gikk over til den gang NKTF når det ble startet.

Ski er i dag en TTU klubb og Svein Anderssuen graderte i fjor høst til 7 dan under GM Cho, TTUs grandmaster.

Alle klubber i Moss og omegn er et direkte resultat av Svein Andersstuen da han var den personen som "formet" meg som taekwondoperson den gang og fikk meg til å starte MTK. (Takk Svein! :)

Her er noen andre klubber i Mosse området som direkte og inndirekte er et resultat av Ski TKDK.

- Åvangen TKDK (Satelitt klubb til MTK, nå nedlagt)
- Moss Mudo (resultat av MTK utøvere som startet egen klubb, er nå fusjonert med MTK)
- Dahnjun TKDK (resultat av MTK utøvere som trakk seg ut og startet egen klubb)

Hilsen
Edward

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #185 on: 18.02.09 at 13:26:30 »

Kult!

Greit å få vite fra flere hva som har skjedd rundt om i landet smile

Er det flere her inne som kjenner noe av historien bak ITF/GTF/NTN gjennom tidene?
F.eks noen som har trent under Jan Erik Lehn, Per Andresen etc?

MikkelRev
Gammel ørn

« Reply #186 on: 18.02.09 at 14:01:23 »

Her var det kommet interessan informasjon siden igår! Takker og keep it coming smile
Taekwon-Do's historie i Norge sett fra NTN sitt ståsted kan leses i NTNs medlemsblad. Bladet blir gitt til NTNs medlemmer, men pdf'er er fritt tilgjengelig for nedlasting. Sjekk siste nummeret der fra 2007: http://www.ntkd.no/tekst.php?e_id=ntn-bladet

Q.: ITF New Zealand, claimed that you signed their guest book on their web-site. Did you?

General Choi: What is a web-site?
-----------
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2253
MikkelRev
Gammel ørn

« Reply #187 on: 21.02.09 at 18:38:38 »

Såvidt jeg kan se er det altså tre TKD-forbund/organisasjoner som stammer fra Tien + en haug med uavhengige enkeltklubber. De tre er Keum Gang, Mudo og Hwa Rang. Stemmer det? Har Keum Gang noen nettside med mer informasjon?
Har vært på www.kgtkd.no, men der var det bare noen bilder.

Noen interessante trivia angående kampsport og TKD i "gamle dager" dukker også opp i portrett av Master Per Andresen og Master Per Chr. Garnæs

Q.: ITF New Zealand, claimed that you signed their guest book on their web-site. Did you?

General Choi: What is a web-site?
-----------
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2253
Crosstraining
*
Forummedlem

Kjellochan
« Reply #188 on: 14.03.09 at 08:21:31 »

Jeg kom til Oslo fra Bergen i 95-96 og  started da og trene/undervise hos Wolfgang Wedde. Han hadde da klubb i sentrum basert på selvforsvar og Kickboxing. Han solgte seg ut av  butikken(til Thomas Hansvold) rundt 2002.
Han har fremdeles privat undervisning hjemme hos seg selv.
Han har vært i flere av de internationale forbundene i kickboxing på 80 og 90 tallet, men gikk ut av karusellen.
Når Wolfgang valgte og slutte  ble jeg hos Thomas og underviste i andre arter en kickboxing.
Wolfgang er en venn av meg og er fremdeles i god form og det er morro og trene hos han da han har mye å tilføre folk teknisk. Alt er gjennomtenkt og han passer på alle detaljer. Han er åpen for det meste og har sysslet med både Kali og selvforsvar.

Kjell Torbjørn Tofte
Crosstraining.no
Jeet Kune Do, Kali, Grappling, kickboxing, Boksing og helsestudio Trapp & Tapp.
Fighter Kickboxing Bjølsen
Hanne
« Reply #189 on: 28.05.09 at 16:20:36 »

Noen som vet hva WTA står for og om man kan delta i Taekwondo OL hvis man er medlem? Noen steder står det World TKD association, andre steder a for academy. 
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #190 on: 28.05.09 at 21:02:53 »

Noen som vet hva WTA står for og om man kan delta i Taekwondo OL hvis man er medlem? Noen steder står det World TKD association, andre steder a for academy. 

Som du selv sier, WTA kan være begge disse. Jeg vet at noen klubber er medlem i både WTF og WTA. Om klubbene du lurer på KUN er i WTA og ikke WTF, så er de nok ikke "godkjente" for OL. Det er kun klubber organisert under WTF som får innpass til OL.

Hapkido
Gammel ørn

« Reply #191 on: 30.05.09 at 15:24:02 »

Det er faktisk ikke riktig Werner. Dersom du er medlem av NKF så kan du i teorien delta i OL. Mao. trener du karate, og deltar på NM i Taekwondo, vinner over Mona Solheim, og kvalifiserer deg videre via et ofisielt Taekwondo stevne i utlandet. Kan du være medlem i Bjørgvin Karate klubb, og representere NKF i OL. Det er nemlig NKF som er WTF sin representant i Norge. Ikke klubbene. Det er NKF som har det sportlige ansvaret for både WTF (TKD), WKF (katate), IJJF (jujitsu) og WWF (Wushu) i Norge.

;-)
sabumnim
Veteran

« Reply #192 on: 30.05.09 at 17:35:55 »

Det er faktisk ikke riktig Werner. Dersom du er medlem av NKF så kan du i teorien delta i OL. Mao. trener du karate, og deltar på NM i Taekwondo, vinner over Mona Solheim, og kvalifiserer deg videre via et ofisielt Taekwondo stevne i utlandet. Kan du være medlem i Bjørgvin Karate klubb, og representere NKF i OL. Det er nemlig NKF som er WTF sin representant i Norge. Ikke klubbene. Det er NKF som har det sportlige ansvaret for både WTF (TKD), WKF (katate), IJJF (jujitsu) og WWF (Wushu) i Norge.

;-)
Man må nok være registrert med Dan grad i Kukkiwon (WTF) for å delta i OL. Men man kan godt være medlem i en karate klubb hvis man vil. smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« Reply #193 on: 16.06.09 at 13:36:40 »

• NTNUI TKD - Startet av Jørgen Lorentz og Jacob Børs Lind, en periode også drevet av undertegnede. Drives i dag av Janne Viddal.
For å være vanskelig (som vanlig... bleh), hva mener du med 'drives'? Trodde ikke at NTNUI ble drevet av én person. Trodde de var som oss, OSI Taekwondo, en studentklubb med en stab bestående av en administrasjon og et instruktørlag. Hos oss har vi ingen hovedinstruktør, selv om vi har 2 mastere, men kun en treningsansvarlig (ikke master) som planlegger osv.
Ja ja, ikke så mye med temaet å gjøre... clown2

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #194 on: 16.06.09 at 14:57:21 »

For også å være "vrang", så mente jeg at Janne er den høyest graderte i klubben der oppe og har hovedansvaret for trening. Men ja, de har et styre/administrasjon og et instruktørlag etc. så langt meg bekjent. Oversikten jeg lagde var bare en kort oversikt. Altså uten slike detaljer som i bunn og grunn er unødvendige i den store oversikten Wink

Pages: 1 ... 9 10 11 12 [13] 14 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: NTN?NTF?ITF?WTF?GTF? « previous next »
Jump to:  

Social sharing