Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.11.17 at 19:21:28

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: FAQ om Krav Maga 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Down Print

FAQ om Krav Maga

Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« on: 20.06.02 at 06:45:48 »

Her kan moderatorer/admin fylle inn med vanlige spørsmål om Krav Maga.
« Last Edit: 20.06.02 at 06:46:38 by Torkil » Logged

Torkil Johnsen
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #1 on: 22.06.02 at 20:23:28 »

Thanx Torkil

Hva er Krav Maga?
Krav Maga er selvforsvar, punktum.  KM er ett selvforsvar og nærkamp system som opprinnelig ble laget i og for det israelske millitæret. På begynnelsen av 1960 tallet gikk grunnleggeren av systemet Imi Lichtenfeld ut av millitæret og startet arbeidet med å lage en sivil utgave av systemet.

Krav Maga er ett system som bygger på naturlige reaksjoner, og eksplosivitet. Dette gjør at det passer like godt for kvinner som for menn. På avansert gruppen min i Bodø har jeg ca 70% kvinner faktisk.

Krav Maga er et selvstendig system med egen tanker, prinsipper og teknikker. Det er ikke en samling av vilkårlige teknikker fra andre systemer. Nettopp dette er kjernen i systemet. Teknikkene bygger på hverande. I starten lærer du en form for forsvar mot slag, senere ser du at prinsippet går igjen i forvar mot spark, knivangrep m.m. På dette viset slipper du å lære 1 million teknikker, det holder med noen få. Systemet har mange metoder for å trene opp reaksjoner og mye av treninge går på å arbeide under stress.

Systemet har ingen konkuranse elementer. Da selvforsvar ikke har noen regler kan man ikke begrense treningen med slike. Dermed kan det ikke bli normale konkurranser i systemet.

I Norge er systemet representert av International Krav Maga Federation - Norway som igjen har instruktører i sivile klubber, militære posisjoner og politi instruktører.

Krav Maga er internasjonalt og nasjonalt annerkjent for å være et av de beste systemene på markedet for sivile og millitære.

Tja, det var vel kort og godt det vi står for. Summert opp i 2 ord: Realistisk Selvforsvar.

Gradering
Opprinnelig hadde ikke Krav Maga et gradssystem, men når grunnleggeren gjorde systemet sivilt ønsker han annerkjennelse av de andre systemene og han delte da systemt inn i beltegrader. Senere har IKMF tatt bort beltene og erstattet de med grader i ett system av Practitioner, Graduate, Expert og Master. Hver P, G og E er delt inn i 5 grader og det tar ca 1/2 år mellom hver grad.

Man kan delvis sammenligne med andre systemer slik:

P1-P2 tilsvarer gult belte
P3-P4 tilsvarer orange belte
P5-G1 tilsvarer grønt belte
G2-G3 tilsvarer blått belte
G4-G5 tilsvarer brunt belte
E1-5 tilsvarer svart belte

Kan nevne at P1 graderingen tar ca 2-3 timer med høy intensitet. Folk er sliten. Har studenter som er høyt gradert i andre stiler som sier P1 er verre en svart belte tester de har tatt før. G1 testen tar ca 5 timer og min E1 test tok 8-9 timer.

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Jim Nordskog
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 18.11.02 at 16:02:53 »

hei!

kan æ spør om ka som skjer på  ei gradering som tar så lang tid?

har dere et spesielt pensum som  dere ca forholder dere til?

enn for di som har høvelig dårlig kondiss kommer de sæ igjennom ei sånn gradering...?

Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #3 on: 18.11.02 at 23:27:46 »

Ja vi har ett pensum som vi skal gjennom. Til P1 er det f.eks. slag, spark, forsvar mot slag, forsvar mot spark, forsvar mot kvelinger stående og på bakken, forsvar mot hodelåser m.m.

Testen er teknisk, d.v.s. at vi krever at utøveren skal demonstrere at han behersker teknikkene på den enkelte grad. Men ikke bare å vise teknikken i løse luften. Han skal kunne vise dem under press, når han er utmattet etc. Så vi kjører studentene svært hardt i løpet av graderingen for at de skal få vist hva de kan. Mye kondisjon og så må de vise teknikker. Skal ikke avsløre for mye, men P1 kommer ofte som et sjokk på studentene som ikke er forberedt på hardkjøret. P1 og Expert 1 er de værste graderingene sier de fleste.

De som går opp til graderingen har jo trent hos oss så de har opparbeidet seg en viss kondisjon, men alle blir sliten.  Vi pusher deg til ditt ytterste. En med litt dårligere kondis vil bare nå det punktet litt tidligere i graderingen, og må bite sammen tennene. Det viktigste er å vise guts og ikke gi seg.

Bli med Eliza og se på en gradering hvis du vil.

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Anders Olsen
Gammel ørn

Profesjonell maskot
« Reply #4 on: 12.05.03 at 07:13:09 »

Hva står P, G og E for?

- Anders S. Olsen
Eliza
*
Forummedlem

« Reply #5 on: 12.05.03 at 08:46:23 »

P,G og E =practitioner, graduate og expert står for gradene i systemet, hvor P er nybegynnernivå, G avansert og E tilsvarer andre systems sortbelte..
hver av disse gradene er igjen delt opp i 5 grader, slik at det blir practitioner 1-5, graduate 1-5 osv...

Krav Maga --- Shootfighting

The bigger they are, the harder they fall.
Tittan
Troll i ord
*
Veteran

Nerfbat user!
« Reply #6 on: 14.05.03 at 11:49:58 »

Hei igjen Eliza, artig å se at du fortsatt poster en gang i blandt Wink

Spørsmål til FAQ: Hvor går det ann å trene Krav Maga?  (Alle forskjellige forbund i Norge...)

"When Jesus Died, It Took Him 3 Days To Respawn, Due Too Lag"
Kristian Kittelsaa, Administrator
Eliza
*
Forummedlem

« Reply #7 on: 14.05.03 at 12:26:08 »

Hei hei! må jo innom av og til å poste litt siden sjefen er så treig med svarene sine.. Wink

Krav Maga (IKMF) kan du trene i 3 byer i Norge, Oslo Stavanger og Bodø, mer info finner du på www.kravmaga.no

Sitter på lite info om de andre forbundene så d må vel noen andre bidra med  Huh

Krav Maga --- Shootfighting

The bigger they are, the harder they fall.
Carl Are
Gjenganger

« Reply #8 on: 30.05.03 at 19:55:22 »

Kan nevne at P1 graderingen tar ca 2-3 timer med høy intensitet. Folk er sliten. Har studenter som er høyt gradert i andre stiler som sier P1 er verre en svart belte tester de har tatt før. G1 testen tar ca 5 timer og min E1 test tok 8-9 timer.

Får jeg spørre om hvilke stilarter.... Som regel har ikke stilart noe å si det som egentlig har noe å si er klubben, våre tester er betraktlig hardere enn andre JJ tester jeg har sett (blir galt å fortelle hvilken klubb jeg tenker på så bare glemm å spørre) Det er vel en del av forumfolket her som gleder seg til 1kyu og 1dan tester hos oss smile

Carl Are D. Hopen
2. dan En Shin Ryu Jiu Jitsu
Arendal Jiu Jitsu klubb
http://www.ajjk.no
JoFFe
*
Forummedlem

Ouss!
« Reply #9 on: 09.07.03 at 02:35:22 »

Krav Maga (IKMF) kan du trene i 3 byer i Norge, Oslo Stavanger og Bodø, mer info finner du på www.kravmaga.no

Etter hva jeg hører så skal det åpne en Krav Maga klubb i Moss også, karate treneren min som skal starte den.
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #10 on: 09.07.03 at 09:02:39 »

Carl Arne: hovedsakelig Taekwon-do og karate.

Twitch: Hvis det er Karatelæreren din som starter er det neppe Krav Maga..  Wink  Hvis det derimot er en instruktør som har gjennomgått Krav Maga utdannelse, er det en Krav Maga instruktør som starter opp..

Spøk til side, hva heter denne instruktøren?

Rune Lind
jonnykr

Email
« Reply #11 on: 09.07.03 at 19:13:50 »

Etter hva jeg hører så skal det åpne en Krav Maga klubb i Moss også, karate treneren min som skal starte den.

Til orientering er denne klubben tilsluttet Krav maga Norge og trener Krav Maga Liven International, som ikke må forveksles med Rune Linds IKMF.
JoFFe
*
Forummedlem

Ouss!
« Reply #12 on: 10.07.03 at 17:59:08 »

Vel, jeg kan ikke si sikkert at dette stemmer, men han sa til meg at han skulle starte en Krav Maga klubb her i Moss, han ventet på godkjennelse fra no forbund eller noe, hvis jeg ikke husker feil. Han er instruktør i Krav Maga også. Han heter Fred E. Løvig.
Sebastian
*
Forummedlem

I'm a llama!
« Reply #13 on: 17.12.03 at 22:02:10 »

Er 15 år, kan jeg trene Krav Maga eller det en aldersgrense på det?

F.eks på Lørenskog?
« Last Edit: 17.12.03 at 22:07:03 by Sebastian » Logged
jonnykr
« Reply #14 on: 17.12.03 at 22:24:06 »

Er 15 år, kan jeg trene Krav Maga eller det en aldersgrense på det?

F.eks på Lørenskog?

Hei.

Det finnes en klubb på Lørenskog som hevder å trene Krav Maga Liven International, men denne klubben anbefales ikke.

De er forøvrig ikke medlem av Krav Maga liven International Norge.
Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: FAQ om Krav Maga « previous next »
Jump to:  

Social sharing