Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.07.14 at 02:38:32

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Stretching Øvelser:-\ 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

Stretching Øvelser:-\

Dag Terje
*
Posts: 16
Forummedlem
Offline Offline

I'm a fighter
« on: 01.07.04 at 20:26:42 »

Er det noen som kunne gitt meg tips til tøyemetoder, som gjør at jeg blir myk? Evt. sende et tøyeprogram på mail..? Er det noen som har tips til bøker jeg kan kjøpe på nettet om tøying?
Logged
tøffen
******
Posts: 1633
Veteran
Offline Offline

Kids are people too, you know!
« Reply #1 on: 02.07.04 at 00:41:49 »

"Stretching and Flexibility", også kjent som "Stretching FAQ":
http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/rec/stretching/
Logged

"Royce has a puncher's chance at catching Matt in a submission" - Randy Couture
Tommy220
****
Posts: 355
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #2 on: 02.07.04 at 08:39:28 »

Lær spagat og split på kun 3 måneder!

http://www.martialarts.dk/vis_artikel.asp?id=27
« Last Edit: 02.07.04 at 08:40:30 by Tommy220 » Logged

Twins Norway  gir nå 10 % rabatt til på kampsportutstyr til alle medlemmer av Kampforum som handler hos oss. Les betingelser. (Ihht til avtale med Kampforum)
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Posts: 4322
Veteran
Offline Offline

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #3 on: 02.07.04 at 09:40:32 »

Lær spagat og split på kun 3 måneder!

http://www.martialarts.dk/vis_artikel.asp?id=27

Uff... denne vil jeg på det sterkeste fraråde for de aller fleste!! Bevegelighetstrening er trening som alt annet, og måten dette beskrives på er en sikker oppskrift på skader og overtrening! De som skal ha utbytte av dette må ha et usedvanlig godt treningsgrunnlag på forhånd, pluss vite veldig godt hva de driver med. Dette er tøying med belastning (stå i spagat (eller nesten...) uten å støtte gir hele kroppsvekten som belastning), og du skal ha ganske bra styrke i musklene for å tåle det. Les innledningen til Tom Kurz sin bok Stretching Scientifically for en test på om du er sterk nok til å drive med PNF-stretching (husker ikke helt nøyaktig denne testen... anyone?). Hvis du passerer denne testen med glans bør du takle denne tøyingen relativt greit og. Allikevel verd et varsku når du får beskjed om å ignorere kroppens signaler!! Det skader ikke å lytte til kroppen, da får det heller ta et par måneder ekstra. PNF er mindre hardt enn det som her foreslås, men allikevel mer enn tøft nok for de fleste. Og de aller fleste bør komme ned i spagaten i løpet av et halvt års tid med rett tøying. Jeg har nok blitt for lat i det siste, så jeg kommer ikke ned lenger Sad

Dag Terje: Stretching Scientifically er forøvrig en svært god bok, som fikk meg ned i spagaten relativt raskt. Godt forklart, gode øvelser, god teori og godt bakgrunnsstoff. Finnes på Amazon uk, og på Amazon us.
« Last Edit: 02.07.04 at 09:50:10 by Addey » Logged

tøffen
******
Posts: 1633
Veteran
Offline Offline

Kids are people too, you know!
« Reply #4 on: 02.07.04 at 13:49:39 »

Les innledningen til Tom Kurz sin bok Stretching Scientifically for en test på om du er sterk nok til å drive med PNF-stretching (husker ikke helt nøyaktig denne testen... anyone?).

Jeg har boken og på side 61-62 (Third edition) skriver han at hvis bindevevet er for svakt, bør man trene det opp med høyrepetisjons vekttrening. Videre; It is difficult to state for how many months you need to perform the high rep exercises after you have found out that your connective tissue is too weak for isometrics. To find out, you have to periodically test the reaction of your muscles to isometric stretches. If the muscles get sore, it means that the connective tissue is still too weak.
Logged

"Royce has a puncher's chance at catching Matt in a submission" - Randy Couture
Kenneth
******
Posts: 1512
Veteran
Offline Offline

No Blood - No Foul
« Reply #5 on: 09.07.04 at 02:36:00 »

Den der så ut som en ganske smertefull måte å gjøre det på ja.. og å klare spagat tar ikke så mye som 3mnd, selv med en helt vanlig uttøyning daglig.
Logged
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Posts: 4322
Veteran
Offline Offline

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #6 on: 09.07.04 at 07:54:31 »

å klare spagat tar ikke så mye som 3mnd

Det kommer jo veldig an på hvor man begynner...

selv med en helt vanlig uttøyning daglig.

Og hva mener du med "vanlig" uttøyning? Jeg skiller stort sett mellom tre typer: 1: Veldig lett tøying i forbindelse med oppvarming og oppmyking av muskler, klargjøring før trening. 2: Relativt lett tøying etter trening, har som hovedmål å fjerne avfallsstoffer fra musklene, samt å virke som cooldown. 3: Bevegelighetstrening, dvs. all tøying som har som mål å gjøre muskler, sener osv. lenger, og dermed å øke bevegeligheten til det enkelte ledd. Denne siste kan gjøres ganske så lett, men også veldig hard. De aller fleste anbefaler å ha maks en til to harde tøyeøkter i uka, og å ha en hviledag etter denne. Resten av dagene bør man ha en lett tøyeøkt. Hvis man har et visst grunnlag så er det fullt mulig å klare spagaten på tre måneder, det er jeg enig i, men hvis man er stiv som en stokk (tenk type fotballspiller!), og aldri har tøyd skikkelig, så vil det ta ganske mye lenger tid. I løpet av et år bør imidlertid de fleste kunne klare det!
Logged

Kenneth
******
Posts: 1512
Veteran
Offline Offline

No Blood - No Foul
« Reply #7 on: 09.07.04 at 12:57:01 »

Greit, jeg skal si meg skyldig i litt for raskt svar der smile På 3 mnd tror jeg de fleste yngre mennesker vil klare spagaten uansett hvor utgangspunktet egentlig er. For eldre, evt spesielt stive folk, er det kanskje litt dårlig tid. Det tok meg ca 1 mnd, men jeg var tross alt meget ung, og kroppen er vel litt mer fleksibel da.

'Vanlig' uttøyning for meg veksles annen hver dag med bare 'strekke ut' og å presse hardt. Jeg har flere ganger blitt fortalt, som du sier, at dette er for mye, men det funker bra. Til vanlig uttøyning sitter jeg i spagat og bøyver mot føttene, som jeg har sett er relativt vanlig i MA klubber. For å presse på gjør jeg enten stående tøyning mot en vegg/stolpe e.l., evt med press mellom 2 stoler f.eks.
Logged
Andreas_F
« Reply #8 on: 09.07.04 at 22:46:05 »

http://www.ashleybeck.com/stretchingpro.htm
Her er verdensmesteren i musical forms sitt tøye program.
Logged
Karl Yngve
******
Posts: 1165
Veteran
Offline Offline

« Reply #9 on: 11.08.04 at 16:10:10 »

Hmm. Så du mener det Kenneth at alle bør klare å mjuke seg opp til spagat? Jeg blir jo aldri noe mykere, jeg. Må kanskje tøye mer bevegelighet og oftere, da, forsåvidt. Men jeg kjenner ikke mange, selv i taekwondoklubben, som tar spagaten...
Logged

Karl Yngve Lervåg
-- For tida ikkje aktiv utøver
Kenneth
******
Posts: 1512
Veteran
Offline Offline

No Blood - No Foul
« Reply #10 on: 11.08.04 at 22:40:11 »

Hmm, jeg har vel helt ærlig aldri diskutert det med noen andre, så kanskje jeg er litt rask fortsatt. Jeg skulle klart å komme ned i spagatten igjen på et par uker (mangler ca 15cm nå, lenge siden jeg har tøyet), men det kan jo være at jeg er myk i kroppen i utgangspunktet...så ja, skal ikke si noe sikkert smile
Logged
Leon
« Reply #11 on: 11.08.04 at 22:47:33 »

Ikke at jeg er noe prakteksempel, men jeg tror dere bør se litt over trenings og tøyings metodene om ingen i klubben deres klarer spagaten..
Logged
Taare
*
Posts: 27
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #12 on: 12.08.04 at 00:54:18 »

jeg var stiv som en stokk, men klarte alikevel herre spagaten etter å ha tøyd ca hver dag et par tre måneder, tror det er noe alle kan klare.
« Last Edit: 12.08.04 at 01:40:05 by Taare » Logged
BioHaZarD
****
Posts: 370
Gammel ørn
Offline Offline

Nihon Goshin Ryu Ju Jutsu
« Reply #13 on: 12.08.04 at 01:30:30 »

Sjekk ut:

http://www.gsu.edu/~wwwfit/flexibility.html
Her er det bilder og forklaringer til hver enkel stretching øvelse! Wink

« Last Edit: 12.08.04 at 01:30:47 by BioHaZarD » Logged

--> Nihon Goshin Ryu Ju Jutsu - MMA <--
jonnykr
« Reply #14 on: 12.08.04 at 04:08:16 »

jeg var stiv som en stokk, men klarte alikevel herre spagaten etter å ha tøyd ca hver dag et par tre måneder, tror det er noe alle kan klare.


Tar i mot tips med takk.  biggrin
Logged
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Stretching Øvelser:-\ « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines