Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.06.18 at 23:43:28

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Sipalkido? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 [All] Go Down Print

Sipalkido?

Shoto
« on: 05.08.04 at 11:43:54 »

Er det noen her som har erfaring med Sipalkido?

http://www.sipalki.tk
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #1 on: 06.08.04 at 12:01:21 »

Maaaaaange tusen år gammel, først mongolsk, så koreansk, så argentinsk, har Dan-grader, kaller seg for Ion-Bi-Ryu?

Mulig jeg er urettferdig nå, men det høres litt ut som Stav på mongolsk (eller en Taekwondogren med kreativ historie). Er det noen som kan tolke teknikkene ut fra bildene?
« Last Edit: 06.08.04 at 12:02:00 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
juche
Veteran

« Reply #2 on: 06.08.04 at 22:27:37 »

"Sip- 10, Pal og Fal-8, Ki- teknikk."

Sip= 10 på koreansk? Det må være på gammelkoreansk for nå heter det da vitterlig Yol? Er det noe dialektikk eller annet jeg ikke tar høyde for her? Og Pal er ikke det åttende og ikke åtte?

VAR det forbud mot all kampkunst i Korea i tidsrommet 1950-53?

Og Ryu er vel såvidt meg bekjent en japansk betegnelse på skole eller retnig el.?

Huh

Ken-Thomas Kvæl
ITF Taekwon-Do NTF
The Wing Chun School Norway
Randerssen
Gjenganger

What do you see beyond your fist?!
« Reply #3 on: 07.08.04 at 10:33:00 »

Det var forbudt den tiden Japan okkuperte Korea.. Når det var husker jeg ikke da men.

Ronny Anderssen
Jong Tong Hapkido, Kim Song Quang Kung Fu, Nidaros Kyokushinkai Karate, Kickboxing, Kali Sikaran, Ladehirden
juche
Veteran

« Reply #4 on: 07.08.04 at 11:03:18 »

Den persoden endte omentrent samtidisg som 2. verdenskrig, dette på 50 tallet var under koreakrigen.

Ken-Thomas Kvæl
ITF Taekwon-Do NTF
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #5 on: 07.08.04 at 12:03:51 »

Med fare for å virke fordomsfull, men hvor seriøse kan de være når de har en .tk adresse. (Et gratisdomene, som for det meste blir brukt av ivrige tenårings gutter og jenter til bruk av deres første hjemmeside).

I tillegg så er det jo en hel haug med skrive feil på siden...  Undecided  Lips Sealed

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #6 on: 07.08.04 at 14:32:19 »

Sip= 10 på koreansk? Det må være på gammelkoreansk for nå heter det da vitterlig Yol? Er det noe dialektikk eller annet jeg ikke tar høyde for her? Og Pal er ikke det åttende og ikke åtte?
...
Og Ryu er vel såvidt meg bekjent en japansk betegnelse på skole eller retnig el.?

Nettopp det reagerte jeg på. Men kanskje er det jo mongolske ord som betyr noe helt annet? Grin

Minner meg alt i alt litt om mine venner i "Tako Ryu" som ikke visste at Tako nok betyr "drage", men ikke som i "ildsprutende" (dragon), men som i "henger i lang snor" (kite).
« Last Edit: 07.08.04 at 14:33:13 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
fjank
Gjenganger

Lobo!
« Reply #7 on: 09.08.04 at 11:54:34 »

er ikke Sip = tiende da? og pal= åttende.

Aet
Forumavhengig

Joga bonito que eu quero aprender :)
« Reply #8 on: 09.08.04 at 12:20:17 »

Juche, nå er vel ingen av oss her akkurat noen racere på koreansk, så nyansen ti/tiende og åtte/åttende trenger jo ikke nødvendigvis bety så mye på koreansk....? eller...?

Capoeira na Chuva - (Bergen)
juche
Veteran

« Reply #9 on: 09.08.04 at 16:09:46 »

Er vel neppe store forskjellen i denne sammenhengen nei.

Forskjellen på japansk og koreansk er desto større (Jf bruken av begrepet Ryu).

Men hva er vel et navn? smile

Ken-Thomas Kvæl
ITF Taekwon-Do NTF
taekkyon
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #10 on: 10.08.04 at 19:14:03 »

hanna deul saet osv... - trad koreansk, blir mest brukt i lek, enkel telling osv...
il ii sam sa osv... -kinesisk inspirert, blir brukt mest til store summer fordi koreansk ikke går lenger enn ca 1000...
taekkyon
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #11 on: 13.08.04 at 00:32:35 »

Litt morsomt var det å se dette navnet med våre bokstaver. Med det første hørtes det ut som et av de værste banneordene i koreansk språk, men jeg regner med at det skrives litt annerledes på koreansk...  smile
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #12 on: 15.08.04 at 14:18:47 »

I tillegg så er det jo en hel haug med skrive feil på siden...  Undecided  Lips Sealed

Skrivefeil?? Hmm... Grandmasteren deres "er innvestatør av Dectilopunktur" Grin Oversettelse anyone?

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #13 on: 15.08.04 at 15:40:15 »

"Oppfinneren av kunsten å lage hull med fingerne" ? Ja, det ville vært Dactylopunktur med a, men men.
« Last Edit: 15.08.04 at 15:42:14 by Johannes Ibel » Logged

Addey
*
Veteran

« Reply #14 on: 15.08.04 at 18:52:44 »

Ok, så "innvestatør" er oppfinner?? da vet jeg det Wink

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #15 on: 15.08.04 at 19:51:31 »

Hmm .. må vel være en oppfinner som samtidig satser sine egne penger?  Grin

jonnykr
« Reply #16 on: 23.02.06 at 19:23:25 »

Nå har det startet opp en Sipalkido-klubb på Frogner i Sørum. Instruktøren heter Hugo Garcia 5. Dan. Finner svært lite om systemet på nettet, men fant en filmsnutt her:

http://www.youtube.com/w/sipalki?v=822IAQl34jA&feature=Random&page=1&t=t&f=b

Sipalki er mange tusen år gammel martialsk kunst. Sipalki kom til Norge på 1990 tallet av master Hugo Garcia 5 Dan som er en av elever av grandmaster Soo Nam Yoo. Sipalki består av 18 teknikker, både med og uten våpen. Elevene lærer å beherske både kropp og sinn og det kreves mye disiplin i denne kampskunsten.
« Last Edit: 23.02.06 at 19:49:48 by Jonny Kristiansen » Logged
Ch_Omega
« Reply #17 on: 23.02.06 at 19:42:25 »

Fikk ikke så veldig godt inntrykk utfra den videoen iallefall. Tror faktisk ikke det ville sett så veldig forskjellig ut om han haddde gjort teknikkene på en utstillingsdukke.
jonnykr
« Reply #18 on: 23.02.06 at 19:52:14 »

Det er kansje vanskelig å danne seg et inntrykk etter en filmsnutt, men jeg finner nesten ikke noe info i det hele tatt om systemet. Uansett hvirker det som dette systemet kun er utbredt i Sør-Amerika.
Vegard.Winther
« Reply #19 on: 23.02.06 at 22:09:15 »

Var en klubb rett ved siden av der jeg  bor for et par år siden. Fagerborg videregående i Oslo.
Først kalte de stilen for sipalki, deretter sipalkido. Eller var det omvendt?
Uansett, fikk inntrykk av at de brukte mye stokker, i tillegg til håndteknikker. Midt inntrykk var vel egentlig at det var en salig blanding av litt av hvert.
jonnykr
« Reply #20 on: 23.02.06 at 22:54:43 »

Ja de sier jo også at de trener med og uten våpen og at det er kast o.s.v. i systemet.

DE ATTEN TEKNIKKER           
Teknikker uten våpen: 1-KWON-BOP - Boksekamp 2-HO-SIN-SE - Selvforsvar 3-KIO-YON - En kamp mot flere .

'Teknikker med våpen:  4-SSAON -Kamp m.belte 5-DO-KI -Kamp m.øks 6-CHANG -Kamp m.spyd 7-WAN -Kamp m.metallhansker 8-DAN-GOM -Kamp m.kniv 9-SSANG-GOM -Kamp m.to kniver 10-BONG -Kamp m.lang stokk 11-BANG-FE -Kamp m.skjold 12-DAN-BONG-Kamp m.kort stokk 13-KOM -Kamp m.sabel 14-CHUNG-IONG-DO-Kamp m.krumsabel 15-CHONG-GOM -Kamp m.bajonett 16-NANG-GOM-Kamp m.ledd stenger 17-FION-Kamp m.pisk 18-KUNG-SUL-Kamp m.pil og bue
ZtigO
*
Forummedlem

« Reply #21 on: 19.04.06 at 15:00:19 »

Hei, jeg må få tilføye at jeg synes noen av dere er litt fordomsfulle. Jeg har trent sipalki i noen år nå og har ikke tenkt til å slutte, så la meg besvare deres spørsmål.

Sipalki er en mongolsk-koreansk kampsport som er over 4300 år gammel. Sipalki besto av 57 teknikker, men koreanske myndigheter bestemte at det skulle begrenses ned til 18 teknikker for mange år tilbake. Sipalki er IKKE en blanding av  forskjellige kamsporter! Sipalki er størst utbredt i Argentina, siden grandmaster Soo Nam Yoo flyttet dit. Neststørst er den i Sør-Amerika, men det er også aktivitet i Korea. Samtidig sprer kampsporten seg i verden også. I Norge har vi nå 4 klubber. en i Drammen, Kløfta, Frogner(Sørum) og Oslo.

Det er ikke noe marked for Sipalki i Norge, av de få medlemmene vi har i hver klubb brukes pengene til å betale leie for lokalene. Trenerene trener oss gratis og de gjør dette for å føre kampkunsten vidre.

I verden er det fem baner/veier i Sipalki. I Norge trener vi  Ion Bi Ryu, som betyr «Svalens hemmeligheter skole».

Når det gjelder våpen, så lærer vi ikke bort teknikker med våpen til personer med lavt belte. Det e rikke bare stokk, som en her nevnte. Alle våpnene er listet opp av Jonnykr i forrige innlegg.

Hjemmesiden vår, sipalki.tk er uprofessionell og lagd med online-generator av en av svartbeltene. Han som lager/lagde siden er fra Argentina og kan ikke skrive rent norsk, så derfor beklager vi at det er skrivefeil på hjemmesiden.. Vi har brukt .tk-domene fordi vi ikke har penger til noe bedre. Men nå har vi fått kjøpt domenet «http://www.sipalki.no/». Jeg er proff. nettsideutvikler og skal derfor lage den nye nettsiden på sipalki.no. Der skal det være masse flere bilder, bedre forklaringer og ikke skrivefeil. Denne nettsiden er under produksjon. Jeg vil tipse dere om å se på http://www.sipalki.com.ar/ , denne siden har masse informasjon, bilde rog filmklipp.

Det filmklippet som dere har funnet synes jeg er lite imponerende selv. Google-video er en usikker kilde! Til deg som klagde på skrivefeil: Hvordan kan du klage på dette når du selv skriver «skrive feil»? (Orddelingsfeil)

Forresten så er grandmaster ingen oppfinner, han er proffessor i Akupunktur.. «innvestatør av dactylopunktur» aner jeg ikke hva de mener med, men som sagt så kan kke han som skrev det ordentlig norsk.

Hvis det er noe mer så må dere gjerne spørre!! Jeg fant forumet i dag, og vil nå svare på spørsmål anngående sipalki...
Addey
*
Veteran

« Reply #22 on: 19.04.06 at 15:20:23 »

Hei, jeg må få tilføye at jeg synes noen av dere er litt fordomsfulle. Jeg har trent sipalki i noen år nå og har ikke tenkt til å slutte, så la meg besvare deres spørsmål.

Så fint smile

Sipalki er en mongolsk-koreansk kampsport som er over 4300 år gammel.

Denne type påstander blir gjerne møtt med en stor dose skepsis... Hvordan bevises dette? Hulemalerier?

Sipalki besto av 57 teknikker, men koreanske myndigheter bestemte at det skulle begrenses ned til 18 teknikker for mange år tilbake.

Hvorfor det egentlig?

Sipalki er størst utbredt i Argentina, siden grandmaster Soo Nam Yoo flyttet dit. Neststørst er den i Sør-Amerika,

Og dumme meg som trodde at Argentina lå i sør-Amerika...

I Norge har vi nå 4 klubber. en i Drammen, Kløfta, Frogner(Sørum) og Oslo.

Det er ikke noe marked for Sipalki i Norge, av de få medlemmene vi har i hver klubb brukes pengene til å betale leie for lokalene. Trenerene trener oss gratis og de gjør dette for å føre kampkunsten vidre.

Ikke noe marked, men det er 4 klubber... Sånn som du beskriver det drives de aller, aller fleste kampsportklubber i hele verden, det er bare et bitte lite fåtall som faktisk klarer å tjene noe penger av å instruere kampsport. Hos alle andre går medlemskontingent til husleie, utstyr og lignende.

JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #23 on: 19.04.06 at 15:40:53 »

Hvor i Oslo er det trenes, kunne vært morsomt å sett/vært med på en trening?

Judo - Taekwondo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #24 on: 19.04.06 at 15:48:32 »

Klubber: http://home.online.no/~elvir-2/klubber.cfm

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #25 on: 19.04.06 at 18:16:03 »

Hei ZtigO,

velkommen på forumet!

Vi er storttsett en grei gjeng, men vær forberedt på å møte to fraksjoner av kritiske ånder, de som er opptatt av om teknikker virkelig fungerer (og gjerne anser en MMA-setting som den meste egnete arenaen for å teste dette) og de som er opptatt av historisk etterrettelighet (blant dem undertegnete). Gruppene er hverken alltid enige eller nødvendigvis gjensidig ekskluderende. Jeg regner meg i hvert fall til sistnevnte fraksjon.

For alt jeg vet er dette fin trening. Men 4300 år? Slike påstander møtes sannelig med skepsis. I så fall hadde det nemlig handlet seg om verdens eldste tradisjon - ikke bare innen kampkunst.

Som kjent hadde Mongolene sin stormaktstid under Genghis Khan og Kubilai Khan på 1200tallet (da de så å si samtidig kjempet på to fronter mot europeiske riddere i vest og mot Japanerne i øst!) og dukker opp under den sene Tangdynastien som varte omtrent fra 600tallet til slutten av 800tallet. Ikke en gang Mongolenes forløperne, Hunnene, går lenger tilbake enn 300 f.kr.

For en grei oversikt over Koreansk historie, se http://en.wikipedia.org/wiki/Korea#History. Mongolene nevnes her ikke uforventet bare i sammenheng  med okkupasjonen på 1200tallet.

Og Ural-Altai? Det er en språkfamilie, men i følge denne http://en.wikipedia.org/wiki/Ural-Altai artikkelen en utdatert lingvistisk teori.
« Last Edit: 19.04.06 at 19:54:20 by Johannes Ibel » Logged

ZtigO
*
Forummedlem

« Reply #26 on: 19.04.06 at 20:19:44 »

Addey:
Denne type påstander blir gjerne møtt med en stor dose skepsis... Hvordan bevises dette? Hulemalerier?
Jeg er ikke den som vet mest om sipalki sin historie. Ja, jeg synes selv at alderen er ekstrem. Skal snakke litt mer med min master om dette her. Har ikke funnet noen hulemalerier desverre, men har funnet dette bilde: http://home.online.no/~elvir-2/artimages/sibpaki_1.jpg og dette: http://home.online.no/~elvir-2/artimages/kung-sul.jpg

Hvorfor det egentlig?
Har jeg aldri fått svar på selv, skal spørre master.

Og dumme meg som trodde at Argentina lå i sør-Amerika...
Ikke vet jeg, har ikke peil på geografi...

jan_Resaland
Hvor i Oslo er det trenes, kunne vært morsomt å sett/vært med på en trening?
Vi trener midlertidig på Grendehuset, adressen dit er Nebbejordet 21. Ligger i bydelen Søndre Nordstrand. Vi planlegger å finne et lokale i sentrum, blandt annet for å få flere folk til å trene.

Johannes Ibel
Aldern til sipalki er jeg usikker på,  jeg vet ikke mye om Koreas historie. Ural-Altai har ikke jeg nevnt...
-------------
Dere har gitt meg noe å tenke på når det gjelder historie, skal sjekke opp dette her... Men selve treningene er veldig fin trening, sipalki er voldsomt innviklet og det er vist umulig for en person å lære seg absolutt alt innenfor sipalki.
Vegard.Winther
« Reply #27 on: 19.04.06 at 20:33:49 »

Funker de videoene i linken for dere andre?

Virker som døde linker for meg.
slemmo
Forumavhengig

yoyo
« Reply #28 on: 19.04.06 at 21:36:08 »

Dere har gitt meg noe å tenke på når det gjelder historie, skal sjekke opp dette her... Men selve treningene er veldig fin trening, sipalki er voldsomt innviklet og det er vist umulig for en person å lære seg absolutt alt innenfor sipalki.

burde kanskje kutte ned litt på pensumet da Wink

ZtigO
*
Forummedlem

« Reply #29 on: 21.04.06 at 22:08:05 »

Sipalki ble ikke skapt på Genghis Khans tid, men mye senere. Før Korea var grunnlagt, men siden de som grunnla Korea hadde med seg Sipalki regnes kamsporten som Koreansk. For å få bevis på at den er 4300 år gammel kan dere annskaffe boken «Muye-Dobo-tongji»(Finnes på koreansk og spansk). Der står koreas eldste kampkunst(sipalki) sin alder.
-----------------------------------
De videoene virka ikke, men et søk på sipalki-videoer på google ga noen resultater. Blandt annet fant jeg disse filmene her.
-----------------------------------
Quote from: slemmo
burde kanskje kutte ned litt på pensumet da Wink
Jeg tenker på teknikkene innenfor de forskjellige kategoriene...
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #30 on: 22.04.06 at 08:19:01 »

Sipalki ble ikke skapt på Genghis Khans tid, men mye senere.

Det ville jeg også anse som meget sannsynlig. Han døde i 1228.

ZtigO
*
Forummedlem

« Reply #31 on: 22.04.06 at 11:49:30 »

opps, feil av meg... Mente at sipalki ble skapt FØR han, ikke etter....
Vegard.Winther
« Reply #32 on: 22.04.06 at 13:13:03 »

Det er dette her som jeg - og sikkert andre med meg - finner lite sannsynlig.

At det står i en eller annen bok sier i seg selv lite. Det er skrevet veldig mange bøker om MA som sier utrolig mye rart.
Og de bildene du linket til sier ingenting - hverken om det er sipalki, alderen på sipalki eller alderen på selve bildene.
Man vet at forskjellige militære disipliner og f.eks. bryting strekker seg veldig langt tilbake i tid. Men hvis sipalki skulle være 4300 år gammelt, ville det være ikke annet enn unikt i verdenssammenheng. Og det er det garantert ikke.
Addey
*
Veteran

« Reply #33 on: 22.04.06 at 20:08:50 »

opps, feil av meg... Mente at sipalki ble skapt FØR han, ikke etter....

Og hva slags dokumentasjon mener du å ha for dette? Virker svært tvilsomt på meg...

Tok en liten sjekk på den boken du nevnte, og havnet på denne siden. I følge dette referatet er det tidligste referatet til 1392, da Chosun ble stiftet (gammelt navn på Korea), og det nevnes også at bueskyting er den eneste kampkunsten som bedrives på den tiden. Sipalki nevnes ikke i det hele tatt... Nå har jeg selvfølgelig ikke lest hele boken, og det kan hende det står ting der som ikke er nevnt i dette referatet, men ut fra det jeg kan lese av dette referatet, så er det veldig lite sannsynlig at denne boken "beviser" at sipalki-do er 4300 år gammelt...

loydjone
Gjenganger

合氣道
« Reply #34 on: 23.04.06 at 12:10:19 »

Sipalki ble ikke skapt på Genghis Khans tid, men mye senere. Før Korea var grunnlagt, men siden de som grunnla Korea hadde med seg Sipalki regnes kamsporten som Koreansk. For å få bevis på at den er 4300 år gammel kan dere annskaffe boken «Muye-Dobo-tongji»(Finnes på koreansk og spansk). Der står koreas eldste kampkunst(sipalki) sin alder.

Den engelske oversettelsen av Kim har jeg hørt er en grei introduksjon til verket, men skal ikke være en fullstendig oversettelse. Har den selv i bokhylla, er interessant lesning og anbefales til alle som er interessert i Koreansk martial arts. Bare for å oppklare en mulig misforståelse her.

Boken er ikke ett historisk verk om Koreansk martial arts, men snarere en trenings/krigs manual som tar for seg alt fra militær strategier til forskjellige våpen som lang/kort stokk, langt/kort dobbelt sverd, bruk av hest osv og faktisk til og med boksing.

De som har skrevet Muye Dobo Tongji skal vistnok ha tatt store deler av innholdet i fra den kineniske General Qi Jihuang's manuler Jin Xiao Shin Shu. Noe er direkte kopi, men andre ting er omformulert og skrevet om til å passe i Koreansk tankegang. Så hadde vært veldig interessant og sammenliknet disse 2 bøkene for å sjekke det.

Når det gjelder Sipalki så er det meg bekjent ikke en eneste referanse i nevnte bok. Jeg for min del er alltid skeptisk til slike påstander om kampkunster som er over 4000 år gamle. Sip pal ki er ikke ett unikt tilfelle her. Nå var det slik at på 60,70 og 80 tallet så flyttet veldig mange koreanske mestere til andre verdens deler. Mange av disse dannet da sin egen stilart på grunnlag av det de hadde lært, og ikke noe galt med det for all del. Det var veldig lett på 60,70 tallet og komme med en historie om røtter mange tusen år tilbake. Det fantes ikke noe mulighet til å sjekke opp å kontrollere dette. I den senere tid med mer åpnehet i disse landene og ikke minst internett er det veldig lett å kryss sjekke slike ting..

Tilbake til Sip pal ki så har jeg lest at det blir betegnet som Koreansk kung fu. Stilarts messig skal dette ligge tett opp til Northern T'ang L'ang (Northern Mantis Kung Fu) og med bruk av klassiske kinesiske våpen. Jeg ville også sjekket nærmere rundt "18 Luo Han"  http://www.mikalina.com/luo-han-monks.htm

"The modern Shaolin Tradition claims that their “Luo Han Shi Ba Shou (Luo Han 18 Hands)” is the first Hsing (form) of the Shaolin tradition. There is also the Korean “Ship Pal Gi (18 Weapons or 18 Hands) probably taken from the original Chinese name for the “Subduings”, Shi Pa Luo Han Shou."

로이드존 안데르슨
ZolaN
*
Forummedlem

« Reply #35 on: 23.04.06 at 12:32:43 »

ninja. kampsporten har gått ut på dato for lenge siden. nærmere bestemt 500år siden. jeg har selv prøvd dette, og det er bare vas alt sammen. de kan ikke forvente å skade folk når de har tyngdepunktet så høyt, eller når de går ut i kiba-stilling. da er det for lavt igjen. nå for tiden er det shoosin-do som er ninja. shoosin-do betyr den skjulte tåkens vei.

"there is 2 ways of ninja. Deadly, and possibly deadly" -Wiong shon young.

chicks come and go, mma is FOREVER

i den skjulte tåkens vei vet man ikke når tekniken begynner og døden slutter
loydjone
Gjenganger

合氣道
« Reply #36 on: 23.04.06 at 12:45:56 »

ninja. kampsporten har gått ut på dato for lenge siden. nærmere bestemt 500år siden. jeg har selv prøvd dette, og det er bare vas alt sammen. de kan ikke forvente å skade folk når de har tyngdepunktet så høyt, eller når de går ut i kiba-stilling. da er det for lavt igjen. nå for tiden er det shoosin-do som er ninja. shoosin-do betyr den skjulte tåkens vei.

"there is 2 ways of ninja. Deadly, and possibly deadly" -Wiong shon young.
Topic her var ikke fjortis happy hour

로이드존 안데르슨
Vegard.Winther
« Reply #37 on: 23.04.06 at 12:51:31 »

Nå gir de klippene som ligger tilgjengelig her lite grunnlag for å kommentere noe som helst.
Men som utøver av northern praying mantis kan jeg ikke se de helt store likhetene. Det var noen teknikker som var noen lunde like, men som jeg samtidig tror man vil finne i de fleste andres stilarter også.

Først og fremst var det selve "flavour"'en over stilen som ikke ligner, måten mann gjennomførte applikasjonene på.
På den andre siden, praying mantis er populært i Korea, så det kan vel være at de har plukket opp elementer av mantis.
Men at det ligger nært opptil kan jeg ikke se på bakgrunn av disse klippene i alle fall.

Selv får jeg en veldig sterk følelse av en ny stilart som har inkorporert elementer fra en rekke andre stilarter og samlet dette i et eget system.
Jeg mener, det er ikke første gangen dette skjer  smile
ZolaN
*
Forummedlem

« Reply #38 on: 23.04.06 at 12:53:07 »

helt enig vegard smile

loydjone
Gjenganger

合氣道
« Reply #39 on: 23.04.06 at 13:16:49 »

Nå gir de klippene som ligger tilgjengelig her lite grunnlag for å kommentere noe som helst.
Men som utøver av northern praying mantis kan jeg ikke se de helt store likhetene. Det var noen teknikker som var noen lunde like, men som jeg samtidig tror man vil finne i de fleste andres stilarter også.

Først og fremst var det selve "flavour"'en over stilen som ikke ligner, måten mann gjennomførte applikasjonene på.
På den andre siden, praying mantis er populært i Korea, så det kan vel være at de har plukket opp elementer av mantis.
Men at det ligger nært opptil kan jeg ikke se på bakgrunn av disse klippene i alle fall.
vel jeg har ikke noe særlig kjennskap til nothern praying mantis, så kan ikke uttale meg om det. Jeg ville bare formidle min skepsis til den historiske biten som ble servert, og prøve å kaste lys over hvor Sip Pal ki kan ha sin relasjon. Nå kan det faktisk være at det finnes en Sip Pal ki versjon i Sør Amerika(som har vært diskutert her) og at det finnes en helt annen i Korea, som overhodet ikke har noe med hverandre å gjøre. Du kan jo prøve å sjekke ut denne lenken f.eks
http://www.mysibpalki.com/bbs/zboard.php?id=photo&no=123 og sjekk litt rundt på siten om du ser noen likheter??

Vi har jo f.eks 2 forskjellige Hanmudo org. en med base i finland grunnlagt av en Koreaner med bla. Taekwondo og Hapkido bakgrunn(finnes også klubber i Norge), og så har vi jo Hanmudo til Dr. Kimm som er mer kjent internasjonalt iallefall.  Dr. Kimm regnes jo som en av de med mest inngående kjennskap til Koreansk Martial Arts, og har i lang tid jobbet med en historisk bok om KMA. Som jeg fortsatt venter spent på.

Selv får jeg en veldig sterk følelse av en ny stilart som har inkorporert elementer fra en rekke andre stilarter og samlet dette i et eget system.
Jeg mener, det er ikke første gangen dette skjer  smile
Jeg skrev jo nettopp litt om mine tanker rundt det her. Finnes desverre vil mange si et uttal Koreanske martial arts rundt omkring med diverse ymse navn. Mange av mesterne som har startet disse har jo en bakgrunn fra f.eks hapkido, taekwondo kuksulwon e.l...  Ikke noe galt å starte sin egen greie, men den historiske biten mange prøver å servere er jo ofte rimelig "out of this world" vil jeg si... Hwarangdo er jo også ett eksempel på en noen suspekt historie gjengiving vil jeg si.

로이드존 안데르슨
ZolaN
*
Forummedlem

« Reply #40 on: 23.04.06 at 13:26:13 »

loydjone... seriøst. vegard vet hva han snakker om.

loydjone
Gjenganger

合氣道
« Reply #41 on: 23.04.06 at 16:41:55 »

Med min geniune interesse for KMA så har jeg tittet litt nærmere på dette.. I den engelske utgaven av Muye Dobo Tongji så står Sipalki eller shippalgi som kanskje oftere benyttesnevnt under Kongens forord.

I 1749 ble 12 teknikker lagt til de orginale 6 av Prins Sodo. Derav ordet shippalki. Senere ble 6 flere teknikker lagt til slik at det ble 24 tilsammen.
De 24 teknikkene i Muye Dobo Tongji har senere blitt regeneret til Muye Eship Saban som betyr 24 teknikkers kampunst.

Om man sammelikner ship pal ki video klippet her : http://www.mysibpalki.com/bbs/zboard.php?id=sibpalki&page=1&sn1=&divpage=1&sn=off&ss=on&sc=on&select_arrange=headnum&desc=asc&no=48 med det jeg har sett av  Muye Eship Saban tidligere så ser jeg jo klare likheter.

Men jeg ser ikke helt likheten mellom det som presenteres på den norske og de argentinske sidene, og det jeg finner på den koreanske sipalki siden, så kan jo hende det ikke er samme greiene, selv om en har fellestrekk på den historiske delen og at navnet er det samme.

For de som er interessert å lese mer om dette så la jeg merke til at Jon Lennart  har lagt ut en del av teksten på VOFS sin hjemme side med bl.a kongens for ord. man kan lese mer  på  : http://www.vofhs.no/maz/gd.htm

로이드존 안데르슨
Vegard.Winther
« Reply #42 on: 24.04.06 at 21:47:25 »

Dette så jo rimelig anderledes ut enn de øvrige sipalki-klippene her ja.
Ikke lett å se så mange likheter egentlig.
Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #43 on: 10.05.08 at 07:12:54 »

Vet noen om Sipalkido også trenes i Korea i dag?

hilsen
Ed

Pages: 1 2 3 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Sipalkido? « previous next »
Jump to:  

Social sharing