Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.09.18 at 11:07:30

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Sipalkido? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3  All Go Down Print

Sipalkido?

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #15 on: 15.08.04 at 19:51:31 »

Hmm .. må vel være en oppfinner som samtidig satser sine egne penger?  Grin

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
jonnykr
« Reply #16 on: 23.02.06 at 19:23:25 »

Nå har det startet opp en Sipalkido-klubb på Frogner i Sørum. Instruktøren heter Hugo Garcia 5. Dan. Finner svært lite om systemet på nettet, men fant en filmsnutt her:

http://www.youtube.com/w/sipalki?v=822IAQl34jA&feature=Random&page=1&t=t&f=b

Sipalki er mange tusen år gammel martialsk kunst. Sipalki kom til Norge på 1990 tallet av master Hugo Garcia 5 Dan som er en av elever av grandmaster Soo Nam Yoo. Sipalki består av 18 teknikker, både med og uten våpen. Elevene lærer å beherske både kropp og sinn og det kreves mye disiplin i denne kampskunsten.
« Last Edit: 23.02.06 at 19:49:48 by Jonny Kristiansen » Logged
Ch_Omega
« Reply #17 on: 23.02.06 at 19:42:25 »

Fikk ikke så veldig godt inntrykk utfra den videoen iallefall. Tror faktisk ikke det ville sett så veldig forskjellig ut om han haddde gjort teknikkene på en utstillingsdukke.
jonnykr
« Reply #18 on: 23.02.06 at 19:52:14 »

Det er kansje vanskelig å danne seg et inntrykk etter en filmsnutt, men jeg finner nesten ikke noe info i det hele tatt om systemet. Uansett hvirker det som dette systemet kun er utbredt i Sør-Amerika.
Vegard.Winther
« Reply #19 on: 23.02.06 at 22:09:15 »

Var en klubb rett ved siden av der jeg  bor for et par år siden. Fagerborg videregående i Oslo.
Først kalte de stilen for sipalki, deretter sipalkido. Eller var det omvendt?
Uansett, fikk inntrykk av at de brukte mye stokker, i tillegg til håndteknikker. Midt inntrykk var vel egentlig at det var en salig blanding av litt av hvert.
jonnykr
« Reply #20 on: 23.02.06 at 22:54:43 »

Ja de sier jo også at de trener med og uten våpen og at det er kast o.s.v. i systemet.

DE ATTEN TEKNIKKER           
Teknikker uten våpen: 1-KWON-BOP - Boksekamp 2-HO-SIN-SE - Selvforsvar 3-KIO-YON - En kamp mot flere .

'Teknikker med våpen:  4-SSAON -Kamp m.belte 5-DO-KI -Kamp m.øks 6-CHANG -Kamp m.spyd 7-WAN -Kamp m.metallhansker 8-DAN-GOM -Kamp m.kniv 9-SSANG-GOM -Kamp m.to kniver 10-BONG -Kamp m.lang stokk 11-BANG-FE -Kamp m.skjold 12-DAN-BONG-Kamp m.kort stokk 13-KOM -Kamp m.sabel 14-CHUNG-IONG-DO-Kamp m.krumsabel 15-CHONG-GOM -Kamp m.bajonett 16-NANG-GOM-Kamp m.ledd stenger 17-FION-Kamp m.pisk 18-KUNG-SUL-Kamp m.pil og bue
ZtigO
*
Forummedlem

« Reply #21 on: 19.04.06 at 15:00:19 »

Hei, jeg må få tilføye at jeg synes noen av dere er litt fordomsfulle. Jeg har trent sipalki i noen år nå og har ikke tenkt til å slutte, så la meg besvare deres spørsmål.

Sipalki er en mongolsk-koreansk kampsport som er over 4300 år gammel. Sipalki besto av 57 teknikker, men koreanske myndigheter bestemte at det skulle begrenses ned til 18 teknikker for mange år tilbake. Sipalki er IKKE en blanding av  forskjellige kamsporter! Sipalki er størst utbredt i Argentina, siden grandmaster Soo Nam Yoo flyttet dit. Neststørst er den i Sør-Amerika, men det er også aktivitet i Korea. Samtidig sprer kampsporten seg i verden også. I Norge har vi nå 4 klubber. en i Drammen, Kløfta, Frogner(Sørum) og Oslo.

Det er ikke noe marked for Sipalki i Norge, av de få medlemmene vi har i hver klubb brukes pengene til å betale leie for lokalene. Trenerene trener oss gratis og de gjør dette for å føre kampkunsten vidre.

I verden er det fem baner/veier i Sipalki. I Norge trener vi  Ion Bi Ryu, som betyr «Svalens hemmeligheter skole».

Når det gjelder våpen, så lærer vi ikke bort teknikker med våpen til personer med lavt belte. Det e rikke bare stokk, som en her nevnte. Alle våpnene er listet opp av Jonnykr i forrige innlegg.

Hjemmesiden vår, sipalki.tk er uprofessionell og lagd med online-generator av en av svartbeltene. Han som lager/lagde siden er fra Argentina og kan ikke skrive rent norsk, så derfor beklager vi at det er skrivefeil på hjemmesiden.. Vi har brukt .tk-domene fordi vi ikke har penger til noe bedre. Men nå har vi fått kjøpt domenet «http://www.sipalki.no/». Jeg er proff. nettsideutvikler og skal derfor lage den nye nettsiden på sipalki.no. Der skal det være masse flere bilder, bedre forklaringer og ikke skrivefeil. Denne nettsiden er under produksjon. Jeg vil tipse dere om å se på http://www.sipalki.com.ar/ , denne siden har masse informasjon, bilde rog filmklipp.

Det filmklippet som dere har funnet synes jeg er lite imponerende selv. Google-video er en usikker kilde! Til deg som klagde på skrivefeil: Hvordan kan du klage på dette når du selv skriver «skrive feil»? (Orddelingsfeil)

Forresten så er grandmaster ingen oppfinner, han er proffessor i Akupunktur.. «innvestatør av dactylopunktur» aner jeg ikke hva de mener med, men som sagt så kan kke han som skrev det ordentlig norsk.

Hvis det er noe mer så må dere gjerne spørre!! Jeg fant forumet i dag, og vil nå svare på spørsmål anngående sipalki...
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #22 on: 19.04.06 at 15:20:23 »

Hei, jeg må få tilføye at jeg synes noen av dere er litt fordomsfulle. Jeg har trent sipalki i noen år nå og har ikke tenkt til å slutte, så la meg besvare deres spørsmål.

Så fint smile

Sipalki er en mongolsk-koreansk kampsport som er over 4300 år gammel.

Denne type påstander blir gjerne møtt med en stor dose skepsis... Hvordan bevises dette? Hulemalerier?

Sipalki besto av 57 teknikker, men koreanske myndigheter bestemte at det skulle begrenses ned til 18 teknikker for mange år tilbake.

Hvorfor det egentlig?

Sipalki er størst utbredt i Argentina, siden grandmaster Soo Nam Yoo flyttet dit. Neststørst er den i Sør-Amerika,

Og dumme meg som trodde at Argentina lå i sør-Amerika...

I Norge har vi nå 4 klubber. en i Drammen, Kløfta, Frogner(Sørum) og Oslo.

Det er ikke noe marked for Sipalki i Norge, av de få medlemmene vi har i hver klubb brukes pengene til å betale leie for lokalene. Trenerene trener oss gratis og de gjør dette for å føre kampkunsten vidre.

Ikke noe marked, men det er 4 klubber... Sånn som du beskriver det drives de aller, aller fleste kampsportklubber i hele verden, det er bare et bitte lite fåtall som faktisk klarer å tjene noe penger av å instruere kampsport. Hos alle andre går medlemskontingent til husleie, utstyr og lignende.

JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #23 on: 19.04.06 at 15:40:53 »

Hvor i Oslo er det trenes, kunne vært morsomt å sett/vært med på en trening?

Judo - Taekwondo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #24 on: 19.04.06 at 15:48:32 »

Klubber: http://home.online.no/~elvir-2/klubber.cfm

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #25 on: 19.04.06 at 18:16:03 »

Hei ZtigO,

velkommen på forumet!

Vi er storttsett en grei gjeng, men vær forberedt på å møte to fraksjoner av kritiske ånder, de som er opptatt av om teknikker virkelig fungerer (og gjerne anser en MMA-setting som den meste egnete arenaen for å teste dette) og de som er opptatt av historisk etterrettelighet (blant dem undertegnete). Gruppene er hverken alltid enige eller nødvendigvis gjensidig ekskluderende. Jeg regner meg i hvert fall til sistnevnte fraksjon.

For alt jeg vet er dette fin trening. Men 4300 år? Slike påstander møtes sannelig med skepsis. I så fall hadde det nemlig handlet seg om verdens eldste tradisjon - ikke bare innen kampkunst.

Som kjent hadde Mongolene sin stormaktstid under Genghis Khan og Kubilai Khan på 1200tallet (da de så å si samtidig kjempet på to fronter mot europeiske riddere i vest og mot Japanerne i øst!) og dukker opp under den sene Tangdynastien som varte omtrent fra 600tallet til slutten av 800tallet. Ikke en gang Mongolenes forløperne, Hunnene, går lenger tilbake enn 300 f.kr.

For en grei oversikt over Koreansk historie, se http://en.wikipedia.org/wiki/Korea#History. Mongolene nevnes her ikke uforventet bare i sammenheng  med okkupasjonen på 1200tallet.

Og Ural-Altai? Det er en språkfamilie, men i følge denne http://en.wikipedia.org/wiki/Ural-Altai artikkelen en utdatert lingvistisk teori.
« Last Edit: 19.04.06 at 19:54:20 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
ZtigO
*
Forummedlem

« Reply #26 on: 19.04.06 at 20:19:44 »

Addey:
Denne type påstander blir gjerne møtt med en stor dose skepsis... Hvordan bevises dette? Hulemalerier?
Jeg er ikke den som vet mest om sipalki sin historie. Ja, jeg synes selv at alderen er ekstrem. Skal snakke litt mer med min master om dette her. Har ikke funnet noen hulemalerier desverre, men har funnet dette bilde: http://home.online.no/~elvir-2/artimages/sibpaki_1.jpg og dette: http://home.online.no/~elvir-2/artimages/kung-sul.jpg

Hvorfor det egentlig?
Har jeg aldri fått svar på selv, skal spørre master.

Og dumme meg som trodde at Argentina lå i sør-Amerika...
Ikke vet jeg, har ikke peil på geografi...

jan_Resaland
Hvor i Oslo er det trenes, kunne vært morsomt å sett/vært med på en trening?
Vi trener midlertidig på Grendehuset, adressen dit er Nebbejordet 21. Ligger i bydelen Søndre Nordstrand. Vi planlegger å finne et lokale i sentrum, blandt annet for å få flere folk til å trene.

Johannes Ibel
Aldern til sipalki er jeg usikker på,  jeg vet ikke mye om Koreas historie. Ural-Altai har ikke jeg nevnt...
-------------
Dere har gitt meg noe å tenke på når det gjelder historie, skal sjekke opp dette her... Men selve treningene er veldig fin trening, sipalki er voldsomt innviklet og det er vist umulig for en person å lære seg absolutt alt innenfor sipalki.
Vegard.Winther
« Reply #27 on: 19.04.06 at 20:33:49 »

Funker de videoene i linken for dere andre?

Virker som døde linker for meg.
slemmo
Forumavhengig

yoyo
« Reply #28 on: 19.04.06 at 21:36:08 »

Dere har gitt meg noe å tenke på når det gjelder historie, skal sjekke opp dette her... Men selve treningene er veldig fin trening, sipalki er voldsomt innviklet og det er vist umulig for en person å lære seg absolutt alt innenfor sipalki.

burde kanskje kutte ned litt på pensumet da Wink

ZtigO
*
Forummedlem

« Reply #29 on: 21.04.06 at 22:08:05 »

Sipalki ble ikke skapt på Genghis Khans tid, men mye senere. Før Korea var grunnlagt, men siden de som grunnla Korea hadde med seg Sipalki regnes kamsporten som Koreansk. For å få bevis på at den er 4300 år gammel kan dere annskaffe boken «Muye-Dobo-tongji»(Finnes på koreansk og spansk). Der står koreas eldste kampkunst(sipalki) sin alder.
-----------------------------------
De videoene virka ikke, men et søk på sipalki-videoer på google ga noen resultater. Blandt annet fant jeg disse filmene her.
-----------------------------------
Quote from: slemmo
burde kanskje kutte ned litt på pensumet da Wink
Jeg tenker på teknikkene innenfor de forskjellige kategoriene...
Pages: 1 [2] 3  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Sipalkido? « previous next »
Jump to:  

Social sharing