Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 03:53:25

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Diverse lover og regler om våpen. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Down Print

Diverse lover og regler om våpen.

Sandposen
« on: 26.01.05 at 13:28:36 »

#Forbud mot bæring av kniv på offentlig sted, straffeloven:

-Straffeloven § 352a. "Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål."

#Forbud mot diverse våpentyper, våpenloven/våpenforskriften:

- Våpenloven § 6a. "Kongen kan bestemme at det skal være forbudt å importere, omsette eller eie enkelte typer våpen eller ammunisjon, herunder våpen eller lignende som ikke faller inn under § 1."

Med hjemmel i denne loven har POD bestemt følgende i våpenforskriften:

- Våpenforskriften § 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

"Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd."

Samling betyr i denne forskriften at du er registrert våpensamler, ikke at du har en skuff med noen kniver og diverse. "Karatepinner" betyr nunchako.

#Forbud mot tåregass ol. våpenloven/rundskriv:

-Våpenloven § 7. "Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren."

Og:

-Våpenloven § 1." Med skytevåpen forstås i denne lov:
b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere)."

Og:

Våpenloven § 3." Med ammunisjon forstås i denne lov:

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser, 
f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e."

Det er ulovlig å eie tåregass (herunder bla. CS- gass og pepperspray), uten tillatelse fra politiet. Det fins et rundskriv om hvilke forsvarssprayer som regnes som tåregass. Noen forsvarssprayer som f.eks. Zum, Safe & Go osv. regnes ikke som tåregass. Disse er helt lovlige å eie og bære sånn helt uten videre.

#Slagvåpen. Noen slagvåpen er forbudt å eie etter våpenforskriften (se over). Noen steder i landet er det dessuten forbud mot å bære slagvåpen på offentlig sted i de lokale kommunale politivedtektene. Det er imidlertid ikke noe forbud mot å bære slagvåpen på nasjonalt plan.
« Last Edit: 26.01.05 at 14:04:49 by Sandposen » Logged
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #1 on: 26.01.05 at 15:07:40 »

*Sette sticky*

Bra post som er naturlig å ha her!

Per B. Løvsletten
sky1337
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 28.01.05 at 18:19:23 »

Slosshansker?

Er dette en slosshanske? eller er det lovlig? hva er en slosshanske per definisjon?

http://www.selfdefenseproducts.com/police/upg.htm

K.O.
**
Stuntposter

« Reply #3 on: 28.01.05 at 18:47:14 »

Nei, det er ikke slåsshansker (såvidt meg bekjent) http://www.selfdefenseproducts.com/misc.htm Dette er etter min oppfatning det som omtales som slåsshansker... Ikke lovlig så vidt jeg vet...

Karl Oskar Rosengren
7. Elevgrad (Grønt 1) - FighterKBK.
http://www.fighter.org
Steff
Veteran

Be strong!
« Reply #4 on: 28.01.05 at 19:15:18 »

Noen som vet hva som skjer om jeg bestiller nunchaku fra USA?
tenkte på disse; http://www.selfdefenseproducts.com/images/MA/Chucks/NCTC.jpg

Blir de bare tatt i tollen eller?

Steffen Kultorp   -MMA          -Krav Maga
                           -Ju Jitsu       -Muay Thai
                           -Boksing      *NLP Master practitioner
Sandposen
« Reply #5 on: 29.01.05 at 00:14:13 »

Jeg tror egentlig at slåsshanske i våpenforskriften betyr "knojern", men jeg har lest i avisen om en sak der en nynazist ble bøtelagt for å være i besittelse av lærhansker med innlegg av blyhagl. Politiet har altså i enkelte tilfeller tolket "slåsshanske" ganske så fritt. Så ikke kom å klag til meg dersom du får bot.... 

F.eks. batong er i et rundskriv presisert som "en kort kølle" eller noe i den retningen. Ganske så vagt.... Har lest om folk som har hatt sandposer, totenschlägere, gummikøller osv. som har blitt bøtelagt for å ha hatt batong. Så lenge det er noe som er et avlangt slagvåpen, og ikke er langt nok til å kalles en stav, så kan nok politiet kalle det en batong hvis de vil. Tror politiet synes at stålfjærskøller og teleskopbatonger ihvertfall er "batong".

Steff, når det gjelder å bestille nunchaku fra USA, så er det ulovlig. Dersom tollvesenet oppdager dem, så skulle jeg tro de blir beslaglagt.
« Last Edit: 29.01.05 at 03:03:37 by Sandposen » Logged
k.
Gammel ørn

ass of badness
« Reply #6 on: 15.02.05 at 01:46:26 »

En ting jeg lurer på, når noe som chakuer er forbudt (pottitland!!!), betyr det at samme lovbestemmelse gjelder for f.eks. tre seksjons stav (som en chaku med 3 i stedet for 2 stokker), jeg skjønner selvsagt at politiet kan vurdere hva som helst som et "våpen til bruk ved legemebeskadelse" (eller noe...) under rette omstendigheter,,, jeg mener om du driver å trener med ët slikt våpen i parken f.eks.

Tror dere forresten det har gitt store utslag på volds og legemsfornærmelse-statistikken at man har forbudt "karatepinner", batangaer, kastestjerner og blåserør(!!!), ser liksom ikke for meg så mange drap begått med blåserør eller ninjastjerner her til lands,,, confused_1

"The average professional traditional martial artist was an emaciated punch drunk moron with tore up hands who usually could not write his own name, who spent his days smoking ciggies and his nights drinking Thunderbird and getting laid in low end brothels." Brian Kennedy
Steff
Veteran

Be strong!
« Reply #7 on: 15.02.05 at 09:13:05 »

Nunchakuene ble fordbudt her i norge på slutten av 70/ begynnelsen av 80 tallet.
Nunchaku var et vanlig våpen for "gjenger" rundt omkring pleide å gå med. På lik linje med balltrær og brekkjern osv osv.

Lurer på om denne loven bare har blitt liggende i bakgrunnen, siden det ikke er noen gjenger som vanker med nunchakuer uansett. Om man trener seriøst med nunchaku, så kan man jo bare gå til lensmannen og få tillatelse til å ha noen skikkelige. Tror egentlig ikke det er et stort problem... Så lenge du har rent rulleblad osv osv
 Cool

sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #8 on: 15.02.05 at 10:21:27 »

Hva i all verden er en karatepinne? Er det her nunchakoene kommer inn?

Når det gjelder dette med at politiet kan definere nesten hva som helst som slagvåpen hvis du går med det på offentlig sted, har jeg en liten historie:
To venninner av meg fikk berimbauene sine beslaglagt som "offensive weapon" , og fikk 50 pund hver i bot i Brighton i England. En berimbau er et musikkinstrument, og det forklarte de også til politiet, men det hjalp ikke. Politimannen mente at det kunne være det samme, så lenge instrumentet hadde potensiale for å brukes som slagvåpen.

Nå var dette som nevnt i England, men jeg ser for meg at lignende ting kan skje i Norge.

- livet er en lang rappell
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #9 on: 15.02.05 at 10:30:24 »

Nunchako var et redskap for å banke ris fra risaksene, såvidt jeg har hørt. Jeg tror "karatepinne" er en grei definisjon. Hvis folk vil ha det spesifisert, så er det i mine øyne oftest for å kunne definere seg forbi teksten. Når materialet på stokkene, type binding mellom stokkene, antall stokker, utforming på stokkene ikke er konstant, hvordan ville du definert dette?

Ja, selvfølgelig er nunchako en "karatepinne".

Tror at norske politimenn ville sett an sammenhengen først sålenge du klarer å formidle dette på en troverdig måte før de har tatt avgjørelsen om å ta det fra deg. Hvis en politimann først har høylydt annonsert at du skal gi fra deg noe, så skal han være rimelig avbalansert og selvsikker før han beklager misforståelsen uten ha holdt det og "aller nådigst" gitt det tilbake eller sagt at du kan hente det på politistasjonen neste dag.
« Last Edit: 15.02.05 at 11:25:26 by Tormod » Logged

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
"Jeg tror på karma. Så jeg vet at alle andre fortjener alt jeg gjør mot de".
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #10 on: 15.02.05 at 11:19:36 »

Hvis folk vil ha det spesifisert, så er det i mine øyne oftest for å kunne definere seg forbi teksten.

Godt poeng, Tormod!

- livet er en lang rappell
Sandposen
« Reply #11 on: 15.02.05 at 13:10:20 »

Vi har ikke noe tilsvarende "offensive weapons act" i Norge. Det de har i England er forbud mot å gå med en hvilkensomhelst gjenstand med tanke på å bruke den som våpen. I Norge har vi bare forbud mot å bære skytevåpen, kniv, og enkelte steder lokale forbud mot å bære slagvåpen. -I tillegg til at enkelte våpentyper er forbudt.
MT
*
Forummedlem

« Reply #12 on: 25.02.05 at 15:27:10 »

Er dette såkalt "batanga"?  (http://www.balisongcollector.com)
Kan ikke det norske navnet på balisong, men tror det er batanga?
Hvis det er batanga, hvorfor er det total forbudt?
Jeg har lyst til å kjøpe en slik, men vil vite om det er ulovlig først....
Steff
Veteran

Be strong!
« Reply #13 on: 25.02.05 at 17:06:28 »

Det er betanga/natanga ja. Jeg har 2 stykker liggende..

Tror de er ulovlige av samme grunn som med "karatepinnene". Kjent "street fighter" våpen i gamle dager. Den er lett å bære på, lett å skjule, og den egner seg spesielt godt i slåsskamper.

Red Dragon
« Reply #14 on: 20.04.05 at 16:56:48 »

nunchaku er ikke ulovlig, isåfall er det rart at min jeet kune do trener(når jeg gikk der) lærer oss opp til å bruke det.

Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Diverse lover og regler om våpen. « previous next »
Jump to:  

Social sharing