Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:56:16

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Diverse lover og regler om våpen. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 5 6 [All] Go Down Print

Diverse lover og regler om våpen.

Sandposen
« on: 26.01.05 at 13:28:36 »

#Forbud mot bæring av kniv på offentlig sted, straffeloven:

-Straffeloven § 352a. "Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål."

#Forbud mot diverse våpentyper, våpenloven/våpenforskriften:

- Våpenloven § 6a. "Kongen kan bestemme at det skal være forbudt å importere, omsette eller eie enkelte typer våpen eller ammunisjon, herunder våpen eller lignende som ikke faller inn under § 1."

Med hjemmel i denne loven har POD bestemt følgende i våpenforskriften:

- Våpenforskriften § 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

"Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd."

Samling betyr i denne forskriften at du er registrert våpensamler, ikke at du har en skuff med noen kniver og diverse. "Karatepinner" betyr nunchako.

#Forbud mot tåregass ol. våpenloven/rundskriv:

-Våpenloven § 7. "Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren."

Og:

-Våpenloven § 1." Med skytevåpen forstås i denne lov:
b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere)."

Og:

Våpenloven § 3." Med ammunisjon forstås i denne lov:

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser, 
f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e."

Det er ulovlig å eie tåregass (herunder bla. CS- gass og pepperspray), uten tillatelse fra politiet. Det fins et rundskriv om hvilke forsvarssprayer som regnes som tåregass. Noen forsvarssprayer som f.eks. Zum, Safe & Go osv. regnes ikke som tåregass. Disse er helt lovlige å eie og bære sånn helt uten videre.

#Slagvåpen. Noen slagvåpen er forbudt å eie etter våpenforskriften (se over). Noen steder i landet er det dessuten forbud mot å bære slagvåpen på offentlig sted i de lokale kommunale politivedtektene. Det er imidlertid ikke noe forbud mot å bære slagvåpen på nasjonalt plan.
« Last Edit: 26.01.05 at 14:04:49 by Sandposen » Logged
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #1 on: 26.01.05 at 15:07:40 »

*Sette sticky*

Bra post som er naturlig å ha her!

Per B. Løvsletten
sky1337
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 28.01.05 at 18:19:23 »

Slosshansker?

Er dette en slosshanske? eller er det lovlig? hva er en slosshanske per definisjon?

http://www.selfdefenseproducts.com/police/upg.htm

K.O.
**
Stuntposter

« Reply #3 on: 28.01.05 at 18:47:14 »

Nei, det er ikke slåsshansker (såvidt meg bekjent) http://www.selfdefenseproducts.com/misc.htm Dette er etter min oppfatning det som omtales som slåsshansker... Ikke lovlig så vidt jeg vet...

Karl Oskar Rosengren
7. Elevgrad (Grønt 1) - FighterKBK.
http://www.fighter.org
Steff
Veteran

Be strong!
« Reply #4 on: 28.01.05 at 19:15:18 »

Noen som vet hva som skjer om jeg bestiller nunchaku fra USA?
tenkte på disse; http://www.selfdefenseproducts.com/images/MA/Chucks/NCTC.jpg

Blir de bare tatt i tollen eller?

Steffen Kultorp   -MMA          -Krav Maga
                           -Ju Jitsu       -Muay Thai
                           -Boksing      *NLP Master practitioner
Sandposen
« Reply #5 on: 29.01.05 at 00:14:13 »

Jeg tror egentlig at slåsshanske i våpenforskriften betyr "knojern", men jeg har lest i avisen om en sak der en nynazist ble bøtelagt for å være i besittelse av lærhansker med innlegg av blyhagl. Politiet har altså i enkelte tilfeller tolket "slåsshanske" ganske så fritt. Så ikke kom å klag til meg dersom du får bot.... 

F.eks. batong er i et rundskriv presisert som "en kort kølle" eller noe i den retningen. Ganske så vagt.... Har lest om folk som har hatt sandposer, totenschlägere, gummikøller osv. som har blitt bøtelagt for å ha hatt batong. Så lenge det er noe som er et avlangt slagvåpen, og ikke er langt nok til å kalles en stav, så kan nok politiet kalle det en batong hvis de vil. Tror politiet synes at stålfjærskøller og teleskopbatonger ihvertfall er "batong".

Steff, når det gjelder å bestille nunchaku fra USA, så er det ulovlig. Dersom tollvesenet oppdager dem, så skulle jeg tro de blir beslaglagt.
« Last Edit: 29.01.05 at 03:03:37 by Sandposen » Logged
k.
Gammel ørn

ass of badness
« Reply #6 on: 15.02.05 at 01:46:26 »

En ting jeg lurer på, når noe som chakuer er forbudt (pottitland!!!), betyr det at samme lovbestemmelse gjelder for f.eks. tre seksjons stav (som en chaku med 3 i stedet for 2 stokker), jeg skjønner selvsagt at politiet kan vurdere hva som helst som et "våpen til bruk ved legemebeskadelse" (eller noe...) under rette omstendigheter,,, jeg mener om du driver å trener med ët slikt våpen i parken f.eks.

Tror dere forresten det har gitt store utslag på volds og legemsfornærmelse-statistikken at man har forbudt "karatepinner", batangaer, kastestjerner og blåserør(!!!), ser liksom ikke for meg så mange drap begått med blåserør eller ninjastjerner her til lands,,, confused_1

"The average professional traditional martial artist was an emaciated punch drunk moron with tore up hands who usually could not write his own name, who spent his days smoking ciggies and his nights drinking Thunderbird and getting laid in low end brothels." Brian Kennedy
Steff
Veteran

Be strong!
« Reply #7 on: 15.02.05 at 09:13:05 »

Nunchakuene ble fordbudt her i norge på slutten av 70/ begynnelsen av 80 tallet.
Nunchaku var et vanlig våpen for "gjenger" rundt omkring pleide å gå med. På lik linje med balltrær og brekkjern osv osv.

Lurer på om denne loven bare har blitt liggende i bakgrunnen, siden det ikke er noen gjenger som vanker med nunchakuer uansett. Om man trener seriøst med nunchaku, så kan man jo bare gå til lensmannen og få tillatelse til å ha noen skikkelige. Tror egentlig ikke det er et stort problem... Så lenge du har rent rulleblad osv osv
 Cool

sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #8 on: 15.02.05 at 10:21:27 »

Hva i all verden er en karatepinne? Er det her nunchakoene kommer inn?

Når det gjelder dette med at politiet kan definere nesten hva som helst som slagvåpen hvis du går med det på offentlig sted, har jeg en liten historie:
To venninner av meg fikk berimbauene sine beslaglagt som "offensive weapon" , og fikk 50 pund hver i bot i Brighton i England. En berimbau er et musikkinstrument, og det forklarte de også til politiet, men det hjalp ikke. Politimannen mente at det kunne være det samme, så lenge instrumentet hadde potensiale for å brukes som slagvåpen.

Nå var dette som nevnt i England, men jeg ser for meg at lignende ting kan skje i Norge.

- livet er en lang rappell
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #9 on: 15.02.05 at 10:30:24 »

Nunchako var et redskap for å banke ris fra risaksene, såvidt jeg har hørt. Jeg tror "karatepinne" er en grei definisjon. Hvis folk vil ha det spesifisert, så er det i mine øyne oftest for å kunne definere seg forbi teksten. Når materialet på stokkene, type binding mellom stokkene, antall stokker, utforming på stokkene ikke er konstant, hvordan ville du definert dette?

Ja, selvfølgelig er nunchako en "karatepinne".

Tror at norske politimenn ville sett an sammenhengen først sålenge du klarer å formidle dette på en troverdig måte før de har tatt avgjørelsen om å ta det fra deg. Hvis en politimann først har høylydt annonsert at du skal gi fra deg noe, så skal han være rimelig avbalansert og selvsikker før han beklager misforståelsen uten ha holdt det og "aller nådigst" gitt det tilbake eller sagt at du kan hente det på politistasjonen neste dag.
« Last Edit: 15.02.05 at 11:25:26 by Tormod » Logged

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
"Jeg tror på karma. Så jeg vet at alle andre fortjener alt jeg gjør mot de".
sungame
Veteran

« Reply #10 on: 15.02.05 at 11:19:36 »

Hvis folk vil ha det spesifisert, så er det i mine øyne oftest for å kunne definere seg forbi teksten.

Godt poeng, Tormod!

Sandposen
« Reply #11 on: 15.02.05 at 13:10:20 »

Vi har ikke noe tilsvarende "offensive weapons act" i Norge. Det de har i England er forbud mot å gå med en hvilkensomhelst gjenstand med tanke på å bruke den som våpen. I Norge har vi bare forbud mot å bære skytevåpen, kniv, og enkelte steder lokale forbud mot å bære slagvåpen. -I tillegg til at enkelte våpentyper er forbudt.
MT
*
Forummedlem

« Reply #12 on: 25.02.05 at 15:27:10 »

Er dette såkalt "batanga"?  (http://www.balisongcollector.com)
Kan ikke det norske navnet på balisong, men tror det er batanga?
Hvis det er batanga, hvorfor er det total forbudt?
Jeg har lyst til å kjøpe en slik, men vil vite om det er ulovlig først....
Steff
Veteran

Be strong!
« Reply #13 on: 25.02.05 at 17:06:28 »

Det er betanga/natanga ja. Jeg har 2 stykker liggende..

Tror de er ulovlige av samme grunn som med "karatepinnene". Kjent "street fighter" våpen i gamle dager. Den er lett å bære på, lett å skjule, og den egner seg spesielt godt i slåsskamper.

Red Dragon
« Reply #14 on: 20.04.05 at 16:56:48 »

nunchaku er ikke ulovlig, isåfall er det rart at min jeet kune do trener(når jeg gikk der) lærer oss opp til å bruke det.

sungame
Veteran

« Reply #15 on: 20.04.05 at 17:26:47 »

Det er vel ikke ulovlig å eie, red dragon, bare ulovlig å gå med på gata. Akkurat som min 20cm lange kokkekniv.

Hørte ellers på dagsrevyen at det skulle bli lov å ta med kniver og sakser med bladlengde på under 6cm i kabinen på innenlandsfly. Litt snodig når det i utgangspunktet ikke er lov å gå ut av døra  med noen som helst slags kniv happy

Sandposen
« Reply #16 on: 21.04.05 at 10:56:06 »

Det er faktisk helt ulovlig å eie nunchako. Men politiet pleier ikke å bry seg så mye med vanlige kampsportutøvere som har slikt til trening osv. De kommer sannsynligvis ikke til å løpe etter deg og ransake huset ditt.

Dersom du blir sett på som et "problem" av forskjellige årsaker, vil du fort få bot for å eie nunchako.

Dessuten har stortinget vedtatt en ny straffelov. Det er mulig at de har endret knivparagrafen til å også omfatte slagvåpen. Mer om det senere.
sungame
Veteran

« Reply #17 on: 21.04.05 at 12:46:52 »

Sandposen: Du er jo virkelig en autoritet på dette området! Er du jurist? Eller våpenhandler? biggrin

KingE
« Reply #18 on: 21.04.05 at 13:44:38 »

Det er faktisk helt ulovlig å eie nunchako. Men politiet pleier ikke å bry seg så mye med vanlige kampsportutøvere som har slikt til trening osv. De kommer sannsynligvis ikke til å løpe etter deg og ransake huset ditt.
Hvis nunchako er forbudt tilogmed å eie, hvordan kan da flere butikker omsette denne varen lovlig?? De må jo nødvendigvis eie varene de selger...
Steff
Veteran

Be strong!
« Reply #19 on: 21.04.05 at 13:56:16 »

butikker selger trenings-nucnhakuer i plast med skumgummi rundt. disse er visst lovlige.

MEN, combatshop har jo og nunchaku i Acryl.. Har lurt litt på det der selv..

Thorminator
Forumavhengig

« Reply #20 on: 21.04.05 at 16:12:27 »

Mange butikker i Norge har solgt ulovlige våpen i forskjellige varianter og former i lang tid.
Vanligvis stoppes dette salget når noen har kommet over en ulovlig vare på diverse forum ol.
på nettet, og tipser onkel pollti.

Skjedde med en annen butikk for ikke kjempelenge siden.
Gidder ikke nevne navnet.

Skjer sikkert igjen.
Gidder ikke nevne navnet her heller.

Og Sandposen har helt rett, det er slett ikke lovlig å eie eller omsette nunchaks.
I den gamle loven er det definert som "karatepinner". Dette har nok åpnet for endel misforståelser og unnaluringer.
Men intensjonen om å ha med dette punktet om "karatepinner" var helt klart å forby oppbevaring, omsetning, import og bruk av Nunchaku i Norge.
« Last Edit: 21.04.05 at 16:16:18 by Thorminator » Logged

5.kyu Kyokushin Budo Kai * 4.kyu Bo/Hanbo Jutsu * 2.dg. Combat Arnis<br />http://www.skienkaratekan.com
Slayer Of Minds
*
Forummedlem

« Reply #21 on: 24.05.05 at 08:24:02 »

Er det noen av dere som har registrert dere som våpensamler eller lignende og har tillatelse til å gå til anskaffelse av slike våpen?
Isåfall, koster det noe, er det en slitsom affære, eller kan man bare gå til politiet og fylle ut et skjema eler fire?

Drink wet cement and get really stoned.
-----------------------------------------------------
Click here please.
Sandposen
« Reply #22 on: 24.05.05 at 16:44:16 »

For å bli registert våpensamler må du først være medlem av en godkjent våpenhistorisk forening. Så kan du søke om å bli godkjent som samler. Hvis du blir godkjent kan du erhverve våpen innenfor ditt samleområde. Prosessen tar ca. 2 år etter hva jeg har hørt.
Ch_Omega
« Reply #23 on: 01.09.05 at 00:55:28 »

Noe jeg ikke så noe til i oversikten over ulovlige våpen, er tve-eggede kniver. Disse er vistnok forbudt i følge en kompis av meg som jobber i politiet(som sivilist).
Sandposen
« Reply #24 on: 01.09.05 at 10:00:14 »

Det fins ikke noe generelt forbud mot tve- eggede kniver i Norge. Det fins en del personer i politiet og andre steder som tror at "stilett" betyr tve- egget kniv. Det er ikke en vanlig språklig forståelse av uttrykket stilett. En stilett er et rent stikkvåpen uten skarp egg.
afedfd
Gjenganger

« Reply #25 on: 20.09.05 at 19:29:16 »

Er dette såkalt "batanga"?  (http://www.balisongcollector.com)
Kan ikke det norske navnet på balisong, men tror det er batanga?
Hvis det er batanga, hvorfor er det total forbudt?
Jeg har lyst til å kjøpe en slik, men vil vite om det er ulovlig først....

Har en sånn en et sted hvis ikke modern har kastan da clown2

Trener: Muay Thai/Thaiboxing
Har trent: TKD (blått belte?)
Torjus
*
Forummedlem

« Reply #26 on: 09.10.05 at 18:29:56 »

Jeg har 6 kastestjerner kjøpt i Bulgaria. Er det ulovelig å ha det som pynt???
Lurer også på om det er lov å ha greier som disse på http://www.gungfu.com/cart-htm/apparel_other_uniforms_gear_ninja-wear.htm???
Og om ikke her, hva med i USA???
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #27 on: 09.10.05 at 19:11:53 »

Det er vel først og fremst god smak (og i dens fravær sundt bondevett) som forbyr slikt?

Men helt alvorlig: Ikke la deg lure. Finn en klubb og skaff deg det instruktøren anbefaler. Mange klubber har basisutstyr for nybegynnere til utlån.
« Last Edit: 09.10.05 at 19:17:18 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
IronMan
Gammel ørn

Soldier of Fortune
« Reply #28 on: 09.10.05 at 21:11:27 »

blink kikk her
http://www.combatshop.no/default.asp?mnuMain=7&mnuSub=52&pg=Info&pID=202

Current use:The nunchaku is a popular weapon for demonstrations. It is also used as a weapon of self-defense by karate stylists and some law enforcement agencies.

Noen som vet noe mer om dette. Skulle gjerne likt å se den politi unformen der en har en nunchaku i belte.

http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=29.msg112483#msg112483
Practitioner 1, Krav Maga Academy Oslo
"There is no such thing as a professional knife fighter"
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #29 on: 11.10.05 at 06:24:47 »

De forveksler nok nunchaku med tonfa (våpeninformasjonene er stortsett helt på  trynet).

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #30 on: 11.10.05 at 10:00:37 »

Evnt så mener de det faktisk smile

Nunchaku for politi:
http://www.orcuttopn.com/

Judo - Taekwondo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #31 on: 11.10.05 at 11:40:25 »

Jaha... takk for infoen! Jeg tenkte på denne her (som nok er standard i mange land):

Torjus
*
Forummedlem

« Reply #32 on: 11.10.05 at 18:26:43 »

Lurer på om tonfa er et lovlig våpen???
Torjus
*
Forummedlem

« Reply #33 on: 12.10.05 at 14:18:58 »

Er ikke bo og bokken lovlige våpen? Er jo bare av tre...
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #34 on: 12.10.05 at 14:38:22 »

Formuleringen er "karatepinner", så jeg tipper tonfa, bo og bokken faller fint under den kategorien hvis politimannen først rynker på nesa.

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
"Jeg tror på karma. Så jeg vet at alle andre fortjener alt jeg gjør mot de".
Thorminator
Forumavhengig

« Reply #35 on: 13.10.05 at 21:02:31 »

Så nylig en skoleklasse på tv som "forsøkte å smugle inn ulovlige våpen".
Det de viste frem var 1.stk  knokejern, en   butterfly kniv, en kastekniv og en relativt vanlig foldekniv. Knokejern og butterfly kan jeg forstå, resten er egentlig helt legitimt. Hva ungdomsskoleelever skal med det er nå en annen sak...

Men påtalemakten kan ikke kalle det Karatepinner hvis du skulle ta et kosteskaft og brekke det i to heller...

Men det er derfor man har rett og ankemuligheter.

5.kyu Kyokushin Budo Kai * 4.kyu Bo/Hanbo Jutsu * 2.dg. Combat Arnis<br />http://www.skienkaratekan.com
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #36 on: 13.10.05 at 22:30:36 »

De hadde nå tatt med seg ett aldri så lite Kalashnikov automatgevær også da...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1132009.ece

Thorminator
Forumavhengig

« Reply #37 on: 14.10.05 at 11:50:58 »

Det hadde ikke jeg fått med meg gitt...

slemmo
Forumavhengig

yoyo
« Reply #38 on: 24.10.05 at 19:45:50 »

Det slo meg plutselig at det er jo som sagt ikke lovlig å gå med kniv offentlig, men hva med metalltreningskniver?....er man dyktig nok kan vel et par treningskniver med hell brukes til parering og selv om den ikke er skarp vil jeg tror at det ikke er noe spesielt trivelig å få en treningskniv dyttet inn diverse vonde steder på kroppen, den psykologiske effekten av at du også trekker kniv mot noen som trekker kniv på deg er sikkert ikke til å undervudere heller og kanskje spesielt hvis man tar et par fancye triks i samme slengen, mange treningskniver ser jo ganske virekelighetstro ut også.

Sandposen
« Reply #39 on: 24.11.05 at 12:01:12 »

Det har jo vært vanlig i gamle dager å f.eks. bruke sabler uten slipt egg.. Kommer litt an på hvilken kniv, men det er jo fare for at det blir ansett for å være et slagvåpen.

Hvis det ikke har skarp egg eller kan stikke/rispe kommer det ikke inn under knivparagrafen i straffeloven. Men det er jo forbudt å bære slagvåpen i henhold til mange kommuners politivedtekter.
Apefisk
Forumavhengig

« Reply #40 on: 24.07.06 at 00:33:50 »

En venn av meg som har en nødhammer hjemme hos seg (en annen som glemte den igjen der etter noe bråk). Den er som de man finner på busser og sånt. Han lurer på om det er lov å gå rundt med de, sånn hvis det skal skje noe. Var akkurat en som trua han med en skrutrekker, men han greide heldigvis å snakke seg ut av det, så han vil gjerne gå rundt med noe sånt HVIS det er lovlig. Jeg sa at jeg ikke tror det er det, men siden de henger på busser, t-bane og sånt, så ba han meg spørre. Noen som vet?

Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #41 on: 24.07.06 at 00:38:29 »

hahahahaha
Apefisk
Forumavhengig

« Reply #42 on: 24.07.06 at 00:46:04 »

Hva var så morsomt? Tongue

Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #43 on: 24.07.06 at 01:28:39 »

Det er en greie jeg har for hammere. Tongue
tøffen
Veteran

Kids are people too, you know!
« Reply #44 on: 24.07.06 at 02:11:25 »

Hammer vs skrutrekker

"Royce has a puncher's chance at catching Matt in a submission" - Randy Couture
Bruthor
Forumavhengig

Go for something, and you finish that something!
« Reply #45 on: 24.07.06 at 09:09:27 »

er det ikke lov med kniver med bladlengde opp til 5 cm også i offenttlighet? Jeg brukte en som blyantspisser på skolen i en tid Roll Eyes. Mener dette er lovlig, men det potensielle våpenet skal ikke være skjult.

Rødt belte NTN tkd og litt annen erfaring.

Michael Krogsæther
Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #46 on: 24.07.06 at 09:16:20 »

Haha. Nei.
Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #47 on: 24.07.06 at 09:24:00 »

Hey og angående nunchakoer så er det like greit at de er forbudt. Eneste våpenet i verden man må trene i lang tid med for å unngå å slå SEG SELV helseløs. Like greit å unngå hjerneskader hos folk først som sist. Blir nesten som advarselen på tobakk.

Mer talentløst våpen skal man leite lenge etter. In fact. That's a good idea for a thread!
sungame
Veteran

« Reply #48 on: 24.07.06 at 12:42:32 »

En venn av meg som har en nødhammer hjemme hos seg (en annen som glemte den igjen der etter noe bråk). Den er som de man finner på busser og sånt. Han lurer på om det er lov å gå rundt med de, sånn hvis det skal skje noe. Var akkurat en som trua han med en skrutrekker, men han greide heldigvis å snakke seg ut av det, så han vil gjerne gå rundt med noe sånt HVIS det er lovlig. Jeg sa at jeg ikke tror det er det, men siden de henger på busser, t-bane og sånt, så ba han meg spørre. Noen som vet?

Hmm... det er vel strengt tatt lov, men det betyr ikke at politiet ikke kan beslaglegge den. En masse gjenstander det i utgangspunktet ikke er forbudt å gå rundt med, blir plutselig definert som slagvåpen dersom en politimann synes du ikke har noen gyldig grunn til å gå rundt med det på deg. Ta for eksempel folk som møter opp til en demonstrasjon medbringende balltrær. Siden det ikke akkurat er særlig mange gode grunner til å gå med nødhammer utendørs, trur jeg nok fort politiet ville beslaglagt den. En annen ting er at om han faktisk hadde brukt den i selvforsvar, er det vanskelig å hevde at det var nødverge, ettersom han ved å ta med seg hammeren har "forberedt/planlagt" å bruke vold.

Apefisk
Forumavhengig

« Reply #49 on: 24.07.06 at 17:28:19 »

Ahh. Takk for et fornuftig svar. Tenkte meg noe lignende jeg også, så da dropper han mest sannsynlig nødhammeren også.

JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #50 on: 25.07.06 at 19:10:02 »

Disse nødhammerne kan være veldig farlige, helt klart å regne som et våpen synes jeg.

sungame
Veteran

« Reply #51 on: 26.07.06 at 21:54:32 »

Disse nødhammerne kan være veldig farlige, helt klart å regne som et våpen synes jeg.

Det synes egentlig jeg også. I hvert fall når man tar den med for evt. å bruke den mot andre mennesker.

xin
*
Forummedlem

Karate ka
« Reply #52 on: 08.08.06 at 17:28:50 »

Gjelder denne regelen da for bo-stav? Meg og en kamerat som driver med karate, trener med bo-staver, så er dette da ulovlig?  confused_1
Mjelva
Forumavhengig

Alle kampsporter er likeverdige!
« Reply #53 on: 08.08.06 at 17:37:45 »

En bo-stav er en pinne. Hva tror du?
Samtidig, har du virkelig lyst til å springe rundt med en lang pinne på byen?

Morten Mjelva
Zhoo zhits!
"Yamaha. Nissan Kassio Iwa."
xin
*
Forummedlem

Karate ka
« Reply #54 on: 08.08.06 at 17:54:26 »

Nei Tongue har den ikke med i byen  laugh men tolket regelen som at det ikke er tillatt å eie sånne våpen.
Mjelva
Forumavhengig

« Reply #55 on: 08.08.06 at 18:03:25 »

Lange pinner? Det tar deg ca 5 minutter å kappe til en sjøl, så jeg har vanskelig å se for meg hvordan de kan være ulovlige.

Morten Mjelva
Zhoo zhits!
Steff
Veteran

Be strong!
« Reply #56 on: 09.08.06 at 21:11:51 »

Kosteskaft biggrin

hpskoug
Gammel ørn

How plent is the bell...?
« Reply #57 on: 09.08.06 at 21:33:23 »

Lange pinner? Det tar deg ca 5 minutter å kappe til en sjøl, så jeg har vanskelig å se for meg hvordan de kan være ulovlige.

Spørs litt hvor du har våpnene (pinnene) med tenker jeg det menes. Hvis ikke er kniver og sabler lov også for det kan jeg lage til meg selv......
« Last Edit: 09.08.06 at 21:37:24 by hpskoug » Logged

- www.wingchun.no -
-The Wing Chun School Norway-
**Train hard, fight easy!**
Mjelva
Forumavhengig

« Reply #58 on: 09.08.06 at 22:22:17 »

Jeg kan lage en fungerende pistol, men det gjør det ikke lovlig å bære rundt på den.
En "bo stav" er derimot, som Steff sier, mer eller mindre et kosteskaft.

Morten Mjelva
Zhoo zhits!
CDS
Forumavhengig

« Reply #59 on: 09.08.06 at 22:29:48 »

Disse er et par år gamle, men tror ikke det har vært noen nevneverdige endringer. Er for lat til å ta med paragrafene så slå dem opp om dere er interessert.

Ulovlig besittelse av kniv på offentlig sted: kr. 4000
Ny overtredelse av kniv-forbudet innen ett år: Tiltale

Besittelse av tåregass(-boks/-patron): kr. 2000

Inneha skytevåpen uten våpenkort: Tiltale
Inneha modifisert skytevåpen (”avsaget hagle”): Tiltale
Ha med skytevåpen på offentlig sted: Tiltale
Ha med luftvåpen, våpenetterligninger (softgun), på offentlig sted: kr. 5000

Inneha ulovlig/erverve armbrøst: kr. 6000
Inneha/erverve elektrosjokkvåpen: kr. 6000
Erverve/besitte springkniv/stilett/batangakniv/slosshanske: kr. 6000

"Var du aldri redd?"
"Nei, jeg kommer fra Rjukan, vet du"
Gunnar "Kjakan" Sønsteby
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #60 on: 10.08.06 at 08:34:31 »

Tror også det er litt "common sense" her... For eksempel den nødhammeren så tror jeg neppe du blir tiltalt for å ha en sånn en på deg. Imidlertid, hvis situasjonen skulle oppstå at du bruker denne, så har du et og annet å forklare. Hvorfor går du rundt med noe som er et potensielt dødelig våpen? Blir du derimot angrepet på en buss, river tak i en sånn en og bruker den for å forsvare deg, så har du nok oddsene mer på din side når du skal forklare deg i etterkant. Det er det samme med de fleste typer våpen, har du med deg noe som kan brukes for våpen, og bruker dette til å forsvare deg med, så er sjansen definitivt til stede for at du gjør såpass mye skade at det kan regnes som at du overreagerte, og at det til en viss grad var planlagt, siden du selv hadde med deg våpenet.

Når det gjelder kniv og lengden på knivbladet, så er det irrelevant. Kniv på offentlig sted er forbundt, punktum. Det er jo ikke lenge siden en kar fikk bot for å ha sittet utendørs og skrelt et eple med kniv (http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/12/398129.html).

Edit: rettet skrivefeil

Bruthor
Forumavhengig

« Reply #61 on: 10.08.06 at 09:22:27 »

Ulovlig besittelse av kniv på offentlig sted: kr. 4000

Ha med luftvåpen, våpenetterligninger (softgun), på offentlig sted: kr. 5000

Inneha ulovlig/erverve armbrøst: kr. 6000

Shit jeg må begynne å lese lover da. Har gått julebukk med luftegeværet mitt, brukt kniv som blyantspisser på skolen og eier en hjemmesnekkra armbrøst (som er ekstremt kraftig og kan bruke "proff-pilene" til glassfiberbuen min) Jeg er jo hardbarka kriminell Tongue

Michael Krogsæther
Bruthor
Forumavhengig

« Reply #62 on: 10.08.06 at 09:25:34 »

Hva med knallbomber da. En gammel kompis av meg blåste hull i en trillebår med en 50-rullers (han er dyktig på dette) og har laget hundrerullers versjoner, og kan også lage kasteversjoner av dem (eksploderer på treff mot hard overflate). Rullet i litt jernskrap kan det bli skumle greier. Knallpistol er vel neppe ulovlig i offentlighet Tongue

Michael Krogsæther
hpskoug
Gammel ørn

How plent is the bell...?
« Reply #63 on: 10.08.06 at 09:48:20 »

Mange måter å lage våpen på uten at vi trenger oppskriften her, men som det sies ; det kommer an på hva du tenker å bruke våpenet til (det vil si hva politiet TROR du vil bruke det til) og hvor du bærer det med deg (..er du på byen med en avsagd hagle sier det seg selv at politiet kommer med nærgående spørsmål angående hagla di..)

Med andre ord så er det forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet!

Ingen ved sine fulle fem bevæpner seg for å dra på byen og ha det moro sammen med venner! Sier seg selv det. Selv har jeg alltid med meg min leaterman kniv (til hverdags såklart, ikke til fest!!) og jeg har aldri blitt stoppet av politiet pga den, men det kommer litt an på hvor jeg er også da. Innsjekkingen på Gardermoen er kanskje ikke det lureste stedet.....

Alt for mange har liten eller ingen respekt for våpen, ser på det nærmest som et leketøy og behandler det deretter. Mye av dette kommer av uforstand, de vet rett og slett ikke hvor farlig et våpen, herunder luftgevær, kan være. Selv har jeg en far som tok meg med på skyting allerede som ti åring og dette har helt fått meg til å respektere våpen i langt større grad enn en som aldri har sett et våpen før.. Så har vi fylla... Forsiktighets regler mot våpen renner av i takt med alkohol inntaket. Har selv opplevd å være på en fest for noen år siden der innehaveren av festen begynte å plaffe løs med en ni millimeter fordi han trodde noen hadde rotet med dama hans!!! Den førte kula passerte mindre enn ti centimeter foran ansiktet mitt etter å ha gått imellom en vegg, gikk gjennom stua der en rekke mennesker oppholdt seg før den knuste panorama vinduet på andre siden av stua. Han tømte etter det hele magasinet ut i mot stua i mellom soveroms veggen, så det er bare ren flaks som gjorde at han ikke drepte noen. Da vi hadde fått avvæpnet ham og spurt hvorfor han hadde skutt på oss sa han at han ikke trodde ni millimeter var dødelig!!!! Det var faren som eide pistolen og denne fyren hadde aldri skutt med noen ting i sitt liv..... Så jeg er for våpen trening sånn at alle VET hvor farlig våpen kan være. Det er ikke leketøy!

- www.wingchun.no -
-The Wing Chun School Norway-
**Train hard, fight easy!**
Bruthor
Forumavhengig

« Reply #64 on: 10.08.06 at 10:03:30 »

OMG. Det er da alltid noen blink

Faren min var (bortimot) eksepsjonellt flink skytter i millitæret og noen venner/foreldre/bekjennte rundt omkring har våpen, så jeg som deg gikk på skyting som 10 åring. Ikke dummt igrunn. Holder meg til paintballs som kan gjøre mer enn nok skade de også.

Michael Krogsæther
MikkelRev
Gammel ørn

« Reply #65 on: 26.12.07 at 04:17:20 »

Hva skjer om jeg kjøper meg en jutte, kama, sai eller kwan da sverd i Japan og tar den med hjem til Norge? Får jeg problemer på flyplassen da?

Q.: ITF New Zealand, claimed that you signed their guest book on their web-site. Did you?

General Choi: What is a web-site?
-----------
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2253
Ch_Omega
« Reply #66 on: 26.12.07 at 11:39:30 »

Når det gjelder dette med at politiet kan definere nesten hva som helst som slagvåpen hvis du går med det på offentlig sted, har jeg en liten historie:
To venninner av meg fikk berimbauene sine beslaglagt som "offensive weapon" , og fikk 50 pund hver i bot i Brighton i England. En berimbau er et musikkinstrument, og det forklarte de også til politiet, men det hjalp ikke. Politimannen mente at det kunne være det samme, så lenge instrumentet hadde potensiale for å brukes som slagvåpen.

Dette er det værste jeg har hørt! Seriøst, hadde jeg fått en slik bot hadde jeg definitivt klaget! Er jo ganske klart at intensjonen ikke er å banke opp noen med en berimbau om du går rundt med det. Absolutt ALT har jo potensiale til å kunne brukes som slagvåpen med litt vrangvilje. Var politimennene fra en politistasjon med dårlig råd eller noe?
sungame
Veteran

« Reply #67 on: 09.01.08 at 10:59:00 »

Dette er det værste jeg har hørt! Seriøst, hadde jeg fått en slik bot hadde jeg definitivt klaget! Er jo ganske klart at intensjonen ikke er å banke opp noen med en berimbau om du går rundt med det. Absolutt ALT har jo potensiale til å kunne brukes som slagvåpen med litt vrangvilje.

Absolutt noe av det verste jeg har hørt også, det var derfor jeg tok det med. Historien var ment som et skrekkeksempel på hvordan det går når vide lovbestemmelser skal fortolkes, og et eksempel på at vrange politifolk finnes overalt, ikke bare i Norge.

Når det gjelder lover om kniv, kan kanskje følgende artikkel i Politiken være av interesse:

http://politiken.dk/indland/article455021.ece

Bjørn Are
Gammel ørn

Fiore del Liberi!
« Reply #68 on: 10.01.08 at 15:09:06 »

Jamfør tråden om testkutting med skarpt sverd...
Spørsmål #1
Selv er jeg i besittelse av et skarpt langsverd, med en skarp egg på ca 110 cm, det er vel rimelig ulovlig, strengt tatt, eller? Hvordan fungerer dette for folk som driver med testkutting i asiatiske kampsporter?

Spørsmål#2
Jeg har også lyst til å anskaffe meg et (historisk-ikke moderne hjalla)armbrøst, som jeg vet er ulovlig. Jeg har hørt at man kan søke om unntak fra loven; er det noen som vet noe om dette?
sungame
Veteran

« Reply #69 on: 10.01.08 at 15:29:28 »

@Bjørn Are: Så vidt jeg veit, finnes det ikke noe forbud mot å eie sverd, jfr. første post i denne tråden. Å bære det på offentlig sted, derimot, er vel strengt tatt forbudt, med mindre du får politiet med på at du har "aktverdig grunn".

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd."

Med forbehold om at sandposens lovsitater er noenlunde riktige, ser det ut til at du bør henvende deg til det lokale politikammeret.

Bjørn Are
Gammel ørn

Fiore del Liberi!
« Reply #70 on: 11.01.08 at 11:50:36 »

Takk for svar!
Om jeg setter drømmen om svær middelalderarmbrøst med bodkin-bolter ut i live(og får løyve av Onkel Politi), skal jeg få lagt ut bilde på forum  Cool
Hammersh
« Reply #71 on: 30.03.08 at 23:34:16 »

Altid gøy når politiet kommer gående med metalldetektoren på byen, sist jeg så det endte det med en 20m lang kø av folk som ville bli visitert av den søte politidamen.

John Anders
Kali Sikaran, Karate Jitsu
Ch_Omega
« Reply #72 on: 14.11.08 at 16:00:09 »

Når det gjelder kniv og lengden på knivbladet, så er det irrelevant. Kniv på offentlig sted er forbundt, punktum. Det er jo ikke lenge siden en kar fikk bot for å ha sittet utendørs og skrelt et eple med kniv (http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/12/398129.html).

Filnavnet på bildet(som også har sneket seg inn i sammendraget), viser iallefall klart hva artikkelforfatteren mener om saken. Tongue
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #73 on: 17.11.08 at 00:35:54 »

jeg ser jo at det ikke i seg selv er noe galt med at en man har med seg en kniv til å skrelle eple med... problemet er bare at... vel.. null toleranse er null toleranse... og vis politiet hadde funnet han noen timer senere true noen med denne kniven, så hadde de sett rimlig dumme ut

Ju Jitsu Norge
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #74 on: 17.11.08 at 08:43:10 »

Tss - amatører! Alt man trenger å gjøre er å gå i bunad hele året, da det fås bunadskniv til de fleste bunader. Denne regnes som en del av bunadssølvet, og å bære den sammen med bunaden er et "aktverdig formål". Det kan kanskje gå litt ut over klesbudsjettet da, men skal det være så skal det være.

Mht drosjesjåføren så fikk politiet lang  nese, han tok saken til retten og Oslo Tingrett frikjente ham fullstendig.
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #75 on: 17.11.08 at 22:44:51 »

eventulet bli kokk og gå med en hel mappe full av kniver!

Ju Jitsu Norge
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #76 on: 18.11.08 at 09:06:05 »

...og hvis du er grill (Barbeque)-kokk kan du gå rundt med et sånt svært grillspyd som de bruker til hele kalver osv  clown2
OveDavy
Gjenganger

« Reply #77 on: 12.05.09 at 20:29:04 »

hvis du trener i skogen og i tillegg har problemer med å kommunisere skal du være forsiktig jaffal  ph34r

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article668166.ece

Javel!
Sandposen
« Reply #78 on: 16.07.10 at 18:48:36 »

Våpenforskriften har blitt endret siden forrige gang. Legg merke til den morsomme formuleringen om "voldsprodukter".

"§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger. "
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #79 on: 16.07.10 at 22:36:55 »

Hm, kan det tenkes å ramme ting som f.eks kobutans?

Per B. Løvsletten
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #80 on: 16.07.10 at 22:47:53 »

Hmmm.... Det er bare 2 av punktene jeg IKKE stryker på smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Sandposen
« Reply #81 on: 16.07.10 at 22:53:42 »

Er  litt i tvil om Kobutan. At den er beregnet til å utøve vold er jo lite tvilsomt. På den annen side så spørs det vel om den er "særlig farlig".

Dessuten har jeg hørt at Kobutaner og slikt har et annet aktverdig formål, i det de kan brukes som massasjeredskaper.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #82 on: 16.07.10 at 23:01:54 »

Da anbefaler jeg folk å skaffe seg en 'solid penn' dersom de føler at en kobutan er sentral for den personlige sikkerheten. Det finnes mange bra alternativer på markedet. En bra treningsmodell er Cold Steel Pocket Shark. Personlig foretrekker jeg Benchmade Tactical Pen .

Det som er helt sentralt når det gjelder penn, er at dette er ikke verktøy med våpenhensikt i utgangspunktet. Dette har mye å si når det kommer til det juridiske krimskramset i ettertid. For folk som er opptatt av å holde seg på den riktige siden, så kan dette være et tema man kanskje bør bruke litt tid på.

Juggernaut Fight Group
Sandposen
« Reply #83 on: 16.07.10 at 23:05:25 »

Mini-maglite er jo også "inspirert" av kubotanen....
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #84 on: 16.07.10 at 23:48:44 »

Mini-maglite er jo også "inspirert" av kubotanen....
Et strålende eksempel!

Jeg har stor sans for fenix sin strobe effekt, og kommer til å sjekke at alle de taktiske lyktene jeg kjøper i framtiden har denne funksjonen. Nylig så jeg en annen lykt som hadde en rød laser i midten av en haug med dioder. Ser at dette kan være praktisk når man jobber i sikkerhetslag og skal markere ut individer.

Noen som her bra erfaring med lykter av denne typen? Solid, strope og laser?

Juggernaut Fight Group
Pages: 1 2 3 4 5 6 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Diverse lover og regler om våpen. « previous next »
Jump to:  

Social sharing