Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:57:21

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Diverse lover og regler om våpen. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [5] 6  All Go Down Print

Diverse lover og regler om våpen.

Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #60 on: 10.08.06 at 08:34:31 »

Tror også det er litt "common sense" her... For eksempel den nødhammeren så tror jeg neppe du blir tiltalt for å ha en sånn en på deg. Imidlertid, hvis situasjonen skulle oppstå at du bruker denne, så har du et og annet å forklare. Hvorfor går du rundt med noe som er et potensielt dødelig våpen? Blir du derimot angrepet på en buss, river tak i en sånn en og bruker den for å forsvare deg, så har du nok oddsene mer på din side når du skal forklare deg i etterkant. Det er det samme med de fleste typer våpen, har du med deg noe som kan brukes for våpen, og bruker dette til å forsvare deg med, så er sjansen definitivt til stede for at du gjør såpass mye skade at det kan regnes som at du overreagerte, og at det til en viss grad var planlagt, siden du selv hadde med deg våpenet.

Når det gjelder kniv og lengden på knivbladet, så er det irrelevant. Kniv på offentlig sted er forbundt, punktum. Det er jo ikke lenge siden en kar fikk bot for å ha sittet utendørs og skrelt et eple med kniv (http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/12/398129.html).

Edit: rettet skrivefeil

Bruthor
Forumavhengig

Go for something, and you finish that something!
« Reply #61 on: 10.08.06 at 09:22:27 »

Ulovlig besittelse av kniv på offentlig sted: kr. 4000

Ha med luftvåpen, våpenetterligninger (softgun), på offentlig sted: kr. 5000

Inneha ulovlig/erverve armbrøst: kr. 6000

Shit jeg må begynne å lese lover da. Har gått julebukk med luftegeværet mitt, brukt kniv som blyantspisser på skolen og eier en hjemmesnekkra armbrøst (som er ekstremt kraftig og kan bruke "proff-pilene" til glassfiberbuen min) Jeg er jo hardbarka kriminell Tongue

Rødt belte NTN tkd og litt annen erfaring.

Michael Krogsæther
Bruthor
Forumavhengig

« Reply #62 on: 10.08.06 at 09:25:34 »

Hva med knallbomber da. En gammel kompis av meg blåste hull i en trillebår med en 50-rullers (han er dyktig på dette) og har laget hundrerullers versjoner, og kan også lage kasteversjoner av dem (eksploderer på treff mot hard overflate). Rullet i litt jernskrap kan det bli skumle greier. Knallpistol er vel neppe ulovlig i offentlighet Tongue

Michael Krogsæther
hpskoug
Gammel ørn

How plent is the bell...?
« Reply #63 on: 10.08.06 at 09:48:20 »

Mange måter å lage våpen på uten at vi trenger oppskriften her, men som det sies ; det kommer an på hva du tenker å bruke våpenet til (det vil si hva politiet TROR du vil bruke det til) og hvor du bærer det med deg (..er du på byen med en avsagd hagle sier det seg selv at politiet kommer med nærgående spørsmål angående hagla di..)

Med andre ord så er det forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet!

Ingen ved sine fulle fem bevæpner seg for å dra på byen og ha det moro sammen med venner! Sier seg selv det. Selv har jeg alltid med meg min leaterman kniv (til hverdags såklart, ikke til fest!!) og jeg har aldri blitt stoppet av politiet pga den, men det kommer litt an på hvor jeg er også da. Innsjekkingen på Gardermoen er kanskje ikke det lureste stedet.....

Alt for mange har liten eller ingen respekt for våpen, ser på det nærmest som et leketøy og behandler det deretter. Mye av dette kommer av uforstand, de vet rett og slett ikke hvor farlig et våpen, herunder luftgevær, kan være. Selv har jeg en far som tok meg med på skyting allerede som ti åring og dette har helt fått meg til å respektere våpen i langt større grad enn en som aldri har sett et våpen før.. Så har vi fylla... Forsiktighets regler mot våpen renner av i takt med alkohol inntaket. Har selv opplevd å være på en fest for noen år siden der innehaveren av festen begynte å plaffe løs med en ni millimeter fordi han trodde noen hadde rotet med dama hans!!! Den førte kula passerte mindre enn ti centimeter foran ansiktet mitt etter å ha gått imellom en vegg, gikk gjennom stua der en rekke mennesker oppholdt seg før den knuste panorama vinduet på andre siden av stua. Han tømte etter det hele magasinet ut i mot stua i mellom soveroms veggen, så det er bare ren flaks som gjorde at han ikke drepte noen. Da vi hadde fått avvæpnet ham og spurt hvorfor han hadde skutt på oss sa han at han ikke trodde ni millimeter var dødelig!!!! Det var faren som eide pistolen og denne fyren hadde aldri skutt med noen ting i sitt liv..... Så jeg er for våpen trening sånn at alle VET hvor farlig våpen kan være. Det er ikke leketøy!

- www.wingchun.no -
-The Wing Chun School Norway-
**Train hard, fight easy!**
Bruthor
Forumavhengig

« Reply #64 on: 10.08.06 at 10:03:30 »

OMG. Det er da alltid noen blink

Faren min var (bortimot) eksepsjonellt flink skytter i millitæret og noen venner/foreldre/bekjennte rundt omkring har våpen, så jeg som deg gikk på skyting som 10 åring. Ikke dummt igrunn. Holder meg til paintballs som kan gjøre mer enn nok skade de også.

Michael Krogsæther
MikkelRev
Gammel ørn

« Reply #65 on: 26.12.07 at 04:17:20 »

Hva skjer om jeg kjøper meg en jutte, kama, sai eller kwan da sverd i Japan og tar den med hjem til Norge? Får jeg problemer på flyplassen da?

Q.: ITF New Zealand, claimed that you signed their guest book on their web-site. Did you?

General Choi: What is a web-site?
-----------
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2253
Ch_Omega
« Reply #66 on: 26.12.07 at 11:39:30 »

Når det gjelder dette med at politiet kan definere nesten hva som helst som slagvåpen hvis du går med det på offentlig sted, har jeg en liten historie:
To venninner av meg fikk berimbauene sine beslaglagt som "offensive weapon" , og fikk 50 pund hver i bot i Brighton i England. En berimbau er et musikkinstrument, og det forklarte de også til politiet, men det hjalp ikke. Politimannen mente at det kunne være det samme, så lenge instrumentet hadde potensiale for å brukes som slagvåpen.

Dette er det værste jeg har hørt! Seriøst, hadde jeg fått en slik bot hadde jeg definitivt klaget! Er jo ganske klart at intensjonen ikke er å banke opp noen med en berimbau om du går rundt med det. Absolutt ALT har jo potensiale til å kunne brukes som slagvåpen med litt vrangvilje. Var politimennene fra en politistasjon med dårlig råd eller noe?
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #67 on: 09.01.08 at 10:59:00 »

Dette er det værste jeg har hørt! Seriøst, hadde jeg fått en slik bot hadde jeg definitivt klaget! Er jo ganske klart at intensjonen ikke er å banke opp noen med en berimbau om du går rundt med det. Absolutt ALT har jo potensiale til å kunne brukes som slagvåpen med litt vrangvilje.

Absolutt noe av det verste jeg har hørt også, det var derfor jeg tok det med. Historien var ment som et skrekkeksempel på hvordan det går når vide lovbestemmelser skal fortolkes, og et eksempel på at vrange politifolk finnes overalt, ikke bare i Norge.

Når det gjelder lover om kniv, kan kanskje følgende artikkel i Politiken være av interesse:

http://politiken.dk/indland/article455021.ece

- livet er en lang rappell
Bjørn Are
Gammel ørn

Fiore del Liberi!
« Reply #68 on: 10.01.08 at 15:09:06 »

Jamfør tråden om testkutting med skarpt sverd...
Spørsmål #1
Selv er jeg i besittelse av et skarpt langsverd, med en skarp egg på ca 110 cm, det er vel rimelig ulovlig, strengt tatt, eller? Hvordan fungerer dette for folk som driver med testkutting i asiatiske kampsporter?

Spørsmål#2
Jeg har også lyst til å anskaffe meg et (historisk-ikke moderne hjalla)armbrøst, som jeg vet er ulovlig. Jeg har hørt at man kan søke om unntak fra loven; er det noen som vet noe om dette?
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #69 on: 10.01.08 at 15:29:28 »

@Bjørn Are: Så vidt jeg veit, finnes det ikke noe forbud mot å eie sverd, jfr. første post i denne tråden. Å bære det på offentlig sted, derimot, er vel strengt tatt forbudt, med mindre du får politiet med på at du har "aktverdig grunn".

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd."

Med forbehold om at sandposens lovsitater er noenlunde riktige, ser det ut til at du bør henvende deg til det lokale politikammeret.

- livet er en lang rappell
Bjørn Are
Gammel ørn

Fiore del Liberi!
« Reply #70 on: 11.01.08 at 11:50:36 »

Takk for svar!
Om jeg setter drømmen om svær middelalderarmbrøst med bodkin-bolter ut i live(og får løyve av Onkel Politi), skal jeg få lagt ut bilde på forum  Cool
Hammersh
« Reply #71 on: 30.03.08 at 23:34:16 »

Altid gøy når politiet kommer gående med metalldetektoren på byen, sist jeg så det endte det med en 20m lang kø av folk som ville bli visitert av den søte politidamen.

John Anders
Kali Sikaran, Karate Jitsu
Ch_Omega
« Reply #72 on: 14.11.08 at 16:00:09 »

Når det gjelder kniv og lengden på knivbladet, så er det irrelevant. Kniv på offentlig sted er forbundt, punktum. Det er jo ikke lenge siden en kar fikk bot for å ha sittet utendørs og skrelt et eple med kniv (http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/12/398129.html).

Filnavnet på bildet(som også har sneket seg inn i sammendraget), viser iallefall klart hva artikkelforfatteren mener om saken. Tongue
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #73 on: 17.11.08 at 00:35:54 »

jeg ser jo at det ikke i seg selv er noe galt med at en man har med seg en kniv til å skrelle eple med... problemet er bare at... vel.. null toleranse er null toleranse... og vis politiet hadde funnet han noen timer senere true noen med denne kniven, så hadde de sett rimlig dumme ut

Ju Jitsu Norge
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #74 on: 17.11.08 at 08:43:10 »

Tss - amatører! Alt man trenger å gjøre er å gå i bunad hele året, da det fås bunadskniv til de fleste bunader. Denne regnes som en del av bunadssølvet, og å bære den sammen med bunaden er et "aktverdig formål". Det kan kanskje gå litt ut over klesbudsjettet da, men skal det være så skal det være.

Mht drosjesjåføren så fikk politiet lang  nese, han tok saken til retten og Oslo Tingrett frikjente ham fullstendig.
Pages: 1 2 3 4 [5] 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Diverse lover og regler om våpen. « previous next »
Jump to:  

Social sharing