Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.11.17 at 04:41:52

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Kung Fu & Wushu  |  Topic: Norges Wushuforbund FAQ / wushunorway.com 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3  All Go Down Print

Norges Wushuforbund FAQ / wushunorway.com

Gibson
« on: 11.02.05 at 16:13:01 »

Hei lager en liten FAQ tråd med oppdateringer på innmeldte klubber og annet som skjer i forbundet av interesse, noe spesielt folk vil at jeg skal ha med i en slik tråd? smile

Sjekk også min egen infosite om Wushu; www.wushunorway.com

Spør ellers om regler og forbund i denne tråden... men diskutering får dere starte egen tråd til biggrin

Noen kjappe ord først fra åssen "stova" er pr. dags dato;
-I januar 2004 ble NOWuF dannet av Pål J Hansen fra Oslo Kungfu Klubb og Rune Ingebrigtsen fra Bergen Taijiquan og Universitetets KK, i samråd med besøkende fra Chinese Wushu Federation. Rune ble utvalgt til President og Pål ble General-Sekretær. Forbundets formål skal være å samle alle klubber som bedriver Wushu-relaterte idretter til en organisasjon som er tilsluttet International Wushu Federation, hovedsaklig for å fremme Wushu i Norge som konkurranse-idrett.
-I april 2004 kom første instruktørbesøk fra Kina til Norge, (husker ikke navnet), han gikk gjennom basics for Taolu i både Oslo og Bergen.
-I mai 2004 ble den årlige Hiep Vo Mon Master Cup holdt, hit kom det høye herrer fra Kina for å overvære eventen, bl.a. idrettsministeren i Kina & presidenten i International Wushu Federation, disse besøkte senere Gerhard Heiberg i IOC for å promotere Wushu som OL-idrett, Heiberg var meget positiv, men møtte litt mer motstand i IOC. (Wushu tapte avstemningen knepent senere dette året).
-I juni 2004 ble President i NOWuF, Rune Ingebrigtsen, utnevnt for seksjonsleder i Norges Kampsportforbunds fleridretts-seksjon.
-I september 2004 kom andre instruktørbesøk fra Kina, Professor i Sanshou ved Beijing University of Physical Education, Ma Xuezhy. Han gikk gjennom basic Sanshou-teknikker samt hele 32 Changquan Taolu i både Oslo og Bergen.
-I februar 2005 ble det utdannet 13 dommere i Sanshou og 9 tok grunnleggende kurs i dømming av Taolu deltakerne på kurset var fordelt på 6 klubber, hovedsaklig fra øst og vestlandet. Det var våre kjære svenske naboer som hjalp oss med dette; Patrik Svenberg (Høyeste verdenslisens i dømming av Taolu) & Michael Sjölin (Høyeste Europalisens for dømming av Sanshou).

-NOWuF er pr. 15.02.05 bestående av drøye 600 utøvere fordelt på 23 klubber igjen fordelt på 10 fylker.

Kommende "events" i 2005;
-I februar kommer nok en gang Professor Ma Xuezhy til Norge (Oslo og Bergen) for å trene opp utøvere i Sanshou og Taolu, denne gangen på et noe høyere nivå. Planen i Oslo er at han denne gang skal lære bort en basic Taolu i Nanquan.
-I løpet av April så skal første offisielle Wushustevne i Sanshou i regi av NOWuF arrangeres i Bergen, svenske Michael Sjölin skal hjelpe til som dommer under dette stevnet, etter det står våre Sanshoudommere på egne ben.
-21-22. Mai blir vårt første "egne" Sanshou-stevne nasjonalt, og ikke minst vårt første internasjonale Sanshoustevne under den årlige Hiep Vo Mon Master Cup som foregår i Lørenhallen, Oslo.
-Oppfølgingskurs for Taolu-dommerene kommer det også til å bli en del av da en "utdannelse" som Taoludommer er meget komplisert og krevende, men uten noen fastsatte datoer foreløpig.
-Det er også planlagt en leir for NKF fleridrettsseksjonen i Voss, Wushu blir den største idretten i fleridrettsseksjonen. Ingen dato for denne leiren er fastsatt, såvidt jeg vet så er det ikke sikkert det blir noe av heller.
-Noen instruktører fra klubber som har etablert seg i Taolu skal forsøke å reise rundt å få lært bort grunnleggende Taolu, klubber i NOWuF vil bli kontaktet når alt er i orden med dette.

...legger til "nyheter"/FAQ etterhvert som det kommer i poster under, kom gjerne med forslag til hva for info jeg kan legge ut her samt spørsmål om ting dere kanskje lurer på, har Gen.Sekr. i NOWuF Pål, som jeg kan spørre ukentlig hos Oslo Kungfu.

Her er noen oversettelser i Wushu terminologi (med norsk uttalelse i parantes):
Wu (vo)- Martial/military
Shu (sjou)- Art/play
Kung (k/gong)- Hard/time
Fu (fou)- Work/effort
Laoshi (læosju)- Teacher
*Sifu (siffou)- Master
*brukes stort sett bare i vestlige land, i Kina bruker de nå Laoshu for å minske distansen mellom lærer og elev.

Taolu (tæo-lå)- Routines
Dao(shu) (dæo)- Broadsword (play)
Jian(shu) (djien)- Straightsword (play)
Taijijian (taitdsji-jien)- Tai Chi Straightsword
Taijiquan (taidtsji-tsjuen)- Tai Chi Chuan Forms
Changquan (sjænn-tsjuen)- Long-Fist Chinese Boxing
Gun(shu) (gon)- Staff (play)
Qiang(shu) (tsjiæng)- Spear (play)
Nanquan (nan-tsjuen)- Southern style Chinese Boxing
Nangun (nan-gon)- Southern style staff
Nandao (nan-dæo)- Southern style Broadsword
Dulien (dui-lian)- Constructed fighting

Sanshou (sæn-sjo)- Open hand
Sanda (sæn-da)- Open fight

*
Har også den svære regelblekka fra Wushukurset her, så generelle spørsmål om regler kan også stilles i denne tråden, er også noen Sanshou-dommere her på forumet som har greie på regler nå, så kan jeg ta meg av spørsmål om Taolu, med mindre det er Sanshou-spørsmål jeg vet svaret på selv da smile

[attachment deleted by admin]
« Last Edit: 06.04.05 at 20:35:02 by Gibson » Logged
Gibson
« Reply #1 on: 11.02.05 at 16:13:32 »

Starter med å legge inn klubber i NOWuF...

Klubber som har vist stor interesse for medlemskap i Norges Wushu Forbund/NOWuF (link om man trykker på klubbnavn):

*Bergen Taijiquan
-Taolu; Taijiquan, Taijijian & Changquan
-Sanshou (Sanshou Bergen)

*UKK Bergen

*Bergen Studentenes Taiji
-Taolu; Taijiquan

*Voss Taiji
-Taolu; Taijiquan

*Bodø Taiji
-Taolu; Taijiquan

*Bodø Hanmando Kungfu
-Sanshou
(Taolu kommer)

*Rognan Hanmando Kungfu
-Sanshou
(Taolu kommer)

*Trysil Freestyle Kampsport
(Wushu kommer, Taolu i førsteomgang)

*Tromsø Taiji
-Taolu; Taijiquan

*Oslo Kungfu -
Taolu; Changquan, Daoshu, Qiangshu (og snart Nanquan)
-Sanshou

*Lillehammer Kungfu
-Sanshou

*Gjøvik Kungfu
-Sanshou

*Kongsberg Kungfu
(Wushu kommer)

*Grenland Tony Brown Kung fu
-Sanshou

*Halden Tony Brown Kung fu
-Sanshou

*Bergen Tony Brown Kung fu
-Sanshou

*Bergen Kung fu Toa
-Sanshou

*Sifu Frodes klubber:
*Drammen Kung Fu Klubb -Wing Chun
(Wushu kommer)

*Hokksund Kung Fu Klubb -Wing Chun
(Wushu kommer)

*Narvik Wing Chun Klubb -Wing Chun
(Wushu kommer)

*Oslo Wing Chun Klubb -Wing Chun
(Wushu kommer)

*Vestre Slidre Wing Chun Klubb -Wing Chun
(Wushu kommer)

*Sande Wing Chun Klubb -Wing Chun
(Wushu kommer)

Eksakt regnet ut er det ca. 630 medlemmer fordelt på 23 klubber i 10 fylker nå smile

Med alle potensielle klubber som kan bli medlem i NOWuF (Taiji, JKD, Kungfu, Viet) kan vi faktisk komme opp i over 1000 fordelt på 12 fylker.
For informasjon om medlemskap/innmelding, kontakt < braindrops2@yahoo.com > (Pål Jonny Hansen), General Sekretær i NOWuF.
« Last Edit: 15.02.05 at 12:46:30 by Gibson » Logged
FrodeStrøm
Gjenganger

Kung Fu - a way of life, Do what you gotta do
« Reply #2 on: 14.02.05 at 14:37:43 »

Sifu Frode, var deres organisasjon interessert og? 

Ja, men vi har ikke fått noe svar på henvendelsene våre blink

Frode

sifu@wingchun.no

Frode Strøm
www.wingchun.no
Lær hele systemet av kvalifiserte instruktører
Gibson
« Reply #3 on: 14.02.05 at 21:22:10 »

Hehe, Pål har skrytt av deres interesse så han har bemerket seg at du har sendt forespørsel Wink
Jeg tror han vil vite ting 100% ang forbundet før han sender ut endelig info smile  Han syntes henvendelsen din var hyggelig, og du er ikke den eneste som venter på svar fra han. Skal høre med han når jeg ser han på trening neste gang...
Gibson
« Reply #4 on: 15.02.05 at 10:36:45 »

Hvertfall, Sifu Frode; Alle Wing Chun klubbene dine/deres vil være med i NOWuF? Så kan jeg adde dere på listen smile Si gjerne hvor mange medlemmer dere er og så jeg kan lage et lite "estimate" på hvor mange medlemmer det er etter dere evt kommer inn også...
FrodeStrøm
Gjenganger

« Reply #5 on: 15.02.05 at 11:20:16 »

Hvertfall, Sifu Frode; Alle Wing Chun klubbene dine/deres vil være med i NOWuF? Så kan jeg adde dere på listen smile Si gjerne hvor mange medlemmer dere er og så jeg kan lage et lite "estimate" på hvor mange medlemmer det er etter dere evt kommer inn også...

Ja.
Et sted mellom 100-150 totalt.

Frode

Frode Strøm
www.wingchun.no
Gibson
« Reply #6 on: 15.02.05 at 12:08:53 »

Supert biggrin oppdateres NU
Gibson
« Reply #7 on: 15.02.05 at 12:09:25 »

sjekk gjerne også min personlige infosite om wushu: www.wushunorway.com

Forresten Sifu, har dere tenkt å trene Taolu eller Sanshou hos dere? smile
FrodeStrøm
Gjenganger

« Reply #8 on: 15.02.05 at 12:48:16 »

Sanshou  biggrin

Frode Strøm
www.wingchun.no
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #9 on: 15.02.05 at 12:54:59 »

Sanshou  biggrin

very good!  biggrin  boxing

Gibson
« Reply #10 on: 15.02.05 at 12:58:50 »

Okay, du får spørre hvis du lurer på noe regler eller noe biggrin Har som sagt regelblekka foran meg her...

Fått med oss at Wing Chun er med nå, hehe.. diskusjonen kan vi jo ta andre steder...
har folk spørsmål om forbundet eller regler er dette tråden for det biggrin
« Last Edit: 15.02.05 at 15:13:42 by Gibson » Logged
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #11 on: 15.02.05 at 13:33:40 »

du kan også spørre meg hvis du lurer på noe treningsmessig eller lignende.  Cool

Første tips må være (forutsatt at dere er en ren wing chun klubb): oppsøk en bokseklubb!  boxing

Gibson
« Reply #12 on: 15.02.05 at 13:53:30 »

Og mest av alt burde du helst ta turen innom lokalet vårt neste uke når vi har professor ma hos oss Wink sjekk... www.wushunorway.com/team   og terminlisten til høyre smile
Gibson
« Reply #13 on: 18.02.05 at 13:20:00 »

Sifu Frode; Har du klubb i Trondheim og?
Leon
« Reply #14 on: 18.02.05 at 13:38:45 »

Trondheim har såvidt jeg vet en Wing Tsun klubb i trondheim kampsportsenter, disse vel ikke i samme stil som Frode.
Pages: [1] 2 3  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Kung Fu & Wushu  |  Topic: Norges Wushuforbund FAQ / wushunorway.com « previous next »
Jump to:  

Social sharing