Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.01.18 at 00:15:58

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Høye spark 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 14 Go Down Print

Høye spark

ITF Rune
*
Forummedlem

Train Hard, Train Smart, Train Taekwon-Do
« on: 20.02.05 at 16:39:09 »

Ett sidespark i hodehøyde er jo standard for en TKD-utøver. TKD er jo 80% spark og de fleste av dem skal kunne sparkes høyt og.

I. Dan - ITF Tromsdalen
Med på det Norske Juniorlandslaget!

- Train Hard, Train Smart, Train Taekwon-Do
Besøk min side www.rerl.tk , eller skriv i min gjestebok
http://www.heltprivat.net/medlem/profile_gjestebok.asp?U_ID=Rune
tine
Moder Ator
Veteran

tih neh sehnk
« Reply #1 on: 20.02.05 at 17:43:23 »

Hvorfor det? det er så utrolig upraktisk å sparke sidespark i hodehøyde.

Tine Schenck 2. dan W(hat) T(he) F(uck, it is NOT) TKD
Andreas_F
« Reply #2 on: 20.02.05 at 17:46:06 »

Å sparke høyt med sidespark er jo mest ment for show.
Selv i NTN sparring har jeg aldri sett noen tatt et sidespark i hodet på noen som helst. Enste sidespark har blitt brukt til (etter det jeg har sett) så blir det brukt mere som et stopp spark eller å "skubbe" noen ut av ringen.
ITF Rune
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 21.02.05 at 07:39:15 »

i vår sparring bruker vi ofte sidespark i hodet (vanlig eller hoppende). Jeg bruker også bandae dollyo chagi i hodet på folk, det er fancy det!

I. Dan - ITF Tromsdalen

ITF Rune
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 21.02.05 at 07:47:37 »

Tenk på hvor mye skade ett sidespark i hodet kan gjøre i en ekte situasjon?
Au, au...

I. Dan - ITF Tromsdalen

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 21.02.05 at 07:51:27 »

Tenk på hvor mye skade ett sidespark i hodet kan gjøre i en ekte situasjon?
Au, au...

I en "virkelig situasjon", så det sjeldent (eller aldri) praktisk verdifullt å sparke folk i hode for å forsvare seg.
Det finnes mer praktiske måter å komme seg i sikkerhet, eller unngå å bli skadet. Og/eller uskadeliggjøre motstanderen

[Måtte bare si det!]

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
tine
Moder Ator
Veteran

tih neh sehnk
« Reply #6 on: 21.02.05 at 08:12:23 »

Tenk på hvor lite som skal til for å vippe deg av balanse når du står med beinet i en så høy posisjon ifht resten av kroppen. Tenk så lite hodet er og hvor mye lettere det er å treffe det med en "vanlig" dolyochagi. Tenk så vanskelig det er å generere kraft mot en slik høyde. Osv.
Sparring er noe helt annet skal jeg si deg.

Tine Schenck 2. dan W(hat) T(he) F(uck, it is NOT) TKD
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #7 on: 21.02.05 at 10:15:03 »

Nå har ikke jeg trent taekwondo mer enn et par måneder, men vi har mange av de samme sparka i capoeira, og jeg kan ikke se noen grunn til å sparke sidespark noe høyere enn mage/bryst. Som flere har vært inne på, får man fort en veldig dårlig balanse med høye sidespark, og man er fryktelig sårbar for feiinger/nedtagninger. For all del, det ser stilig ut i et show, men med mindre du sparrer med noen som er en halvmeter lavere enn deg (les: meg happy), trur jeg ikke høye sidespark har noe for seg i sparring/kamp. Se ellers sidespark-tråden, der dette er diskutert i det vide og det breie.

- livet er en lang rappell
-XO-
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #8 on: 21.02.05 at 10:52:17 »

i vår sparring bruker vi ofte sidespark i hodet (vanlig eller hoppende). Jeg bruker også bandae dollyo chagi i hodet på folk, det er fancy det!

Viking Cup i år skjønner jeg?? biggrin
UUnreal
« Reply #9 on: 21.02.05 at 11:12:40 »

Det går, men man våre være dritkjap i tillegg til å lese motstanderens bevegelser veldig godt. Dette sparket tar tid så derfor må det times nøye. Hoppende utgår fordi det er bare å flytte seg ett steg vekk så sparker motstander i luften istedenfor.
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #10 on: 21.02.05 at 11:47:36 »

Vel, jeg har sett hoppende rundspark funke smile René Bonjasky hadde en vanvittig fin KO i K1 for en tid tilbake. Hoppet inn for et flygende kne, motstander flyttet seg unna, og han endret sparket i lufta til å bli et hoppende rundspark. Knocket fyren totalt... og utrolig vakkert å se på!

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #11 on: 21.02.05 at 12:04:33 »

René Bonjasky og Mirko Crocop. Der har vi gutter utenfor vår klasse der...Men spark både ifra himmelen og helvete.
Kan de regnes som grunnlag for generell teori?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« Reply #12 on: 21.02.05 at 12:16:22 »

Ett sidespark i hodehøyde er jo standard for en TKD-utøver. TKD er jo 80% spark og de fleste av dem skal kunne sparkes høyt og.

Er dette en påstand som skal diskuteres? Skjønte ikke helt...  blink

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
UUnreal
« Reply #13 on: 21.02.05 at 12:18:07 »

Vel, jeg har sett hoppende rundspark funke smile René Bonjasky hadde en vanvittig fin KO i K1 for en tid tilbake. Hoppet inn for et flygende kne, motstander flyttet seg unna, og han endret sparket i lufta til å bli et hoppende rundspark. Knocket fyren totalt... og utrolig vakkert å se på!

Det går, men er ikke mange som bruker det fordi det tar tid. smile
Stale_Borseth
« Reply #14 on: 21.02.05 at 12:19:47 »

Å kunne sparke både lavt, mot kroppen og hodet og å kunne tilpasse det ulike fightere og forskjellige situasjoner, bør jo etter min mening være det beste. Jeg prøver i alle fall å få til å mestre alle tre. Trener man mye på høye spark, blir man også god til å bruke høye spark. Men når det er sagt, så mener jeg, som mange andre her inne at sparkene er mest effektive (generelt sett) mot ben og kropp og at hendene er det som bør gå mot motstanderens hode.

Pages: [1] 2 3 4 5 ... 14 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Høye spark « previous next »
Jump to:  

Social sharing