Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.05.18 at 22:03:54

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Høye spark 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 ... 14 Go Down Print

Høye spark

toxic
« Reply #15 on: 21.02.05 at 12:37:22 »

Er denne diskusjonen hvorvidt sidespark mot hodet er effektivt i TKD sammenheng eller gatesammenheng?

Remy Bonjansky kan nok ingen av oss sammenligne oss med! Jeg har sett noen utrolige spark KOs gjennom mitt liv, men jeg har sett flere som har driti seg ut ved å prøve på noe sprøtt.
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #16 on: 21.02.05 at 13:20:32 »

Grunnen til at jeg tok med Remy Bonjasky var fordi det ble kategorisk slått fast at hoppspark utgår fordi det tar for lang tid... Jeg har det samme forholdet til hoppspark som jeg har til ganske mange andre teknikker, nemlig at de er rasende artig å trene på, og kan muligens ha sin nytte hvis du klarer å få inn teknikken akkurat riktig og til akkurat riktig tidspunkt, men at det stort sett er kun for show. Dette inkluderer f.eks. en mengde små, finurlige låser, hoppspark, høye spark generelt, noen kast osv.

Om dette gjelder tkd-sparring eller real life? Hakke peiling... Jeg skjønner ikke engang hva den opprinnelige posteren spør om...

Andreas_F
« Reply #17 on: 21.02.05 at 14:17:25 »

Hvorfor det? det er så utrolig upraktisk å sparke sidespark i hodehøyde.

Tenk på hvor mye skade ett sidespark i hodet kan gjøre i en ekte situasjon?
Au, au...
Hvis du ser litt på denne filmen så ser du hva som godt kan skje hvis du bruker sidespark i hodet høyde shock
http://www.andalsnes-tkd.com/Raymonds%20uploads/videoer/diverse%20klipp/Selvforsvar%20i%20farger.wmv
Dette er bare en tilaget film men det viser jo hva som kan skje
« Last Edit: 26.07.05 at 18:28:46 by Andreas Fjørtoft » Logged
ITF Rune
*
Forummedlem

Train Hard, Train Smart, Train Taekwon-Do
« Reply #18 on: 21.02.05 at 16:22:15 »

i vår sparring bruker vi ofte sidespark i hodet (vanlig eller hoppende). Jeg bruker også bandae dollyo chagi i hodet på folk, det er fancy det!

Det går, men man våre være dritkjap i tillegg til å lese motstanderens bevegelser veldig godt. Dette sparket tar tid så derfor må det times nøye. Hoppende utgår fordi det er bare å flytte seg ett steg vekk så sparker motstander i luften istedenfor.

Akkurat man må være dritkjapp, og det er jeg. Det er fordelen med å være liten biggrin

I. Dan - ITF Tromsdalen
Med på det Norske Juniorlandslaget!

- Train Hard, Train Smart, Train Taekwon-Do
Besøk min side www.rerl.tk , eller skriv i min gjestebok
http://www.heltprivat.net/medlem/profile_gjestebok.asp?U_ID=Rune
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #19 on: 21.02.05 at 16:26:31 »

Om det er "drittkjapp" som er argumentet, så kan det brukes på så mye rart:
  • Slå kjapt
  • Sparke lavere kjapt
  • Løpe kjapt bort
Så det bør ikke være ett argument for at høye spark er effektive i kamp/konkurranse ol.
Men desverre ett vesentlig kriterie om det skal ha praktisk funksjon.

« Last Edit: 22.02.05 at 11:08:46 by Agandhjin » Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
tine
Moder Ator
Veteran

tih neh sehnk
« Reply #20 on: 21.02.05 at 16:45:55 »

Hoppende spark i sin alminnelighet går jo ganske bra da, feks et kontra hopp-bakspark. Så et par nydelige KO slike i NM for noen år siden, det gikk bl.a. rett i fleisen på en fyr som begynte å blø neseblod etter 1/10 sek, omtrent. Han knakk bare sammen med en foss rennende ut av nesa, sank sammen på gulvet og måtte dras av matta! Så DET er nå en ting. Det vender deg jo vekk og sikrer "balansen" ved at du er i luften framfor på ett ben. Hoppende omvendt rundspark kan ha litt samme effekt, men krever høyere grad av treffsikkerhet. Dette er ok konkurranseteknikker, men ute i "villmarken" ville jeg neppe forsøkt dem.
Sidespark syns jeg uansett er kronglete i hodehøyde. Det er vanskelig å holde balansen om man står på bakken, og det er vanskelig å sparke ordentlig hvis man hoppsparker (fra stillestående).

Vi er vel alle enige om at man i TKD må øve littebitt mer på lavere spark?? Wink

Tine Schenck 2. dan W(hat) T(he) F(uck, it is NOT) TKD
ITF Rune
*
Forummedlem

« Reply #21 on: 21.02.05 at 16:49:09 »

Joda, enig der Tine. Vi har ganske få lave spark hvis vi ser borifra lavt frontspark og bituri chagi.

I. Dan - ITF Tromsdalen

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #22 on: 21.02.05 at 17:00:12 »

Forskjellige spark, forskjellige egenskaper. Det er kanskje en ting å kunnesparke høyt om man vil.
Jeg er faktisk også åpen for at noen spark er mest praktisk, utført høye.

Men utføring av "lave spark", imho, er ganske anderledes enn "høye spark utført lavt".
I flere år trodde jeg at jeg kunne sparke lavt og høyt, ettersom jeg kunne sparke gutter som
var høyere enn meg i hodet. Det måtte jo bare være logisk at det samme gjaldt for lave spark.

Men noen effektive thai-boxere motbeviste den drømmen. Teknisk utføring, effektivet
og praktisk anvendelighet blir ett helt andeledes.

[Jeg ønsker ikke å trekke dette over i en "Crosstraining tråd", men...]

Juggernaut Fight Group
gasman
« Reply #23 on: 21.02.05 at 22:58:42 »

Min tanke om høye spark, og trening på høye spark er:
- greit å ha i repertoaret
- å trene høye spark er vanskeligere teknisk, og tilegnet teknikk vil langt på vei gjøre dine lave spark MYE bedre.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #24 on: 22.02.05 at 08:04:25 »

Min tanke om høye spark, og trening på høye spark er:
- greit å ha i repertoaret
Ganske greit poeng. Man kan ikke ha for få verktøy med seg ut i villmarka, eller inn i ringen. Men denne attributten
krever ganske mye trening. Om du ikke bruker mye tid på den, så vil du lage unødvendige åpninger i sparringsmønsteret ditt.
Så det er ikke bare 'greit å ha i repertoaret', men det koster også mye å ha. Treningstid.

- å trene høye spark er vanskeligere teknisk, og tilegnet teknikk vil langt på vei gjøre dine lave spark MYE bedre.
Det er ganske lenge siden jeg trente høye spark (siden GTF dagene mine), og for del har det blitt
lave spark som preger mine høye. Altså motsatt av påstanden din Gasman. Men dette er selvfølgelig en personlig vurdering.
Og alt spark jeg utfører, er buede spark. Uansett, så jeg ikke enig i at trening på høye spark har 'meget stor positiv
effekt' på de lavere sparkene!

Jeg er nok litt subjektiv på dette feltet, ettersom jeg vurderer høye spark som upraktisk for de fleste.
  • Altfor lett unnvike
  • Å kontre
  • Altfor lett å telegrafere
  • Kreve mye tid for å effektivisere
  • Lett å blokkere
  • Stor sjanse for en skive bom
  • Tar lang tid å hente seg inn igjen

« Last Edit: 22.02.05 at 08:22:40 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #25 on: 22.02.05 at 12:08:03 »

Vil vel være enig i at høye spark er greit å ha i repertoaret, og at det kan være hensiktsmessig i enkelte situasjoner å sparke etter huet. Men hvorfor da bruke et sidespark? Sånn jeg ser det, er dette et spark som er vanskelig å unngå å telegrafere, spesielt om man sparker høyt, det er relativt treigt, og med et høyt sidespark åpner man veldig for mange lumske takedowns. Er det ikke da bedre med rette frontspark mot hodet? Man er kjappere, og får omtrent samme kraft (hvis man ikke er veldig veldig god på høye sidespark), samtidig som man ikke ofrer så mye balanse, og er kjappere tilbake sånn at man unngår takedowns.

- livet er en lang rappell
suntzu
**
Stuntposter

Covenants without the Sword are but Words
« Reply #26 on: 22.02.05 at 13:28:21 »

jeg er selvsagt enig med alle de som sier at høye sidespark ikke er noe særlig effektivt i sparring, men en blir nå i det minste ikke dårligere til å sparke middels sidespark, ved at en øver seg på høye.

II.Dan ITF Taekwon-Do
fjank
Gjenganger

Lobo!
« Reply #27 on: 23.02.05 at 12:31:43 »

Å trene på høye spark gir jo også veldig mye gratis dynamisk stretching.  Å bli mykere og få bedre bevegelighet kan jo umulig være ett minus uansett om/hva du trener eller konkurerer.
ITF Mads
*
Forummedlem

« Reply #28 on: 24.02.05 at 14:56:02 »

jaha??  det e jo ikke nokka vanskelig og sparke i hode høyde i sparring.. det scorer man jo veldig bra på..! men i mønster er det veldig vanskelig og få foten til og være i sentrum av kroppen.. hva mener dere om det.......?

I. Dan - ITF Tromsdalen

ITF Rune
*
Forummedlem

« Reply #29 on: 24.02.05 at 14:59:46 »

joda... men for meg virker det som om at disse høye sparkene har forskjellig å si i de forskjellige TKD stilene.

jeg som ITF utøver trener kun på høye sidespark når jeg trener, og det er jo som sagt ikke akkurat dårlig grunnlag for de andre sidesparkene.

I. Dan - ITF Tromsdalen

Pages: 1 [2] 3 4 5 6 ... 14 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Høye spark « previous next »
Jump to:  

Social sharing