Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.11.17 at 04:45:40

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Kung Fu & Wushu  |  Topic: FAQ om Wushu / Kung fu 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

FAQ om Wushu / Kung fu

EM
*
Veteran

Obey orders, fight hard, die well
« on: 08.03.05 at 05:35:16 »

OBS: Denne posten er under utarbeidelse...

Her finner du de mest stilte spørsmålene i dette underforumet. Først ser du oversikten over de vanligste spørsmålene, deretter kan du lese litt mer om det videre nedover i denne posten. Dersom du ønsker mer informasjon klikker du på linkene som står i forbindelse med spørsmålet, du kommer da til en diskusjon som tar for seg det valgte spørsmålet... Skjønner???

Innhold:

- Hva er Kung fu / wushu?
- Hva skiller kung fu / wushu fra andre kampsporter(-idretter, -kunst)?
- Litt om tradisjonell kung fu/ wushu:
- Hvor kan jeg trene kung fu /  wushu?
- Hvilke våpen finnes i kung fu / wushu?
- Ting og tang om moderne Wushu:
- Sanshou (kamp)
- Taolu (mønster)
- Om wushu forbundet

- Hva er kung fu / wushu?
Kung Fu/ Wushu:  Kung Fu actually refers to a skill that is achieved throughhard work.  This term is widely used in the US and Hong Kong and often refers to Chinese Martial Arts.  Wu Shu is the current term (and perhaps the most accurate term) that literally means Martial Arts.  Another name that was commonly used and is still used in Taiwan is Guoshu (National Art).  Wushu/Guoshu has many styles that can be classified Internal, External, Northern, Southern, Long, Short,etc.  In actuality, although the name and region differences, most of the CMAs are more similar than different.

Guoshu has a wide arrange or methods on developing certain skills.  Each style has a special training to acquire the style's signiture technique or usages.  Ex:  Mantis speed and succession of hits, wing chun's close range combat and inch power, bajiquan's explosive power, taijiquan's beng (ward off) energy, baguazhang's spiral techniques.
What makes guoshu universal is on using the whole body as the fist.  Power does not come from the upper body alone, but works its way from the foot all the way to the striking area.  Guoshu does not contain just punching and kicking, but also elbows, knees, shoulder, hips, and back to deliver strikes.  Each Guoshu style also contains four area of combat: da (striking), ti (kicking), shuai (wrestling), Na (controlling).   

- Hva skiller kung fu / wushu fra andre kampsporter(-idretter, -kunst)?

- Litt om tradisjonell kung fu/ wushu:
Traditional wushu or guoshu's emphasis is on power development and practical usages.  Despite popular belief, traditional kung fu is not very pretty nor are the techniques flowery.  Most of the guoshu styles are quite direct to the point and have been used to protect many important figures (Royalty, government officials, even triad leaders).  Modern wushu emphasize performance and beauty.  It's techniques are graceful and appealing to the eye. 

You can train in traditional guoshu in several places:
Tony Brown
The Wing Chun School
Nan Shaolin Wuzuquan
Taichi Norge
Other taichi clubs (too many to list)
Oslo Wu-Tan

- Hvor kan jeg trene kung fu /  wushu?
Se denne tråden for hvilke kung fu / wushu klubber som finnes i Norge.
http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=2712.0
(Vi gjør så godt vi kan med å oppdatere listen ut i fra hva folk rapporterer inn hit smile)

- Hvilke våpen finnes i kung fu / wushu?
I forhold til tradisjonell kung fu:
There are traditionally 18 weapons that are taught.  There is a common misbelief that one needs to master all 18 weapons to be considered an expert.  That is a all out myth.  Most famous practitioners only specialized in one (even though they may have learned more than 1) weapon.  Some important figures that illustrates my point are "God of Spear" Li Su Wen, "Sword Saint" Li Jing Lin, and Double Sabers Li Cun Yi

- Ting og tang om moderne wushu:  (Siterer fra quanfa.se ved Patric Svenberg )
Moderne wushu er i startgropa i Norge. Husk at det er klubber som er medlemmer i Norges Wushu Forbund, ikke stilartene. Stilartene (dvs. den daglige treningen i klubbene som ikke har spesielisert seg på moderne wushu) fortsetter som før. For medlemmene av Norges Wushu Forbund vil konkurransedelen være et tilbud til medlemmene i den gjeldene klubben, slik at de kan konkurrere mot andre kung fu utøvere under samme regler. Inntil forbundet har gitt en uttalelse om dette er vel dette den mest vanlige oppfatningen av hvilke status moderne wushu får i Norge.

Wushu är idag det officiella samlingsnamnet för kinesisk kampkonst –sport och härstammar från en bred blandning stridskonst som kan spåras tillbaka till 3000-talet f.kr. Wushu som sport återspeglar färdigheter som var nödvändiga för att överleva i det gamla kina. I takt med att tiderna förändrades och strider inte längre var en naturlig del av vardagen förändrades fokus från kamp och stridstekniker till en uppvisningsorienterad kampkonst baserad på attack och försvarsrörelser. Wushu kom således att utvecklas till en sport med distinkt bakgrund av orientalisk kultur.

Wushu innefattar alla former av kinesisk kampkonst och har utvecklats från slagfälten till dagen tävlingssport. För att främja hälsa, bevara traditioner och kultur skapades under mitten av 1900-talet ett standardiserat system för träning och tävling. Detta system kallas samtida eller modern wushu från att skilja det från traditionell wushu.

Man brukar skilja på inre (internal) och yttre (external) wushu. Den stora skillnaden generellt är användandet av muskelstyrka för att vägleda och generera kraft vilket kännetecknar dom yttre stilarna medan inre stilar premierar koncentration och viljeföring.

Ibland används termen kungfu (gongfu) för att beskriva kinesisk kampkonst. Detta är både missvisande och fel då det endast åsyftar uppnådd ”färdighet” eller ”skicklighet” i vad som helst. Om någon således är skicklig i matlagning skulle man säga att dennes matlagnings kungfu är hög. Kungfu (gongfu) är inte kinesisk kampkonst och det är heller inte en stil av wushu.

Tävlingmomenten i wushu enligt internationell standard

Handform
Changquan (long fist routine)
Nanquan (southern fist routine)
Taijiquan (taiji routine)

Vapenform
Qiangshu (spear routine)
Gunshu (cudgel routine)
Nangun (southern style cudgel routine)
Nandao (southern style broadsword routine)
Daoshu (broadsword routine)
Jianshu (sword routine)
Taijijian (taiji sword routine)
Duilian (set sparring routine)

Kamp
Sanshou

- Sanshou(kamp):
Kamp (sanshou) er i startgropa i Norge. Til å begynne med vil det bli avholdt semikontakt mesterskap. Etter hvert som det er flere som ønsker å være med å gå fullkontakt og dersom vi får godkjent fullkontaktreglene så vil det bli arrangert fullkontakt konkurranser også, dette blir antagelig i 2006.

For å være med i konkurransene arrangert av Wushu-forbundet må du ha godkjent forsikring og være medlem av en klubb.

Her er noen linker til diverse diskusjoner
- Sanshou i dag:  http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=3678.0
- Teknikker som benyttes i sanshou:  http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=5637.0
- Jenter og sanshou:  http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=5615.0
- Sanshou filmklipp:  http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=4657.0

- Taolu(mønster):

- Om wushu forbundet
Se her for egen tråd:
http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=5129.0

PS: Setter inn linker her når jeg får tid... Samt kanskje litt klipp og lim fra noen poster så folk får oversikt forholdsvis raskt.
Post gjerne spørsmål dere vil ha med som dere mener er relevante så setter jeg de inn i denne posten. Dersom det ikke finnes et topic for det spørsmålet du syntes vi burde ha med så opprett ett da vel biggrin
« Last Edit: 31.03.05 at 01:28:10 by EM » Logged
Oslo-Wutan
« Reply #1 on: 08.03.05 at 08:53:00 »

Kung Fu/ Wushu:  Kung Fu actually refers to a skill that is achieved throughhard work.  This term is widely used in the US and Hong Kong and often refers to Chinese Martial Arts.  Wu Shu is the current term (and perhaps the most accurate term) that literally means Martial Arts.  Another name that was commonly used and is still used in Taiwan is Guoshu (National Art).  Wushu/Guoshu has many styles that can be classified Internal, External, Northern, Southern, Long, Short,etc.  In actuality, although the name and region differences, most of the CMAs are more similar than different. 

Guoshu has a wide arrange or methods on developing certain skills.  Each style has a special training to acquire the style's signiture technique or usages.  Ex:  Mantis speed and succession of hits, wing chun's close range combat and inch power, bajiquan's explosive power, taijiquan's beng (ward off) energy, baguazhang's spiral techniques.
What makes guoshu universal is on using the whole body as the fist.  Power does not come from the upper body alone, but works its way from the foot all the way to the striking area.  Guoshu does not contain just punching and kicking, but also elbows, knees, shoulder, hips, and back to deliver strikes.  Each Guoshu style also contains four area of combat: da (striking), ti (kicking), shuai (wrestling), Na (controlling).   

Traditional wushu or guoshu's emphasis is on power development and practical usages.  Despite popular belief, traditional kung fu is not very pretty nor are the techniques flowery.  Most of the guoshu styles are quite direct to the point and have been used to protect many important figures (Royalty, government officials, even triad leaders).  Modern wushu emphasize performance and beauty.  It's techniques are graceful and appealing to the eye. 

Tony Brown
The Wing Chun School
Nan Shaolin Wuzuquan
Taichi Norge
Oslo Wu-Tan

Modern Wushu can be trained in Hiep Vo Mon and other members of the Wushu Forbund

There are traditionally 18 weapons that are taught.  There is a common misbelief that one needs to master all 18 weapons to be considered an expert.  That is a all out myth.  Most famous practitioners only specialized in one (even though they may have learned more than 1) weapon.  Some important figures that illustrates my point are "God of Spear" Li Su Wen, "Sword Saint" Li Jing Lin, and Double Sabers Li Cun Yi. 
Gibson
« Reply #2 on: 08.03.05 at 10:03:29 »

Siterer fra quanfa.se ved Patric Svenberg (trent wushu siden 1978) jeg smile
Wushu är idag det officiella samlingsnamnet för kinesisk kampkonst –sport och härstammar från en bred blandning stridskonst som kan spåras tillbaka till 3000-talet f.kr. Wushu som sport återspeglar färdigheter som var nödvändiga för att överleva i det gamla kina. I takt med att tiderna förändrades och strider inte längre var en naturlig del av vardagen förändrades fokus från kamp och stridstekniker till en uppvisningsorienterad kampkonst baserad på attack och försvarsrörelser. Wushu kom således att utvecklas till en sport med distinkt bakgrund av orientalisk kultur.

Wushu innefattar alla former av kinesisk kampkonst och har utvecklats från slagfälten till dagen tävlingssport. För att främja hälsa, bevara traditioner och kultur skapades under mitten av 1900-talet ett standardiserat system för träning och tävling. Detta system kallas samtida eller modern wushu från att skilja det från traditionell wushu.

Man brukar skilja på inre (internal) och yttre (external) wushu. Den stora skillnaden generellt är användandet av muskelstyrka för att vägleda och generera kraft vilket kännetecknar dom yttre stilarna medan inre stilar premierar koncentration och viljeföring.

Ibland används termen kungfu (gongfu) för att beskriva kinesisk kampkonst. Detta är både missvisande och fel då det endast åsyftar uppnådd ”färdighet” eller ”skicklighet” i vad som helst. Om någon således är skicklig i matlagning skulle man säga att dennes matlagnings kungfu är hög. Kungfu (gongfu) är inte kinesisk kampkonst och det är heller inte en stil av wushu.

Tävlingmomenten i wushu enligt internationell standard

Handform
Changquan (long fist routine)
Nanquan (southern fist routine)
Taijiquan (taiji routine)

Vapenform
Qiangshu (spear routine)
Gunshu (cudgel routine)
Nangun (southern style cudgel routine)
Nandao (southern style broadsword routine)
Daoshu (broadsword routine)
Jianshu (sword routine)
Taijijian (taiji sword routine)
Duilian (set sparring routine)

Kamp
Sanshou
Gibson
« Reply #3 on: 08.03.05 at 10:10:15 »

Tony Brown
The Wing Chun School
Nan Shaolin Wuzuquan
Taichi Norge
Oslo Wu-Tan

Modern Wushu can be trained in Hiep Vo Mon and other members of the Wushu Forbund
Taichi Norge, The Wing Chun School & Tony Brown are all members of NOWuF...
-Taichi Norge do infact practice the modern Wushu 42 Taijiquan Taolu.
-The Wing Chun School & Tony Brown will attend in Sanshou compos, eller hva Frode? smile

I mine øyne vil jeg veldig gjerne ha det slik som i Sverige, at tradisjonelle og moderne Wushustiler er i samme Wushuforbund, taper man noe på å være i samme forbund egentlig? smile

Samme, ikke noen FAQ diskusjon egentlig. Det meste av FAQ er kanskje også sagt i Modern vs Traditional tråden og NOWuF FAQ tråden.

Hva mener du vi skal skrive her Espen? smile
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #4 on: 08.03.05 at 10:16:56 »

I mine øyne vil jeg veldig gjerne ha det slik som i Sverige, at tradisjonelle og moderne Wushustiler er i samme Wushuforbund, taper man noe på å være i samme forbund egentlig? smile
Nei man behøver ikke å tape noe på det ihvertfall. Så lenge de tradisjonelle får trene som de vil. Og at ikke alle fordelene går til de moderne wushuklubbene så ser iallefall ikke jeg noe negativt med et felles forbund

EM
*
Veteran

Obey orders, fight hard, die well
« Reply #5 on: 08.03.05 at 14:02:36 »

Tror det hadde vært fin motivasjon for alle uansett å delta på seminarer/treningssamlinger i andre stilarter jeg... Knytte litt bånd til andre liksom Wink

Har dere linker til tråder dere mener det bør linkes til i FAQ tråden her...
Gibson
« Reply #6 on: 25.03.05 at 16:57:21 »

www.wushunorway.com/team/aboutindex.html  <-dekker i GROVE trekk hva Wushu er...

Ingen som har noen spørsmål da? Har vi sulteforet dere som lurer på litt om Wushu med alt av informasjon? Tongue
ninjaa
*
Forummedlem

« Reply #7 on: 04.08.05 at 13:03:48 »

Lurer på vet dere noe om man kan trene som Shaolin??
Vet finnes en i utenfor Oslo som er i bekkastua eller noe sånt, men det er engelsk undervising :S
Vil ha på norsk! slik lettere for meg fordi jeg er tunghørt og er med i døve miljø selv om kan snakke selv!
Og hvis jeg er med i norsk er mye mye lettere for meg enn i engelsk!
Kontakt med meg med en gang hvis du elelr dere vet noe om trening for Shaolin!
Gibson
« Reply #8 on: 04.08.05 at 13:19:46 »

Eneste Shaolintempelet i Norden er i Gøteborg smile

Den Wuzuquan klubben trener en Shaolinstil de og, men er ikke under et tempel... Vet ikke så mye om dem egentlig, de går svært stille i dørene.

Men du har plenty av valgmuligheter når det gjelder andre Wushu / Kung Fu stilarter i Osloområdet smile
Gibson
« Reply #9 on: 10.08.05 at 14:28:08 »

For alle som er interessert i opphavet til Wushu som konkurranseidrett har jeg nå lagt ned MYE arbeid og laget en artikkel om dette på Wushu Norway.

Artikkelen finner dere her; www.wushunorway.com/wushuhi.html   

Jeg har kopiert MYE fra tråden som er her, men også lagt til noen vitale fakta smile
Tony Brown
*
Forummedlem

Shut up and train!
« Reply #10 on: 24.05.07 at 14:33:59 »

Nice job on the Wushu article, Xiao Jin!
Straight and to the point, 'enkelt og greit' , no matter how you spell it:)
Tony

PS. How do we list a link to our website( www.hung-kuen.com or www.kuoshu.com)?
I was directed to log in when I already was 'logged in'. Barnesikring? smile
« Last Edit: 24.05.07 at 14:44:48 by Tony Brown » Logged
Bruce Tee
*
Forummedlem

« Reply #11 on: 02.10.07 at 09:23:14 »

I Bergen er det beste stedet å trene Ivar Boxaspen Hung Kuen Kung Fu

www.hung-kuen.net
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #12 on: 30.09.10 at 20:53:53 »

Altså Kung Fu og Wu Shu er det samme.

Hva er forskjellen på Kung Fu og Wing Chun ?

Jeg trodde egentlig dette var det samme omtrent.
Eneste jeg har fått med meg er vel at Wu Shu er mer oppvisning, mens Wing Chun er mer fullkontakt, eller tar jeg feil her?

Jeg ser ihvertfall at Fight Quest gutta har i sesong 1 både en episode med Kung Fu og Wing Chun.

/T
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #13 on: 30.09.10 at 20:59:26 »

Wing Chun er en type kung fu / Wu Shu - Samme måte som Ford er en type bil.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #14 on: 30.09.10 at 21:20:09 »

Wing Chun er en type kung fu / Wu Shu - Samme måte som Ford er en type bil.
Stemmer.
Hvor mange typer eksisterer? :p
Wing Chun virker interessant som en tradisjonell men fokusert på "street fighting" som de sier.

Gibson, hva er det du trener feks ?
« Last Edit: 30.09.10 at 21:24:01 by Omnislash » Logged
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Kung Fu & Wushu  |  Topic: FAQ om Wushu / Kung fu « previous next »
Jump to:  

Social sharing