Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.11.17 at 12:21:44

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Kung Fu & Wushu  |  Topic: FAQ om Wushu / Kung fu 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

FAQ om Wushu / Kung fu

mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #15 on: 30.09.10 at 21:41:31 »

Det eksisterer hundrevis av Kung Fu/Wushu-stiler. Minst 500-600. Kanskje enda flere..

Omnislash
Forumavhengig

« Reply #16 on: 30.09.10 at 21:51:56 »

Det eksisterer hundrevis av Kung Fu/Wushu-stiler. Minst 500-600. Kanskje enda flere..
Høres lettvint ut!

Hvem er de mest annerkjente og brukte da? Og evt. effektive om du vil :-)

Hung gar, Wing Chun, Tiger/crane osv ? :p
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #17 on: 30.09.10 at 23:10:28 »

Tja, vanskelig og si... det er jo så mange mange stiler...alt fra enkle, praktiske, gateoriente stiler som Wing Chun og San Soo, til masse forskjellige dyrestiler - som Praying Mantis, Monkey, Tiger, Leopard, Crane, Dog, osv. Videre har du såkalt "interne" stiler som Tai Chi, Bagua, Xing Yi, og mange, mange andre varianter. Er vel igrunn tilnærmet umulig å si at noen er "best". Det kommer nok til syvende og sist ann på UTØVEREN og ikke så mye på stilarten.

Gibson
« Reply #18 on: 02.10.10 at 12:19:24 »

Det er ca 500 kampstiler sporet opp fra Kina, men der pleier man ofte å sette stiler som er veldig like i samme bås (f.eks. forskjellige lineage innen Huquan / tiger etc).

Og etter å ha gjort dette har man 128 offisielle tradisjonelle stiler + 2 moderne stiler (Nanquan, Changquan) - Taiji har på sett og vis modernisert seg litt selv uten noen standardisernig.

I tillegg kommer forskjellige regelverk innen kamp som f.eks. Tuishou (taijiens bryting), Shuai Jiao (fribryting) og det største regelverket som praktiseres i både tradisjonell og moderne sammenheng: Sanda/Sanshou (kinesisk frikamp).

Omnislash:
Jeg er litt sånn nomade innen kinesisk kampsport og trener litt av hvert, men har min hovedbase innen de moderne stilene, og spesielt Nanquan med tilhørende våpen. Det siste året har jeg dog fått øynene veldig opp for de forskjellige Shaolin-stilene, så fokuset mitt har skiftet litt, og spesielt nå som jeg skal gå Shaolinstilen Xiaohongquan i Tradisjonell Wushu VM.

Har skrevet litt om stilene vi trener med opphav osv på hjemmesiden vår under "WUSHU": www.oslowushu.no
MyoSN
*
Forummedlem

ttaettaelo gotong-i OK!~미오
« Reply #19 on: 29.02.12 at 22:29:59 »

Kjempenyttig info! Spesielt for nybegynnere som meg n_n

"The measure of a man is not in how he gets knocked to the mat, it is in how he gets up." - Unknown

미오

"Those who are skilled in combat do not become angered, those who are skilled at winning do not become afraid. Thus the wise win before the fight, while the ignorant fight to win." - O Sensei
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Kung Fu & Wushu  |  Topic: FAQ om Wushu / Kung fu « previous next »
Jump to:  

Social sharing