Kampforum.no - Norsk Kampsportportal
Forsiden
Forum
Kalender
Send inn sak
RSS
Linker
Shop
Klubbkart
Welcome,
Guest
. Please
login
or
register
.
Did you miss your
activation email?
07.09.10 at 00:25:04
1 Hour
1 Day
1 Week
1 Month
Forever
Login with username, password and session length
Kampforum.no
|
Disipliner
|
Aikido
(Moderator:
Sigurd R
) | Topic:
A-ha-opplevelser med Ki?
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
« previous
next »
Pages:
[
1
]
2
3
All
Author
Topic: A-ha-opplevelser med Ki? (Read 3359 times)
Nobu
Forummedlem
Hajimemashite!
A-ha-opplevelser med Ki?
«
on:
15.03.05 at 00:15:01 »
Det er vel knapt en av oss som ikke strever for å beholde senteret vårt, lade oss opp med positiv energi (og kvitte oss med det negative) og "benytte oss" av Ki på riktig måte. Men klarer vi det? Jeg må innrømme at jeg har vanskeligheter med dette. Det føles litt som om det kommer og går, og det regner jeg er helt naturlig i og med at jeg slett ikke kan påstå å ha trent lenge, og jeg helt sikkert ikke gjør alle øvelser optimalt. Men noen ganger slår det virkelig til, og jeg klarer å få en helt utrolig følelse i det jeg må tro er mitt "hara", under oppvarming.
Som nevnt er det ikke så ofte det kommer en virkelig kraftig "sensation", men siste gang jeg husker svært godt er fra stående hidari/migi-hanmi, mens hendene "sweeper" bakken, går opp i bue over hodet og kroppen, og drar ned med nevene ved siden av skulderne, før det hele gjentas. Da kjente jeg virkelig at det var en slags kraftkule under navelen min, og at det strømmet gjennom hele meg.
Hadde vært artig å lese om lignende opplevelser, eller generelt betraktninger og tanker om dette med Ki, uten at vi trenger å gå inn på definering eller analyse av Ki.
http://nobu.ikkekristen.net
mrlee
Veteran
Oslo Wutan
Elvis has left the building.....
Re: A-ha-opplevelser med Ki?
«
Reply #1 on:
15.03.05 at 00:28:38 »
Dette med Qi er noe som generelt sett, ihvertfall i Norge, ofte sees på litt som "jaha ja.... akkurat!". De fleste er MEGET skeptiske, ihvertfall inntil man har prøvd det selv, og trent litt over tid. Da merker man at dette er høyst reelt og ikke noe "magi" eller "mystisk" på noe slags vis. Jeg akter ikke å spekulere i HVA Qi/Ki/Chi er for noe, kall det livskraft, "energi" eller hva du vil, men at det er høyst reelt det er sikkert.
Min trening har hovedsaklig dreid seg om chi gung.(Qi Gong) - øvelser. Dette har jeg bedrevet siden slutten av 90-tallet. I perioder mye trening, i perioder mindre. Men de siste årene har jeg stort sett trent ett eller annet, så og si hver eneste dag. (selvfølgelig litt varierende her også, noen dager blir det lite eller ingenting, andre dager kanskje både 2 og 3 økter, men NOE blir det stort sett hver dag).
I starten når jeg trente, kjente jeg lite, men etterhvert som man trener, og får til øvelsene, så blir man bedre og bedre. Jeg har hatt mange "interessante" opplevelser i forbindelse med treningen, alt i fra voldsomme energi-utladninger til "sensasjoner" og følelser, "kraftfelt-følelse", voldsom varme i både hender og mage, "energi-vind" som farer gjennom kroppen, og også projeksjon av energi til andre gjenstander (jfr. tidligere "egg-tråd")m.m.
Det hersker overhodet ingen tvil om at jeg personlig føler at jeg skjønner mye mer, både av martial arts og livet generelt, etter at jeg startet med Chi Gung trening. Treningen gir overskudd i en stressende hverdag, og fjerner utrolig enkelt alt som har med stive skuldre og nakke, "stress-rygg" osv. å gjøre. Ved å trene Chi Gung skjønner man hva "rooting" er og hvor viktig dette er for en martial arts utøver, man skjønner viktigheten av å være avslappet og ikke minst, hvordan man skal trene for å bli det, og det gjør også alle teknikker mer eksplosive og mye kraftigere enn før (er ihvertfall min erfaring). Så alt i alt har jeg kun positive ting å si om denne typen trening.
De som IKKE har prøvd det, har ihvertfall gått glipp av mye, og jeg oppfordrer alle som kan og har muligheten, til å bruke tid på å sette seg inn i dette. Jeg kan nærmest garantere at det gir positive resultater!
Lars-Erik Lie,
http://www.freestylemartialarts.net
. Kampsport i Norge - på DVD:
http://www.kampsportinorge.com
.
MisterFister
Veteran
Med krutt og kvinner skal man trå varsomt
«
Reply #2 on:
15.03.05 at 00:57:15 »
Kanskje det har noe å gjøre med fingrene mine.....når jeg tar fingerspissene nær sammen begynner det å kitle i dem, avogtil så mye at jeg får frysninger. Strikking klarer jeg feks ikke siden det kitler for mye. er det noe qi gong greier?
Dette er noe jeg alltid har lurt på hva i helsikke er, så nå håper jeg på svar.
«
Last Edit: 15.03.05 at 01:00:44 by Th0maS
»
"You got kicked in the head with a kick" - Ken Shamrock
Cirdan
Gammel ørn
Shigan Karateklubb
Kick Kampsport
The obstacle is the path!
«
Reply #3 on:
15.03.05 at 01:13:10 »
Vet at jeg kan kalle fram en slags følelse av strømmende energi i kroppen som kjennes som en mellomting av andrealinrush og kuldefrysning. Jeg har ikke testet effekten av dette men det virker som følelsen er mer kontrollerbar etter at jeg begynte å trene karate. Jeg gjør forøvrig ofte noen enkle qi gong øvelser når jeg står opp. For alt jeg vet kan dette være en helt normal følelse og jeg har ikke kjent noe kraftsentrum under navlen.
"Martial Arts progress from kata, to kumite, to combat" (Otsuka)
"our bodies are our gardens - our wills are our gardeners" (William Shakespeare)
"Karate is possibly and probably the deadliest of arts once fully realised" (Geoff Thompson)
Nobu
Forummedlem
Hajimemashite!
«
Reply #4 on:
15.03.05 at 01:48:35 »
Quote from: mrlee on 15.03.05 at 00:28:38
Dette med Qi er noe som generelt sett, ihvertfall i Norge, ofte sees på litt som "jaha ja.... akkurat!". De fleste er MEGET skeptiske, ihvertfall inntil man har prøvd det selv, og trent litt over tid. Da merker man at dette er høyst reelt og ikke noe "magi" eller "mystisk" på noe slags vis. Jeg akter ikke å spekulere i HVA Qi/Ki/Chi er for noe, kall det livskraft, "energi" eller hva du vil, men at det er høyst reelt det er sikkert.
Min trening har hovedsaklig dreid seg om chi gung.(Qi Gong) - øvelser. Dette har jeg bedrevet siden slutten av 90-tallet. I perioder mye trening, i perioder mindre. Men de siste årene har jeg stort sett trent ett eller annet, så og si hver eneste dag. (selvfølgelig litt varierende her også, noen dager blir det lite eller ingenting, andre dager kanskje både 2 og 3 økter, men NOE blir det stort sett hver dag).
I starten når jeg trente, kjente jeg lite, men etterhvert som man trener, og får til øvelsene, så blir man bedre og bedre. Jeg har hatt mange "interessante" opplevelser i forbindelse med treningen, alt i fra voldsomme energi-utladninger til "sensasjoner" og følelser, "kraftfelt-følelse", voldsom varme i både hender og mage, "energi-vind" som farer gjennom kroppen, og også projeksjon av energi til andre gjenstander (jfr. tidligere "egg-tråd")m.m.
Det hersker overhodet ingen tvil om at jeg personlig føler at jeg skjønner mye mer, både av martial arts og livet generelt, etter at jeg startet med Chi Gung trening. Treningen gir overskudd i en stressende hverdag, og fjerner utrolig enkelt alt som har med stive skuldre og nakke, "stress-rygg" osv. å gjøre. Ved å trene Chi Gung skjønner man hva "rooting" er og hvor viktig dette er for en martial arts utøver, man skjønner viktigheten av å være avslappet og ikke minst, hvordan man skal trene for å bli det, og det gjør også alle teknikker mer eksplosive og mye kraftigere enn før (er ihvertfall min erfaring). Så alt i alt har jeg kun positive ting å si om denne typen trening.
De som IKKE har prøvd det, har ihvertfall gått glipp av mye, og jeg oppfordrer alle som kan og har muligheten, til å bruke tid på å sette seg inn i dette. Jeg kan nærmest garantere at det gir positive resultater!
mrlee, hva tar du utgangspunkt i for treningen din? Trener du under noen, eller er det øvelser du har "plukket opp" fra litteratur og/eller nett, etc? Hadde satt veldig stor pris på lenker og referanser, hvis du er villig til å dele...
Sigurd R
Gasman
Veteran
Sunyata Aikido Dojo
kata mafioso
«
Reply #5 on:
15.03.05 at 02:07:00 »
Opplevde noe veldig rart under førstegangstjenesten. Vi hadde brigadeøvelse, som bar navnet "barfrost" med rette... 30 speik og ikke ett snøfnugg på bakken. Så kulda slo rett opp gjennom de tynne gummisålene på M77 støvlene. Trøtte og kalde etter noen dager med 2 timer på og 4 timer av sto jeg og 13 Igesund nattevakt da det plutselig kom et fantastisk nordlys over hele himmelen. Vi sto som fjetret under hele fenomenet og glemte helt å veksle fra en fot til en annen som vi hadde gjort under hele øvelsen. Likevel blei vi begge to knallvarme i hele kroppen. Dette var før jeg hadde trent noe som helst kampsport.
I ettertid har jeg funnet ut noen ting: Jeg hadde ubevisst senket hara, pusten gikk til mellomgulvet (hara) og jeg hadde lydstavelsen "hooo" på utpust, akkurat som det står i boka.
Weird?
PS! er det flere enn jeg som har sett likheten mellom "komastilling"/"natostilling" (for minimal kontakt med yttertøy) og "riding horse" fra gongfu/qigong?
«
Last Edit: 15.03.05 at 02:09:26 by gasman
»
Best Budo is Never Happen Fight
Sunyata Aikido Dojo - presentasjonsvideo:
http://www.youtube.com/watch?v=iQRfehJV5Eo
Aikido oppvisning: (Tissier)
http://www.youtube.com/watch?v=UGFJUlGfWO8
mrlee
Veteran
Oslo Wutan
Elvis has left the building.....
«
Reply #6 on:
15.03.05 at 02:26:31 »
Quote from: Nobu on 15.03.05 at 01:48:35
Quote from: mrlee on 15.03.05 at 00:28:38
mrlee, hva tar du utgangspunkt i for treningen din? Trener du under noen, eller er det øvelser du har "plukket opp" fra litteratur og/eller nett, etc? Hadde satt veldig stor pris på lenker og referanser, hvis du er villig til å dele...
Alle hovedprinsipper og de viktigste elemenetene innen Chi Gung som jeg har lært, har jeg lært fra en kar som heter Hans Finne. Han har trent Chi Gung og Yang Tai Chi i ca. 20 år. Han har også 1. dan i Goju Ryu. Han er nok sannsynligvis en av de som vet mest om chi gung her i Norge, og i tillegg er han veldig flink til å lære fra seg, og til å forklare ting slik at man skjønner hvordan det henger sammen.
I tillegg har jeg i ettertid selvfølgelig plukket opp en del, både fra litteratur og andre steder, og en del ting har også bare "kommet" til meg under trening. Det blir som om man får en visshet om at "Aha, er det sånn det er!"
Jeg tror det er veldig vanskelig å lære chi gung fra en bok eller dvd, uten at man FØRST har trent en periode med en god lærer. Det er så mye detaljer og småpirk som må sitte før øvelsene går som de skal, og dette er nesten helt umulig å få til bare ved å lese en bok. Bare det å finne posisjon i "embracing the tree" - stillingen. Det tok meg sikkert over 1 år, før jeg synes den satt bra og kjentes bra ut når jeg stod der. Men selvfølgelig hele tiden, kan man rette på noe, og forbedre noe. Det er ingen stilling som er "perfekt". Den kan alltid bli litt bedre, man kan alltid slappe av litt til og man kan alltid "synke" litt mer ned i bakken...
Embracing the Tree - posisjonen har jeg således trent en del. Videre liker jeg Hua Gong - formen og har også sansen for Swimming Dragon - formen. Har også lært noen White Crane former fra Finne, og i tillegg har jeg også prøvd med på Tridaya puste-teknikker og meditasjon (kraftige saker, men veldig slitsom trening). Lærte også en form fra min søster når hun hadde vært i USA på 90-tallet. Denne formen heter Pal Gae (finnes en videolink til den på nettsida vår), og det er vel ikke akkurat en chi gung form, men den gir noe av den samme feelingen som en del "Hard Chi Gung" trening gir. Sannsynligvis pga. at det fokuseres på lave, statiske stillinger med en del merkelig "twists and turns" med kroppen. (faktisk er en av posisjonene der, så og si identisk med en av stillingene fra Wu-stilen i Tai Chi`s Nei Gung - Hans lærte Nei Gung av Dan Docherty for noen år siden). Derfor tror jeg kanskje Pal Gae - formen kan være en slags Nei Gung form (dog uten at jeg kan si det helt sikkert).
Undersøker ytterligere White Crane Qi Gong former nå, både via DVD og bøker. Er mye spennende der!
Lars-Erik Lie,
http://www.freestylemartialarts.net
. Kampsport i Norge - på DVD:
http://www.kampsportinorge.com
.
Nobu
Forummedlem
Hajimemashite!
«
Reply #7 on:
15.03.05 at 04:05:25 »
Quote from: gasman on 15.03.05 at 02:07:00
Opplevde noe veldig rart under førstegangstjenesten. Vi hadde brigadeøvelse, som bar navnet "barfrost" med rette... 30 speik og ikke ett snøfnugg på bakken. Så kulda slo rett opp gjennom de tynne gummisålene på M77 støvlene. Trøtte og kalde etter noen dager med 2 timer på og 4 timer av sto jeg og 13 Igesund nattevakt da det plutselig kom et fantastisk nordlys over hele himmelen. Vi sto som fjetret under hele fenomenet og glemte helt å veksle fra en fot til en annen som vi hadde gjort under hele øvelsen. Likevel blei vi begge to knallvarme i hele kroppen. Dette var før jeg hadde trent noe som helst kampsport.
I ettertid har jeg funnet ut noen ting: Jeg hadde ubevisst senket hara, pusten gikk til mellomgulvet (hara) og jeg hadde lydstavelsen "hooo" på utpust, akkurat som det står i boka.
Weird?
PS! er det flere enn jeg som har sett likheten mellom "komastilling"/"natostilling" (for minimal kontakt med yttertøy) og "riding horse" fra gongfu/qigong?
Hvilken bok refererer du til, gasman?
Edit: Det var kanskje bare et uttrykk.
«
Last Edit: 15.03.05 at 19:19:43 by Nobu
»
Sigurd R
Gasman
Veteran
Sunyata Aikido Dojo
kata mafioso
«
Reply #8 on:
16.03.05 at 05:00:23 »
hehe var forsåvidt et uttrykk, men en bok jeg har hatt stor nytte av er "chi kung" av Daniel Reid.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
Guru
Juggernaut
Píng shí duō liú hàn zhàn shí shao liú xuè
«
Reply #9 on:
16.03.05 at 09:29:02 »
Natostillingen har gitt meg mye
Dan Thomas Agandhjin Marceliussen
Blogg
Juggernaut Fight Group
Christian O.
乱取り
Veteran
Rudeness is the weak man's imitation of strength.
«
Reply #10 on:
06.04.05 at 14:06:09 »
Hvordan er egentlig "natostillingen"? Er det noe ala chochom-seogi(sp?) i TKD?
“I am free, no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.” -Robert Heinlein
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
Guru
Juggernaut
Píng shí duō liú hàn zhàn shí shao liú xuè
«
Reply #11 on:
06.04.05 at 14:19:01 »
Nato-stillingen er egentlig en spøk.
Når man er i militæret, så har man mange mye mer fysisk aktivitet enn man
ellers ville hatt. Dette uansett vær og vind. Ofte blir man bløte. Enten så
er det været, eller svette.
Uansett... står man stille, så vil man tilslutt begynne å fryse. Det er da man
inntar en nato posisjon. Dette er en posisjon hvor minst mulig av klærne er
nær kroppen. Du vil merke at dersom du krummer ryggen bitte litt framover,
så kan og bøyer knærne bitte litt. Henger hendene rett ned, så vil du se
litt zombie aktig ut. Men du vil forhåpentligvis være bitte litt varmere...
Noen andre detaljer ved nato posisjonen jeg ikke husker?
Dan Thomas Agandhjin Marceliussen
Blogg
Juggernaut Fight Group
Jonas
Stuntposter
Trondheim Aikido Klubb
Grupo Uniao na Capoeira Trondheim
Capoerista
«
Reply #12 on:
09.04.05 at 16:48:41 »
Først et lite gledesrop...
WOOOOOOHOOOOOOOO!!!! JEG HAR FUNNET ÅRHUNDRETS KULESTE FORUM!!!!!
Ah, det var godt. Jeg har trent etter artikler fra nettet av og på i et år. Jeg har fått mye ut av det, men enkelte ting er vanskelig å forstå bare ut fra tekst, noen artikler har blitt tatt av nettet, og i det hele tatt har treningen vært ganske stakkato. Jeg har ihvertfall fått mye ut av det likevel, og om et halvt år (når årskortet mitt på 3t går ut) skal jeg starte på Aikido (jeg kan umulig forklare med ord hvor mye jeg gleder meg), og det blir den virkelige starten på kitreningen min (selv om jeg har feks stått 40 minutter i Three Circle Stance hver dag en periode). I tillegg skal jeg kjøpe "The root of Qigong" av dr Chang, som skulle være en av de absolutt beste bøkene om emnet, og jeg har da et system som sikrer at jeg virkelig får framgang innen kampsport og særlig Ki, med Capoeira, som jeg har drevet med i fire år, Aikido, og Qigong på fritiden. Jeg har også funnet en folkehøyskole som lærer bort både Aikido og energibevissthet, og det ser i det hele tatt ut som jeg får muligheten til virkelig å satse på området framover.
Angående Ki, synes jeg virkelig at jeg får en generell forståelse av livet. Det er helt umulig å forklare, det er en aha-opplevelse som kommer sakte men sikkert, og som vil få deg til å le av at du en gang i tiden ofte ble trist, stresset eller andre unødvendige pinsler. Det er rett og slett det aller beste du kan bruke tiden din på.
"Do, or do not. There is no 'try'."
- Yoda The Man
toxic
«
Reply #13 on:
09.04.05 at 17:07:47 »
Dette må høres ut som et sjokk til å komme fra meg, men jeg synes faktisk dette med KI/indre kraft osv er ganske interessant. Ikke fordi jeg tror det har noe med Martial arts å gjøre og ikke fordi jeg er tilhenger av "ikke-vitenskapelige" metoder som man feks finner i homopati osv (hater homopati), men rett og slett fordi jeg tror at vi ved hjelp av både fysiske og psykiske øvelser kan ta bedre kontroll over egen kropp - gjennom feks åndedrett osv! Hypnose/meditasjon/KI osv er jo en måte vi kan får kroppen vår til å nå andre stadier enn det den er i mesteparten av tiden, og det er ingenting hokus pokus med det, men ved å være klar over muligheter man har og eksprimentere gjennom ulike "kanaler", om det måtte være hypnose eller martial arts trening, så synes jeg det er ganske interessant!
Det er en merkelig følelse å kjenne at man plutselig greier å ta totalt kontroll over enkelte deler, jeg husker engang at jeg følte jeg kom i så dyp "transe" at jeg kunne ta kontroll over hjerteslagene! Helt sikkert en illusjon, men det var merkelige greier! Har lest og leser endel om hypnose (Studerer jo psykologi) og jeg ser klare likheter blant annet når det gjelder "kraftfokusering".
Må også føye til at jeg ikke tror dette har noen spesiell virkning på "fighting" osv, men jeg tror det kan være positiv med tanke på "innlæring", selvhelbredelse, selvkontroll og noen andre ting dere har nevnt her inne.
Sigurd R
Gasman
Veteran
Sunyata Aikido Dojo
kata mafioso
«
Reply #14 on:
10.04.05 at 15:42:41 »
dette er ikkeno mystisk eller magisk kraft. du bruker din KI hele tiden, Toxic. En veldig god oversettelse av ordet kan være INTENSJON. Og den bruker du vel i ringen, håper jeg...
Pages:
[
1
]
2
3
All