Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
16.01.18 at 10:43:19

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Judoutøvere og kampsport-samlinger 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4  All Go Down Print

Judoutøvere og kampsport-samlinger

Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« on: 04.04.05 at 10:01:16 »

Jeg legger merke til at det stort sett er veldig få judoutøvere på type "blandede" kampsport-samlinger. Forrige leir i Mandal var vi så heldige å ha med judo (representert ved Svein Gårdsjø og Sven-Ove Johannesen), men så godt som null utøvere. Nå kom det da dessverre av at judofolket hadde fått sine invitasjoner alt for sent, så forhåpentligvis blir det bedre til neste år, men jeg undres fortsatt: Hvorfor glimrer judo ofte med sitt fravær når det er snakk om at kampsport-utøvere generelt kommer sammen for å utveksle ideer og å trene sammen? Har judoen sine egne samlinger? Kunne det da i så fall være interessant å få inn andre kampsporter på disse? Er det rett og slett at man ikke vil, eller er det at man ikke kjenner til at det finnes en mengde forskjellige ting å være med på?

tomhauk
**
Stuntposter

« Reply #1 on: 01.06.05 at 21:26:58 »

Hvem vet, men kanskje har judo miljøet vært opptatt av sitt, og på mange måter definert seg som noe annet enn kampsport. Men skal judoen i Norge vokse i antall medlemmer tror jeg det er viktig å utvide horisonten litt og se litt bredere enn kun innenfor sin egen idrett. Og hente impulser fra andre kampsporter.

Selv om judoen er en fantastisk kampidrett så har den av en eller annen grunn fått et ufortjent rykte som litt satt og kjedelig, at det ikke er effektivt som selvforsvar osv. Judomiljøet har kanskje en tendens til å underkommunisere kamspaspektene ved idretten. selforsvarsnytteverdien osv. Man er opptatt av å fortelle at man driver en snill idrett, og at en ikke driver med å sparker eller slår hverandre i hodet...
kjetilo
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 20.06.05 at 18:26:59 »

Hvem vet, men kanskje har judo miljøet vært opptatt av sitt, og på mange måter definert seg som noe annet enn kampsport. Men skal judoen i Norge vokse i antall medlemmer tror jeg det er viktig å utvide horisonten litt og se litt bredere enn kun innenfor sin egen idrett. Og hente impulser fra andre kampsporter.

Selv om judoen er en fantastisk kampidrett så har den av en eller annen grunn fått et ufortjent rykte som litt satt og kjedelig, at det ikke er effektivt som selvforsvar osv. Judomiljøet har kanskje en tendens til å underkommunisere kamspaspektene ved idretten. selforsvarsnytteverdien osv. Man er opptatt av å fortelle at man driver en snill idrett, og at en ikke driver med å sparker eller slår hverandre i hodet...

Jeg har ikke hørt om noen samlinger, tror problemet er at klubber ikke får noe info om dette.
vamonos
Gjenganger

Fighting only yourself
« Reply #3 on: 21.06.05 at 03:11:06 »

Tror de fleste som driver med judo, driver med akkurat judo fordi trives med sporten. Få trener judo for selvforsvarsaspektets skyld. Jeg begynte med judo fordi jeg tenkte en kampsport ville hjelpe meg å forsvare meg selv, men nå har jeg funnet ut at judo er så utrolig mye annet. Det vil altså si at vi ikke trener selvforsvar, vi trener judo. Derfor kommer få utøvere på slike samlinger.
Addey
*
Veteran

« Reply #4 on: 21.06.05 at 06:43:28 »

Og nettopp det er jo veldig synd... Judo er faktisk bra selvforsvar, og kan utrolig godt komplementeres med andre former for selvforsvarstrening. I tillegg så har man en ballast som gjør at man lett vil komme inn i en god del andre kampsporter. Poenget mitt med denne tråden var å finne ut hvorfor judomiljøet er et av miljøene som er mer lukkede enn andre... Hvis det er sånn at judoutøvere flest ikke identifiserer seg med andre som trener selvforsvar eller kampsport så forklarer jo det en del!

tomhauk
**
Stuntposter

« Reply #5 on: 20.07.05 at 17:48:25 »

Jeg tror Vamonos har helt rett i at de fleste som driver med Judo driver med dette fordi dem trives med sporten.
Det handler i det store og hele om idretten Judo. De andre appelsinbåtene i judoappelsinen glemmes litt bort.  Dessverre.  Det virker på meg som om det er en veldig toppidrettssatsing på Judo. Norsk Judo ser ut til å være veldig opptatt av å få frem utøvere som skal hevde seg i OL eller VM. Forhåpentligvis lykkes dem med den satsingen etterhvert.

Men samtidig spør jeg. Hvor blir det av breddesatsingen? Hvor blir det av judo for mosjonister? Judo for eldre? Judo for livet? Judo som selvforsvar? Judo i hele Norge? Det er flere i aldersgruppen 6 - 12 som driver med Judo i Norge enn det er utøvere over 20. Hvor mange i Norge trener Judo etter fylte 40? Hvor mange holder til dem er 50?

I følge judoforbundet så var det i 2004 - kun 66 klubber i Norge. Man hadde 3435 judoutøvere. 796 personer i Norge over 20 år trente Judo det året. Antall utøvere er stadig synkende.....Hvorfor? Er judo mer kjedelig enn BJJ? Spør du meg, er svaret nei? Er det mindre spennende enn Karate, tae kwon do, eller Ju jitsu? Absolutt ikke. Men disse idrettene viser en evne til å vokse, og øke medlemstallet. Disse idrettene evner å beholde og utvikle voksne medlemmer. Jeg har sett at det drømmes om 10 000 medlemmer i Norsk judo. Jeg håper det blir en realitet. Men da må man ha et tilbud som når bredt.
Cedolf
Veteran

« Reply #6 on: 20.07.05 at 19:13:59 »

Norsk Judo sliter med det samme som alle andre idretter når ungdommene oppdager det motsatte kjønn, røyk, alkohol og moped. Er svært mange i Norge som kan skryte på seg et farget belte i judo av ett eller annet slag. Men de fleste sluttet da de var 12-15 år.

Det som er litt rart at idrettsklubber får pengestøtte pr barn de har, men ikke noe om de får voksne folk opp av godstolen. Trur ikke Helse-norge hadde vært så gnitne om de måtte ha delt litt penger med de som får voksne og eldre folk i aktivitet heller. Forebyggende er ofte billigere enn å behandle. Men pr idag så får klubbene kun støtte pr barn som er medlem.

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
Addey
*
Veteran

« Reply #7 on: 21.07.05 at 07:29:48 »

I know, og det er jo helt klart litt rart. Særlig i og med at det ofte er mye enklere å få inn barn som medlemmer enn voksne...

Don Judo
« Reply #8 on: 03.02.06 at 12:55:28 »

vi har mange smalinger i året med judo'n og! ligger stadig invitasjoner på judo.no.
har aldri hørt om blanede kampsport samlinger i norge, hvor skal jeg få infoen fra?
Josi
« Reply #9 on: 03.02.06 at 13:12:38 »

Jeg har tittet på hjemmesidene til judoklubbene, og for meg ser norsk judo ut som en barneidrett. Synd. Passer jo bra for voksne også, eller hva?

Info om leirer pleier å komme her på forumet eller på kampsport.no.
Don Judo
« Reply #10 on: 03.02.06 at 13:40:25 »

Jeg har tittet på hjemmesidene til judoklubbene, og for meg ser norsk judo ut som en barneidrett. Synd. Passer jo bra for voksne også, eller hva?

Info om leirer pleier å komme her på forumet eller på kampsport.no.

kan ikke kalle Norsk judo en barneidrett!!! judo i nprge er mye mye mer enn det! det er mange eldre som satser og har kommet langt med norsk judo!

Josi, driver du med judo selv?
Josi
« Reply #11 on: 03.02.06 at 14:12:07 »

Statistikken til Tomhauk i posten ovenfor viser at norsk judo langt på vei er barneidrett...kun 25% av utøverne var over 20 år i 2004.

Har trent litt ju jutsu og prøvde en stund å finne en "voksen" judoklubb i Oslo eller omegn.
Don Judo
« Reply #12 on: 03.02.06 at 14:21:10 »

Statistikken til Tomhauk i posten ovenfor viser at norsk judo langt på vei er barneidrett...kun 25% av utøverne var over 20 år i 2004.

Har trent litt ju jutsu og prøvde en stund å finne en "voksen" judoklubb i Oslo eller omegn.

det er greit at det er mange barn. MEN:
Det kan ikke kalles barneidrett når vi har et oppegående landslag, og mange satser fullt her i norge.
det er daglige gode treninger for voksne rundt oslo!!!
Don Judo
« Reply #13 on: 03.02.06 at 14:24:31 »

jeg hører mange flere voksne som klager på at det ikke er nok av dem, men veldig få gjør noe med det.
det er bare å komme seg på trening!
Ch_Omega
« Reply #14 on: 03.02.06 at 15:07:49 »

Men jeg gjør jo det! Tar tilogmed med meg folk om jeg kan.. smile
Pages: [1] 2 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Judoutøvere og kampsport-samlinger « previous next »
Jump to:  

Social sharing