Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
25.06.18 at 12:54:48

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Judoutøvere og kampsport-samlinger 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Down Print

Judoutøvere og kampsport-samlinger

Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #15 on: 03.02.06 at 15:20:15 »

vi har mange smalinger i året med judo'n og! ligger stadig invitasjoner på judo.no.
har aldri hørt om blanede kampsport samlinger i norge, hvor skal jeg få infoen fra?

Det er vel ulempen med å ha adskilt kampsportforbund og judoforbund, man får bare info fra sitt eget forbund... Risør- og Mandalsleirene er begge blandede, og Mandalsleiren har i to år hatt judo på programmet (i regi av Svein Gårdsø og Sven-Ove Johansen). Men nå har du jo funnet fram til et glimrende sted å få info, nemlig kampforum!! Her vil du finne det meste av ting som skjer på kampsportfronten i Norge, er bare å følge med under Begivenheter og aktiviteter.

Don Judo
« Reply #16 on: 03.02.06 at 15:24:06 »

Men jeg gjør jo det! Tar tilogmed med meg folk om jeg kan.. smile

Fin fint!
få med deg josi også!
Ch_Omega
« Reply #17 on: 03.02.06 at 17:32:39 »

Men jeg gjør jo det! Tar tilogmed med meg folk om jeg kan.. smile

Fin fint!
få med deg josi også!

Det kan bli litt vanskelig med tanke på at jeg aldri har møtt Josi, og heller ikke aner noe om henne utover det jeg har sett av postene hennes på forumet... Dessuten ønsker vel hun å trene i Oslo området, mens jeg er lokalisert i Tromsø. Blir litt langt å pendle fram og tilbake til trening da.. biggrin
« Last Edit: 03.02.06 at 17:34:47 by Ch_Omega » Logged
Josi
« Reply #18 on: 03.02.06 at 17:49:55 »

Ja, en smule lang treningsvei.. biggrin
Don Judo
« Reply #19 on: 03.02.06 at 22:57:34 »

Ja, en smule lang treningsvei.. biggrin

ja, spøken min burde vært mer tydlig!
Arne Midtlund
Gammel ørn

Kampformer: judo, taekwondo, bjj, shotokan karate
« Reply #20 on: 08.05.07 at 11:51:03 »

Jeg legger merke til at det stort sett er veldig få judoutøvere på type "blandede" kampsport-samlinger. Forrige leir i Mandal var vi så heldige å ha med judo (representert ved Svein Gårdsjø og Sven-Ove Johannesen), men så godt som null utøvere. Nå kom det da dessverre av at judofolket hadde fått sine invitasjoner alt for sent, så forhåpentligvis blir det bedre til neste år, men jeg undres fortsatt: Hvorfor glimrer judo ofte med sitt fravær når det er snakk om at kampsport-utøvere generelt kommer sammen for å utveksle ideer og å trene sammen? Har judoen sine egne samlinger? Kunne det da i så fall være interessant å få inn andre kampsporter på disse? Er det rett og slett at man ikke vil, eller er det at man ikke kjenner til at det finnes en mengde forskjellige ting å være med på?
Det var jo litt av et scoop å få med Svein Gårdsø som er den høyest graderte judoutøveren i Norge (og som graderte meg til 1. dan i 1989 ;- ). Sven-Ove Johansen (en av Norges beste dommere) har vært treneren min i over 10 år, så han er også litt av en fyr å få med på en slik samling.

Jeg trener judo fordi jeg liker judo - rett og slett. Jeg har ikke spesiell interesse av selvforsvarsbiten, men konkurranse, teknikk, kata og randori er mine hovedformål når jeg hiver på meg judogien og tar en økt. Slik tror jeg at mange judoka har det; de er opptatt av å bli best mulig i judo - ikke selvforsvar.

I norsk judomiljø arrangeres det drøssevis av samlinger. Disse samlingene er stort sett konkurranserettet, og det arrangeres egne samlinger for jenter, barn, barn og ungdom, voksne, mosjon, konkurranseutøvere, åpne landslagssamlinger, kretssamlinger, regionssamlinger, katakurs - du skjønner sikkert tegninga.

Å trene taekwondo, karate, aikido, jujutsu en gang i blant har gitt meg en bredere erfaring, og det har sikkert vært nyttig med tanke på judoutviklingen min. Men samlinger med ulike kampformer tror jeg mange judoka har et likegyldig og litt skeptisk forhold til. Da jeg var konkurranseutøver og trente 15 økter i uka, så var karatetreninger, fjellklatring, svømming alternativ trening én gang i uka. Ellers var det teknikkøkter, randoriøkter, løping og styrke hele tida. Sparring, sparring og atter sparring.

Det blir litt som å spørre fotballspillere hvorfor de ikke drar på håndballsamlinger eller spiller mer stikkball. Det kan være morsomt i små doser, man kan kanskje til og med få et visst treningsutbytte av det, men i det store og det hele så er det judo som bør stå øverst på agendaen for en judoka.

Arne Midtlund
JudoMania Online
http://judomania.org
Addey
*
Veteran

« Reply #21 on: 08.05.07 at 12:33:56 »

Nja... jeg skjønner jo tegninga, men den er jo strengt tatt den samme for alle kampsportutøvere. "Alle" har sine egne trennigssamlinger, og så er det noen få hvert år (med Mandalsleiren som höjdaren) som er blandede. Hit kommer karate-, jujutsu-, aikido-, kickboxing-, aiki jutsu-, kali sikaran- og kendoutøvere, bare for å nevne noen få. I tillegg til Mandalsleiren skal jeg (som spesielt interessert, men dog) i løpet av året på kali sikaran-, iaido- og jujutsuleir, hvor det stort sett er spesialistene som råder. Men altså på disse få fellesleirene glimrer judoutøverne fortsatt med sitt fravær. Jeg aner dessverre ikke hvordan det var i Mandal i fjor, da måtte jeg melde frafall. I år er tredje året Svein og Sven-Ove drar nedover, så jeg håper jo de har fått med seg litt flere.

Poenget med slike leire er jo ikke å få deg til å begynne med noe annet (det er jo uansett komplett umulig i ditt tilfelle Arne...), men rett og slett å vise hvor stort mangfold det er innen kampsport-Norge, og gi deg muligheten til å knytte kontakter samtidig som du får masse god og variert trening.

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #22 on: 08.05.07 at 12:45:27 »

Det blir litt som å spørre fotballspillere hvorfor de ikke drar på håndballsamlinger eller spiller mer stikkball.

Det er akkurat det eksemplet jeg bruker. Hvem ville følt å måtte gå inn for å bli en "komplett ballutøver"?

Det KAN være givende å i god Draegersk ånd gå inn for å lære seg flere forskjellige disipliner fullt ut, men da med betraktelig tidsinnsats og - nettopp som Draeger gjorde - over et helt liv. Den uforbindlige budoshoppingen (her et leir, der et seminar) gir kanskje morsomme enkeltopplevelser, men ikke særlig kompetanse.

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Addey
*
Veteran

« Reply #23 on: 08.05.07 at 12:49:44 »

Og nettopp derfor gjentar jeg gjerne: poenget med slike leire er jo ikke å få deg til å begynne med noe annet, men rett og slett å vise hvor stort mangfold det er innen kampsport-Norge, og gi deg muligheten til å knytte kontakter samtidig som du får masse god og variert trening.

Jeg synes i hvert fall det er utrolig gøy å dra på slike samlinger, noe det virker som utøvere fra de fleste andre stilarter også gjør. Men altså ikke judofolket... Grunnen til tråden var jo rett og slett at jeg hadde lagt merke til det, ikke noe mer.

Arne Midtlund
Gammel ørn

« Reply #24 on: 08.05.07 at 16:37:51 »

Jeg får mer igjen for å kunne en kampform skikkelig godt enn mange sånn halvveis.

Arne Midtlund
JudoMania Online
Arne Midtlund
Gammel ørn

« Reply #25 on: 08.05.07 at 16:43:21 »

Jeg synes i hvert fall det er utrolig gøy å dra på slike samlinger, noe det virker som utøvere fra de fleste andre stilarter også gjør. Men altså ikke judofolket... Grunnen til tråden var jo rett og slett at jeg hadde lagt merke til det, ikke noe mer.

Du kjenner jo en del judofolk og vet at vi er noen sære skruer. board clown Jeg hadde sikkert likt å dra på en slik samling, og jeg har også blitt invitert, men har i stedet valgt å ta meg joggeturer i skogen slik at jeg skal orke å henge med på randori-økter i stedet.  1eye (Utrolig mange snåle smilies i dette forumet, forresten.)

Arne Midtlund
JudoMania Online
Addey
*
Veteran

« Reply #26 on: 08.05.07 at 18:04:51 »

Hehe, javisst, jeg var jo på vei til å bli en selv, dengang jeg trodde kampsport var kampsport Wink

Må bare kommentere denne litt:

Det blir litt som å spørre fotballspillere hvorfor de ikke drar på håndballsamlinger eller spiller mer stikkball.

Det er akkurat det eksemplet jeg bruker. Hvem ville følt å måtte gå inn for å bli en "komplett ballutøver"?

Jeg skjønner hva dere mener, men er allikevel ikke helt enig. Akkurat når det gjelder kampsport så har man jo litt mer behov for "det totale bildet" enn i f.eks. ballsporter. Å koble sammen flere stilarter innen kampsport er mye mer logisk enn å gjøre det samme i ballsport. Konkurranser i alle kampsporter går på å beseire en motstander fysisk, med teknikker som enten gir poeng fordi de hadde vært skadelige hvis de hadde blitt gjennomført fullt ut, eller fordi de gjør at motstanderen ikke har mulighet til å kjempe tilbake (holdegrep). I dette gamet er det et totalbilde, hvor det å trene andre kampsporter gir et nyttig supplement til ens egen stilart, enten denne fokuserer på det totale bildet eller bare en (liten) del av det. Ballspill fungerer ikke på samme måten. Det er ingen "komplette" ballsporter, hvor man skal ta en ball av en vilkårlig størrelse, få den enten inn i et mål, i en kurv, eller over en stang, hvor det er nett på banen, man kan velge å bruke hender, føtter, racket eller kølle, hvor det er et vilkårlig antall deltakere på banen, og man må trene for denne totaliteten. Den totaliteten er det imidlertid mulig å tenke seg i en kampsituasjon, og det vil med det synet på saken være nyttig å trene andre, eller å trene en stilart hvor man fokuserer på så mye som mulig av totalbildet...

sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #27 on: 08.05.07 at 19:07:00 »

Veldig enig med deg her, Addey. I tillegg synes nå jeg at fotballspillere kunne ha godt av å drive med noe annet enn fotball innimellom også, jeg da bleh

Uansett, smaken har som kjent en viss likhet med kroppens største muskelpar. Mens noen (inkludert undertegnede) synes det er artig å supplere sin foretrukne kampsport/-kunst med små svippturer til andre deler av kampkunsten/-sportens finurlig verden, har andre nok med sitt. Inni er vi like, men det er utenpå...
« Last Edit: 08.05.07 at 19:09:19 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #28 on: 08.05.07 at 19:22:25 »

Det finnes ingen "komplette" ballidretter, fordi ingen har prøvd. Sannsynligvis ville det ikke ha mye publikumsappell og derfor være dødfødt, men mindre logisk er det ikke. (Nei vent, er det noen som husker Rollerball?)

"Ha, Vålerenga tapte bare fordi det var forbudt å ta ballen i hånden og løpe. Sånn ville man aldri gjort på gata, og i en ekte kamp ville ingen slått Vålerenga. Så det så!"  clown2

Ja, det hadde vært mer effektivt å slå keeperen ned og så dunke ballen i målet - og det er derfor det ikke er lov.
Og hvorfor løpe hekk hvis det går raskere utenom, hvorfor i det hele tatt løpe på banen når det er kortere over gressplenet?

Det er idrettens vesen å være regelstyrt - det er det som skiller en fotballkamp fra krig og en boksekamp fra et slagsmål. Den nedlatende holdningen en del kampsportutøvere viser for dette faktumet, forbundet med en ide om at den den allerbeste kampidretten er den med minst regler, forveksler systematisk idrett med krig.

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #29 on: 08.05.07 at 19:35:13 »

Ja også daler vi ned på jorda igjen og oppfatter at ballsport er om mulig den dårligste greia å sammenligne med kampsport.

Kanskje om du hadde sagt. "haha, 100 meter er veikt, vi løper 5000 og det er der det er viktig å ha kondis." -Løper dere 100meter og 5000meter på bane? hah, så teit, vi løper på GATA , og der er det biler og glasskår- "bare vanlig løping? har du prøvd å hoppe over hekker samtidig kanskje?" -ja mange hekker, men ikke av den falske varianten, vi løper på ekte.- osv.

Så kan vi diskutere hva slags sko og klær som er best, og til slutt vil noen bestemme seg for at å hinke eller løpe baklengs går egentlig FORTERE enn å løpe på de vanlige mest kjente måtene. Og at grunnen til at toppidrettsutøvere ikke løper baklengs eller hinker fort er fordi de løper bare på bane og det er jo bare en sport. Mens om man virkelig skal løpe i skog eller på gata så vil det være helt andre spilleregler for der kan man jo løpe hvor man vil. Hvorfor løper man i singlet i konkurranser? Hadde det ikke vært enklere med langarmet eller ingen trøye i det hele tatt?

Eller kanskje svømming. Jeg syns nå svømming er den beste analogien, fordi det er snakk om en fysisk egenskap som begrenses av teknikk, som opprinnelig var ment for en ting. Nemlig å holde seg flytende i vannet. Med det utgangspunktet i den virkelige verden kan man diskutere bruksmåter. Ikke med et spill som vi selv har funnet opp. Det er ikke slik at det bare lå masse baller og mål rundt omkring og det kunne være greit å lære seg å spille forskjellige ballsporter, for ellers var man i trøbbel. Svømming og kampsport derimot tar utgangspunkt i egenskaper som har funnets uten konkurranse og organisasjon, men som senere har blitt gjort om til dette for det moderne samfunnets skyld.

Så neste gang. Svømming. Svømming er en dødsbra sammenligning. Og verdensmesteren i 100 m crawl for menn har ingen nykker om å prøve seg på 100m fri og. Mens bare i kampsport sitter vi og kjekler om at istedet for å lære seg butterfly og ryggsvømming littegrann så burde man KUN svømme crawl resten av livet, ellers har man visst tapt livets gang.
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Judoutøvere og kampsport-samlinger « previous next »
Jump to:  

Social sharing