Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.06.18 at 23:43:57

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Judoutøvere og kampsport-samlinger 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Down Print

Judoutøvere og kampsport-samlinger

Arne Midtlund
Gammel ørn

Kampformer: judo, taekwondo, bjj, shotokan karate
« Reply #30 on: 08.05.07 at 20:13:03 »

Jeg liker regler, jeg. Og så synes jeg judo er den beste kampsporten i verden, og sikkert den beste kampformen også. Jeg synes taekwondo og karate er ok, men jeg blir aldri like sliten av å trene disse kampformene som jeg blir av å trene judo. Det er en av grunnene til at jeg ikke drar på samlinger med andre kampformer. Ok, så er jeg sikkert mye, mye dårligere i karate og tkd enn jeg er i judo, og det er sikkert derfor jeg ikke blir så sliten av disse treningene. Men for meg er det viktig å kjøre seg helt ut på nesten hver eneste trening. Dermed blir det judo for meg. Det er judo jeg liker, det er judo jeg vil utvikle meg i, det er judo jeg kan. Alt annet er for meg morsomme, men ikke så nyttige avsporinger.

Jeg gikk et helt år (wow!) på karate samtidig som jeg var på topp som juniorutøver. Ble jeg bedre i judo av det? Neppe. Ingen merkbare forbedringer å spore i treningsdagbøker mht. til styrke, teknikk, utholdenhet. Ingen merkbare forbedringer av resultatene i konkurranser. I det hele tatt ingen positive ringvirkninger på min judo i det hele tatt, men det var jo morsomt å trene noe helt annet, og det var positivt for motivasjonen min på judotreninger, og jeg fikk noen nye venner.

Jeg trente tkd sammen med en venn i noen år. Vi løp en vanvittig hard løype, heiv på oss litt beskyttelse på overkroppen, sparket løs på hverandre en halvtimes tid og løp hjem igjen. Bra trening, men bare som et tillegg til judo for min del. Erfaringene var at høye spark er hardt for kondisjonen, det gjør vondt å bli sparket i bakken (sparringspartneren min hadde trent mange år i Korea), men jeg blir mer sliten av en judoøkt.

Teknikk og utrolig bra trening for styrke og kondisjon. Det er judo for meg, og en gang judoka; alltid judoka.

Arne Midtlund
JudoMania Online
http://judomania.org
Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #31 on: 08.05.07 at 20:51:05 »

Ja hvis du ser på alt som bare tillegg til Judo så skal jeg innrømme at andre ting ikke har stor verdi. Siden kun Judo kan hjelpe deg å bli bedre i Judo. Men jeg tror folks poeng her ikke er at ting skal hjelpe deg å bli bedre i Judo, men at du skal få lov til å tukle med andre ting uten at det er noe dårlig for det heller. Og hvem vet, kanskje du får en annen skill enn du hadde fra før av. smile Og verst av alt, tenk om du har det gøy?!
Abrakadabra
*
Veteran

« Reply #32 on: 08.05.07 at 21:06:36 »

Bryting og/eller BJJ kan kanskje være noe man prøve i tilegg?
Arne Midtlund
Gammel ørn

« Reply #33 on: 08.05.07 at 21:23:17 »

Og hvem vet, kanskje du får en annen skill enn du hadde fra før av. smile Og verst av alt, tenk om du har det gøy?!

Oh no, det hadde jo blitt litt pinlig for meg. Yeye, nå et det bra program på National Geo om kinesiske våpen :-)

Arne Midtlund
JudoMania Online
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #34 on: 09.05.07 at 14:22:27 »

Oh no, det hadde jo blitt litt pinlig for meg. Yeye, nå et det bra program på National Geo om kinesiske våpen :-)

For meg blir det å delta på samlinger, seminarer osv.i andre kampkunster enn min egen omtrent som å se spennende programmer på NatGeo om kinesiske våpen...Bare mye bedre!

Jeg kan storkose meg med fine programmer om samuraier og japanske sverd, men det var vesentlig mer interessant å delta på et seminar i iaido. Og etter å ha deltatt på seminaret og opparbeida meg i hvert fall en minimal forståelse av japansk verdkunst, er det vesentlig mer givende å lese om og se programmer om relaterte temaer.

Selv om jeg først og fremst er capoeirista, er jeg interessert i de aller fleste kampkunster, og ønsker å lære mer om veldig mange av dem. Litt kan man lære av å lese, se på TV osv. men det er da ingenting som slår god gammaldags learning by doing?
« Last Edit: 09.05.07 at 14:24:53 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
Arne Midtlund
Gammel ørn

« Reply #35 on: 18.06.07 at 00:55:04 »

(...) men det er da ingenting som slår god gammaldags learning by doing?
John Dewey er min helt også!  biggrin

Arne Midtlund
JudoMania Online
Arne Midtlund
Gammel ørn

« Reply #36 on: 07.10.08 at 20:19:39 »

Statistikken til Tomhauk i posten ovenfor viser at norsk judo langt på vei er barneidrett...kun 25% av utøverne var over 20 år i 2004.

Har trent litt ju jutsu og prøvde en stund å finne en "voksen" judoklubb i Oslo eller omegn.

Voksen klubb i Osloområdet: NJJK.

Masse folk (mellom 20 og 30 personer) mellom 25 og 40 år, alt fra hvitt belte til Dag Hodne (6. dan). Kom gjerne innom!
 happy

Arne Midtlund
JudoMania Online
Arne Midtlund
Gammel ørn

« Reply #37 on: 07.10.08 at 20:21:54 »

Det finnes ingen "komplette" ballidretter, fordi ingen har prøvd. Sannsynligvis ville det ikke ha mye publikumsappell og derfor være dødfødt, men mindre logisk er det ikke. (Nei vent, er det noen som husker Rollerball?)

"Ha, Vålerenga tapte bare fordi det var forbudt å ta ballen i hånden og løpe. Sånn ville man aldri gjort på gata, og i en ekte kamp ville ingen slått Vålerenga. Så det så!"  clown2

Ja, det hadde vært mer effektivt å slå keeperen ned og så dunke ballen i målet - og det er derfor det ikke er lov.
Og hvorfor løpe hekk hvis det går raskere utenom, hvorfor i det hele tatt løpe på banen når det er kortere over gressplenet?

Og selv nå, et år senere, ler jeg høyt når jeg leser dette
 laugh

Arne Midtlund
JudoMania Online
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #38 on: 08.10.08 at 07:46:51 »

Og selv nå, et år senere, synes jeg det er tullete å sammenligne med ballidretter... Det er et helt annet "ballgame" (pun intended).

Arne Midtlund
Gammel ørn

« Reply #39 on: 10.10.08 at 22:39:16 »

Hvis vi tenker matretter i stedet da. Kan vi koke i hop noe morsomt av det?
 Wink

Arne Midtlund
JudoMania Online
Arne Midtlund
Gammel ørn

« Reply #40 on: 28.10.12 at 08:59:56 »

Herlig å lese gjennom disse gamle diskusjonstrådene. Liker egentlig at saklighetsnivået (mitt) synker for hvert innlegg.  fight3 haddock

Arne Midtlund
JudoMania Online
Knut E.
*
Forummedlem

« Reply #41 on: 31.10.12 at 00:18:58 »

Artig gammel tråd biggrin Har forsøkt siste året å få med BJJ og Kungfu på treningssamlinger med høyt graderte judoutøvere som instruktører. Men ingen vil være med  weeping
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #42 on: 31.10.12 at 11:01:14 »

Artig gammel tråd biggrin Har forsøkt siste året å få med BJJ og Kungfu på treningssamlinger med høyt graderte judoutøvere som instruktører. Men ingen vil være med  weeping

Så rart, ville jo iallefall tro at bjj-utøvere hadde hatt stor glede av det!
Knut E.
*
Forummedlem

« Reply #43 on: 31.10.12 at 20:44:25 »

Tenkte også at det ville være noe for dem. Det er jo en svært aktiv BJJ-klubb bare 45 min. med bil unna. Instruktøren vi hadde i januar var Knut Harefallet 5.dan judo og 4.dan ju jutsu. Og nå i oktober var det Rosalie Evans 5.dan judo og leder av Teknisk komite i Norges judoforbund. Glimrende instruktører med masse kompetanse. Men vi satser på flere samlinger. Knut Harefallet kommer til oss igjen på nyåret  smile
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #44 on: 31.10.12 at 21:31:24 »

Hvor ligger klubben hen?
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Judoutøvere og kampsport-samlinger « previous next »
Jump to:  

Social sharing