Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 03:52:51

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Boxing, Kickboxing & Muay Thai (Moderator: Frode-Falch)  |  Topic: Treningsopplegg for kickboxere.. 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 ... 3 4 5 6 [7] 8 Go Down Print

Treningsopplegg for kickboxere..

Tersites
Forumavhengig

"Landås, landeplaga lat frå gardar fara!"
« Reply #90 on: 30.11.08 at 21:31:04 »

Skoger: Eg køyrer intervalltrening (4x4) som kondisjonssupplement til kickboxing. Det ligg fleire detaljar under "Tersites' 4x4"-tråden på Treningsrelatert.
Skoger
**
Stuntposter

« Reply #91 on: 30.11.08 at 22:45:02 »

det så veldig bra ut det, og skal definitivt prøves smile
men tror kanskje jeg formulerte meg litt dumt, jeg mente egentlig å få lagt opp ett treningsopplegg som inkluderer både løping og vekttrening i tillegg til kickboksinga, uten å bli overtrent, og med fokus på å bli flink i kickboksing smile
Tersites
Forumavhengig

"Landås, landeplaga lat frå gardar fara!"
« Reply #92 on: 01.12.08 at 16:09:19 »

med fokus på å bli flink i kickboksing smile

Det viktigaste du kan gjere for å bli flink i kickboxing er å trene mykje kickboxing! Etter kvart vil du merke at kor harde og eksplosive teknikkane dine er kjem meir an på ditt tekniske nivå enn kor mykje vekter du trener. Det er ikkje dermed sagt at vekttrening ikkje høyrer heime for kickboxarar; det er berre ikkje det nybyrjarar bør prioritere.

Viss du har anledning bør du trene meir kickboxing enn dei vanlege øktene, og kanskje spør om å få vere med på partiet over deg slik at du får trent fleire dagar. Viss du då har overskot att, so kan du legge på ei eller to kondisøkter i veka for å betre formen og dermed prestere betre på trening.

Men det er viktig å vere forsiktig og ikkje ta for hardt i i byrjinga. Dette gjeld psykisk so vel som fysisk - det er fort gjort å gå lei viss du pangstartar med for mykje trening; det går tross alt ut over andre gjeremål her i livet.

Lukke til!
Skoger
**
Stuntposter

« Reply #93 on: 01.12.08 at 16:45:56 »

Nei, seff, gått på den smellen før!
Men han som starta drammen kickboksing (Tom Bertelsen) mente det er bra og supplere med vekttrening, så vil gjerne bake inn ett par økter med det også  Wink
Holdt egentlig på med det fra jeg var 6-12 omtrent også, men er jo kjempekjemperusten, men er godt vant med vekktrening fra før av, og har vel i og for seg vært i nogelunde grei fysisk aktivitet opp imellom smile

Titta litt på det her også http://www.wushunorway.com/files/owt_stretching.pdf

Noen som har erfaring med det? og er det bra i forhold til kickboksinga?
syntes det hørtes litt hardt ut med hver dag  blink

Takker for responsen by the way  Wink
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #94 on: 07.09.10 at 21:34:45 »

Vekttrening og generell trening som ikke inngår i selve kampsporten er jo selvsagt viktig.
Men, antall repetisjoner og hvor mye man skal belaste kroppen, det er en annen sak.
Og hviledag er jo en ting, jeg mener at det er noe som heter at man skal ikke trene fast tungt hele tiden heller.. evt. 2 uker med litt tung trening og 2 uker med lettere trening (styrke/vekter).

Men nå gjaldt dette "bodybuilding".
Hva som får slag og spark til å bli mer eksplosive. ikke bare hardere men også kjappere (eller kjappe nok) så vil jeg jo alltids være litt i tvil om å gjøre musklene størst mulig er veien å gå.
Trener man tungt og med få repetisjoner blir jo musklene korte og klumpete.. Mens trener man lett og mange rep, vil jo musklene bli lengre og også da bli kjappere.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #95 on: 07.09.10 at 21:47:24 »

Vekttrening og generell trening som ikke inngår i selve kampsporten er jo selvsagt viktig.
Men, antall repetisjoner og hvor mye man skal belaste kroppen, det er en annen sak.
Og hviledag er jo en ting, jeg mener at det er noe som heter at man skal ikke trene fast tungt hele tiden heller.. evt. 2 uker med litt tung trening og 2 uker med lettere trening (styrke/vekter).

Men nå gjaldt dette "bodybuilding".
Hva som får slag og spark til å bli mer eksplosive. ikke bare hardere men også kjappere (eller kjappe nok) så vil jeg jo alltids være litt i tvil om å gjøre musklene størst mulig er veien å gå.
Trener man tungt og med få repetisjoner blir jo musklene korte og klumpete.. Mens trener man lett og mange rep, vil jo musklene bli lengre og også da bli kjappere.

Beklager, men korte serier med tunge vekter er nok veien å gå for å bli mer eksplosiv. Det er vesentlig forskjell på styrketrening (som strongman og vektløfting) og Bodybuilding. Jeg vil si at det ideelle er å trene mye utholdenhet, kombinert med noe veldig tunge vekter (da også med eksplosiv utførelse)

Mr. sexy!
Eirich
Veteran

Ad Astra Per Aspera
« Reply #96 on: 07.09.10 at 21:50:45 »

Det er en MYTE at man blir "stor, klumpete og treg" av å trene tungt med få rep.

Olympiske styrkeløftere anyone? Sikkert tidenes mest eksplosive. Uansett! Det lønner seg å trene litt utenfor vekter også, boxjumps, og andre spenst øvelser. Alt hjelper på, men det at du må trene mange og lette reps for å ikke bli treg kan vi avlive på stedet smile

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
Eirich
Veteran

Ad Astra Per Aspera
« Reply #97 on: 07.09.10 at 22:30:36 »

Det er en MYTE at man blir "stor, klumpete og treg" av å trene tungt med få rep.

Olympiske styrkeløftere anyone? Sikkert tidenes mest eksplosive. Uansett! Det lønner seg å trene litt utenfor vekter også, boxjumps, og andre spenst øvelser. Alt hjelper på, men det at du må trene mange og lette reps for å ikke bli treg kan vi avlive på stedet smile
Er det en MYTE at muskler blir kortere når man trener tungt og få rep? Okeey smile

Det jeg mente er at det er en myte at du blir stor å treg av det. Som sagt, olympiske løftere?
La oss ta trådstarter som eksempel, han blir aldri å bli så stor og tung at dette blir et problem, han vil bare supplere til sin kickboxingtrening, og da ser jeg ikke hvorfor han skal tøve rundt med masse høyrep isolasjonsøvelser etc. Hva har mest potensiale til å være eksplosiv, en sterk muskel eller en svak muskel?

Dessuten er det da alltid sagt at size = høyrep, og styrke = lowrep? Det vil si at om han følger ditt råd er det da han blir "stor og treg" ikke at det vil være et problem på x antall år uansett.

Markløft, Benkpress, Knebøy, Militærpress, chins, roing etc, det skaper styrke, som igjen er eksplosivt. Sjekk litt ang muskelfibertyper og hva som stimuleres av hva, samt hva som gjør hva.

Ellers kan du jo sjekke hva f.eks MMA utøvere sverger til når det gjelder styrke, Joe DeFranco er f.eks en trener man kan sjekke ut, han har en dokumentar ute som heter "strong" mener jeg det var. Ellers så blir de fleste utøvere rådet til program som "starting strength 5x5" osv.

Det at man blir så stor å treg av å se på en vekt gjelder kanskje om man kun fokuserer på Bodybuilding, 110% dedikasjon og gjerne litt "snop i rumpetaska" før at det i det heletatt er et problem. Men her er det snakk om en vanlig mann i gata som vil supplere til kampsport, som sikkert tøyer og trenere litt spenst på kickboxinga, ikke en i GASP bukse som prøver å prikke inn strandformen.

my 2 cents

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #98 on: 07.09.10 at 22:44:16 »

Du må nok lese litt mer om vekttrening Omnislash smile

Trener man tungt og eksplosivt, så blir man sterkere, raskere og mer eksplosiv. Trener man med mange reps, så bygger man først og fremst muskulatur. Førstnevnte gjør deg sterkere, tyngre og mer eksplosiv uten for mye dødvekt, mens sistnevnte gjør deg først og fremst stor.

Dog burde man alltid passe på for overtrening. For mange tunge belastende økter på nervesystemet kan være en dårlig kombinasjon med mye annen trening. Alt med måte. De fleste toppidrettsutøvere kombinerer funksjonelle styrkeøvelser med tunge baserep og eksplosive rep. Velg uansett base og flerleddsøvelser og husk skadeforebyggende øvelser.
Gone with the wind
Veteran

« Reply #99 on: 08.09.10 at 02:45:18 »

OI her var det mye rart ute å går gitt. Tror det er viktig å se på ting litt rassjonelt å ikke overgå seg selv i en diskusjon. Den enkelste forklaringen er oftest den beste.

Trener man få rep mange kilo så vil muskelaturen bli større og mer eksplosiv men mindre utholden.

Trener man mange rep og færre kilo så vil man få en utholden muskelatur men den vil selvsagt også bli større men ikke i like stor grad som første alternativ.

Skal man holde seg til f.eks 6 rep så vil man etterhvert måtte fylle på med kilo for å holde den samme repetisjonen å hva skjer da? jo muskelen blir større og større. En slik trening vil øke produksjonen av muskelfibre type II x hovedsakelig. Muskelen vil tåle mer dermed fyller man på mer og proggresjonen fortsetter.

Trene flere reps gjør at muskelen får mindre motstand men man bygger muskelfiber type I og II  Pga den lave økningen av motstand for muskelene vil den ikke vokse like fort som få reps men man vil helt klart se en bra proggresjon på muskelens fasthet og utseende uten tvil.

Det er forøvrig ikke problem å trene eksplosivitet ved å løfte flere reps, det er bare muskelaturens uteende og størrelse som er den største forskjellen.

Løft f.eks benkpress med færre kilo mange reps. Senk den rolig ned mot brystet å skyt den fort opp igjen. Vanskeligere er det faktisk ikke Wink

Men Det man burde være veldig obs på er det at i kampsport som kickboxing, muay thai, karate, boxing osv osv så går alt på å slå fremover. Alt er frem frem frem. Ergo man bruker bryst og triceps veldig mye. Mange pushups og situps under trening. Noe som skaper ubalanse mellom forside og bakside på kroppen. Dvs jeg jeg ville lagt en god jobb på ryggen når jeg var på trening i og med at dette får man veldig lite av på en vanlig kickboxing trening.

Samtidig som det kan forekomme en ubalanse så har ryggen også en god hensikt iforhold til boksingen. Mens det er skuldere, bryst og triceps som slår fremover så er det også rygg, skuldere og faktisk biceps som trekker den tilbake..ergo mer snapp i slagene. Noe som er viktig å tenke på Wink

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #100 on: 08.09.10 at 21:10:05 »

OI her var det mye rart ute å går gitt. Tror det er viktig å se på ting litt rassjonelt å ikke overgå seg selv i en diskusjon. Den enkelste forklaringen er oftest den beste.

Trener man få rep mange kilo så vil muskelaturen bli større og mer eksplosiv men mindre utholden.

Trener man mange rep og færre kilo så vil man få en utholden muskelatur men den vil selvsagt også bli større men ikke i like stor grad som første alternativ.

Skal man holde seg til f.eks 6 rep så vil man etterhvert måtte fylle på med kilo for å holde den samme repetisjonen å hva skjer da? jo muskelen blir større og større. En slik trening vil øke produksjonen av muskelfibre type II x hovedsakelig. Muskelen vil tåle mer dermed fyller man på mer og proggresjonen fortsetter.

Trene flere reps gjør at muskelen får mindre motstand men man bygger muskelfiber type I og II  Pga den lave økningen av motstand for muskelene vil den ikke vokse like fort som få reps men man vil helt klart se en bra proggresjon på muskelens fasthet og utseende uten tvil.

Det er forøvrig ikke problem å trene eksplosivitet ved å løfte flere reps, det er bare muskelaturens uteende og størrelse som er den største forskjellen.

Løft f.eks benkpress med færre kilo mange reps. Senk den rolig ned mot brystet å skyt den fort opp igjen. Vanskeligere er det faktisk ikke Wink

Men Det man burde være veldig obs på er det at i kampsport som kickboxing, muay thai, karate, boxing osv osv så går alt på å slå fremover. Alt er frem frem frem. Ergo man bruker bryst og triceps veldig mye. Mange pushups og situps under trening. Noe som skaper ubalanse mellom forside og bakside på kroppen. Dvs jeg jeg ville lagt en god jobb på ryggen når jeg var på trening i og med at dette får man veldig lite av på en vanlig kickboxing trening.

Samtidig som det kan forekomme en ubalanse så har ryggen også en god hensikt iforhold til boksingen. Mens det er skuldere, bryst og triceps som slår fremover så er det også rygg, skuldere og faktisk biceps som trekker den tilbake..ergo mer snapp i slagene. Noe som er viktig å tenke på Wink

Tja, er da ikke bare riktigheter du kommer med her heller smile

Det spørs selvsagt hva du mener med få og mange reps, men hvis vi tar utgangspunkt i det som er vanlig å regne, så er få reps sett med under 5, og mange reps sett på 8-15.

For å oppnå hypotrofi så må man bryte ned den spesifike muskulaturen og oppnå "failure". Dette er vanskelig å få til med få reps, da det først og fremst er sentralnervesystemet som blir overbelastet og en rekke muskulaturer får ikke gitt tilstrekkelig kraft. Få, tunge reps vil stimulere nervesystemet til å utvikle seg og fyre igang flere muskelfibre, noe som gir økt styrke.

Styrke = totalbelastningen muskelen tåler (størrelsen på muskelen) + totalbelastningen nervesytemet takler.

Det er selvsagt noe mer nyansert, men grovt sett så vokser man ikke så mye av å trene med tunge reps - eller trene eksplosivt. Øker man deretter antall reps, slik at totalbelastningen ikke overgår kapasiteten til nervesystemet, men gir resistans i den spesifike muskulaturen, så oppnår man hypotrofi og muskelen vokser.

Det er heller ingenting som egentlig heter muskelutholdenhet. Det er riktignok forskjellige muskelfibre, men sammensetningen av disse er genetisk betinget. Muskelutholdenhet er i praksis summen av totalbelastningen muskelen tåler, oksygentilførselen til muskelen (og melkesyreterskelen - som i større grad styres av den kardiovaskulære faktoren), samt nervebelastningen i øvelsen. (Altså hvor vant muskelene er til å jobbe sammen under en spesifik øvelse) Dermed øker man faktisk også utholdenheten i muskelen ved å trene tungt. Mange reps gjør muskulaturen mer funksjonell fordi teknikken og belastningen forbedres som et resultat av utøvelsen. På samme måte som man får mye progresjon i jogging ved forbedring av teknikk og energisparing, så får man også det ved å trene funksjonelt.

Studier viser at det mest effektive for å trene eksplosivt, er å ligge på rundt 60-70% av 1RM og kjøre mange sett med få reps (2-3-4)
« Last Edit: 08.09.10 at 21:11:58 by AndersBreiflabb » Logged
Forn
Gjenganger

« Reply #101 on: 08.09.10 at 22:04:06 »

Trene flere reps gjør at muskelen får mindre motstand men man bygger muskelfiber type I og II  Pga den lave økningen av motstand for muskelene vil den ikke vokse like fort som få reps men man vil helt klart se en bra proggresjon på muskelens fasthet og utseende uten tvil.

Tja, er da ikke bare riktigheter du kommer med her heller smile

Det spørs selvsagt hva du mener med få og mange reps, men hvis vi tar utgangspunkt i det som er vanlig å regne, så er få reps sett med under 5, og mange reps sett på 8-15.

For å oppnå hypotrofi så må man bryte ned den spesifike muskulaturen og oppnå "failure". Dette er vanskelig å få til med få reps, da det først og fremst er sentralnervesystemet som blir overbelastet og en rekke muskulaturer får ikke gitt tilstrekkelig kraft. Få, tunge reps vil stimulere nervesystemet til å utvikle seg og fyre igang flere muskelfibre, noe som gir økt styrke.

Styrke = totalbelastningen muskelen tåler (størrelsen på muskelen) + totalbelastningen nervesytemet takler.

Det er selvsagt noe mer nyansert, men grovt sett så vokser man ikke så mye av å trene med tunge reps - eller trene eksplosivt. Øker man deretter antall reps, slik at totalbelastningen ikke overgår kapasiteten til nervesystemet, men gir resistans i den spesifike muskulaturen, så oppnår man hypotrofi og muskelen vokser.

Det er heller ingenting som egentlig heter muskelutholdenhet. Det er riktignok forskjellige muskelfibre, men sammensetningen av disse er genetisk betinget. Muskelutholdenhet er i praksis summen av totalbelastningen muskelen tåler, oksygentilførselen til muskelen (og melkesyreterskelen - som i større grad styres av den kardiovaskulære faktoren), samt nervebelastningen i øvelsen. (Altså hvor vant muskelene er til å jobbe sammen under en spesifik øvelse) Dermed øker man faktisk også utholdenheten i muskelen ved å trene tungt. Mange reps gjør muskulaturen mer funksjonell fordi teknikken og belastningen forbedres som et resultat av utøvelsen. På samme måte som man får mye progresjon i jogging ved forbedring av teknikk og energisparing, så får man også det ved å trene funksjonelt.

Studier viser at det mest effektive for å trene eksplosivt, er å ligge på rundt 60-70% av 1RM og kjøre mange sett med få reps (2-3-4)

Enig!

Det er derfor man kan se "småtasser" på 60-70 kg løfte mer enn muskelbunter på 90-100 kg, de har trent for eksplosivitet og styrke, de andre har trent for masse.
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #102 on: 01.11.10 at 13:26:11 »

Det er sikkert mye bra informasjon her, men det er jo ingen konkret enighet, det gjør det jo bare enda mer forvirrende for meg :p

Men jeg kunne tenke meg både utholdenhet, ekplosivitet og fasthet i muskelstruktur.

Nå er jeg i begynnerfasen, og jeg kan ikke trene for mye tung styrke uansett, siden jeg tilvenner meg både lange joggeturer og kampsport.
Apefisk
Forumavhengig

« Reply #103 on: 01.11.10 at 21:15:12 »

Utholdenhet, eksplosivitet og styrke? Crossfit passer nok.

Jostein
Gammel ørn

« Reply #104 on: 02.11.10 at 12:55:08 »

www.rosstraining.com

Better to be a has-been than a never-was. Better to be a never-was than a never-tried.
Pages: 1 ... 3 4 5 6 [7] 8 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Boxing, Kickboxing & Muay Thai (Moderator: Frode-Falch)  |  Topic: Treningsopplegg for kickboxere.. « previous next »
Jump to:  

Social sharing