Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
23.11.17 at 04:43:34

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Kung Fu & Wushu  |  Topic: Spørsmål om Hiep vo mon som "kung fu" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

Spørsmål om Hiep vo mon som "kung fu"

Vegard.Winther
« on: 27.05.05 at 10:48:41 »

De siste trådene om vietnamesiske kampsporter har aktualisert en ting jeg har lurt på lenge?

Hvorfor kalles Hiep vo mon for "kung fu"?

Jeg mener ikke å provosere her, men er rett og slett nysgjerrig.
Slik jeg har forstått det er Hiep vo mon en vietnamsisk familiestilart med elementer av tae kwon do. Stemmer dette? I så fall, hvorfor da kalle det for kung fu? Er det ut ifra økonomiske hensyn med tanke på markedsføring osv.? Eller er det andre forklaringer?
Gibson
« Reply #1 on: 27.05.05 at 11:58:45 »

Hiep Vo Mon er ikke en stilart i seg selv, men en Kungfu-stilart smile

Masteren/grunnleggeren i Hiep Vo Mon Kungfu Master Thach Do Van er Master i en Vietnamesisk Kungfu-stilart kalt Thien Cong Dau / Zen Kune Do (har 2.dan i WTF TKD forøvrig). Og da han fikk klarsignal av sin Master Tanh til å lage sin egen stilart er det vel ganske logisk at dette også kalles Kungfu siden han er Master i Kungfu.

Master Thach har også trent Kungfu i Vietnam som liten før han flyttet til Norge i et av Vietnams familietempler til Shaolin.

Hiep Vo Mon Kungfu er nok ingen familiestilart, men en stilart utviklet av Master Thach fordi han mente at den Kungfu'en han hadde ikke hadde nok lange teknikker som funket på avstand, derfor dro han inn dette TKD elementet for bedre og renere spark som funker på lang avstand...

Så Hiep Vo Mon Kungfu er veldig likt Vovinam etc, for de slekter jo...

Så for å ta et annet eksempel, Chito Ryu Karate er fra Kina, hvorfor kaller man det Karate og ikke bare Chito Ryu? Jo fordi grunnleggeren av Chito Ryu er fra Karate (ikke bland med Shito Ryu).

Forresten så blandingen med TKD er på  de "lange" teknikkene som spark og grunnstillinger smile

I dag er Hiep Vo Mon Kungfu en stilart som utvikler seg hele tiden og er alltid like åpen for nye innslag, derfor vi inviterer folk fra andre stilarter til Master Cup for å se hva vi bør og kan gjøre bedre etc...

Føler dette ble rotete skrevet og tror Espen (EM) forklart mye bedre, men du får spørre hvis det var noe som ikke kom klart frem...
EM
*
Veteran

Obey orders, fight hard, die well
« Reply #2 on: 27.05.05 at 12:03:32 »

Først: tar med ikke nær av det, bare å spør om dere lurer på noe  smile

Master Thach som grunnla stilarten har trent både kung fu og TKD. Han startet med kung fu når han bodde i Vietnam, og fortsatte når han kom til Norge. I tillegg startet han å trene tkd. Han ble etter hvert dangradert i tkd i tilleg til at han drev med kung fu. Han har trent minst 2 ulike stilarter innen kungfu over lengre tid. Den ene var en crane-style mener jeg å huske.

Når HVM ble grunnlagt tok han med seg de elementene han fant fornuftig i både kung fu stilene og fra tkd. Den crane stilen baserte seg på svært korte avstander, altså innenfor strikingrange, den andre var mer på mellomdistanse og tkd er jo som vi vet kjent for sine høye spark og benteknikker.

Pga. dette er vi ganske allsidige mtp. avstand osv. Vi har også alt fra akrobatikk, brekking, kamp, mønster, selvforsvar og våpen i stilen. Men alt blir ikke prioritert like mye bare så det er sagt.

For de som ikke har fått det med seg så flyktet en del folk fra Kina sør vestover mot bl.a. vietnam langt tilbake i tid. Dette gjaldt også kung fu utøvere/mastere. Slik ble kung fu spred til vietnam, ihvertfall slik jeg har forstått det.
Altså fantes/finnes det skoler/klostre som underviser i kung fu i vietnam. Master Thach klarte de strenge opptakskravene og fikk bli med i en slik "skole".

Årsaken til at det kalles kung fu må du spørre Mater Thach om, men jeg vil anta at det er fordi han startet med kung fu, og har forsatt å trene det siden den gang. Tkd var nok kun ett supplement til kung fu treninga. Den gav jo da også rom for å kunne konkurrere. Noe kampreglene våre bærer preg av(de gamle wtf reglene, ikke de nye) det samme gjelder mønstrene.

Ofte kommer uttalelser som at HVM bare er modifisert tkd fra folk som ikke har trent det, eller bare har hørt at andre har sagt det. Ingen så vidt jeg vet. Jeg forstår at folk kan si det dersom de tar utgangspunkt i at mønstrene er alt stilarten inneholder... Eller at de kun har trent på nybegynner nivå.

Fakta er at jeg har vær med i hvm i 8 år nå og snakket med en del folk om hvordan de legger opp treningen og hvordan de går kamp etc. i andre stilarter.  Det jeg har funnet ut på disse 8 prene er at vi ligner mer på kick boxing (bare at vi har selvforsvar og fellinger i tillegg) når det gjelder kamp, enn tkd. Vi har også mye selvforsvarstrening, ihvertfall på Gjøvik og Lillehammer som har mer til felles med krav maga enn med tkd til tross for at vi også har faste selvforsvarsteknikker som pensum til graderinger. Selvforsvaret er mer enn bare de teknikkene.

Får se om det kommer noen flere spørsmål... kan prøve å skrive litt mer utfyllende da Wink (Ferdige vaffler her ama... hehe)

EM
*
Veteran

« Reply #3 on: 27.05.05 at 12:11:31 »

Vovinam / viet vo dao (slik det skrives?) betyr noe slik som "vietnams kampsport" og er en samling av alle de gamle tradisjonelle stilarten som eksisterte i vietnam før denne "nye" stilen ble startet for å bevare/systematisere vietnams kampsport stiler.

Leste i hvertfall det på ei internett side som virket seriøs for en tid tilbake. Prøblemet er at informasjonen ofte står på vietnamesisk... og det skjønner jeg ikke så alt for mye av...

Det er også stort i Frankriket, kanskje hvis noen forstår fransk her... Søk på det på fransk så finner dere sikkert en del. Årsak: mange vietnamesere flyttet til frankriket under krigen.
Vegard.Winther
« Reply #4 on: 27.05.05 at 12:57:59 »

Takk for svar. Da er jeg i alle fall litt klokere. smile

Googlet forresten litt på "Thien Cong Dau" og "Zen Kune Do" Null treff på førstnevnte og tre treff på sistnevnte, hvorav en var en kinesisk (?) side, og de to andre var oversiktslister over helt mætt i ta stilarter. Kjekk liste, forresten.

http://www.maotw.com/list/ma01.html

http://koti.mbnet.fi/~vide/martial%20arts.htm

Ikke mye info om Thien Cong Dau/Zen Kune Do, med andre ord:

"Zen Kune Do - Vietnam/Norway? - Thanh Khuc Chan - Kung Fu/Tae Kwon Do/Iaido/Aikido "

(Vil bare nevne i forbifarten at Chito ryu ikke er kinesisk, men okinawisk.)
EM
*
Veteran

« Reply #5 on: 27.05.05 at 13:14:41 »

Jeg vet egentlig for lite om hva som ligger til grunn for de stilartene som Master Thach har trent men jeg vil ut ifra dette anta at stilartene som står nevnt er de Thanh har erfaring fra, Master Thach sin tidligere master altså...

Zen Kune Do Vietnam/Norway? --- Thanh Khuc Chan ---  Kung Fu/Tae Kwon Do/Iaido/Aikido

Noe som viker logisk ut i fra slik treningen vår er i dag.

Litt tilleggsinfo:

Fra kungfu.no :
THAI CUC: Den aller første grunnloven om to ting med motsatte egenskaper. Vann og ild, himmel og jord, det feminine og det maskuline, osv. Med hensyn til vår trening betegner Thai cuc de myke og harde teknikker og harmonien mellom dem.
THAI: en person som liker å hjelpe de svake.
VO: selvforsvarets kunst, kampkunst.
MON.en dør, et sted eller en stilart.
Tilsammen betyr THAI CUC HIEP VO MON et sted hvor det finnes mange utøvere som liker å trene kampsport, vet hva som er rettferdig og urettferdig. Liker å  hjelpe andre som er svake enn dem selv og kjemper alltid for rettferdigheten.
Til vanlig bruker vi kun HIEP VO MON for vår stilart.
HIEP VO MON er lik mye tradisjon, kultur, oppdragelse, sport, kampkunst og  selvforsvar.
HIEP VO MON er en ny kungfu-stil ble utviklet og systematisert av Master Thach Do Van.

MichaelBGO
Gammel ørn

Wa to nin
« Reply #6 on: 27.05.05 at 13:23:35 »

THAI CUC: Den aller første grunnloven om to ting med motsatte egenskaper. Vann og ild, himmel og jord, det feminine og det maskuline, osv. Med hensyn til vår trening betegner Thai cuc de myke og harde teknikker og harmonien mellom dem.
Sikkert det samme som heiter taiji på kinesisk (harmoni mellom yin og yang).

Chito-ryu betyr gamal, kinesisk tradisjon fordi stilarten heller meir mot den kinesiskeinspirerte karaten enn den japanske. Grunnleggjaren var frå Okinawa, men han flytta til Japan før han grunnla Chito-ryu, og hovudkvarteret er i Kumamoto på Kyushu i Japan.

Michael L. Storebø, landslagstrenar sanda, Norges Kampsportforbund
Sanda, BJJ
EM
*
Veteran

« Reply #7 on: 27.05.05 at 13:30:17 »

Quote from: EM on Today at 14:14:41

Sikkert det samme som heiter taiji på kinesisk (harmoni mellom yin og yang).

Helt riktig smile
Vegard.Winther
« Reply #8 on: 27.05.05 at 13:43:09 »

Huff, kverulanten i meg har visst sleti seg.  smile

Dette med ild og vann, himmel og jord, det feminine og maskuline osv, har med yin og yang å gjøre, som er taoistiske begreper.
Taijiquan derimot, betyr noe sånnt som grand ultimate fist, og selve betydningen av "grand ultimate" er knyttet til kinesisk, taoistisk kosmologi - som jeg ikke engang tørr begynne å forsøke og forklare. Andre kan sikkert det bedre, skulle det være nødvendig.

Men for all del, skjønner sammenligningen.  Wink
MichaelBGO
Gammel ørn

Wa to nin
« Reply #9 on: 27.05.05 at 14:11:48 »

Det kinesiske namnet på det velkjente yin/yang-symbolet er faktisk taiji, eller taiji tu. Bokstavleg omsett betyr taiji "grand ultimate", og taijiquan kan difor omsetjast med "grand ultimate fist". Men då omset ein skriftteikna eitt og eitt, og ein går difor glipp av samanhengen. Dette er det eg har lært: Symbolet taiji fekk namnet sitt fordi det er det "grand ultimate" prinsippet for taoistisk røyndomsoppfatning, nemleg harmoni mellom yin og yang (samt at yin finnast i yang og omvendt). Taijiquan henviser dermed til harmonien mellom hardt og mjukt, ikkje til at det er den ultimate kampkunsten.

Sanda, BJJ
Vegard.Winther
« Reply #10 on: 27.05.05 at 14:59:20 »

Der fikk jeg den.  biggrin
EM
*
Veteran

« Reply #11 on: 27.05.05 at 15:09:49 »

Uansett...

For å relatere dette opp til hvm så har det, som det blir nevnt sammenheng med myke og harde teknikker. Vi har alt fra vanlige slag/spark til låsegrep, fellinger, blokker (myke og harde) selvforsvar fra bakken osv.

Vi forsøker også å bevege oss ut til siden når vi blir angrepet, for deretter å gå inn med motangrep. I prinsippet blokkerer vi ikke hardt mot hard. Noe somogså har med "harmoni" å kjøre. Liker egentlig ikke ordet fordi det høres ut som noe som er opphøyd og langt oppe i skyene. Men i prinsippet så liker jeg det fordi en taper mye krefter ved å sparke noen og de bare demper kraften i sparket ditt, evnt. du bare sparker hull i luftafordi målet har flyttet seg... I tillegg har du mulighet til å komme med motangrep raskt dersom du ikke halter rundt på ett bein fordi du har blokkert ett spark med ett spark....  Litt kårni (lenge siden jeg har brukt det ordet...) skrevet men jeg tror dere skjønner hvor jeg vil Wink

Sikkert i noe varierende grad benyttes også leggene/beina til blokkering mot spark.

I tillegg blir det hele tiden presisert at vi ikke skal angripe med kun en teknikk, men hele tiden følge opp med flere teknikker slik at motstanderen ikke får noen pause. I utgangspunktet er det jo ikke konkurranstrening vi driver med men det å forsvare oss selv, ihvertfall her oppe rundt Mjøsa. Gibson kan sikkert si noe mer om hvordan dette er i Oslo.

Dette er da prinsipper, noe som vil si at det varierer hvor flinke utøverene er til å benytte seg av det... Og dermed hva slags inntrykk folk for av å se en trening eller ett lite klipp på nettet...

Det er positivt at Oslo klubben stiller med flere personer som er litt høyere gradert enn snittet... Utfordringen frem til nå har vært at instruktører, de som bør kunne ting best, har vært nødt til å dømme kamper fremfor å delta selv. Noe sikkert de fleste mindre stilarter sliter med.
« Last Edit: 27.05.05 at 15:17:19 by EM » Logged
MichaelBGO
Gammel ørn

Wa to nin
« Reply #12 on: 27.05.05 at 16:41:19 »

Der fikk jeg den.  biggrin
owned   happy

Sanda, BJJ
Gibson
« Reply #13 on: 14.06.05 at 23:43:28 »

www.wushunorway.com/hvm  <- pensumet i Hiep Vo Mon, såvidt jeg husket det i hodet da jeg skrev det... ingen ting offisielt bare min personlige hukommelse og skrivemåte, hehe smile
KingE
« Reply #14 on: 15.06.05 at 20:26:16 »

DIGRESJON:
47 år fra nybegynner til 9.dan, hehe. Hvis jeg starter nå, er jeg 75 år gammel når jeg tidligst kan bli tildelt 9.dan???  boxing
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Kung Fu & Wushu  |  Topic: Spørsmål om Hiep vo mon som "kung fu" « previous next »
Jump to:  

Social sharing