Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.01.18 at 00:14:14

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Avsporing fra "høye spark" tråden 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5  All Go Down Print

Avsporing fra "høye spark" tråden

Sigurd
*
Forummedlem

« on: 11.07.05 at 16:58:49 »

Ett sidespark i hodehøyde er jo standard for en TKD-utøver. TKD er jo 80% spark og de fleste av dem skal kunne sparkes høyt og.

Hei Rune !
Først vil jeg si at Taekwon-Do er mye mer enn slag og spark, Taekwon-Do inneholder i tillegg til flere tusen teknikker, også et mentalt aspekt derfor er spark kun en del av helheten.

I en virkelig selvforsvarssituasjon må vi være forberedt på å bruke enhver mulighet til å forsvare liv og helse. Spesielt hvis vi står overfor en større motstander er det viktig å angripe vitale punkter på motstanderens kropp for å sette vedkommende ut av stand til å angripe flere ganger. Vi driver ikke med sparring og kamp på gata. Nettopp det skiller ideologien i Taekwon-Do fra f.eks kickboxing, der det gjelder å score poeng i en match.
Dog konkurreres det i Taekwon-Do, men det er sportsdelen og ikke essensen i Taekwon-Do slik den opprinnelig er konstruert som en millitær kampkunst.

Taekwon-Do er ideelt sett èn forsvarsteknik. Ett treff - og motstanderen er FERDIG!

Yopchagi i hodehøyde utføres som flyvende teknikk for å få kraftretning innover i målet.
Hodet er et vitalt punkt. Det er ikke noe i veien for å utføre sparket stasjonært, men det finnes mange teknikker som er bedre og mer kraftfulle enn å sparke med kraftretning oppover.

....... selv om det sikkert ser veldig tøft ut på bilder. boxing
« Last Edit: 14.09.05 at 02:18:50 by Agandhjin » Logged
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #1 on: 11.07.05 at 17:15:49 »

Beklager men jeg klarer ikke å la være.. Hvor mange av dere finnes det egentlig der ute? Som går rundt å tror på den evige legenden om at TKD faktisk er et effektivt selvforsvarssystem?  blink

Først vil jeg si at Taekwon-Do er mye mer enn slag og spark, Taekwon-Do inneholder i tillegg til flere tusen teknikker, også et mentalt aspekt derfor er spark kun en del av helheten.
Flere tusen teknikker blir ofte brukt som et skrytemoment for hvorfor TKD er så bra. Personlig så ser jeg også den klare bakdelen med dette. Bra for å bryne seg på når det gjelder å søke perfeksjon i teknikkene? helt klart.. Men et pluss når det kommer til realisme, effektivitet og selvforsvar? Nope..

Vi driver ikke med sparring og kamp på gata. Nettopp det skiller ideologien i Taekwon-Do fra f.eks kickboxing, der det gjelder å score poeng i en match
Så dere driver ikke med sparring eller trening for kamp "på gata"? Greit nok det. Men dere driver heller ikke med poengsparring? (jeg trodde dere gjorde det jeg) Hva gjør dere da om jeg tør spørrre? For dere har jo kamptrening av en eller annen sort ikke sant?

Dog konkurreres det i Taekwon-Do, men det er sportsdelen og ikke essensen i Taekwon-Do slik den opprinnelig er konstruert som en millitær kampkunst
Militær kampkunst? Si meg, er ikke dette kamptrening i aller høyest grad da? Synes du motsier deg selv litt der

Taekwon-Do er ideelt sett èn forsvarsteknik. Ett treff - og motstanderen er FERDIG!
DETTE min venn! Dette er det største problemet til de aller fleste TMA sine selvforsvarsprinsipper.. Dette funker bare ikke. Det er så fjernt fra realistisk selvforsvar som man kommer..  ohmy

Føler meg litt "toxic" nå.. Men det gir jeg blanke i.. Noen måtte si fra. Sorry.  Wink

Sigurd
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 11.07.05 at 18:42:48 »

Hei,
Jeg trener for tiden ITF og har holdt på med WTF tidligere.

Jeg skal love deg at det Taekwon-Do fungerer hvis du har møtt noen som virkelig behersker det !

Det er riktig at det konkurreres i både knusing, mønster og sparring. Free-sparring er en av dissiplinene innen Taekwon-Do. Sparring er fin trening for å trene seg på å ”lese” en motstander, kroppsbeherskelse, unnvikelser og kontringer. Men sparring er ikke Taekwon-Dos overordnede mål som martial art, selv om det er manges mål å konkurrere i WM eller OL (WTF)  og ta medalje.

Det jeg mener med at "vi ikke driver med kamp på gata", er selve hovedmålet med det vi trener mot, effektivt selvforsvar. Ikke en slåsskamp som varer i 20 minutter, men øyeblikkelig nedkjempelse og selvforsvar. Derfor kan Taekwon-Do være svært farlig og medfører også et ansvar for den som trener om å unngå misbruk. Derfor trener vi med det for øye at vi aldri skal måtte bruke dette noen gang !

Og det er her den mentale siden at Taekwon-Do kommer inn:
Taekwon-Do er laget for selvforsvar, og for å forsvare den svake som undertrykkes av den sterke. For å skape fred og unngå strid ! Å behandle andre mennesker med respekt og omtanke. Å bygge en fredeligere verden.

En filosofiske betraktning er at desto mer kunnskap du har om det å ødelegge, desto mer kunnskap skal du også ha om det å skape og oppbygge.

Det er denne dynamikken som skaper en sterk karakter: Selvtillit og indre styrke, ukuelig vilje, målbevissthet, årvåkenhet, høflighet, respekt, lojalitet,  kunnskap og visdom.
Derfor er Taekwon-Do mer en slag og spark.

Hvis du har mulighet så vil jeg også tipse deg om Taekwon-Do leksikonet som General Choi Hong Hi har skrevet. Der gis det en beskrivelse av teknikkene som ble utviklet av generalen, og som fikk navnet Taekwon-Do 11.april 1955.

Jeg tror neppe at det Sør-Koreanske hæren ville prioritere tid og ressurser på å trene på noe som ikke ville fungere i praksis.

Så, tenk etter: Hva er forskjellen på en millitær som står ubevæpnet overfor en fiende og en konkurranseutøver som står med boksehansker og sko i ringen?
Begge trener Taekwon-Do, men situasjonen er forskjellig: Å score flest mulig poeng, vs å overleve !

Det ene er Taekwon-Do i konkurranseform (free-sparring), det andre er Taekwon-Do slik det opprinnelig er laget.
slemmo
Forumavhengig

yoyo
« Reply #3 on: 11.07.05 at 18:49:00 »

Beklager men jeg klarer ikke å la være.. Hvor mange av dere finnes det egentlig der ute? Som går rundt å tror på den evige legenden om at TKD faktisk er et effektivt selvforsvarssystem?  blink

mange nok til at det kommer til å komme en jevn strøm med nye på forumet i mange år fremover Wink

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #4 on: 11.07.05 at 18:50:01 »

- Hvor lenge har du trent TKD?

- Hva har du trent annet enn TKD, siden du kan med sikkerhet si hvor effektivt det er

- Har du testet teknikkene dine under realistiske situasjoner (enten i en skarp situasjon i reallife eller gjennom MMA-type eller lingende sparring)?

- Hva gjør du som TKD utøver hvis du havner i bakken under en slosskamp, sparringsrunde eller selvforsvarssituasjon?

- Hvordan kan du love meg at TKD fungere så fint i virkeligheten? Har du, eller noen du kjenner personlig, fått testet det i virkeligheten?

Og forresten.. Velkommen til kampforum!  smile

Karl Yngve
Veteran

« Reply #5 on: 11.07.05 at 19:04:21 »

Hmm, ikke fordi jeg ikke finner dette veldig interessent, men dette er en avsporing - kunne en moderator å flyttet de siste postene til ny tråd eller noe? Regner med at dette kan ta endel poster...

Ellers: Velkommen hit, Sigurd! Håper at du trives, selv om du får litt å tygge på nå... smile

Karl Yngve Lervåg
-- For tida ikkje aktiv utøver
Sigurd
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 11.07.05 at 22:51:39 »

- Hvor lenge har du trent TKD?.

ca 4 år WTF (2.Kup) og ca 4 år ITF (1.Dan)

- Hva har du trent annet enn TKD, siden du kan med sikkerhet si hvor effektivt det er
Judo for en del år tilbake.

- Har du testet teknikkene dine under realistiske situasjoner (enten i en skarp situasjon i reallife eller gjennom MMA-type eller lingende sparring)?
Har heldigvis ikke brukt dette på gata. Men har trent en del teknikker nokså realistisk med partner.

- Hva gjør du som TKD utøver hvis du havner i bakken under en slosskamp, sparringsrunde eller selvforsvarssituasjon?
Taekwon-Do Ho Sin Sul, finnes flere teknikker avhengig av situasjonen.

- Hvordan kan du love meg at TKD fungere så fint i virkeligheten? Har du, eller noen du kjenner personlig, fått testet det i virkeligheten?
Er fristet til å spørre: Hvorfor skulle det ikke fungere i virkeligheten?
Det er ikke noe som tilsier at f.eks. judo eller Aikido skulle fungere dårligere.

Det er mye som fungerer i en selvforsvarssituasjon, men refleksene er innlært, og for å lære reflekser må man begynne med enkeltteknikker, som igjen er basert på en metode for å skape krefter. Karate har en metode, Taekwon-Do har en annen metode.

Taekwon-Do er praktisert i over 50år, derav internasjonalt fra 1960-tallet.

Men vi får ta denne diskusjonen i et annen tråd, siden det opprinnelige spørsmålet her var høye spark:boxing:

[Edit av Agandhjin: Fikset quoten din]
« Last Edit: 14.09.05 at 02:04:10 by Agandhjin » Logged
MrDarth
Gjenganger

« Reply #7 on: 13.09.05 at 14:34:44 »

Omtrent samtidig som Kyoukushin-folka skal forstå at man må trene på slag mot ansiktet kanskje? 

Trener kyokushin selv, og har gjort det i noen år, er helt enig med deg der. Klubben min starta med dette for en månde siden.
Men vet ikke om det er andre klubber som gjør det og.

slemmo
Forumavhengig

yoyo
« Reply #8 on: 13.09.05 at 16:00:28 »

Omtrent samtidig som Kyoukushin-folka skal forstå at man må trene på slag mot ansiktet kanskje? 

Trener kyokushin selv, og har gjort det i noen år, er helt enig med deg der. Klubben min starta med dette for en månde siden.
Men vet ikke om det er andre klubber som gjør det og.

hvilken klubb er det?

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #9 on: 14.09.05 at 02:10:27 »

Ellers: Velkommen hit, Sigurd! Håper at du trives, selv om du får litt å tygge på nå... smile
Jeg får ønske deg velkommen til forumet jeg også Sigurd. Det kan fort bli hete debatter rundt emnet du er inne på. Så jeg vil støtte opp om pwisher sin uttalelse. Men ivrige skribenter trenger vi

smile
Hmm, ikke fordi jeg ikke finner dette veldig interessent, men dette er en avsporing - kunne en moderator å flyttet de siste postene til ny tråd eller noe? Regner med at dette kan ta endel poster...
Done smile Selv om jeg egentlig ikke var helt sikker på tittelen til tråden. Dette lukter "can-of-worms" lang vei.

« Last Edit: 14.09.05 at 02:19:02 by Agandhjin » Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #10 on: 14.09.05 at 02:18:24 »

Sigurd:
Det er nok noen ivrige skribenter som er sterkt uenige i ditt syn på TKD sin selvforsvar.
Dette emnet har blitt debattert mange ganger før, og mange mener det er gjort til døde.

Bruke gjerne forumet sin søkefunksjon, og søk etter uttrykket: TMA vs MMA ,så finner du endel relevant kritikk/argumentasjon.
Mye som kan være relevant til TKD sitt selvforsvar .Det finnes også mange debatter rundt realistiske trenignsmetoder for selvforsvar.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #11 on: 14.09.05 at 09:01:35 »

Sigurd: Vært interessant å vite hvordan dere trener Hosin-Sul, da dette trenes veldig forskjellig fra klubb til klubb. Gjerne illustrere litt med hvilke prinsipper osv dere vektlegger når dere trener inn teknikkene.

Ser også du er glad i å sitere fra kompendiene, det er gjerne litt mer interessant om du sier hvordan dere konkret trener mot disse målene.

En annen kommentar, det argumentet med tusener av teknikker er litt "jalla" fra begge sider. TKD-utøvere som benytter det som skrytemoment, og folk som kritiserer det bommer egentlig begge litt, da det er en definisjonssak. Ta f.eks utgangspunkt i Krav Magas 360, som mange kanskje omtaler som en teknikk. Ut fra 360-blokken vil definisjonene som TKD bruker ha kanskje åtte teknikker, mens andre regner det som en teknikk, mens i virkeligheten snakker man om samme sak. Derfor synes jeg ikke dette argumentet er noe å krangle hverken den ene eller andre veien på, TKD kaller teknikker utført i forskjellige høyde forskjellige teknikker, mens andre kanskje vil kalle det en teknikk.

Det viktige sånn jeg ser det, er målene man setter seg for treningen, samt hvordan man når disse målene, med tanke på treningsprinsipper osv. I mine øyne er det fullt mulig å benytte TKD svært effektivt som selvforsvar, og jeg kjenner og vet av mange utøvere som har benyttet det med stor suksess, til alt fra forsvar mot voldtekt til jaging av knivbevæpnede innbruddstyver. Men jeg mener samtidig at det er viktig å være klar over som utøver at TKD er så mye mer enn rent selvforsvar. Både med tanke på et kunstmessig perspektiv, samt et sportspreget perspektiv, selv om begge disse inneholder prinsipper og metodikk som kan vise seg nyttig for selvforsvar. Derfor er i mine øyne rene selvforsvarssystemer det mest effektive hvis man vil lære rent selvforsvar raskt og effektivt.

Ellers føler jeg at tråder som denne er gjennomdebattert, og det er mulig å søke etter tidligere diskusjoner. Oppsummeringen i mine øyne er at folk bør være ydmyke i forhold til egne egoer og system, samt respektere at folk trener for forskjellige grunner. For å dra parallellen til skikjøring, ikke alle vil trene utfor, selv om dette er den raskeste måten å komme seg ned løypa på Wink
« Last Edit: 14.09.05 at 09:18:24 by perbl » Logged

Per B. Løvsletten
Stale_Borseth
« Reply #12 on: 14.09.05 at 09:28:45 »

Veldig bra innlegg Perbl, og jeg er langt på vei enig med deg...
wingman
« Reply #13 on: 14.09.05 at 09:35:46 »

Kan bare slenge med med Ståle her og si veldig bra formulert Perlb!  biggrin  biggrin  biggrin

Likte den 360 forklaringa di, for den er så sann så sann. Det er veldig ofte bare et definisjons spørsmål på åssen, så forskjellene er ofte ikke så store som vi her på forum elsker å gjøre dem   bleh

Meget bra skrevet.  biggrin
toxic
« Reply #14 on: 14.09.05 at 09:59:57 »

Føler meg litt "toxic" nå.. Men det gir jeg blanke i.. Noen måtte si fra. Sorry. 

Hva mener du?Huh? eek dry

Sigurd: Det er viktig å forstå endel prinsipper bak realistisk selvforsvarstrening og i bakgrunn av hva du skriver tror jeg at du fortsatt har mye å lære. Jeg utfordrer deg til å prøve ut feks Krav Maga eller MMA lignende klubber slik at du får et mer "kulturrelativistisk" syn på ting.(Jeg mener ikke at du skal skyfte kampsport, men at du skal prøve ut noe som fungerer totalt annerledes i praksis og som har en helt annen "problemløsning", treningsprinsipper og metoder)

Der jeg står ser vi nemlig ikke på TKD som effektivt selvforsvar og mange fra vår "leir" har både bakgrunn i TKD (dette gjelder både WTF og ITF osv) og andre tradisjonelle kampsporter. Det vi har til felles er at vi oppdager de store hullene og den manglende graden av effektivitet når man beveger seg fra en tradisjonell kampsport som feks TKD til mma, krav maga etc.

Jeg sier ikke at TKD ikke har en verdi, men at jeg i følge av uttalelsen min stiller meg svært skeptisk til din kunnskap om selvforsvar og det tror jeg kanskje du også ville fått bekreftet hadde du noen gang kommet i en "skarp" situasjon. (bank i bordet)

Pages: [1] 2 3 4 5  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Avsporing fra "høye spark" tråden « previous next »
Jump to:  

Social sharing