Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.09.18 at 20:42:29

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Avsporing fra "høye spark" tråden 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3] 4 5  All Go Down Print

Avsporing fra "høye spark" tråden

Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #30 on: 16.09.05 at 11:08:10 »

Selvfølgelig kan ikke treningen bli 100% realistisk, men den kan komme mye nærmere enn det de aller fleste kampsportskoler rundt om i Norge (og verden forøvrig...) stort sett trener. For å ta militæranalogien din litt videre: i min tid i militæret var det vanlig å trene ved å løpe rundt i skauen og skyte rødfis, altså kun løskrutt. Man ble aldri truffet, og visste heller aldri om man traff den man siktet på. En drastisk forbedring av dette er når man får laserutstyr festet til våpenet sitt, og mottakere på kroppen som registrerer om man blir truffet. Da blir man faktisk satt ut av spill dersom man blir "truffet", fordi mekanikken gjør at våpenet ikke fungerer lenger. Plutselig blir det mye viktigere å gjøre en god jobb, fordi det faktisk får konsekvenser om man gjør en dårlig jobb!

På samme måte kan man se kampsport. Dersom man aldri trener på en måte som gjør at det får konsekvenser (om det er en trøkk i trynet, eller opplevelsen man får når man merker at man er fullstendig ute og kjøre er egentlig likegyldig, og bare grader av konsekvenser), så vil man heller ikke kunne gjøre opp mot sitt potensielt beste! Ingen ønsker å trene i et miljø hvor man risikerer å bli kvestet, men det er vel liten tvil om at man får det beste utbyttet ved å trene så nært opp mot virkeligheten som man klarer, eller hur?

Sigurd
*
Forummedlem

« Reply #31 on: 16.09.05 at 11:41:28 »

Hei igjen Abbey !

Det er her overbygningen, det filosofiske aspektet kommer inn.
Hva vi trener på.

Vi trener MED hverandre, ikke MOT.

I ITF bruker vi matter i forbindelse med Hosin Sul trening fordi det har liten hensikt å slenge folk på betonggulv.

Helt enig med deg at trening må være realistisk. Det må være bestemt og hensiktsmessig.

Det er alltid en balanse mellom ubrukelig slapp trening uten rot i virkeligheten  (fordi virkeligheten er hard) og å regelrett "banke opp" hverandre på trening.

Det er slike "Harry-tendenser" jeg er oppmerksom på !
Og de kommer ofte til syne når martial art handler ensidig om det fysiske aspektet.

Eksempelvis instruktører som slår sine elever i brystet med full kraft for å demonstrere virkningen av et slag og sette seg selv i respekt blant elvene. Eller som lar elever som sparker hverandre i skrittet uten susp få fortsette kampen !
Fordi "det handler om virkeligheten,min venn"!

Da handler det om ego og ikke fellesskap !

De "tøffe gutta" som skal være så harde som mulig og sette seg i respekt.
Sann respekt ligger ikke i fysisk styrke, men i din karakter og personlighet..hva du gjør og hva du utstråler.
Respekt er noe du fortjener, ikke noe du kan slå deg til. Men du kan slå deg frem for å skape frykt, og det er noe annet enn sann respekt.

For det har noe med selve filosofien bak treningen.

Vi trener mot fred og for å unngå kamp. Og hvis slik angrep skulle finne sted, så skal det være mot vår vilje, og da må vi kunne måte angrepet med en effektiv og bestemt handling.

Derfor må treningen være hensiktsmessig og bestemt.
Men "den siste ekstra" tilhører en virkelig situasjon, og da er det ikke lenger bare trening, men virkelighet.

Martial art teknikker er og kan være farlige. Derfor er den mentale overbygninge desto viktigere for de som trener.

For å si det litt stygt (og generelt):
Man deler ikke ut maskinpistoler til apekatter !

Misforstå meg rett!
« Last Edit: 16.09.05 at 14:59:06 by Sigurd » Logged
Karl Yngve
Veteran

« Reply #32 on: 16.09.05 at 15:11:26 »

Jeg er ikke uenig med mye av det du sier, Sigurd. Men det virker som om din oppfatning av Krav Maga (og andre stiler som trener mer spesifikt på selvforsvar) er at de som trener dette, er hardhendte og voldelige. Jeg tror ikke du mener dette, i alle fall ikke til den grad jeg tolker noen av svarene dine.

Jeg har trent både tkd og kali sikaran (en stilart som regnes blant de mer seriøse innenfor selvforsvar), og jeg kan enkelt si at det ikke er mye "tøffere" på kali'-treningene. I sparring går vi så hardt vi vil selv, og all trening foregår under kontrollerte former. Det var oftere jeg fikk en smell i tkd, faktisk - men dette kan også skyldes at jeg var mer uerfaren i den tid, og gikk på sparkene mer enn nødvendig. Sammenligner jeg disse to nevnte stilene, er det ingen tvil for meg at kali har en bedre og mer utviklet selvforsvarsdel.

Karl Yngve Lervåg
-- For tida ikkje aktiv utøver
Addey
*
Veteran

« Reply #33 on: 16.09.05 at 15:30:36 »

Addey med d Wink

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke helt hvordan dette var et svar på mitt innlegg Sigurd... Mulig det kom av den "trøkk i trynet"-kommentaren...

Selvfølgelig trener man med hverandre, og ikke mot. Det har ingen som helst hensikt å skade dem man trener sammen med, men å faktisk få merke at man blir truffet er noe helt annet enn å bli dengt opp på trening. Det samme er å bli presset såpass at man kommer opp mot å møte sine egne grenser, dvs. der hvor man "glemmer" mesteparten av det man har trent, og hvor finmotorikken tar kvelden.

Det jeg snakker om er å faktisk bli presset såpass at du faktisk reagerer med tilnærmet panikk, at du får merke såpass mye overmakt at du reagerer instinktivt og ikke klarer å tenke før du handler. Det er fullt mulig å bli presset hardt på trening uten at det dermed er noe i nærheten av å bli banket opp på trening eller å "være så hard som mulig"...

Jeg har selv trent fast (dvs. en eller flere ganger i uken i alt fra et halvt år til flerfoldige år) i 6-7 forskjellige tkd-relaterte klubber (tkd og tang soo do). I tillegg kommer en rekke treningssamlinger med folk fra andre forbund og klubber, samt besøk hos et utall klubber. Samtlige av disse har trent ho sin sul på en måte som jeg vil karakterisere som urealistisk, og hvor man ikke kommer i nærheten av å bli presset så man må forsvare seg bortimot realistisk.

Det er selvfølgelig fint og flott å si at man trener for å unngå kamp, men hvorfor da trene kampteknikker i det hele tatt? Burde i så fall ikke bortimot 100% av treningen bestå i trening i å unngå kamp? Dvs. verbalt og psykisk forsvar? Imidlertid trener de aller fleste så godt som aldri på dette (jeg er heller ikke flink nok, men i motsetning til i løpet av min tkd-karriere trener jeg nå i hvert fall på det en gang i blant).

I ITF bruker vi matter i forbindelse med Hosin Sul trening fordi det har liten hensikt å slenge folk på betonggulv.

Jeg er ganske nysgjerrig på hvordan og hvor ofte dere trener. Etter det du forteller trener dere faktisk bakkekamp, noe som langt fra er vanlig innen tkd-miljøet. Trener dere enkeltteknikker (dvs. angriper kommer med den eller den teknikken, forsvarer bruker den eller den (eller en kombinasjon) for å forsvare seg)? Har angriper "lov" til å stå imot det eventuelle forsvaret? Og hvis han har lov: gjør han det faktisk? Prøves disse teknikkene ut mot en motstander som gjør det han kan for å sørge for at teknikken ikke fungerer? Å bruke tkd som basis for selvforsvar er helt i orden, og er noe jeg har forsvart selv ved flere anledninger (det er tross alt her min hovedbase kommer fra også, sammen med jujutsu). Allikevel er det altså en base jeg har opplevd å være mangelfull på flere områder, spesielt når det gjelder rent selvforsvarsrettet trening. Ikke teknikkbasen i seg selv (rent bortsett fra grappling, hvor teknikkbasen er ganske så mangelfull), men heller måten det som oftest blir trent på.

Velvel, håper det ble litt klarere hva jeg mener...

Gert Jensen
Forumavhengig

« Reply #34 on: 16.09.05 at 17:53:51 »

Hei Sigurd,

Jeg føler at vår trening ligger nært det du kaller "harry-tendenser" så jeg får prøve å forklare litt om hvorfor vi trener slik vi gjør.

For min del så har det liten hensikt så slenge folk på matter. Vi trener på tregulv så det er ikke like hardt som f.eks asfalt eller betong, men man lærer seg fort hvordan man må falle for å unngå at det gjør vondt eller at man får pusten slått utav seg når man blir slengt i bakken. Jeg har også trent på matter og det kan gjøre vondt nok det, men det er en annen følelse å trene på et hardt gulv.

Helt enig med deg at trening må være realistisk. Det må være bestemt og hensiktsmessig. Det er alltid en balanse mellom ubrukelig slapp trening uten rot i virkeligheten  (fordi virkeligheten er hard) og å regelrett "banke opp" hverandre på trening.

Vi trener mye slik Addey nevnte i posten ovenfor, det man blir presset så hardt at alt går ut vinduet utenom instinkt. Som følge av denne treningen så har jeg kommet hjem fra trening med blåmerker over hele kroppen, løse tenner og sprukket leppe. De to siste er heldigvis mer sjeldne. Dette er ikke noe som er "tøft", men noe som skjer fra tid til annen når man ikke har tid eller energi til å tenke over det man gjør og man ikke bruker beskyttelsesutstyr. Fordelen med slik trening er at man stopper ikke opp for å tenke: "Hei, jeg fikk meg en på tygga, han har ikke lov til å slå så hardt", og så er man paralysert. Man fortsetter heller med det man holdt på med til motstanderen ligger på bakken. Hvis du ikke har blitt truffet av et hardt knokeslag før så kan du regne med å reagere slik hvis du først blir truffet en gang når det virkelig gjelder (Jeg har selv reagert slik etter å ha blitt slått i en situasjon på byen, det var etter 3 år med hosin sul trening).

Det er slike "Harry-tendenser" jeg er oppmerksom på !
Og de kommer ofte til syne når martial art handler ensidig om det fysiske aspektet.

Da handler det om ego og ikke fellesskap !

I min mening så gjør man treningspartnerene sine en bjørnetjeneste ved å ikke kjøre litt hardt fra tid til annen. Det handler ikke om ego men om det faktum at man trener selvforsvar og man vil at alle man trener med skal være så godt forberedt som mulig på en situasjon der de blir angrepet av noen som virkelig er ute etter å skade dem. Hvis de tror at alle kommer til å slå eller reagere slik som "Einar som bare slår ett slag og lar armen sin bli bøyd i alle retninger før han lar seg feie ned på bakken" så får de en ubehagelig opplevelse. Dette har ingenting med "Harry-tendenser" å gjøre. Det har med at man bryr seg genuint om de man trener med og at man er virkelig interessert i fellesskapets beste.

De "tøffe gutta" som skal være så harde som mulig og sette seg i respekt.
Sann respekt ligger ikke i fysisk styrke, men i din karakter og personlighet..hva du gjør og hva du utstråler.
Respekt er noe du fortjener, ikke noe du kan slå deg til. Men du kan slå deg frem for å skape frykt, og det er noe annet enn sann respekt.

"Frykten er mitt våpen" vil noen velge å si. Jeg respekterer mine treningspartnere, venner og familie ikke pga deres fysiske styrke eller "tøffhet", men pga at de er alle skikkelig ålreite folk som man alltid kan stole på, og jeg vet at de respekterer meg av de samme grunnene. Hvis jeg havner i bråk med noen som vil skade meg eller min familie så gir jeg blanke i om de respekterer meg eller ikke pga min utstråling! Jeg vil først og fremst sette en støkker i de slik at de velger å tro at det er mer farlig å angripe meg enn det er verdt.

Vi trener mot fred og for å unngå kamp. Og hvis slik angrep skulle finne sted, så skal det være mot vår vilje, og da må vi kunne måte angrepet med en effektiv og bestemt handling.

Derfor må treningen være hensiktsmessig og bestemt.
Men "den siste ekstra" tilhører en virkelig situasjon, og da er det ikke lenger bare trening, men virkelighet.

Jeg trener også for fred. Fred for meg selv, mine bekjente og familie. Hvis noen velger å angripe deg uten gyldig grunn så er de per definisjon kriminelle. Jeg vet ikke hvordan dere føler det, men hvis jeg blir angrepet av en person ute etter å skade meg så er hans/deres velferd ikke øverst på listen over mine prioriteter! Noen mennesker snakker kun ett språk og vil man gjøre seg forklart så må man sørge for at man kan kommunisere på samme bølgelengde.

Når jeg nevnte til en venninne fra Libanon at jeg håpte at jeg og min kjæreste kunne komme å besøke henne i hjemlandet hennes, og at det ikke kunne være så forferdelig siden hun forsatt bodde der på tross av assasinasjoner av politiske dissindenter og bilbomber som går av fra tid til annen. Hennes svar var at hun er vant med det, og at jeg kan si alt jeg vil her i Australia om at det ikke er så galt men når jeg kommer der og en bombe går av og jeg plutselig innser at undertøyet mitt er fullt av avføring så får det en litt annen mening. Hvis man ikke trener slik at man blir presset inn i en psykisk tilstand som er tilnærmet slik man blir når man havner i en reell situasjon så kan man ikke vite hvordan man kommer til å reagere, og den bestemte og effektive handlingen blir kanskje ikke så bestemt lenger. Da er det viktig at grovmotorikken slår inn og at man reagerer instinktivt på slag og spark som kommer inn uten at man trenger å tenke.

Når jeg leser mitt eget innlegg så ser jeg at det kanskje fremstår som litt "macho" eller "harry". Jeg er ikke en "macho" person av natur og jeg holder meg fint unna bråk og liker bedre å være i selskap av gode venner. Alikevel så må man innse at treningen man driver på med reflekterer hvordan man kan regne med å reagere hvis man blir trengt opp i et hjørne, og det er viktig at man ikke tror at selv om man har en overlegen utstråling så holder dette ofte ikke mål hvis man ikke kan stå for det man sier med fysiske midler.

Happiness is a loaded Leica
Erling
**
Stuntposter

He who knows that he knows, he's wice, follow him!
« Reply #35 on: 30.09.05 at 18:15:31 »

- Hvor lenge har du trent TKD?

- Hva har du trent annet enn TKD, siden du kan med sikkerhet si hvor effektivt det er

- Har du testet teknikkene dine under realistiske situasjoner (enten i en skarp situasjon i reallife eller gjennom MMA-type eller lingende sparring)?

- Hva gjør du som TKD utøver hvis du havner i bakken under en slosskamp, sparringsrunde eller selvforsvarssituasjon?

- Hvordan kan du love meg at TKD fungere så fint i virkeligheten? Har du, eller noen du kjenner personlig, fått testet det i virkeligheten?

Og forresten.. Velkommen til kampforum!  smile

Okay, her har vi virkelig to som ikke blir enig. Jeg må si, at hvis du trener TKD i den tro om at KUN TKD skal hjelpe deg i en selvforsvars situasjon, så har du et problem den dagen du står ovenfor en motstander. Jeg har trent TKD i 4 år nå.. vis jeg husker riktig, og er overbevist om at RENE tkd selvforsvar er ubrukelige. Men det er ikke til og unngå, at hvis du trener kamp aktivt, og selvforsvar mot en partner, så vil du kunne lese en motstander bedre!

Det er på den måten TKD hjelper deg. Men teknikkene du lærer??? No way.. max 1 eller 2 som jeg ville turt og teste i real life.

Den typen selvforsvar jeg trener mest, er den fillipinske typen. Her trener vi mer på nær kontakt, kontra Taekwondo som helst vil holde motstanderen på avstand. Jeg vil si at disse teknikkene fungerer MYE bedre enn taekwondo selvforsvar. Dette fordi de er bygd opp mer logisk! De er enklere, og kjappere. Og dessuten laget mye senere enn TKD selvforsvarene.

Men som perbl sier... det er alt ut i fra hva din klubb praktiserer. Jeg tror hvertfall at hvis man blander forskjellige stilarter og kampsporter, så vil man få en større forståelse, og man vil kunne lage sitt eget system, for hva som passer DIN kropp best. De selvforsvars teknikkene man lærer på trening, er laget for og av EN mann. Det er ikke sikkert de fungerer for deg i det hele tatt!!

Jeg tror at hver og en må (etter hvert) finne sin egen måte og gjøre ting på.. en som er 150kg, og 2.10m høy kan ikke utføre de samme selvforsvarene som passer for en på 1.70m og 60kg.

Noen som er enig i dette??

Kiap Taekwondo klubb Harstad!
Svartbelte 1.dan
jonneman
**
Stuntposter

« Reply #36 on: 01.10.05 at 16:59:59 »

Erling, det å være 150 kg og 210 høy e kanskje selvforsvar nok i seg sjøl ?? he he laugh . Uansett hvor stor eller liten du er kan du nok lære deg samme type selvforsvar meine nu æ, men det er mulig at det kanskje er mere effektivt hvis en på 150 kg og 210 gjør det enn en på 170 og 60 kg. sånn reint fysikkens lover å sånt, skjønne ka æ meine.  biggrin  Det å finne sin egen måte å gjøre ting på er jo ikke så dumt, men for at sjølforsvar skal være effektivt og fungere må det trenes, trenes å atter trenes, sånn at det blir mer eller mindre automatisert, så slipper man å tenke gjenom hva en skal gjøre, en bare gjør det.  Wink
« Last Edit: 01.10.05 at 17:14:51 by jonneman » Logged

John Olav Rasmussen-Moe
4 Dan WTF Taekwondo
Kiap TKD Klubb, Harstad
Erling
**
Stuntposter

« Reply #37 on: 02.10.05 at 01:08:15 »

Hehe, nei men hei! Der var jo du også!
Jo, jeg er enig på at selvforsvar må trenes om og om igjen.

Det jeg mente, var at selv om du kan alle selvforsvarene på rams, så er det fortsatt noen som er utelukket, pga. din kropp! Det har vi jo sett på trening når Kenneth (2m høy) skal holde nakke grep på meg, og så skal jeg vise barna hvordan det gjøres, så holder han skikkelig hardt, og så dummer jeg meg temmelig ut.

Da er da man trenger andre selvforsvar som fungerer for de som er mindre.

Missforstå meg rett Wink

Svartbelte 1.dan
jonneman
**
Stuntposter

« Reply #38 on: 02.10.05 at 14:39:56 »

jepp, nu skjønne æ ka du meine.  Cool

John Olav Rasmussen-Moe
4 Dan WTF Taekwondo
Kiap TKD Klubb, Harstad
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #39 on: 03.10.05 at 08:36:10 »

Mange gode innlegg her.

Vil legge til noe:
Det er mange som sier at man ikke kan "slå seg til respekt". Her tror jeg man skal ha noe i bakhodet. Respekt av "han andre" er et begrep hos "han andre". Det er et regnestykke som ikke gjøres av deg, men av "han". En del mennesker vil respektere deg av ulike grunner. En del ting går igjen hos de aller fleste, men et par ting vil variere mer fra person til person.

Folk har i tillegg forskjellige tilstander som responderer ulikt på stimuli.

Og det varierer med settinger. Hva folk respekterer i et individ på 50-årslaget er ikke det samme som disse respekterer på fotballbanen.

En person som kun har "brawler" strategi for å sette seg i respekt, har begrenset seg selv på alle disse områdene, og vil derfor naturlig begrense hvilke miljø han oppsøker og forsøker å hevde seg i. Og det er slike som trenger visdomsord som "du kan ikke slå deg til respekt".

Men dersom du møter en slik person med begrensede "kanaler", så tror jeg svar i egen valuta generelt sett vil gi deg respekt. Det er selvfølgelig et annet spørsmål om du virkelig ønsker respekt av vedkommende eller om du er helt kul med å la han tro at du stikker med halen mellom bena.
« Last Edit: 03.10.05 at 09:01:36 by Tormod » Logged

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
"Jeg tror på karma. Så jeg vet at alle andre fortjener alt jeg gjør mot de".
Erling
**
Stuntposter

« Reply #40 on: 03.10.05 at 16:30:19 »

Hm.. hvor vil du med dette?
Hvem var dette en "quote" til?

I en helt vanlig gateslåsskamp, så er det vel ikke kamp om respekt det går ut på.. etter det jeg har fått med meg. Det er oftest en som er aggresiv og vil slåss, og ypper til kamp. Mens den andre er den som blir angrepet, og han vil jo oftest komme seg unna situasjonen, eller? Tongue

Svartbelte 1.dan
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #41 on: 03.10.05 at 18:34:30 »

Det var vel Sigurd som startet ballet.
Respekt er noe du fortjener, ikke noe du kan slå deg til.
Han gir her uttrykk for et ganske vanlig standpunkt. Jeg mener det kommer an på mottakeren, hans tilstand og i hvilken setting. Det er nå engang slik at ensidige mennesker har lett for å insistere at respekt måles i noe de selv er gode på. En brawler mener sannsynligvis helt seriøst at det å ha for vane å oppsøke og bråke med underlegne motstandere står det respekt av.

I en helt vanlig slosskamp er det ofte snakk om (misforstått) respekt og ære. Hva annet? Hva mener du det er motivert av?
Generelt er en aggressor ute etter:
* Ditt liv
* Din eiendom
* Din kropp
Normale konfrontasjoner er ikke drapsforsøk og de søker ikke noe konkret objekt, så jeg putter det i den siste kategorien som først og fremst gjelder ulike former for dominanse og ting som er territorialt motivert.

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
Addey
*
Veteran

« Reply #42 on: 12.10.05 at 11:41:54 »

Jeg skjønner ikke helt hva du klager over Nicolas, du har ikke vært innom denne tråden før nå. Det er heller ikke "gjengs" i denne tråden å fremstille "sin stil som den mest effektive", snarere å plukke fram hva den enkelte mener må til for å trene noe som kan kalles bra selvforsvar.

Har lest igjennom innlegget ditt et par ganger nå, og skjønner ikke helt hvor du vil hen... At det er stor forskjell mellom sparring og selvforsvar er jo helt klart, og de fleste i denne tråden vil si seg enige i det tror jeg, men dog: riktig sparring kan gi deg et fortrinn når det gjelder selvforsvar. Spesielt når man, som du, likestiller "selvforsvar" med "slosskamp på fest", noe jeg for eksempel ikke gjør.

Nicolàsn
Gjenganger

« Reply #43 on: 13.10.05 at 08:37:32 »

Meningen med denne posten vår ikke å klage på noen som helst.
« Last Edit: 06.09.08 at 09:19:54 by Nicolàsn » Logged

hell yeah!
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #44 on: 13.10.05 at 09:12:25 »

Du skriver at du ikke har skrevet her på forumet på en god stund fordi folk ikke "tar notis av det du skriver". Du sier også at du er "grundig lei" av at folk skryter av sin stilart uten å utrede mer om hvordan man relaterer dette  mot en motstander som ikke samarbeider.
Jeg tror ikke du har lest spesielt mange av de riktige trådene her. Dette temaet er mye oppe her på forumet, og er en problemstilling som er like gammel som kamptrening i seg selv. Problemstillingen blir aldri "løst" da treningen aldri blir virkeligheten.

Jeg har sett litt tilbake på innleggene dine. Hvor er det du mener du har skrevet hvordan man skal komme denne problemstillingen til livs? Annet enn å foreslå kickboksing og "JKD Streetfighting", som er "å skryte av sin stilart" og er det samme som du sier du er "grundig lei av"?

Når du sier at du ikke har skrevet her på en stund fordi folk ikke tar notis av hva du skriver, og deretter skriver noe så banalt som det du skrev, så er det temmelig provoserende, ja. Det er hauger av fullkontaktsutøvere her i tilfelle du ikke har lagt merke til det.

Pages: 1 2 [3] 4 5  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Avsporing fra "høye spark" tråden « previous next »
Jump to:  

Social sharing