Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.09.18 at 12:59:07

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Avsporing fra "høye spark" tråden 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 [4] 5  All Go Down Print

Avsporing fra "høye spark" tråden

Nicolàsn
Gjenganger

« Reply #45 on: 13.10.05 at 09:49:57 »

Annet enn å foreslå kickboksing og "JKD Streetfighting", som er "å skryte av sin stilart" og er det samme som du sier du er "grundig lei av"?
Først må jeg bare si at JKD streetfighting var en totalt feil "ting" å si hvis du skjønner? jeg innser nå at det må være noe av det dummeste som noen gang har blitt sagt av noen.
Å kickboksing er "noen" av veldig få stilarter som man kommer nærmest en "ekte" situsajon",å jeg skjønner at mye av det jeg har skrevet, har blitt provoserende. Jeg har ingen stilart som er "min".
« Last Edit: 06.09.08 at 09:18:35 by Nicolàsn » Logged

hell yeah!
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #46 on: 13.10.05 at 10:24:48 »

Hvordan kommer du så sabla nær en reell situasjon i kickboxing? Er det mye trening på det som leder opp til en konflikt i kickboxing? Det å stå klar i en ring, for så å starte og fighte med en motstander er milevis unna det jeg forbinder med "ekte" situasjoner. Kickboxing gir deg mye sparrings og fighttrening, og er nyttig på dette viset, men å dra det opp mot RBSD-systemer synes jeg er en smule drøyt.

Per B. Løvsletten
Nicolàsn
Gjenganger

« Reply #47 on: 13.10.05 at 10:36:51 »

Er det mye trening på det som leder opp til en konflikt i kickboxing?
Dette har du faktisk rett i, det finnes egentli ingen "stilart" som man kan brukes/trenes til en reel situasjon, men det finnes sikkert de som er mest tilnærmet lik, ikke sant? som f.eks Krav Maga

hell yeah!
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #48 on: 13.10.05 at 11:02:26 »

Det å dra fram boksing eller kickboksing som utpregede effektive stilarter føler jeg på en måte hadde vært mer relevant for en god stund siden, da kudos på lokalet fremdeles var "Vi går utenfor en tur, og slåss til en av oss ligger nede eller gir seg", mens typiske situasjoner i dag er preget av setups og "feige" triks som suckerpunching, for ikke å glemme all bruk av kniv og våpen, samt gjengmentaliteten, det er tydeligvis veldig tilfredsstillende å grisebanke noen hvis man er ti stykker mot en...

Det er disse aspektene jeg mener er svært viktige hvis en skal snakke om noe som skal simulere "gata", hva nå enn det er. Derfor er det en god del treningsprinsipper som går utover det rene fighttekniske i ringen som vil spille inn. Gir du meg en bra kniv skal jeg kunne ha en fair sjanse til å disable selv den mest brutale 120kgs kickbokser hvis hans tilnærming til en gatesituasjon går på det at begge parter starter fighten på et slags klarsignal, der begge er klar over den forestående konflikten, selv om han sannsynligvis vil grisebanke meg hvis vi hadde gått en vanlig kamp i ringen.

Per B. Løvsletten
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #49 on: 23.12.05 at 01:15:50 »

Jeg tror ikke at det i så veldig stor grad er kampsporten som bestemmer effektviteten, men heller utdøveren. Bare så du vet det;)

Tony Hesjevik:)
Harstad ITF
Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #50 on: 23.12.05 at 01:20:36 »

Jeg tror ikke at det i så veldig stor grad er kampsporten som bestemmer effektviteten, men heller utdøveren. Bare så du vet det;)

Wind
**
Stuntposter

« Reply #51 on: 23.12.05 at 01:30:17 »

Erfaring er vel det som er viktigst sammen med trening... Være klar over hva som sher og hvordan takle det på gata... Det som stimmulerer dette best er jo kravmaga sånn som jeg vet...
Bruthor
Forumavhengig

Go for something, and you finish that something!
« Reply #52 on: 15.06.06 at 11:15:26 »

ville bare kommentere litt om tkd sin teknikkbase selv om vi har sporet litt vekk fra dette...
   Min forståelse (som kan være feil) er at Hosin sul er den delen av TKD som er utviklet for de reelle forsvars situasjonene. Det er jo faktisk det som rett oversatt betyr selvforsvar. Noen sier at TKD er orginalt en krigskunst, og dette stemmer jo. MEN: denne krigskunsten var utviklet for slag/krig på åpne marker hvor begge parter var klar over hva som skulle skje... Jeg tror at bare selve ho sin sul er utviklet for forsvar i trange smug... hvorvidt dette trenes riktig og nok i hver enkelt klubb er jo ikke så lett å si, men (de fleste) teknikkene virker ved ~full intensitet dersom utført riktig. Bakkekamp kan vi vel være enig om at det er dårlig med, hvertfall på min grad, og jeg tror at med litt bakkekamp kan TKD nærme seg komplett. Gikk nettopp bakkekamp i 30 min mot en på ca samme nivå som meg innenfor jiu jutsu, og jeg vant ikke en enste gang.

Rødt belte NTN tkd og litt annen erfaring.

Michael Krogsæther
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #53 on: 16.06.06 at 08:44:29 »

Plukket opp en gammel tråd?

Vel... problemet med hosinsul er at det de aller fleste steder trenes forferdelig dårlig. Folk som kun har drevet med taekwondo kan ikke grapple, og hosinsul er i mange tilfeller forsøk på å grapple... Teknikkene gjøres feil fordi instruktøren egentlig ikke vet helt hva han lærer bort, folk trener uten realistisk motstand, og resultatet blir elendige og ubrukelige teknikker. Også den stående delen av hosinsul... Jeg trodde jeg kunne f.eks. armlåser og denslags etter ti år med taekwondo, men fant det kjapt ut da jeg begynte med jujutsu at det overhodet ikke var tilfellet... Er fortsatt ingen racer på grappling (fant ut det etter seks-sju år med jujutsu og prøvde BJJ for første gang...), men kan veldig mye mer enn da jeg kun trente taekwondo!

Zerdan
*
Forumavhengig

내 눈의 부아
« Reply #54 on: 16.09.06 at 22:23:26 »

bare en ting jeg må tilføye. Jeg mener at TK-D er HIT n' RUN.

Hvis jeg hadde prøvd å få taki noe hender å grapple under en situasjon har jeg nok endt opp på akutten.
Bjørnar Blaalid
*
Forummedlem

Problem? Just kick it!
« Reply #55 on: 18.09.06 at 23:52:40 »

Jeg er enig i at hosinsul ikke er like effektivt som det kunne ha vært. Av den enkle grunn at det trenes for lite på det. I TKD har vi mange ting vi må kunne og hosinsul blir da av mange nedprioritert.. også av instruktører. Vi bruker mye mer tid på mønster, spark og sparring\ arrangert sparring. Føler ofte at hosinsul kommer i siste rekke. I tillegg er mange av teknikkene for vanskelige for nybegynnere viss man skulle satt dem til å bruke de samme teknikkene i en selvforsvars situasjon. Grunnen er at det ikke brukes nok tid på selvforsvars teknikkene som inneholder låser, vridninger og grappling.

I klubben vår bruker vi heller ikke så mye tid på det vanlige selvforsvars pensumet. Men vi har endel instruktører som trener mye eskrima\ fillipinsk kamp sport. Så vi får lært endel som fungerer bedre på gaten en det tkd teknikker gjør. Mange av de teknikkene nybegynnere lærer på lavere grader i TKD ville ikke fungert så veldig bra i en selvforsvars situasjon viss motstandren var større og sterkere. Men det er dessværre blitt sånn at mønster\sparring er blitt mye mer prioritert. I værtfall er det det intrykket jeg har fått opp gjennom årene.

Do that Bandae dollyo Chagi one more time ;-)
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #56 on: 21.09.06 at 07:57:48 »

Problemet er ikke bare at det trenes for lite på det, men også at de som skal undervise dette ikke kjenner godt nok til hva det er de skal undervise. Jeg har til dags dato ikke sett en eneste taekwondoutøver (som ikke har krysstrent i noen form for grappling) som faktisk forstår hvordan leddlåser funker, og som har feelingen for når og hvordan de skal brukes.

Selvforsvar er rett og slett ikke hovedprioriteringen innen dagens taekwondo, så da blir man ikke spesielt gode på det heller...

Callero
**
Stuntposter

West side.
« Reply #57 on: 07.01.07 at 02:23:02 »

Skal ikke si at jeg støtter det Tony sier, men når det gjelder Taekwon-do så er jo pensumet så stort at man har en del frihet i forhold til hva man vil bli god på. Bare fordi de store klubbene i NTN satser mest på mønster, spark og frisparring, så betyr jo ikke det at alle må gjøre det.

Men utifra det jeg har blitt fortalt, så var Taekwon-do ikke så stort på grappling til å begynne med uansett. Det Choi Hong Hi skrev (bare for å ta ham. Kan ikke uttale meg om WTFs grunnleggere) da han dannet Taekwon-do-systemet, hadde visstnok ikke så veldig mye fokus på grappling. Altså er ikke "problemet" dagens Taekwon-do, men heller at Taekwon-do bare er sånn. På samme måte som vi er dårlig på spark mot bein, bruk av albuer og knær, osv.

Riktignok er jeg på tynn is nå, siden jeg faktisk ikke har lest et ord av det General Choi har skrevet. Hvis noen er mer belest  enn meg på området, håper jeg dere retter på meg  smile

"I'm not trying to knock you out. I just know that I will." - Chuck "The Iceman" Liddell
Zerdan
*
Forumavhengig

내 눈의 부아
« Reply #58 on: 07.01.07 at 12:51:59 »

Arti at du fikk liv i denne tråden igjenn.

Angående bakkekamp og Taekwon-Do, så står det faktisk en god del om det i leksikonet. Forsvar hvis noen sparker mot deg når du ligger ol. Også står det beskrevet teknikker som utføres når du ligger på bakken. Mener at det også er noen håndledds låser inn i bildet på bakken tom. Og i Master Per Andresen's selvforsvars bok så har du to forsvar som er for 1.gup (rødt belte) som er mot en motstander som sitter oppå deg.

Men dette er bare et sandkorn i en ørken i forskjell til hva bjj kan. Men mot en motstander uten noe kampsport erfaring så tar jeg utgangspunkt i at noe av dette virker. Jeg har ivertfall god erfaring med en av Master Andresen sine forsvar når noen sitter oppå deg.

Men det jeg savner i Taekwon-DO (ITF) når det gjelds bakke kamp(om jeg skal kalle det det) så er det forsvar hvis en sitter oppå deg å slår! De to tidligere nevnt var hvis en holder i hendene dine og den andre mot kveletak. Men jeg har fridd til grappling utøverne på dette forumet og fått hjelp: http://kampforum.no/forum/index.php/topic,11997.0

Men vi bruker (spark mot bein), bruk av albuer og knær ofte, så frem til at det er en del selvforsvar på treningene. Men vet at spark mot føtter er det lite med. Men albue og knær har vi jo både i mønster og selvforsvars pensumet?
Callero
**
Stuntposter

West side.
« Reply #59 on: 07.01.07 at 15:10:08 »

Ja visst har vi det. Men er vi like flink til å bruke albuer og knær i clinch som f.eks. Muay Thai utøvere? Ikke akkurat. Til tross for at vi har knespark i både Joong-gun og Choong-Moo. Stort sett vet de fleste TKD utøvere at det går an å bruke knær i arrangert sparring og selvforsvar, men vet man når man skal bruke det i frisparring eller ekte kamp? Nei, det tror jeg at de fleste ikke har så bra peiling på, sammenlignet med andre kampsporter. Jeg er veldig glad i Taekwon-do, men vi skal ikke opphøye det inn i evigheten og si at vi har god peiling på det meste innenfor MMA sammenlignet med BJJ, Thai boxing, osv.

Og jeg tenkte meg at det står en del selvforsvar i leksikonet, men jeg har blitt fortalt at det er annerledes enn f.eks. BJJ, ved at det spiller på TKD's hovedstyrke ('striking' istedenfor 'grappling') . Og jeg er helt enig, vi i TKD er litt på bærtur når det gjelder utgangsposisjoner som er vanlig på gaten og i MMA. Full mount, som du beskriver, side control, Muay-thai clinch (hvor noen griper godt tak rundt nakken din og fyrer av kne-spark etter kne-spark), forskjellige bryte-posisjoner. Jeg har aldri prøvd å grapple med noen som går på bryting/BJJ, men jeg regner med at selv det som står i selvforsvarsboken blir vanskelig å bruke hvis han først holder fast bakfra.

Vi som trener TKD vet jo selvfølgelig litt om selvforsvar, men det virker for meg som at Taekwon-do rett og slett alltid har hatt fokus på slag og spark, og at selvforsvar er vår svakhet. På samme måte som at BJJ ikke stiller like sterkt når det gjelder slag og spark.

PS: Tenkte ikke så mye over at denne tråden hadde vært dau. Jeg bare var så ivrig etter at jeg hadde registrert meg at jeg hoppet på det første og beste smile

"I'm not trying to knock you out. I just know that I will." - Chuck "The Iceman" Liddell
Pages: 1 2 3 [4] 5  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Avsporing fra "høye spark" tråden « previous next »
Jump to:  

Social sharing