Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.09.18 at 20:44:37

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Avsporing fra "høye spark" tråden 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [5]  All Go Down Print

Avsporing fra "høye spark" tråden

Zerdan
*
Forumavhengig

내 눈의 부아
« Reply #60 on: 07.01.07 at 16:51:05 »

Nå har jeg aldri sakt noe om Taekwon-Do i forhold til MMA. MMA, Thai Boxing og boksing er vell kampSPORT? Mens Taekwon-Do er en tradisjonell Kampkunst. Så å sammenligne TK-D med div kampsporter.. Det vi har av sport i TK-D er sparringen, og  den har veldig mye restriksjoner når det gjelds lovlige teknikker og kontakt pga sikkerheten. (Slik at alle kan delta, ikke bare topptrente ungdommer fra 18-28.

Og sist men ikke minst. SLAG og SPARK er SELVFORSVAR!

ps: ikke la dette bli en TMA vs. MMA. da sletter jeg posten med glede
Callero
**
Stuntposter

West side.
« Reply #61 on: 07.01.07 at 17:41:18 »

Poenget var ikke å diskutere MMAs meritter, men heller å demonstrere at TKD hosinsul er relativt tynt  slik det trenes i de fleste klubber (og for å kunne si at det er relativt tynt må man jo sammenligne). Jeg trodde det var det dere snakket om, men jeg misforsto kanskje.

"I'm not trying to knock you out. I just know that I will." - Chuck "The Iceman" Liddell
Zerdan
*
Forumavhengig

내 눈의 부아
« Reply #62 on: 07.01.07 at 17:42:56 »

Kan godt hende jeg misforstod også, lenge siden jeg har lest denne tråden.
rawron
*
Forummedlem

« Reply #63 on: 05.12.10 at 12:34:44 »

Beklager men jeg klarer ikke å la være.. Hvor mange av dere finnes det egentlig der ute? Som går rundt å tror på den evige legenden om at TKD faktisk er et effektivt selvforsvarssystem?  blink

Først vil jeg si at Taekwon-Do er mye mer enn slag og spark, Taekwon-Do inneholder i tillegg til flere tusen teknikker, også et mentalt aspekt derfor er spark kun en del av helheten.
Flere tusen teknikker blir ofte brukt som et skrytemoment for hvorfor TKD er så bra. Personlig så ser jeg også den klare bakdelen med dette. Bra for å bryne seg på når det gjelder å søke perfeksjon i teknikkene? helt klart.. Men et pluss når det kommer til realisme, effektivitet og selvforsvar? Nope..

Vi driver ikke med sparring og kamp på gata. Nettopp det skiller ideologien i Taekwon-Do fra f.eks kickboxing, der det gjelder å score poeng i en match
Så dere driver ikke med sparring eller trening for kamp "på gata"? Greit nok det. Men dere driver heller ikke med poengsparring? (jeg trodde dere gjorde det jeg) Hva gjør dere da om jeg tør spørrre? For dere har jo kamptrening av en eller annen sort ikke sant?

Dog konkurreres det i Taekwon-Do, men det er sportsdelen og ikke essensen i Taekwon-Do slik den opprinnelig er konstruert som en millitær kampkunst
Militær kampkunst? Si meg, er ikke dette kamptrening i aller høyest grad da? Synes du motsier deg selv litt der

Taekwon-Do er ideelt sett èn forsvarsteknik. Ett treff - og motstanderen er FERDIG!
DETTE min venn! Dette er det største problemet til de aller fleste TMA sine selvforsvarsprinsipper.. Dette funker bare ikke. Det er så fjernt fra realistisk selvforsvar som man kommer..  ohmy

Føler meg litt "toxic" nå.. Men det gir jeg blanke i.. Noen måtte si fra. Sorry.  Wink
             La oss si det sånn , en topptrent Taekwondo kamp utøver har ingen problemer med å forsvare seg på gata .
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #64 on: 05.12.10 at 18:53:27 »

Det er det nok litt varierte meninger om...

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #65 on: 05.12.10 at 19:03:44 »

meget varierte meninger om.. Gjerne delt opp i de som driver med, eller har drevet med TKD, vs de som trener litt andre saker. smile

MikkelRev
Gammel ørn

« Reply #66 on: 06.12.10 at 00:31:10 »

Uansett hva man har trent og ikke trent, er det ingen selvfølge at du ikke vil ha noen problemer med å forsvare deg på gaten. Men (nesten) uansett hvilken kampsport du har trent, vil gjøre deg bedre rustet til å imøtekomme en slagssituasjon enn ingen kampsporttrening.

I TKD sin filosofi, er imidlertid ikke målet å slå ned hvermannsen, men å unngå kamp.

Q.: ITF New Zealand, claimed that you signed their guest book on their web-site. Did you?

General Choi: What is a web-site?
-----------
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2253
Pages: 1 2 3 4 [5]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Avsporing fra "høye spark" tråden « previous next »
Jump to:  

Social sharing