Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
18.10.18 at 20:13:29

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd) 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4  All Go Down Print

Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd)

Cirdan
Gammel ørn

The obstacle is the path!
« on: 02.10.05 at 17:37:54 »

Muskulær reaksjonsevne fører til raskere spark som fører til hardere spark. E=mc2.

Ehm.. Jeg tror formelen du er ute etter er E=1/2mv^2
Med mindre du har en fisjonsreaktor i bena da Tongue|D
« Last Edit: 29.12.05 at 23:08:09 by Addey » Logged

"Martial Arts progress from kata, to kumite, to combat" (Otsuka)
"our bodies are our gardens - our wills are our gardeners" (William Shakespeare)
"Karate is possibly and probably the deadliest of arts once fully realised" (Geoff Thompson)
Karl Yngve
Veteran

« Reply #1 on: 02.10.05 at 22:25:27 »

Hehe, ja, Tror nok ikke E = mc^2 har noe med saken å gjøre... den forteller om at masse er energi, og handler ikke om hastigheter og kraft og den slags. Og jeg vil også bare legge til at det ikke er helt enkelt å bruke vanlig mekanikk på disse tingene (det finnes mange tråder om fysikk i kampsport, forøvrig) - mye energi er ikke nødvendigvis farlig. Størrelsen på treffpunkt, sammen med hastighet, masse og impuls (hvor lang tid energioverføringen tar) er det som er viktigst.

Ang. det at å trene høye spark påvirker effekten av lave spark: Jeg kan nok ikke motsi dette, ettersom jeg ikke ser bort ifra at man vil trene opp styrke og lignende - som sabumnim sier. Tingen er at om man ikke trener på lave spark, vil man ikke klare å bruke det - det er ganske så forskjellige teknikker. I alle fall har jeg opplevd det sånn - etter å ha lært bare høye spark (magen og oppover), var jeg ikke særlig flink å sparke lavt når jeg begynte å bruke det.

Karl Yngve Lervåg
-- For tida ikkje aktiv utøver
sabumnim
Veteran

« Reply #2 on: 02.10.05 at 22:32:49 »

E (kraften i teknikken)=m (massen som beveger seg, altså foten) ganger hastigheten opphøyd i andre.

Lowkick`s er nok litt annerledes i utførelse ja. Men denne tråden handler om TKD stilarter.

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Karl Yngve
Veteran

« Reply #3 on: 02.10.05 at 22:40:17 »

E (ENERGIEN i teknikken) = m (massen som beveger seg, som blir mye mer komplisert enn bare foten, ettersom foten er koblet til hele kroppen!) ganger hastigheten (til treffpunktet) opphøyd i andre. Men som jeg poengterte er ikke det nødvendigvis så lett. Du kan for eksempel slå noen med en pute med en viss mengde energi, men gjøre mye mer skade uten puten med mindre energi.

Ok - du skiller mellom lowkick's og lave spark. Lave spark er mageområde, lowkick's er lårhøgde (og lavere)?

Karl Yngve Lervåg
-- For tida ikkje aktiv utøver
Cirdan
Gammel ørn

« Reply #4 on: 02.10.05 at 22:46:09 »

E (kraften i teknikken)=m (massen som beveger seg, altså foten) ganger hastigheten opphøyd i andre.

Putt inn 0,5 foran m og du har omsider riktig formel

c er forresten lysfarten

At energien overføres til motstanderen forutsetter dessuten at du står stødig.

"our bodies are our gardens - our wills are our gardeners" (William Shakespeare)
"Karate is possibly and probably the deadliest of arts once fully realised" (Geoff Thompson)
sabumnim
Veteran

« Reply #5 on: 02.10.05 at 22:53:48 »

pwisher:
Energi og kraft er det samme i formelen.
Du kan ikke ta foten av kroppen din, så det er bare tull. foten er fast på kroppen din, så massen er den samme.
Greit at du har puter på beina dine i NTN, men du har alltid det... (i kampsammenheng) så da blir den konstant.
Skjønner ikke hvor du vil hen med dette poenget ditt.. alle vet da at det er variabler....

Siden du trener både TKD og Kali Sikaran vet du vel hva jeg mener er lave spark i TKD sammenheng og hva en lowkick er? En lowkick er under beltestedet med treffpunkt mot ben.

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Erling
**
Stuntposter

He who knows that he knows, he's wice, follow him!
« Reply #6 on: 02.10.05 at 22:55:24 »

hehehehe.. Ja dette her er en avansert diskusjon må jeg si. Jeg mener nå at det er lettere og sparke i magen enn i hodet, fordi jeg slepper og løfte foten helt opp til hodet =) Altså, hvis jeg klarer og sparke til hodet, så må jeg jo klare og sparke på magen også. Formler og slikt kan nå være hva de vil, jeg kan ikke noe som slikt, men jeg holder mest med Jørn her.

Å sparke i magen, er som sagt, lettere enn å sparke i hodet pga. at du ikke trenger og strekke musklen til en uvandt lengde. Og trene på høye spark, vil gjøre muskelen mer konfortabel med og sparke mot mage fordi den faktisk har gått til det neste høydestadiet (hodet).

Men så er det jo slik at man mister eksplosivitet, ved lengre muskler??? Og derfor sparker tregere, og svakere?

Jeg bare lurer.. Det er nå i alle fall det jeg har fått fortalt.

Kiap Taekwondo klubb Harstad!
Svartbelte 1.dan
sabumnim
Veteran

« Reply #7 on: 02.10.05 at 22:56:56 »

Cirdan:
lysfart på beina dine blir vel 0,000000 osv ett eller annet.
Hvorfor 0,5m?

sabumnim
Veteran

« Reply #8 on: 02.10.05 at 23:02:12 »

Erling:
Du tenker helt rett i forhold til det å sparke i magen hvis du er god på å sparke i hodet.
Eksplosiviteten mister du nok ikke på grunn av lengre muskler. Dette er styrt av hastigheten på nerve impulsene i musklene dine. Disse endrer seg ikke pga lengre muskler. Det er hvor avslappet du klarer være i musklene som avgjør om reaksjonen er rask eller treg. Dette pga den muskelen som blir strukket (ikke den som blir strammet) ikke slapper nok av. Dette lærte du vel på trener1 skulle jeg tro? He he he!!!

Cirdan
Gammel ørn

« Reply #9 on: 02.10.05 at 23:04:35 »

Cirdan:
lysfart på beina dine blir vel 0,000000 osv ett eller annet.
Hvorfor 0,5m?

Fordi E=0,5mv^2 er formelen for kinetisk energi. c har ikke noe med det å gjøre

Flisespikkeri? javel
« Last Edit: 02.10.05 at 23:06:24 by Cirdan » Logged

sabumnim
Veteran

« Reply #10 on: 02.10.05 at 23:11:55 »

Tja.. det er nå en annen formel det.... Jeg synes nå fortsatt at E=mc2 også kan brukes pga at man da får ett forhold mellom massen og hurtigheten som skaper kraft/energi.
Selv om din høres bedre ut, men den lærte ikke jeg på skolen for veldig mange år siden.. he he he!!

Cirdan
Gammel ørn

« Reply #11 on: 02.10.05 at 23:24:38 »

Tja.. det er nå en annen formel det.... Jeg synes nå fortsatt at E=mc2 også kan brukes pga at man da får ett forhold mellom massen og hurtigheten som skaper kraft/energi.
Selv om din høres bedre ut, men den lærte ikke jeg på skolen for veldig mange år siden.. he he he!!

Går ut fra at du bare tuller med meg nå... clown2

The deep connection Einstein discovered between energy and mass is expressed in the equation E=mc² . Here E represents energy, m represents mass, and c² is a very large number, the square of the speed of light. Full confirmation was slow in coming. In Paris in 1933, Irène and Frédéric Joliot-Curie took a photograph showing the conversion of energy into mass. A quantum of light, invisible here, carries energy up from beneath. In the middle it changes into mass -- two freshly created particles which curve away from each other.

http://www.aip.org/history/einstein/voice1.htm

(ja, jeg er ferdig med å avspore debatten nå)
« Last Edit: 02.10.05 at 23:32:06 by Cirdan » Logged

mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #12 on: 03.10.05 at 00:23:19 »

Ser at definisjonen av "lavt spark"nå har blitt magehøyde, og det er jo mulig at man kan kalle det "lavt" i TKD-sammenheng. Det forandrer dog ikke saken veldig mye, men litt - siden det er større forskjell på lowkicks mot kne/bein og hodespark kontra magespark og hodespark. Et magespark er jo i utgangspunktet allerede et ganske høyt spark, og forskjellen teknisk sett mellom et magespark og hodespark er ikke så stor som forskjellen mellom et knespark og hodespark. Dermed vil som nevnt forskjellen mellom teknikkene selvfølgelig bli mindre.

Prinsippet er dog det samme. Du blir bra på det du trener på. Og trener du høye spark (dvs. hodespark), så blir du ikke automatisk god på andre typer spark. Man må faktisk øve på dem for å bli god på dem, da teknikk, balansepunkt osv. er merkbart forskjellig. Jeg har selv trent TKD i 4-5 år for et 10-år siden, og da var det stort sett høye spark det gikk i. Når jeg etterhvert begynte å trene mer på lowkicks og andre lavere spark, så fant jeg fort ut at forskjellen mellom de lave og høye sparkene er faktisk ganske så stor, og denne "myten" om at man blri god på lave spark ved kun å sparke høyt, fant ihvertfall jeg ut at ikke stemte.

Dette kan som sagt være "relativt" alt ettersom hva man definerer "lave" spark som. Se ovenfor.

Forøvrig kalles den midtre delen av kroppen vanligvis for "midjen" (hvilket da skulle bety midt på kroppen) og jeg skulle derfor tro at spark eller teknikker mot de midtre deler av kroppen henspeiler på mage, lavere brystregion, mens teknikker mot den lavere delen av kroppen naturlig nok skulle henspille på beina. Når man da i TKD definerer mage som "lavt", hva definerer man da beina som? Jeg bare undres.....

Av nysgjerrighet: er det kun TKD som definerer "lave spark" som spark mot mageområdet?

voff
*
Forummedlem

Han slepp å halde hund, som gjøyr sjølv.
« Reply #13 on: 03.10.05 at 09:13:08 »

Du blir bra på det du trener på. Og trener du høye spark (dvs. hodespark), så blir du ikke automatisk god på andre typer spark.
Det her burde være velkjent for alle som har tatt et trenerkurs noengang. Ja, du har nok ikke vondt av å trene høye spark, for du trener hurtighet og bevegelse, men siden selve teknikken er forskjellig, må man trene den som den er.
Når man da i TKD definerer mage som "lavt", hva definerer man da beina som?
Tja, der jeg har trent tkd er dette en "ikke-sak". Kanskje vi kan kalle det for kjeller-spark?

"There are three kinds of people in the universe: those who can count and those who can't."
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #14 on: 03.10.05 at 12:42:08 »

Kort innpå.

Formelen dere ser etter er E=(1/2)*mv^2, ikke E=mc^2

Førstnevnte er formelen for kinetisk energi (jo, det var den du brukte i barneskolen). Sistnevne er (som noen nevnte) Einsteins relativitetsteori som utreder et forhold mellom masse og energi. Fusjon/Fisjon som medfører tap av masse vil frigi energi, hvilket var utgangspunktet for A-bombe og H-bombe.

Så det er 1/2mv^2 som det siktes til.

Men betraktningen som ligger til grunn må ta hensyn til konservering av spinn, ikke bare kinetisk energi. Variabelen "m" blir komplisert av det dersom du insisterer på å kun forholde deg til kinetisk energi. En kropp som er i en vesentlig rotasjon som stoppes ene og alene av tilslaget, vil øverføre sin energi i treffpunktet og bidra ut over massen til foten. Kinetisk energi og konservering av spinn vil også gjelde lokalt for legg og lår. Armbevegelsene må sees som en del av spinnet til kroppen.

Med rett bruk av kroppen, vil det blir meget hardere treffere selv om de ikke "snappes" for å oppnå en nøkternt sett økt hastighet. Utfordringen er å gi musklene gunstig arbeid, konservere energien i både momentum og spinn, og avlevere den optimalt. Bokserens hook-slag er et glimrende eksempel på konservering av spinn og hvor musklene for jobbet gunstig i forkant, likeså med et "løst" thaispark hvor sparket overfører energi fra kroppsrotasjonen.

Sammenlign det med å kræsje i en vegg med en tung og treg bil eller en liten og rask bil. Motoren jobber ikke optimalt på noen av dem dersom de ikke har gir. Ved å flytte masse ut fra senter punktet, "girer" du, og kan teoretisk la musklene jobbe i sitt ideelle "turtall" hele veien.
« Last Edit: 03.10.05 at 12:56:30 by Tormod » Logged

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
"Jeg tror på karma. Så jeg vet at alle andre fortjener alt jeg gjør mot de".
Pages: [1] 2 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd) « previous next »
Jump to:  

Social sharing