Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.05.18 at 01:34:30

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd) 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Down Print

Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd)

Cirdan
Gammel ørn

The obstacle is the path!
« on: 02.10.05 at 17:37:54 »

Muskulær reaksjonsevne fører til raskere spark som fører til hardere spark. E=mc2.

Ehm.. Jeg tror formelen du er ute etter er E=1/2mv^2
Med mindre du har en fisjonsreaktor i bena da Tongue|D
« Last Edit: 29.12.05 at 23:08:09 by Addey » Logged

"Martial Arts progress from kata, to kumite, to combat" (Otsuka)
"our bodies are our gardens - our wills are our gardeners" (William Shakespeare)
"Karate is possibly and probably the deadliest of arts once fully realised" (Geoff Thompson)
Karl Yngve
Veteran

« Reply #1 on: 02.10.05 at 22:25:27 »

Hehe, ja, Tror nok ikke E = mc^2 har noe med saken å gjøre... den forteller om at masse er energi, og handler ikke om hastigheter og kraft og den slags. Og jeg vil også bare legge til at det ikke er helt enkelt å bruke vanlig mekanikk på disse tingene (det finnes mange tråder om fysikk i kampsport, forøvrig) - mye energi er ikke nødvendigvis farlig. Størrelsen på treffpunkt, sammen med hastighet, masse og impuls (hvor lang tid energioverføringen tar) er det som er viktigst.

Ang. det at å trene høye spark påvirker effekten av lave spark: Jeg kan nok ikke motsi dette, ettersom jeg ikke ser bort ifra at man vil trene opp styrke og lignende - som sabumnim sier. Tingen er at om man ikke trener på lave spark, vil man ikke klare å bruke det - det er ganske så forskjellige teknikker. I alle fall har jeg opplevd det sånn - etter å ha lært bare høye spark (magen og oppover), var jeg ikke særlig flink å sparke lavt når jeg begynte å bruke det.

Karl Yngve Lervåg
-- For tida ikkje aktiv utøver
sabumnim
Veteran

« Reply #2 on: 02.10.05 at 22:32:49 »

E (kraften i teknikken)=m (massen som beveger seg, altså foten) ganger hastigheten opphøyd i andre.

Lowkick`s er nok litt annerledes i utførelse ja. Men denne tråden handler om TKD stilarter.

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Karl Yngve
Veteran

« Reply #3 on: 02.10.05 at 22:40:17 »

E (ENERGIEN i teknikken) = m (massen som beveger seg, som blir mye mer komplisert enn bare foten, ettersom foten er koblet til hele kroppen!) ganger hastigheten (til treffpunktet) opphøyd i andre. Men som jeg poengterte er ikke det nødvendigvis så lett. Du kan for eksempel slå noen med en pute med en viss mengde energi, men gjøre mye mer skade uten puten med mindre energi.

Ok - du skiller mellom lowkick's og lave spark. Lave spark er mageområde, lowkick's er lårhøgde (og lavere)?

Karl Yngve Lervåg
Cirdan
Gammel ørn

« Reply #4 on: 02.10.05 at 22:46:09 »

E (kraften i teknikken)=m (massen som beveger seg, altså foten) ganger hastigheten opphøyd i andre.

Putt inn 0,5 foran m og du har omsider riktig formel

c er forresten lysfarten

At energien overføres til motstanderen forutsetter dessuten at du står stødig.

"our bodies are our gardens - our wills are our gardeners" (William Shakespeare)
"Karate is possibly and probably the deadliest of arts once fully realised" (Geoff Thompson)
sabumnim
Veteran

« Reply #5 on: 02.10.05 at 22:53:48 »

pwisher:
Energi og kraft er det samme i formelen.
Du kan ikke ta foten av kroppen din, så det er bare tull. foten er fast på kroppen din, så massen er den samme.
Greit at du har puter på beina dine i NTN, men du har alltid det... (i kampsammenheng) så da blir den konstant.
Skjønner ikke hvor du vil hen med dette poenget ditt.. alle vet da at det er variabler....

Siden du trener både TKD og Kali Sikaran vet du vel hva jeg mener er lave spark i TKD sammenheng og hva en lowkick er? En lowkick er under beltestedet med treffpunkt mot ben.

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Erling
**
Stuntposter

He who knows that he knows, he's wice, follow him!
« Reply #6 on: 02.10.05 at 22:55:24 »

hehehehe.. Ja dette her er en avansert diskusjon må jeg si. Jeg mener nå at det er lettere og sparke i magen enn i hodet, fordi jeg slepper og løfte foten helt opp til hodet =) Altså, hvis jeg klarer og sparke til hodet, så må jeg jo klare og sparke på magen også. Formler og slikt kan nå være hva de vil, jeg kan ikke noe som slikt, men jeg holder mest med Jørn her.

Å sparke i magen, er som sagt, lettere enn å sparke i hodet pga. at du ikke trenger og strekke musklen til en uvandt lengde. Og trene på høye spark, vil gjøre muskelen mer konfortabel med og sparke mot mage fordi den faktisk har gått til det neste høydestadiet (hodet).

Men så er det jo slik at man mister eksplosivitet, ved lengre muskler??? Og derfor sparker tregere, og svakere?

Jeg bare lurer.. Det er nå i alle fall det jeg har fått fortalt.

Kiap Taekwondo klubb Harstad!
Svartbelte 1.dan
sabumnim
Veteran

« Reply #7 on: 02.10.05 at 22:56:56 »

Cirdan:
lysfart på beina dine blir vel 0,000000 osv ett eller annet.
Hvorfor 0,5m?

sabumnim
Veteran

« Reply #8 on: 02.10.05 at 23:02:12 »

Erling:
Du tenker helt rett i forhold til det å sparke i magen hvis du er god på å sparke i hodet.
Eksplosiviteten mister du nok ikke på grunn av lengre muskler. Dette er styrt av hastigheten på nerve impulsene i musklene dine. Disse endrer seg ikke pga lengre muskler. Det er hvor avslappet du klarer være i musklene som avgjør om reaksjonen er rask eller treg. Dette pga den muskelen som blir strukket (ikke den som blir strammet) ikke slapper nok av. Dette lærte du vel på trener1 skulle jeg tro? He he he!!!

Cirdan
Gammel ørn

« Reply #9 on: 02.10.05 at 23:04:35 »

Cirdan:
lysfart på beina dine blir vel 0,000000 osv ett eller annet.
Hvorfor 0,5m?

Fordi E=0,5mv^2 er formelen for kinetisk energi. c har ikke noe med det å gjøre

Flisespikkeri? javel
« Last Edit: 02.10.05 at 23:06:24 by Cirdan » Logged

sabumnim
Veteran

« Reply #10 on: 02.10.05 at 23:11:55 »

Tja.. det er nå en annen formel det.... Jeg synes nå fortsatt at E=mc2 også kan brukes pga at man da får ett forhold mellom massen og hurtigheten som skaper kraft/energi.
Selv om din høres bedre ut, men den lærte ikke jeg på skolen for veldig mange år siden.. he he he!!

Cirdan
Gammel ørn

« Reply #11 on: 02.10.05 at 23:24:38 »

Tja.. det er nå en annen formel det.... Jeg synes nå fortsatt at E=mc2 også kan brukes pga at man da får ett forhold mellom massen og hurtigheten som skaper kraft/energi.
Selv om din høres bedre ut, men den lærte ikke jeg på skolen for veldig mange år siden.. he he he!!

Går ut fra at du bare tuller med meg nå... clown2

The deep connection Einstein discovered between energy and mass is expressed in the equation E=mc² . Here E represents energy, m represents mass, and c² is a very large number, the square of the speed of light. Full confirmation was slow in coming. In Paris in 1933, Irène and Frédéric Joliot-Curie took a photograph showing the conversion of energy into mass. A quantum of light, invisible here, carries energy up from beneath. In the middle it changes into mass -- two freshly created particles which curve away from each other.

http://www.aip.org/history/einstein/voice1.htm

(ja, jeg er ferdig med å avspore debatten nå)
« Last Edit: 02.10.05 at 23:32:06 by Cirdan » Logged

mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #12 on: 03.10.05 at 00:23:19 »

Ser at definisjonen av "lavt spark"nå har blitt magehøyde, og det er jo mulig at man kan kalle det "lavt" i TKD-sammenheng. Det forandrer dog ikke saken veldig mye, men litt - siden det er større forskjell på lowkicks mot kne/bein og hodespark kontra magespark og hodespark. Et magespark er jo i utgangspunktet allerede et ganske høyt spark, og forskjellen teknisk sett mellom et magespark og hodespark er ikke så stor som forskjellen mellom et knespark og hodespark. Dermed vil som nevnt forskjellen mellom teknikkene selvfølgelig bli mindre.

Prinsippet er dog det samme. Du blir bra på det du trener på. Og trener du høye spark (dvs. hodespark), så blir du ikke automatisk god på andre typer spark. Man må faktisk øve på dem for å bli god på dem, da teknikk, balansepunkt osv. er merkbart forskjellig. Jeg har selv trent TKD i 4-5 år for et 10-år siden, og da var det stort sett høye spark det gikk i. Når jeg etterhvert begynte å trene mer på lowkicks og andre lavere spark, så fant jeg fort ut at forskjellen mellom de lave og høye sparkene er faktisk ganske så stor, og denne "myten" om at man blri god på lave spark ved kun å sparke høyt, fant ihvertfall jeg ut at ikke stemte.

Dette kan som sagt være "relativt" alt ettersom hva man definerer "lave" spark som. Se ovenfor.

Forøvrig kalles den midtre delen av kroppen vanligvis for "midjen" (hvilket da skulle bety midt på kroppen) og jeg skulle derfor tro at spark eller teknikker mot de midtre deler av kroppen henspeiler på mage, lavere brystregion, mens teknikker mot den lavere delen av kroppen naturlig nok skulle henspille på beina. Når man da i TKD definerer mage som "lavt", hva definerer man da beina som? Jeg bare undres.....

Av nysgjerrighet: er det kun TKD som definerer "lave spark" som spark mot mageområdet?

voff
*
Forummedlem

Han slepp å halde hund, som gjøyr sjølv.
« Reply #13 on: 03.10.05 at 09:13:08 »

Du blir bra på det du trener på. Og trener du høye spark (dvs. hodespark), så blir du ikke automatisk god på andre typer spark.
Det her burde være velkjent for alle som har tatt et trenerkurs noengang. Ja, du har nok ikke vondt av å trene høye spark, for du trener hurtighet og bevegelse, men siden selve teknikken er forskjellig, må man trene den som den er.
Når man da i TKD definerer mage som "lavt", hva definerer man da beina som?
Tja, der jeg har trent tkd er dette en "ikke-sak". Kanskje vi kan kalle det for kjeller-spark?

"There are three kinds of people in the universe: those who can count and those who can't."
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #14 on: 03.10.05 at 12:42:08 »

Kort innpå.

Formelen dere ser etter er E=(1/2)*mv^2, ikke E=mc^2

Førstnevnte er formelen for kinetisk energi (jo, det var den du brukte i barneskolen). Sistnevne er (som noen nevnte) Einsteins relativitetsteori som utreder et forhold mellom masse og energi. Fusjon/Fisjon som medfører tap av masse vil frigi energi, hvilket var utgangspunktet for A-bombe og H-bombe.

Så det er 1/2mv^2 som det siktes til.

Men betraktningen som ligger til grunn må ta hensyn til konservering av spinn, ikke bare kinetisk energi. Variabelen "m" blir komplisert av det dersom du insisterer på å kun forholde deg til kinetisk energi. En kropp som er i en vesentlig rotasjon som stoppes ene og alene av tilslaget, vil øverføre sin energi i treffpunktet og bidra ut over massen til foten. Kinetisk energi og konservering av spinn vil også gjelde lokalt for legg og lår. Armbevegelsene må sees som en del av spinnet til kroppen.

Med rett bruk av kroppen, vil det blir meget hardere treffere selv om de ikke "snappes" for å oppnå en nøkternt sett økt hastighet. Utfordringen er å gi musklene gunstig arbeid, konservere energien i både momentum og spinn, og avlevere den optimalt. Bokserens hook-slag er et glimrende eksempel på konservering av spinn og hvor musklene for jobbet gunstig i forkant, likeså med et "løst" thaispark hvor sparket overfører energi fra kroppsrotasjonen.

Sammenlign det med å kræsje i en vegg med en tung og treg bil eller en liten og rask bil. Motoren jobber ikke optimalt på noen av dem dersom de ikke har gir. Ved å flytte masse ut fra senter punktet, "girer" du, og kan teoretisk la musklene jobbe i sitt ideelle "turtall" hele veien.
« Last Edit: 03.10.05 at 12:56:30 by Tormod » Logged

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
"Jeg tror på karma. Så jeg vet at alle andre fortjener alt jeg gjør mot de".
Karl Yngve
Veteran

« Reply #15 on: 03.10.05 at 12:48:23 »

pwisher:
Huh
I vanlig mekanikk er E (energi) = F (kraft) * d (distanse), altså kraft er IKKE lik energi. Kanskje jeg bare missforstår hva du mener - vi bruker forskjellige begreper om samme ting?

Du kan ikke ta foten av kroppen din, så det er bare tull. foten er fast på kroppen din, så massen er den samme.
Jeg mener ikke at man kan ta foten av kroppen. Jeg er HELT enig i det du skriver her - men massen er IKKE bare massen av foten, men massen av hele kroppen som er lagt inn i sparket - noe som blir mer enn bare foten. Og dette er ikke trivielt å beregne, vil jeg tro.

Greit at du har puter på beina dine i NTN, men du har alltid det... (i kampsammenheng) så da blir den konstant.
Hva snakker du om her?

Skjønner ikke hvor du vil hen med dette poenget ditt.. alle vet da at det er variabler....
Ditto. Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med dette innlegget (det jeg svarer på nå).

Siden du trener både TKD og Kali Sikaran vet du vel hva jeg mener er lave spark i TKD sammenheng og hva en lowkick er? En lowkick er under beltestedet med treffpunkt mot ben.
Jeg vet det nå. Jeg har alltid ment lave spark i betydning under beltestedet, når jeg sier lave spark. Jeg har tenkt at lowkick er nøyaktig det samme som lave spark, bare at det er engelsk. Men nå er dette oppklart.

Takk Tormod - du sier omtrendt akkurat hva jeg tenker på ang. fysikken involvert her.

Karl Yngve Lervåg
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #16 on: 03.10.05 at 12:54:35 »

pwisher:
Huh
I vanlig mekanikk er E (energi) = F (kraft) * d (distanse), altså kraft er IKKE lik energi. Kanskje jeg bare missforstår hva du mener - vi bruker forskjellige begreper om samme ting?
Han mener at "d" er konstant. Derfor vil k*e=>k*f   
altså: dobbel energi vil gi dobbel kraft, og dermed trenger du kun betrakte "e" for å se gevinsten.
Takk Tormod - du sier omtrendt akkurat hva jeg tenker på ang. fysikken involvert her.
smile

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« Reply #17 on: 03.10.05 at 13:11:36 »

I NTN fikk vi også inndoktrinert formelen E = 0,5mv^2 såvidt jeg husker.

Einsteins formel inkluderer etter hva jeg leser i denne diskusjonen lysets hastighet, og den greier vel selv ikke Erling å matche Wink

Torkil Johnsen
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #18 on: 03.10.05 at 13:14:27 »

Hvis det er den eneste formelen i NTN for kraft i strikes, så blir det en svært komplisert "m" og "v".
« Last Edit: 03.10.05 at 13:45:52 by Tormod » Logged

Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« Reply #19 on: 03.10.05 at 13:39:52 »

Mener at denne formelen ble forkynt i treningssammenheng for understreke aksellerasjonens betydning når man skal generere kraft, og den ble også koblet sammen med den dertilhørende basistekniske sinusbevegelsen i den funksjon at siden sinusbevegelsen genererer høyere aksellerasjon så genererer den også mer kraft.

Sinusbevegelsen har nok sine tilhengere og motstandere, selv mener jeg den er det viktigste skillet mellom taekwon-do fra taekwondo, og ikke stort mer enn det siden forskjellen i kraft som genereres - hvis noen i det hele tatt - er så minimal at den blir betydningsløs.

Torkil Johnsen
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #20 on: 03.10.05 at 14:06:18 »

Uffda Wink

Den lille fartsforskjellen på knyttneven er ikke hva som gir grunnlag for sinusbevegelsen.  happy
Essensen av sinusbevegelsen er at kroppen detter fremover (tyngde kun på bakre bein og kroppen i fallbevegelse), og at det derfor må kraft til for å stoppe kroppens fall fremover. All denne kraften kan du levere i slaget.
I tillegg er den konkrete dekomponeringen av vektorer (egen tråd) et vesentlig moment. Den oppsamlede fall energien blir samlet mellom treffpunktet og slagerens bakre bein. Og hvis bakre bein og slagerens kropp forøvrig holder god struktur, er det bare i treffpunktet energien blir avlevert.

Igjen: også dette handler om å bygge opp energi som konserveres i bevegelsen og avlevere den effektivt.

Eksakt hva som skjer mellom treffpunktet og bakre fot har jeg tegnet noen tegninger på og postet i en annen tråd her etsteds. Men teoretisk sett kan du opparbeide deg uendelig kraft dersom du i betraktningen E=f*d har d tilnærmet null.

Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« Reply #21 on: 03.10.05 at 14:50:13 »

Jeg oppsummerte i grunn bare hva vi ble fortalt i sin tid. Tallene bak formlene interesserte jeg meg ikke spesielt mye for.

Hva er f og d i formelen E=f*d?

Hvor mye ekstra kraft kan man generere i en vanlig gå-stilling da sammenlignet med ikke-sinus-brukere, hvis man f.eks. slår fra hofta og opp i skulderhøyde, og samtidig har et fall på 20 cm i løpet av ... tja... 0,4-0,5 sek? Kunne vært gøy å se et regnestykke på en optimal sinus kontra en optimal ikke-sinus, mest for å fyre opp under en god gammel debatt smile

Torkil Johnsen
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #22 on: 03.10.05 at 15:03:56 »

Det ble nevnt et par innlegg før meg.

Arbeid = kraft * distanse.

Se også at dersom distansen går mot null, så kan kraft gå mot uendelig. Så det er vanskelig å anslå hvor mye kraft du får. Det er langt enklere å se hvor mye energi du har bygget opp i bevegelsen.
« Last Edit: 03.10.05 at 15:05:56 by Tormod » Logged

Wado-Petter
Gammel ørn

« Reply #23 on: 18.10.05 at 16:56:13 »

Hehe, er vi der igjen?
Dette med kraft/sinus/matematiske formler ble tatt opp i TKD-forumet for litt siden:

http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=5338.msg84160#msg84160

...og her kom det ikke fram at sinus var positivt mht effektivitet og kraft.
Metematiske formler kan på ingen måte forklare den reele kraften i slag/spark/whatever. Til det blir det for mange variabler.
Står motstander stille/beveger han seg/beveger du deg/hvor treffer du (bein eller kjøtt)/hva treffer du med/treff-flatens størrelse/rotasjon osv, osv...
Når det gjelder hastighet er det lettere å "måle". Et bra videokamera vil kunne avgjøre om et spark er hurtig eller ikke. Så dersom hastighet isolert sett er et mål, ja da er det bare å trene på det. Men det kan gå på bekostning av effektivitet... smile

Petter, 1. Dan, Wado Ryu
prowler
Forumavhengig

Rock'n'Roll ain't noise pollution!
« Reply #24 on: 26.10.05 at 21:04:31 »

Denne sinus-bevegelsen er nesten stoff for Myth Busters på Discovery Channel...

Are S. Hovland
voff
*
Forummedlem

Han slepp å halde hund, som gjøyr sjølv.
« Reply #25 on: 30.10.05 at 10:06:38 »

Hva skal man egentlig med den ekstra kraften, som noen mener man kan oppnå ved sinus-bevegelse? Hvor realistisk er det i en selvforsvarssituasjon, at du kan gå opp og så ned for å blåse fletta av en angriper? Det er vel en grunn til at ingen (ingen jeg kjenner hvertfall) bruker sinus-bevegelse i sparring?

"There are three kinds of people in the universe: those who can count and those who can't."
prowler
Forumavhengig

« Reply #26 on: 30.10.05 at 13:34:15 »

Spør ikke meg... Ikke jeg som fant på det Tongue

Det er vel så man får mest mulig kraft i teknikkene i mønstrene. (hyong/kata/form/pattern/hvasomhelst)
« Last Edit: 30.10.05 at 19:00:20 by prowler » Logged

Are S. Hovland
Tulgi
*
Forummedlem

Tid er noe som kommer
« Reply #27 on: 30.10.05 at 18:39:42 »

Om man ser bort fra effekt så kan man vel si at sinusbevegelsen er er et av flere elementer som skiller ITF-taekwon-do fra andre stilarter. Vi snakker om Martial Arts, og ikke K1...

Martial Arts har mange elementer som ikke nødvendigvis er effektive i seg selv, men har til hensikt å symbolisere, og trene opp kroppen. Det har dermed både en fysisk, psykisk og estetisk funksjon.

I en sparringssituasjon vil det følgelig ikke være hensiktsmessig å følge samme bevegelsesmønsteret. Dette gjelder nok i de fleste stilarter innen Martial Arts.

Cool
prowler
Forumavhengig

« Reply #28 on: 30.10.05 at 19:04:00 »

Bra skrevet! Enig i det du sier smile

Are S. Hovland
Henning Hansen
Gjenganger

Det er bedre å gi enn å få....
« Reply #29 on: 30.10.05 at 20:58:18 »

Her våknet fysikeren i meg...

E = 0.5mv ^2 sier noe om energien, den er lett å regne ut, men er helt uinteressant hvis man ikke tar høyde for flere av fysikkens lover.

Newtons 3. lov: Kreftene mellom to gjenstander som påvirker hverandre er i par er like store og motsatt rettet. eller formulert slik: til enhver kraft finnes en motsatt rettet kraft som er like stor,
kreftene virker på hvert sitt legeme. Populert sagt: kraft er lik motkraft.

Newtons 2. lov: F = ma. Her kommer kraften inn (m - masse, a - akselerasjon)

så er det bare å anvende disse på gitte enkempler i kampsport.....

"Without honor there can be no art, only pretenders in a brawl."
Suro Mike Inay
www.tonsbergkampsport.com
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #30 on: 29.12.05 at 07:37:57 »

Ehm.. Jeg tror formelen du er ute etter er E=1/2mv^2

det er ikke formelen for hastighet... formelen for hastighet er: v=kvadrat rota til (2*E:m) eller no sånt. den er hvertfall ikke E=1/2mv^2 for det er formelen for energi, eller i dette tilfelle kraft ph34r

Tony Hesjevik:)
Harstad ITF
Henning Hansen
Gjenganger

« Reply #31 on: 29.12.05 at 07:51:08 »

E = 1/2mv^2 er formelen for sammenhengen mellom energi, masse og fart, altså den kan løses mhp alle de tre variable.
Kraft og energi er ikke det samme, jfr Newtons 2. lov: F = ma.
F. eks en gjenstand som beveger seg med konstant fart (iht Newtons 1. lov) vil ha en kinetisk energi, men summen av kreftene som virker vil være null.

Suro Mike Inay
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #32 on: 29.12.05 at 08:06:28 »

du mener at Fres=0... og når en gjenstand akselererer så er den over eller under 0(spørs hvilken retning du har valgt som skal være positiv)....men du har glemt å nevne at det gjelder kun for gjenstander som ikke har luftmotstand...

Harstad ITF
Henning Hansen
Gjenganger

« Reply #33 on: 29.12.05 at 08:14:10 »

når jeg sier summen av kreftene lik 0, antar jeg luftmotstand og evt annen friksjon som krefter som virker på legemet. Føler jeg kanskje begynner å kverulere litt men...

Suro Mike Inay
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #34 on: 29.12.05 at 09:39:24 »

Praktisk betydning?

Nja....

Etter det jeg har sett av klipp her på nettet, så anvendes ikke sinusbevegelsen på noen "spektakulær" måte. Ikke engang når NTN folk skal utføre knusningsslag. Jeg tror dette beror på at prosessen er for treg. Jeg kan tenke meg to grunner:
* Neven vil helst smadre igjennom og la beina gi fjæring istedet for å komprimere alt og dernest trykkes igjennom.
* Jeg tror at formelen E=F*d er viktig her. For at en energi skal kunne avsettes i et slag, skal ikke målet flytte seg. Hvis du avleverer energien for sakte, vil målet "skubbes" og du får en større "d" og dermed mindre "F".

MEN. Det kan godt tenkes at veien via sinus bevegelsen gjør det lettere å bygge opp energisensitiviteten som gjør at man svikter på fremre fot og dermed "faller" fremover når man slår et vanlig jab-slag. Og jeg kan tenke meg at fra gammelt av var denne desto viktigere i og med at samme trening også var ment å gjøre deg dyktigere med ulike våpen.

TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #35 on: 29.12.05 at 09:42:00 »

[/url

sånn funker det...

har du en klosse med konstant fart i verdensrommet, så kan klossen ha konstant fart med fres=0 men ikke her nede på bakken....
« Last Edit: 29.12.05 at 09:44:09 by TonyHesjevik » Logged

Harstad ITF
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #36 on: 29.12.05 at 09:49:41 »

"faller" fremover når man slår et vanlig jab-slag

hallo, har vi gått over til boksing her eller? sinus bevegelsen brukes for å skape maksimal kraft.... når du jabber så gjør du det ikke for å skade eller knuse noe, jabben brukes kun til å forstyrre, eller sjekke om motstanderen din reagerer. boxing boxing
« Last Edit: 29.12.05 at 09:53:18 by TonyHesjevik » Logged

Harstad ITF
Henning Hansen
Gjenganger

« Reply #37 on: 29.12.05 at 10:30:35 »

Flott tegning. Hvis kraften som virker i positiv retning på figuern er på 3N vil Fres være 0 og klossen vil bevelge seg med konstant fart.

I verdensrommen vil gravitasjonskraften virke: F = g mM/r^2 (g-universellegraitasjonskonstanten, m-masse til objekt, M-masse til f.eks en planet, stjerne eller sort hull..., r-avstand mellom objektene), men det blir kanskje litt på siden av tråden? confused_1

Suro Mike Inay
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #38 on: 29.12.05 at 10:36:40 »

hallo, har vi gått over til boksing her eller? sinus bevegelsen brukes for å skape maksimal kraft.... når du jabber så gjør du det ikke for å skade eller knuse noe, jabben brukes kun til å forstyrre, eller sjekke om motstanderen din reagerer.
Jeg bruker ikke jabben kun til å forstyrre. Gjør jeg det feil, mener du?
Eller mener du at jeg må huske på å IKKE svikte på fremre bein da det "lager altfor mye kraft"?

Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #39 on: 29.12.05 at 10:47:49 »

Og Tony:

Har det slått deg at E=(1/2)mv^2  er DEN SAMME FORMELEN som du sikter til her?
det er ikke formelen for hastighet... formelen for hastighet er: v=kvadrat rota til (2*E:m) eller no sånt. den er hvertfall ikke E=1/2mv^2 for det er formelen for energi, eller i dette tilfelle kraft
Formelen viser forholdet mellom faktorene som spiller inn. Den er bare løst mhp "E" i stedet for "v". Noe som folk fint klarer å gjøre selv.

Karl Yngve
Veteran

« Reply #40 on: 29.12.05 at 12:05:56 »

...
* Jeg tror at formelen E=F*d er viktig her. For at en energi skal kunne avsettes i et slag, skal ikke målet flytte seg. Hvis du avleverer energien for sakte, vil målet "skubbes" og du får en større "d" og dermed mindre "F".
...

Dette trur eg du har mykje rett i. Men samtidig så trur eg det har noko å seie kor fort dette skjer, og vil difor nemne formel for rørslemengde eller impuls: i = mv. Eg har gløymd mykje mekanikk her, men kan svakt erindre at støt også var noko, ala rørslemengde integrert med tanke på tid, eller noko i den duren. I alle fall er poenget mitt at E = F*d er viktig, men ein bør også tenke på tidsbruken i dette, noko denne formelen ikkje gjer.

Karl Yngve Lervåg
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #41 on: 29.12.05 at 12:15:48 »

det er ikke samme formel....jeg gjorde den jo om til v= inni hode mitt, på grunnlag av E=(1/2)mv^2, og ja du gjør det helt feil hvis du svikter på fremste fot for å lage mer kraft i jabben, kraften i jabben skal komme fra ryggen under skuldra og ned til hofta, med hoftevridning. det er vikti at du husker på å ikke slappe av for mye i framste kne, for det er på go engelsk, din shock absorber. med å dytte kneet tre til fem centimeter lengere frem klarer du å legge mer av kroppen din inn i slaget, og det kan bli hardere. Og det å dytte kneet litt fram er ikke det samme som sinus bevegelsen. i sinus bevegelsene går du først ned for å slappe av i musklenne så går du opp, vet ikke hvorfor, for så å gå ned. det er kansje det siste du referer til...er ikke sikker

Henning hansen: bra:) kansje litt utenfor mitt pensum men sikkert helt rett...
« Last Edit: 29.12.05 at 12:21:57 by TonyHesjevik » Logged

Harstad ITF
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #42 on: 29.12.05 at 13:09:10 »

Så du bærer vekt på fremre bein i trefføyeblikket i en bokse-jab?

Langlo
« Reply #43 on: 29.12.05 at 14:04:36 »

Nå ble jeg nysgjerrig.  Her er det visst noe helt nytt å lære......
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #44 on: 29.12.05 at 15:56:19 »

i sinus bevegelsene går du først ned for å slappe av i musklenne så går du opp, vet ikke hvorfor, for så å gå ned. det er kansje det siste du referer til...er ikke sikker

I følge "teorien" så er det jo nettopp dette å gå opp som er hele poenget, nemlig at du der skal "hente" potensiell energi som du utnytter i trefføyeblikket. Imidlertid er dette debattert til døde (og vel så det), så hvis du vil debattere sinus får du heller gå inn på en dertil egnet tråd.

Og en ting til: E=(1/2)mv^2 er nøyaktig den samme formelen som v=sqrt(2E/m). Det å skrive om en formel gjør det ikke til en annen formel, da formelens mening kun er å fortelle om de innbyrdes relasjonene faktorene imellom. Og faktorenes orden er som kjent likegyldig smile

Wado-Petter
Gammel ørn

« Reply #45 on: 29.12.05 at 20:38:27 »

TonyHesjevik:
Før du hiver deg på diskusjonen med "ubrukelige og utbrukte" argumenter, ber jeg deg om å lese den lange diskusjonen vi hadde her:
http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=5338.msg84160#msg84160
Du er velkommen med nye og gode argumenter for sinus, men ikke det samme gamle:
sinus bevegelsen brukes for å skape maksimal kraft....

...for det blir for vagt. Sinus skaper IKKE mer eller maksimal kraft, er den konklusjonen vi har kommet til. Derfor må du komme med noe nytt for å overbevise.

når du jabber så gjør du det ikke for å skade eller knuse noe, jabben brukes kun til å forstyrre, eller sjekke om motstanderen din reagerer.
...hva mener du med dette??? Ja, finter er greit, det,  men du mener at det ikke finnes kraft der? Ikke med sinus engang? boxing Litt rart i mine øyne...

kraften i jabben skal komme fra ryggen under skuldra og ned til hofta, med hoftevridning.
Jeg håper jeg misforstår det du skriver... Fra ryggen, over skulder og til hofte??? Med vridning??? Dersom du mener dette, hadde det vøri gromt med en dybdeforklaring på dette!  eek

Og dytter du kneet FRAM når du slår???

i sinus bevegelsene går du først ned for å slappe av i musklenne så går du opp, vet ikke hvorfor, for så å gå ned
...Du vet ikke hvorfor man går opp, skriver du. Hva er da hele poenget med sinus? Og hvorfor gå ned for å slappe av i musklene? Er det ikke motsatt?

Tormod:
Ja, gjør du ikke det da? Trener ikke boksing, så dette høres artig ut...  smile

Petter, 1. Dan, Wado Ryu
Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #46 on: 29.12.05 at 20:44:33 »

Finn skogen.
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #47 on: 29.12.05 at 22:41:50 »

Hvis det høres rart ut, så legger du for mye i det. Rent fysisk vil jabben lette vekten på fremre bein. Å svikte på fremre bein i trefføyeblikket er en måte du kan få mer kraft i slaget (altså: ikke bære full vekt, om du vil).
Jabber finnes i alle varianter og fasonger. Dersom jab kun var ment som finte, ville den ikke fungert, fordi motstander kunne rett og slett sett bort fra den. Crocop gav Sapp et kraniebrudd med en jab.
Hvis du ikke merker at prinsippet er tilstede, eller velger å ikke benytte deg av det, så er det helt i orden, men poenget var likefullt at trening med sinus-bevegelsen kan hjelpe folk å bygge opp en kroppslig føling med dette prinsippet. Og at denne formen for bekjentgjøring er egnet for linjetrening.
Ingenting med det å svikte på fremre fot som går på tvers av kroppsvridning. Det ene utelukker ikke det andre.

Langlo
« Reply #48 on: 29.12.05 at 22:58:23 »

Hvis det høres rart ut, så legger du for mye i det. Rent fysisk vil jabben lette vekten på fremre bein. Å svikte på fremre bein i trefføyeblikket er en måte du kan få mer kraft i slaget (altså: ikke bære full vekt, om du vil).
Tror ikke noen hadde påført noen kraniebrudd med denne teknikken..hvis jeg ikke misforstår deg helt da.
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #49 on: 30.12.05 at 05:22:16 »

Herregud, her var det mye å svare på gitt....

ok, starter på på begynnelsen:

Fra tormod:

Nå skal du høre. Det finnes to typer jab, den ene heter quick-jab, og den andre heter power-jab. Ikke misforstå nå, men power-jab heter ikke power jab fordi den er kraftig, bare fordi den er kraftigere.

Quick jab utføres ved å stå i vanlig bokser guard, å slå med venstrehanden, har skal du stå på samme plass hele tiden, husk å "dytte" framover med bakerste kne(helst løfte hælen litt ekstra over bakken) og "dytte framover med fremste kne. samtidig som du har hoftevridning og dytter framover med venstredelen av overkroppen.

Power-jab utføres nesten helt likens, den eneste forskjellen er at du drar den bakerste foten ca 5 cm lengere fram og litt ut til siden, slik at skuldrene blir mer parallelle. så tar du å vrir på hoften kaster ut handen og tar et kort steg framover, samtidig som du dytter venstresiden av overkroppen inn i slaget

når du jabber så gjør du det ikke for å skade eller knuse noe, jabben brukes kun til å forstyrre, eller sjekke om motstanderen din reagerer.
...hva mener du med dette??? Ja, finter er greit, det,  men du mener at det ikke finnes kraft der? Ikke med sinus engang?  Litt rart i mine øyne...

jeg mener med det at jabben er ikke designet for å knuse, sier ikke at det ikke er kraft der, men jeg sier at det er såpas liten kraft i forhold til cross at den brukes til å sjekke reaksjonsevnen til din mitstander, måle avstand, forstyrre, og finte.

kraften i jabben skal komme fra ryggen under skuldra og ned til hofta, med hoftevridning.
Jeg håper jeg misforstår det du skriver... Fra ryggen, over skulder og til hofte??? Med vridning??? Dersom du mener dette, hadde det vøri gromt med en dybdeforklaring på dette! 

her mener jeg at det ikke helper å bare vri hoften, men at du også må legge den delen som er på ryggen under skuldra inn i slaget. husk at det er veldig viktig å ikke bruke skuldra når du slår, for ellers er du garantert å ødeleggen den på no time...

...Du vet ikke hvorfor man går opp, skriver du. Hva er da hele poenget med sinus? Og hvorfor gå ned for å slappe av i musklene? Er det ikke motsatt?
du går nedover for å slappe av i muskelen slik at du får utnyttet hele potensiale av den, for hvist den er stram får du ikke hele akselerasjonen med deg, oppover går du for å øke din kinetiske energi, får så  å slippe den ut igjenn når du går ned. Får å omforme energien sim går nedover fram, må du la kneet skli litt lengere fram etter punchet....

Tror ikke noen hadde påført noen kraniebrudd med denne teknikken..hvis jeg ikke misforstår deg helt da.

er du tung og sterk nokk så er det fult mulig, men et menneske kranie tåler i gjennomsnitt 1600 kg trykk... tenk på hvor mye krafta han kunne ha klart å legge i en cross eek

Harstad ITF
TurboKenKristus
Forumavhengig

« Reply #50 on: 30.12.05 at 05:37:52 »

Akkurat det med jab'en så er jeg til dels enig, og til dels uenig.. Jab'en i seg selv er egentlig ikke så kraftig hvis du ikke stepper inn med den, men det som gjør den skummel er at det fint kan brukes som et stopp-slag, og da blir den farlig.. Men selvfølgelig, det er høys brukendes slag til det meste.

I don't always know what I'm talking about, but I know I'm right
Langlo
« Reply #51 on: 30.12.05 at 10:52:51 »

er du tung og sterk nokk så er det fult mulig, men et menneske kranie tåler i gjennomsnitt 1600 kg trykk... tenk på hvor mye krafta han kunne ha klart å legge i en cross eek
@TonyHesjevik
Jeg tror du misforstår meg litt. Dette var et svar til Tormods teknikk, med å "svikte" i trefføyeblikket med fremre fot...
Forøvrig er jeg svært enig i mye av det du sier om jab-en.

Når en stepper inn i jabben(power), er det viktig at slaget kommer rett etter at foten er satt ned...
Og når det gjelder snert i slaget(quick), så kan det sammenlignes med bevegelsen en har når en som unge leikesloss med håndkle mot hverandre. En skulle piske så hardt og teknisk at det ble et piskesmell, hvis noen skjønner hvor jeg skal...

Dessuten må en ikke glemme vridningen av neven..

Jab er ikke blant de hardeste slagene, men uunnværlig..
Wado-Petter
Gammel ørn

« Reply #52 on: 03.01.06 at 06:42:09 »

Tormod:
Jab'en er nok vanskelig å forklare, men jeg ser poenget ditt... Og er litt mer med.
Å svikte på fremre bein i trefføyeblikket er en måte du kan få mer kraft i slaget (altså: ikke bære full vekt, om du vil).
Jeg sitter å tenker litt... Snakker vi om det samme...? At det du betegner som å svikte i beinet er det jeg mener med vektoverføring? Svikte beinet høres ikke logisk ut for meg...
poenget var likefullt at trening med sinus-bevegelsen kan hjelpe folk å bygge opp en kroppslig føling med dette prinsippet. Og at denne formen for bekjentgjøring er egnet for linjetrening.
...mener du her at sinus har en funksjon, og det er å bygge prinsippet sinus inn i kroppen? Er ikke helt enig, for jeg ser ingen funksjon i sinus, jeg... Og ja, den er nok egnet til linjetrening. Til å lære sinus. Men er det noe å søke etter? Hmmm...

Tony Hesjevik:
Din forklaring på jab og power-jab høres ut som to forskjellige slag fra karate. Stort sett, da. Litt forskjeller er det nok, men hos oss er dette grunnleggende basic, og altså to ulike teknikker.

du går nedover for å slappe av i muskelen slik at du får utnyttet hele potensiale av den, for hvist den er stram får du ikke hele akselerasjonen med deg, oppover går du for å øke din kinetiske energi, får så  å slippe den ut igjenn når du går ned. Får å omforme energien sim går nedover fram, må du la kneet skli litt lengere fram etter punchet....
Dette høres ut som en forklaring på... sinus! Jeg er ikke enig i det du skriver. Greit nok at en avslappet muskel er raskere enn en spent, men utover det er du nok litt "ute å kjøre". Du kan ikke omgjøre nedoverenergi til bortoverenergi ved å dytte kneet fram...!?!??!??!?!??!?! Det er nettopp her sinus møter veggen.

Langlo:
Dessuten må en ikke glemme vridningen av neven..
Hehe, stoff til ny diskusjon, og har allerede vært diskutert... bleh

Petter, 1. Dan, Wado Ryu
Addey
*
Veteran

« Reply #53 on: 03.01.06 at 08:19:07 »

Dette høres ut som en forklaring på... sinus! Jeg er ikke enig i det du skriver. Greit nok at en avslappet muskel er raskere enn en spent, men utover det er du nok litt "ute å kjøre". Du kan ikke omgjøre nedoverenergi til bortoverenergi ved å dytte kneet fram...!?!??!??!?!??!?! Det er nettopp her sinus møter veggen.

Det var vel ment som nettopp en forklaring på sinus... imidlertid bør den diskusjonen holdes i dertil egnede tråd (eller denne som omhandler fysikken/manglende fysikk bak sinusteorien).

TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #54 on: 03.01.06 at 09:13:13 »

Tony Hesjevik:
Din forklaring på jab og power-jab høres ut som to forskjellige slag fra karate. Stort sett, da. Litt forskjeller er det nok, men hos oss er dette grunnleggende basic, og altså to ulike teknikker.

Det er to nesten like teknikker.... Og kan du vaere saa snill aa forklare meg forskjellen paa et sidespark i karate, og et sidespark i en annen kampsport? Nei! det gaar ikke, for det er ikke noe forskjell.

Harstad ITF
Langlo
« Reply #55 on: 03.01.06 at 09:33:51 »

Det kan nok diskuteres om det er forskjell på sidespark i ulike kampsporter...men små forskjeller er det:
http://www.kyokushinmail.com/koya/KickInstruction.htm
Dette er ei rimelig grei side, men feks sparket som beskriver Fullkontakt karate(Kyokushin etc) ikke er det VI lærer i min klubb. Vi lærer det som er under Muay Thai.

Jeg går ut fra at i KickBoxing (?) så er sparkene litt forskjellige i fullkontakt og lett/semi...

Men nå er vi inne på spark, og det finnes sikkert en tråd om dette også
Addey
*
Veteran

« Reply #56 on: 03.01.06 at 09:57:55 »

Vel... det er små forskjeller sparkene imellom, men jeg vil nå påstå at forskjellen mellom et slag i karate og boksing er mye større enn f.eks. forskjellen mellom et sidespark i karate og tkd.

Wado-Petter
Gammel ørn

« Reply #57 on: 04.01.06 at 22:38:34 »

Tonyhesjevik:
Og kan du vaere saa snill aa forklare meg forskjellen paa et sidespark i karate, og et sidespark i en annen kampsport? Nei! det gaar ikke, for det er ikke noe forskjell.
Jo, det er nok tildels store forskjeller på utførelsen av teknikker mellom stilarter, og også mellom stiler.
Vi har forøvrig ikke sidespark i det hele tatt, men du tenker nok på spark skrått fremover eller skrått bakover. Å sparke rett ut fra hofte er "ikke mulig" mht hvordan hofteleddet fungerer. Så forskjellene er nok ganske store, men ikke for utenforstående.

Petter, 1. Dan, Wado Ryu
Bosse
*
Forummedlem

« Reply #58 on: 14.01.08 at 08:33:34 »

Funderar lite, varför diskuterar man samband som E=1/2*mv^2, Newtons samband
mellan kraft och accelleration, lag om verkan och motverkan etc i Kukkiwons
textbook och även Chois encyklopedi? Jag menar, det går inte använda dessa
samband till något praktisk överhuvudtaget för att räkna på hur en spark skall
utföras effektivt mer än att massan och hastigheten skall vara så hög som möjligt, dvs
vanligt sunt förnuft. För att räkna på vad som händer när man träffar, hur mkt energi
som överförs till materialet/kroppen behöver man inte bara mekanik utan även en modell
för hur materialet påverkas vid belastning vilket, om man skall räkna realistiskt, kräver kunskaper
i hållfasthetslära på avancerad nivå vid teknisk högskola. Med andra ord tycker jag det är helt meningslöst diskuttera
denna fysik som man lär sig första året på gymnasiet. Vad som är mer intressant
är väl snarare att diskuttera dynamiken hos kroppens olika delar när man utför
en viss teknik, dvs en matematisk modell över hur olika kroppsdelar rör sig
när man sparkar och som kan förutsäga vilka moment i rörelsen som tillför mest
kraft (hastighet!) till sparken. För den intresserade finns artiklar om detta att hitta
på nätet.
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd) « previous next »
Jump to:  

Social sharing