Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
18.09.18 at 15:28:51

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd) 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Down Print

Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd)

Karl Yngve
Veteran

« Reply #15 on: 03.10.05 at 12:48:23 »

pwisher:
Energi og kraft er det samme i formelen.
Huh
I vanlig mekanikk er E (energi) = F (kraft) * d (distanse), altså kraft er IKKE lik energi. Kanskje jeg bare missforstår hva du mener - vi bruker forskjellige begreper om samme ting?

Du kan ikke ta foten av kroppen din, så det er bare tull. foten er fast på kroppen din, så massen er den samme.
Jeg mener ikke at man kan ta foten av kroppen. Jeg er HELT enig i det du skriver her - men massen er IKKE bare massen av foten, men massen av hele kroppen som er lagt inn i sparket - noe som blir mer enn bare foten. Og dette er ikke trivielt å beregne, vil jeg tro.

Greit at du har puter på beina dine i NTN, men du har alltid det... (i kampsammenheng) så da blir den konstant.
Hva snakker du om her?

Skjønner ikke hvor du vil hen med dette poenget ditt.. alle vet da at det er variabler....
Ditto. Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med dette innlegget (det jeg svarer på nå).

Siden du trener både TKD og Kali Sikaran vet du vel hva jeg mener er lave spark i TKD sammenheng og hva en lowkick er? En lowkick er under beltestedet med treffpunkt mot ben.
Jeg vet det nå. Jeg har alltid ment lave spark i betydning under beltestedet, når jeg sier lave spark. Jeg har tenkt at lowkick er nøyaktig det samme som lave spark, bare at det er engelsk. Men nå er dette oppklart.

Takk Tormod - du sier omtrendt akkurat hva jeg tenker på ang. fysikken involvert her.

Karl Yngve Lervåg
-- For tida ikkje aktiv utøver
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #16 on: 03.10.05 at 12:54:35 »

pwisher:
Energi og kraft er det samme i formelen.
Huh
I vanlig mekanikk er E (energi) = F (kraft) * d (distanse), altså kraft er IKKE lik energi. Kanskje jeg bare missforstår hva du mener - vi bruker forskjellige begreper om samme ting?
Han mener at "d" er konstant. Derfor vil k*e=>k*f   
altså: dobbel energi vil gi dobbel kraft, og dermed trenger du kun betrakte "e" for å se gevinsten.
Takk Tormod - du sier omtrendt akkurat hva jeg tenker på ang. fysikken involvert her.
smile

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
"Jeg tror på karma. Så jeg vet at alle andre fortjener alt jeg gjør mot de".
Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« Reply #17 on: 03.10.05 at 13:11:36 »

I NTN fikk vi også inndoktrinert formelen E = 0,5mv^2 såvidt jeg husker.

Einsteins formel inkluderer etter hva jeg leser i denne diskusjonen lysets hastighet, og den greier vel selv ikke Erling å matche Wink

Torkil Johnsen
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #18 on: 03.10.05 at 13:14:27 »

Hvis det er den eneste formelen i NTN for kraft i strikes, så blir det en svært komplisert "m" og "v".
« Last Edit: 03.10.05 at 13:45:52 by Tormod » Logged

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« Reply #19 on: 03.10.05 at 13:39:52 »

Mener at denne formelen ble forkynt i treningssammenheng for understreke aksellerasjonens betydning når man skal generere kraft, og den ble også koblet sammen med den dertilhørende basistekniske sinusbevegelsen i den funksjon at siden sinusbevegelsen genererer høyere aksellerasjon så genererer den også mer kraft.

Sinusbevegelsen har nok sine tilhengere og motstandere, selv mener jeg den er det viktigste skillet mellom taekwon-do fra taekwondo, og ikke stort mer enn det siden forskjellen i kraft som genereres - hvis noen i det hele tatt - er så minimal at den blir betydningsløs.

Torkil Johnsen
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #20 on: 03.10.05 at 14:06:18 »

Uffda Wink

Den lille fartsforskjellen på knyttneven er ikke hva som gir grunnlag for sinusbevegelsen.  happy
Essensen av sinusbevegelsen er at kroppen detter fremover (tyngde kun på bakre bein og kroppen i fallbevegelse), og at det derfor må kraft til for å stoppe kroppens fall fremover. All denne kraften kan du levere i slaget.
I tillegg er den konkrete dekomponeringen av vektorer (egen tråd) et vesentlig moment. Den oppsamlede fall energien blir samlet mellom treffpunktet og slagerens bakre bein. Og hvis bakre bein og slagerens kropp forøvrig holder god struktur, er det bare i treffpunktet energien blir avlevert.

Igjen: også dette handler om å bygge opp energi som konserveres i bevegelsen og avlevere den effektivt.

Eksakt hva som skjer mellom treffpunktet og bakre fot har jeg tegnet noen tegninger på og postet i en annen tråd her etsteds. Men teoretisk sett kan du opparbeide deg uendelig kraft dersom du i betraktningen E=f*d har d tilnærmet null.

Torkil Johnsen
Señor Svada
*
Veteran

« Reply #21 on: 03.10.05 at 14:50:13 »

Jeg oppsummerte i grunn bare hva vi ble fortalt i sin tid. Tallene bak formlene interesserte jeg meg ikke spesielt mye for.

Hva er f og d i formelen E=f*d?

Hvor mye ekstra kraft kan man generere i en vanlig gå-stilling da sammenlignet med ikke-sinus-brukere, hvis man f.eks. slår fra hofta og opp i skulderhøyde, og samtidig har et fall på 20 cm i løpet av ... tja... 0,4-0,5 sek? Kunne vært gøy å se et regnestykke på en optimal sinus kontra en optimal ikke-sinus, mest for å fyre opp under en god gammel debatt smile

Torkil Johnsen
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #22 on: 03.10.05 at 15:03:56 »

Det ble nevnt et par innlegg før meg.

Arbeid = kraft * distanse.

Se også at dersom distansen går mot null, så kan kraft gå mot uendelig. Så det er vanskelig å anslå hvor mye kraft du får. Det er langt enklere å se hvor mye energi du har bygget opp i bevegelsen.
« Last Edit: 03.10.05 at 15:05:56 by Tormod » Logged

Wado-Petter
Gammel ørn

« Reply #23 on: 18.10.05 at 16:56:13 »

Hehe, er vi der igjen?
Dette med kraft/sinus/matematiske formler ble tatt opp i TKD-forumet for litt siden:

http://www.kampforum.com/forum/index.php?topic=5338.msg84160#msg84160

...og her kom det ikke fram at sinus var positivt mht effektivitet og kraft.
Metematiske formler kan på ingen måte forklare den reele kraften i slag/spark/whatever. Til det blir det for mange variabler.
Står motstander stille/beveger han seg/beveger du deg/hvor treffer du (bein eller kjøtt)/hva treffer du med/treff-flatens størrelse/rotasjon osv, osv...
Når det gjelder hastighet er det lettere å "måle". Et bra videokamera vil kunne avgjøre om et spark er hurtig eller ikke. Så dersom hastighet isolert sett er et mål, ja da er det bare å trene på det. Men det kan gå på bekostning av effektivitet... smile

Petter, 1. Dan, Wado Ryu
prowler
Forumavhengig

Rock'n'Roll ain't noise pollution!
« Reply #24 on: 26.10.05 at 21:04:31 »

Denne sinus-bevegelsen er nesten stoff for Myth Busters på Discovery Channel...

Are S. Hovland
voff
*
Forummedlem

Han slepp å halde hund, som gjøyr sjølv.
« Reply #25 on: 30.10.05 at 10:06:38 »

Hva skal man egentlig med den ekstra kraften, som noen mener man kan oppnå ved sinus-bevegelse? Hvor realistisk er det i en selvforsvarssituasjon, at du kan gå opp og så ned for å blåse fletta av en angriper? Det er vel en grunn til at ingen (ingen jeg kjenner hvertfall) bruker sinus-bevegelse i sparring?

"There are three kinds of people in the universe: those who can count and those who can't."
prowler
Forumavhengig

« Reply #26 on: 30.10.05 at 13:34:15 »

Spør ikke meg... Ikke jeg som fant på det Tongue

Det er vel så man får mest mulig kraft i teknikkene i mønstrene. (hyong/kata/form/pattern/hvasomhelst)
« Last Edit: 30.10.05 at 19:00:20 by prowler » Logged

Are S. Hovland
Tulgi
*
Forummedlem

Tid er noe som kommer
« Reply #27 on: 30.10.05 at 18:39:42 »

Om man ser bort fra effekt så kan man vel si at sinusbevegelsen er er et av flere elementer som skiller ITF-taekwon-do fra andre stilarter. Vi snakker om Martial Arts, og ikke K1...

Martial Arts har mange elementer som ikke nødvendigvis er effektive i seg selv, men har til hensikt å symbolisere, og trene opp kroppen. Det har dermed både en fysisk, psykisk og estetisk funksjon.

I en sparringssituasjon vil det følgelig ikke være hensiktsmessig å følge samme bevegelsesmønsteret. Dette gjelder nok i de fleste stilarter innen Martial Arts.

Cool
prowler
Forumavhengig

« Reply #28 on: 30.10.05 at 19:04:00 »

Bra skrevet! Enig i det du sier smile

Are S. Hovland
Henning Hansen
Gjenganger

Det er bedre å gi enn å få....
« Reply #29 on: 30.10.05 at 20:58:18 »

Her våknet fysikeren i meg...

E = 0.5mv ^2 sier noe om energien, den er lett å regne ut, men er helt uinteressant hvis man ikke tar høyde for flere av fysikkens lover.

Newtons 3. lov: Kreftene mellom to gjenstander som påvirker hverandre er i par er like store og motsatt rettet. eller formulert slik: til enhver kraft finnes en motsatt rettet kraft som er like stor,
kreftene virker på hvert sitt legeme. Populert sagt: kraft er lik motkraft.

Newtons 2. lov: F = ma. Her kommer kraften inn (m - masse, a - akselerasjon)

så er det bare å anvende disse på gitte enkempler i kampsport.....

"Without honor there can be no art, only pretenders in a brawl."
Suro Mike Inay
www.tonsbergkampsport.com
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd) « previous next »
Jump to:  

Social sharing