Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.05.18 at 01:33:42

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd) 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Down Print

Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd)

TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #30 on: 29.12.05 at 07:37:57 »

Ehm.. Jeg tror formelen du er ute etter er E=1/2mv^2

det er ikke formelen for hastighet... formelen for hastighet er: v=kvadrat rota til (2*E:m) eller no sånt. den er hvertfall ikke E=1/2mv^2 for det er formelen for energi, eller i dette tilfelle kraft ph34r

Tony Hesjevik:)
Harstad ITF
Henning Hansen
Gjenganger

Det er bedre å gi enn å få....
« Reply #31 on: 29.12.05 at 07:51:08 »

E = 1/2mv^2 er formelen for sammenhengen mellom energi, masse og fart, altså den kan løses mhp alle de tre variable.
Kraft og energi er ikke det samme, jfr Newtons 2. lov: F = ma.
F. eks en gjenstand som beveger seg med konstant fart (iht Newtons 1. lov) vil ha en kinetisk energi, men summen av kreftene som virker vil være null.

"Without honor there can be no art, only pretenders in a brawl."
Suro Mike Inay
www.tonsbergkampsport.com
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #32 on: 29.12.05 at 08:06:28 »

du mener at Fres=0... og når en gjenstand akselererer så er den over eller under 0(spørs hvilken retning du har valgt som skal være positiv)....men du har glemt å nevne at det gjelder kun for gjenstander som ikke har luftmotstand...

Harstad ITF
Henning Hansen
Gjenganger

« Reply #33 on: 29.12.05 at 08:14:10 »

når jeg sier summen av kreftene lik 0, antar jeg luftmotstand og evt annen friksjon som krefter som virker på legemet. Føler jeg kanskje begynner å kverulere litt men...

Suro Mike Inay
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #34 on: 29.12.05 at 09:39:24 »

Praktisk betydning?

Nja....

Etter det jeg har sett av klipp her på nettet, så anvendes ikke sinusbevegelsen på noen "spektakulær" måte. Ikke engang når NTN folk skal utføre knusningsslag. Jeg tror dette beror på at prosessen er for treg. Jeg kan tenke meg to grunner:
* Neven vil helst smadre igjennom og la beina gi fjæring istedet for å komprimere alt og dernest trykkes igjennom.
* Jeg tror at formelen E=F*d er viktig her. For at en energi skal kunne avsettes i et slag, skal ikke målet flytte seg. Hvis du avleverer energien for sakte, vil målet "skubbes" og du får en større "d" og dermed mindre "F".

MEN. Det kan godt tenkes at veien via sinus bevegelsen gjør det lettere å bygge opp energisensitiviteten som gjør at man svikter på fremre fot og dermed "faller" fremover når man slår et vanlig jab-slag. Og jeg kan tenke meg at fra gammelt av var denne desto viktigere i og med at samme trening også var ment å gjøre deg dyktigere med ulike våpen.

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
"Jeg tror på karma. Så jeg vet at alle andre fortjener alt jeg gjør mot de".
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #35 on: 29.12.05 at 09:42:00 »

[/url

sånn funker det...

har du en klosse med konstant fart i verdensrommet, så kan klossen ha konstant fart med fres=0 men ikke her nede på bakken....
« Last Edit: 29.12.05 at 09:44:09 by TonyHesjevik » Logged

Harstad ITF
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #36 on: 29.12.05 at 09:49:41 »

"faller" fremover når man slår et vanlig jab-slag

hallo, har vi gått over til boksing her eller? sinus bevegelsen brukes for å skape maksimal kraft.... når du jabber så gjør du det ikke for å skade eller knuse noe, jabben brukes kun til å forstyrre, eller sjekke om motstanderen din reagerer. boxing boxing
« Last Edit: 29.12.05 at 09:53:18 by TonyHesjevik » Logged

Harstad ITF
Henning Hansen
Gjenganger

« Reply #37 on: 29.12.05 at 10:30:35 »

Flott tegning. Hvis kraften som virker i positiv retning på figuern er på 3N vil Fres være 0 og klossen vil bevelge seg med konstant fart.

I verdensrommen vil gravitasjonskraften virke: F = g mM/r^2 (g-universellegraitasjonskonstanten, m-masse til objekt, M-masse til f.eks en planet, stjerne eller sort hull..., r-avstand mellom objektene), men det blir kanskje litt på siden av tråden? confused_1

Suro Mike Inay
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #38 on: 29.12.05 at 10:36:40 »

hallo, har vi gått over til boksing her eller? sinus bevegelsen brukes for å skape maksimal kraft.... når du jabber så gjør du det ikke for å skade eller knuse noe, jabben brukes kun til å forstyrre, eller sjekke om motstanderen din reagerer.
Jeg bruker ikke jabben kun til å forstyrre. Gjør jeg det feil, mener du?
Eller mener du at jeg må huske på å IKKE svikte på fremre bein da det "lager altfor mye kraft"?

"Presenter deg selv": http://www.kampforum.com/forumet/topic,29.msg83788#msg83788
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #39 on: 29.12.05 at 10:47:49 »

Og Tony:

Har det slått deg at E=(1/2)mv^2  er DEN SAMME FORMELEN som du sikter til her?
det er ikke formelen for hastighet... formelen for hastighet er: v=kvadrat rota til (2*E:m) eller no sånt. den er hvertfall ikke E=1/2mv^2 for det er formelen for energi, eller i dette tilfelle kraft
Formelen viser forholdet mellom faktorene som spiller inn. Den er bare løst mhp "E" i stedet for "v". Noe som folk fint klarer å gjøre selv.

Karl Yngve
Veteran

« Reply #40 on: 29.12.05 at 12:05:56 »

...
* Jeg tror at formelen E=F*d er viktig her. For at en energi skal kunne avsettes i et slag, skal ikke målet flytte seg. Hvis du avleverer energien for sakte, vil målet "skubbes" og du får en større "d" og dermed mindre "F".
...

Dette trur eg du har mykje rett i. Men samtidig så trur eg det har noko å seie kor fort dette skjer, og vil difor nemne formel for rørslemengde eller impuls: i = mv. Eg har gløymd mykje mekanikk her, men kan svakt erindre at støt også var noko, ala rørslemengde integrert med tanke på tid, eller noko i den duren. I alle fall er poenget mitt at E = F*d er viktig, men ein bør også tenke på tidsbruken i dette, noko denne formelen ikkje gjer.

Karl Yngve Lervåg
-- For tida ikkje aktiv utøver
TonyHesjevik
*
Forummedlem

Slåst?
« Reply #41 on: 29.12.05 at 12:15:48 »

det er ikke samme formel....jeg gjorde den jo om til v= inni hode mitt, på grunnlag av E=(1/2)mv^2, og ja du gjør det helt feil hvis du svikter på fremste fot for å lage mer kraft i jabben, kraften i jabben skal komme fra ryggen under skuldra og ned til hofta, med hoftevridning. det er vikti at du husker på å ikke slappe av for mye i framste kne, for det er på go engelsk, din shock absorber. med å dytte kneet tre til fem centimeter lengere frem klarer du å legge mer av kroppen din inn i slaget, og det kan bli hardere. Og det å dytte kneet litt fram er ikke det samme som sinus bevegelsen. i sinus bevegelsene går du først ned for å slappe av i musklenne så går du opp, vet ikke hvorfor, for så å gå ned. det er kansje det siste du referer til...er ikke sikker

Henning hansen: bra:) kansje litt utenfor mitt pensum men sikkert helt rett...
« Last Edit: 29.12.05 at 12:21:57 by TonyHesjevik » Logged

Harstad ITF
Tormod
Mr Hypergraphia
*
Veteran

« Reply #42 on: 29.12.05 at 13:09:10 »

Så du bærer vekt på fremre bein i trefføyeblikket i en bokse-jab?

Langlo
« Reply #43 on: 29.12.05 at 14:04:36 »

Så du bærer vekt på fremre bein i trefføyeblikket i en bokse-jab?
Nå ble jeg nysgjerrig.  Her er det visst noe helt nytt å lære......
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #44 on: 29.12.05 at 15:56:19 »

i sinus bevegelsene går du først ned for å slappe av i musklenne så går du opp, vet ikke hvorfor, for så å gå ned. det er kansje det siste du referer til...er ikke sikker

I følge "teorien" så er det jo nettopp dette å gå opp som er hele poenget, nemlig at du der skal "hente" potensiell energi som du utnytter i trefføyeblikket. Imidlertid er dette debattert til døde (og vel så det), så hvis du vil debattere sinus får du heller gå inn på en dertil egnet tråd.

Og en ting til: E=(1/2)mv^2 er nøyaktig den samme formelen som v=sqrt(2E/m). Det å skrive om en formel gjør det ikke til en annen formel, da formelens mening kun er å fortelle om de innbyrdes relasjonene faktorene imellom. Og faktorenes orden er som kjent likegyldig smile

Pages: 1 2 [3] 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Formel for hastighet (avsporing fra TKD-tråd) « previous next »
Jump to:  

Social sharing