Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.09.18 at 06:06:24

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Hvilke stilarter er representert her? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 ... 8 Go Down Print

Hvilke stilarter er representert her?

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #15 on: 11.02.03 at 10:25:32 »

For de som har interesse av Hapkido kan jeg gi dere følgende lille godbit:

Helgen 1.- 2. mars 2003 arrangeres det et Pronung Hwal Moo Hapkido seminar i Oslo. Seminaret blir holdt av Daniël Sijtsma fra Nederland. Stilarten han representerer er delvis utviklet av ham selv og oversettes som følger:
"Pronung" = instinkt/intuisjon, "Hwal Moo" = livserfaring.

Stilarten er basert på erfaringer gjort på reiser i inn og utland med mange ulike instruktører og utøvere fra mange forskjellige kampsystemer.

Seminaret er åpent for alle typer kampkunster og utøvere.

For mer informasjon, send en mail til keumgang_oslo@hotmail.com og få tilsendt doc/pdf filen med invitasjonen.

(Eller kanskje admin. eller noe har ca. 200K å "låne bort" slik at hele PDF filen kan legges ut her...?)

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Blade
*
Forummedlem

« Reply #16 on: 17.02.03 at 21:29:45 »

Ninjutsu er lite representert etter hva jeg har sett, synd for det er en veldig interessant kampkunst. Forresten heter det Bujinkan Budo Taijutsu

Hvis det var enkelt, så hadde jeg ikke gjort det!
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #17 on: 17.02.03 at 23:39:27 »

Da får du være en ivrig representant og spre det glade budskap. Har foresten 9de kyu under Richard Van Donk, American Bujinkan Dojo. Men det er noen år siden.

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #18 on: 03.04.03 at 13:47:33 »

Hei

Hehe føler at jeg er litt sent ute.. har ikke vært online i det siste.

Ville bare nevne at jeg trener for det meste en kung-fu stilart som heter HanManDo.

Har oxo trent litt capoeira og kickboxing når jeg var i militæret.

pluss litt shootfighting og muay thai  smile

SaurusRex
Gjenganger

Dinosaur-style Kung-Fu!
« Reply #19 on: 03.04.03 at 20:21:00 »

Kunne du tenke deg å fortelle litt mer om Kung Fu stilarten din? smile
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #20 on: 08.04.03 at 20:54:57 »

Mer enn gjerne.. nå vet jeg ikke hvor utdypende du ville ha, men her har du en kort beskrivelse av stilen vi trener.  smile

HanManDo er en Kung-fu stil som bruker teknikker fra Wu shu (ikke den moderne wushustilen), wing chung og Krabi Krabong. Navnet HanManDo er ganske enkelt et navn jeg har valgt til å beskrive de teknikkene, bevegelsene og prinsippene vi trener i klubben min på Rognan.

Selve stilarten HanManDo ligner mest på wushu. De aller fleste slag og blokkerninger er rene wing chun teknikker. Sparkene kommer fra wushu (bortsett fra et par spark fra muay thai). Vi bruker også en del knestøt som er hentet fra Muay Thai.

HanManDo består av tre typer trening:  1) bevegelse og balansetrening,  2) sparring og kamptrening, 3) selvforsvar

Bevelgelse og balanse er det første man lærer i HanManDo. Man lærer hvilke stillinger og posisjoner som brukes, og når og hvordan man bruker disse stillingene i kamp. Det er mange stillinger som er så si ubrukelige i såkalt ”free-fight”. For eksempel en dyp klassisk hestestilling. Denne stillingen låser utøveren fast til bakken, uten muligheter til å raskt forflytte seg fra A-B, eller til å ”danse” rundt motstanderen. Fotarbeid er altså en viktig del av HanManDo. Men vi bruker mange av disse dype stillingene i treningen. Men bare for å trene opp styrke i musklene og mykhet i leddene.

En annen del av bevegelse og balanse er serier. Dette er nesten det samme som kata i Karate, eller mønster i TaeKwonDo. Men serietreningen i HanManDo er ikke bestemt på forhånd. For eksempel i Karate er det slik at hver eneste bevegelse skal utføres i en bestemt retning. Dessuten må hver enkelt bevegelse komme i riktig rekkefølge. Slikt er det ikke i HanManDo. Seriene i HanManDo ligner mest på en slags grasiøs skyggeboksing. Det er ikke forhåndsbestemt hvilke teknikker som ska komme etter den neste. Utøveren må selv forsøke å gli over i neste bevegelse eller teknikk. Dette gir en flytende følelse som hjelper utøveren å bli flinkere til å bevege seg når han ska trene sparring. Det er også en veldig fin treningsform for å lære seg forskjellige kombinasjoner.

Det finnes fem serier i HanManDo. Hver serie består av et visst antall teknikker og bevegelser som man ska bruke i en valgfri rekkefølge. Det er selvsagt viktig at man bruker teknikkene på en realistisk måte. Det viktigste er flyt, realisme, rene teknikker og hastighet.

Den andre treningsformen i HanManDo er sparring og kamptrening. Selve sparringen i HanManDo følger vanlige sanshou regler. Hvis du ikke er kjent med de reglene så kan de best beskrives som Muay Thai regler uten albuer, men med kast og takedowns (noe du ikke har i Muay Thai). Etter hvert vil i begynne å kjøre med bakkekamp også. Men dette vil sannsynligvis bli etter shootfighting regler (da også under navnet ”shootfighting”, ikke HanManDo ). Men dette vil ikke bli før vi får godkjente instruktører i shootfighting.

Den tredje treningen som finnes i HanManDo er selvforsvar. Teknikkene vi bruker er for det meste rene wing chunteknikker. Men det betyr IKKE at vi bruker klassisk wing chun når vi trener på selvforsvar. Det er flere ting i vanlig klassisk wing chun som aldri ville fungert som effektivt selvforsvar. For eksempel chi sau (sticky hands). Enkelt forklart kan du si at teknikkene er wing chun, mens måten vi trener på ligner mest på Krav Maga eller lignende selvforsvarssystemer.

Håper dette var godt nok forklart.  smile hvis du vil ha mer info kan du bare sende meg en mail.  smile

SaurusRex
Gjenganger

Dinosaur-style Kung-Fu!
« Reply #21 on: 08.04.03 at 21:55:33 »

Tusen takk for svar. Det var et bra svar. smile

Grunnen til at jeg lurte var at jeg ikke hadde hørt om denne stilarten før. Jeg trodde bare at det fantes 4-5 stilarter innen Kung Fu i Norge, men da er det i hvert fall en til.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #22 on: 09.04.03 at 17:10:43 »

Ja jeg synes det er alt for få kung-fu klubber i Norge. Eneste jeg vet om selv, er en klubb i oslo som driver med noe som heter "kung-fu toa". Men det lille jeg har sett av denne stilarten, ligner ikke så mye på ren kinesisk kung-fu. tror det er en slags blanding mellom div. stilarter. (ikke at det er noe "feil" med det..)

Jeg vet også at det finnes en kung-fu klubb i trondheim. Denne synes jeg virker mer spennende og "ekte". jeg har dessverre ikke hatt gleden av å trene der enda.  smile

Ellers finnes det en del klubber i norge som driver med wing chun. Men hvor mange det finnes totalt, aner jeg ikke.

i tillegg finnes det et par jeet kune do klubber.

kanskje noen andre på forumet som vet noe mer? hadde vært artig å hørt fra andre kung-fu stiler.  smile

SaurusRex
Gjenganger

Dinosaur-style Kung-Fu!
« Reply #23 on: 09.04.03 at 19:40:34 »

Ja jeg trener Hiep vo Mon som er en Kung Fu stil. Den har klubber i Oslo, Gjøvik, Lillehammer og Kongsberg. Nå er jo jeg nybegynner da, så jeg har ikke så veldig god oversikt over alt enda. Vi er faktisk så heldige å få trene under en Grandmaster.  smile Han kommer fra Vietnam. I Vietnam har nok mye av kampsport/kunstene kommet fra Kina.

Ellers har man Imua Shantung Kuntao og Tony Browns skoler. Om jeg ikke tar feil er Kung Fu Toa iransk.
tøffen
Veteran

Kids are people too, you know!
« Reply #24 on: 09.04.03 at 22:32:48 »

Ja, kung fu toa er iransk. Det er ikke en blanding av stilarter (langt ifra). Snarere en blanding av tradisjonell kinesisk kung fu og yoga. Hva har du sett av kung fu toa, frode falch? Jeg tror du har fått feil inntrykk.

Klubben i Trondheim er vietnamesisk kung fu, og joda, den virker ok. Spennende virker også Imua Shantung Kuntao (som er indonesisk kung fu)! Jeg kommer til å besøke den klubben en gang. Tony Brown's kjenner jeg lite til, men en som trener hos oss har trent der tidligere. Hiep Vo Mon Kung Fu ligner mer taekwondo enn tradisjonell (kinesisk) kungfu. Jeg trente i forgjengeren til den stilen tidligere (Zen Kung Do), men har ikke besøkt HVM ennå.

"Royce has a puncher's chance at catching Matt in a submission" - Randy Couture
SaurusRex
Gjenganger

Dinosaur-style Kung-Fu!
« Reply #25 on: 09.04.03 at 23:07:27 »

Vet ikke helt om det stemmer at vi ligner mer på Taekwondo. Det ville allikevel vært rart om vi ikke har noe Taekwondo i oss også, fordi vår grandmaster er DAN-holder i Taekwondo også. Ville nok tro at vi har en god del elementer hentet fra kinesisk Kung Fu. Det er nok en grunn til at vi er en Kung Fu klubb og ikke en Taekwondo klubb. Synes forresten det er litt snodig å uttale seg om oss uten å ha sett oss.  Wink
EM
*
Veteran

Obey orders, fight hard, die well
« Reply #26 on: 10.04.03 at 11:51:35 »

Verken ment som "forsvar" eller "angrep":

Alle stilarter som sparker benytter stort sett de samme prinsippene.
Alle stilarter som slår benytter stort sett de samme prinsippene
Så kommer alle ulikhetene... Hva mann trener på, i hvilken rekkefølge, ulike prioriteringer osv.
Intensjonen med treningen osv.

Jeg har personlig sett en hel del beskrivelser av ulike "kungfu- teknikker" f.eks shaolin som beskriver teknikkene mer i den retning vi legger opp treningen enn hva jeg ser i TKD.
Men nå er jo også TKD mer ett begrep enn en bestemt stilart. Etter det jeg har forstått har de ulike TKD klubbene til tider ganske stor forskjell i  hvordan de trener og hva de trener på. Stemmer ikke det.

Vår master på Gjøvik trente vel også Zen Kung Do før i tiden etter det jeg kan huske.

Men spiller det egentlig noen rolle hva det heter...
Personlig mener jeg at vår måte og trene på og teknikkene vi trener på ligner mer på Ju Juitsu enn tkd dersom jeg måtte sammenligne med noe fra dette forumet, men jeg trener kungfu og kungfu er som kjent ganske mye forskjellig Wink

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #27 on: 10.04.03 at 12:08:13 »

Ja, kung fu toa er iransk. Det er ikke en blanding av stilarter (langt ifra). Snarere en blanding av tradisjonell kinesisk kung fu og yoga. Hva har du sett av kung fu toa, frode falch? Jeg tror du har fått feil inntrykk.

Ja det er meget mulig at jeg har fått feil intrykk av den stilen. Jeg har ikke sett mer enn at jeg har vært på fire treninger, samt pratet en del med de som var instruktører der. Men en stil som Kung-fu er såpass omfattende at det er egentlig umulig å få gjort opp en mening etter å bare ha sett på noen treninger.  smile

Hvilke stilarter (kinesiske) er det Kung-fu toa bruker teknikker fra? jeg vet at mange kungfustiler bruker handteknikker fra de sørlige stilartene og blander dette med sparkteknikkene fra nordkina (disse var ofte mer akrobatisk)

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #28 on: 10.04.03 at 12:21:20 »

Alle stilarter som sparker benytter stort sett de samme prinsippene.
Alle stilarter som slår benytter stort sett de samme prinsippene
Så kommer alle ulikhetene... Hva mann trener på, i hvilken rekkefølge, ulike prioriteringer osv.
Intensjonen med treningen osv.

Tja.. vet ikke om jeg vil si meg helt enig der. Der er jo selvsagt en likhet i det at man f.eks. "slenger" foten opp mot et bestemt mål. Men det er veldig store forskjeller på måten teknikkene utføres. Husk at veldig små detaljer i sparket eller utførelsen kan ha veldig mye å si. et vanlig rundspark er helt forskjellig hvis vi sammenligner Muay Thai med Wushu.

Men det som virkerlig skiller Kung-Fu fra andre stilarter (etter min personlige mening), er måten man beveger seg, måten man på en måte flyter fra A til B. Hvis du ser på måten en karate utøver beveger seg, vil du legge merke til at kombinasjonene kommer som bam-bam-bam-Stopp-bam-stopp. teknikkene kommer etterhverandre (ofte i en rett linje mot motstanderen). Hvis du sammenligner dette med en wushuutøver vil du se en flyt over måten han glir over i neste teknikk. Fotarbeidet, stillingene og teknikkene glir liksom sammen.
 Jeg prøver ikke å påstå at wushu er bedre enn karate, eller at karate er bedre enn wushu. prøver bare å forklare min personlige oppfattning av forskjellen mellom klassisk kung-fu og andre stilarter.

EM
*
Veteran

Obey orders, fight hard, die well
« Reply #29 on: 10.04.03 at 14:56:28 »

Er klarover at jeg beveger meg "off topic" her nå, men ønsker bare og presisere noe....

Hvis du analyserer sparkene og slagene utifra bevegelsene er det de samme bevegelsesprinsippene som gjelder. Er klar over at Muay Thai sparker "igjennom". Nærmest slenger beinet opp og sparker rett igjennom, mens noen andre stilarter sparker opp, litt igjennom for så og stoppe sparket.
Men det er som sagt de samme musklene og bevegelsene som blir utført. Jeg kan godt utdype mer, men...

Jeg er glad for at de fleste kung fu stiler er såpass omfattende. Selv fokuserer jeg på og bruke det sparket som passer til situajsonen. Er motstanderen litt treg i bevegelsene går det jo fint og bruke ett spark ala Muay Thai, er motstanderen kjapp ønsker ikke jeg å til dels miste balansen fordi jeg satser alt på ett spark. Jeg lærer bort begge variantene når jeg instruerer. Du lærer liksom ikke kung fu på ett år eller to... heldigvis!

Pages: 1 [2] 3 4 5 6 ... 8 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Hvilke stilarter er representert her? « previous next »
Jump to:  

Social sharing